Ik ben nieuw op het forum en ik overweeg zeer serieus om een Megane Estate 14% auto te nemen. Echter zit ik met 1 probleem. Ik heb zelf wat klachten aan mijn linkerheup (slijtage). Nu is koppelen voor mij normaal gesproken geen enkel probleem (rij momenteel een Ibiza met een koppeling zo licht als een veertje), maar nadat ik vandaag een proefrit gemaakt had in een nieuwe Megane schok ik toch wel (het ging zwaarder dan verwacht). Een vriend van mij vond hem juist erg licht aanvoelen, lichter dan mijn oude VW Golf 6 (hij rijdt zelf in een 207), maar die mening deelde ik totaal niet.
Tijdens het rijden vond ik het vrij zwaar gaan waarmee ik de verkoper na afloop ook confronteerde. De verkoper gaf aan dat dit exemplarisch kon zijn. Nadat ik in een andere Megane in de showroom stapte bleek deze inderdaad toch behoorlijk anders aan te voelen (ook de verkoper vond dat - we hebben daarna beiden nog even in de proefrit auto gezeten). Volgens hem zit er altijd verschil in tussen de auto's en kan het gedeeltelijk met de afstelling te maken hebben of door het inrijden/inslijten.
Mijn vraag:
1. Kan een koppeling lichter worden afgesteld (dus dat er minder tegendruk nodig is, druk zorgt voor een hogere belasting op mijn heup).
2. Kan er inderdaad zoveel verschil inzitten tussen nieuwe auto's (het aangrijpingspunt voelde ook heel anders aan, de lichte voelde aan als aan/uit, de gene van de proefrit als 1 wat harde lange slag)?
3. Kunnen de koppelingseigenschappen zo snel veranderen dat het van ligt naar zwaar gaat (de auto waairn ik reed had een .-X..-.. nummerbord dus was nog zo goed als nieuw.
Voor mij is dit belangrijk om te weten, want dit kan voor mij betekenen dat ik de auto wel of niet laat bestellen. Ik begrijp dat een "zware koppeling" en gevoelskwestie is en moeilijk is uit te drukken, maar ik heb in mijn leven redelijk wat auto's gereden (toen ik deze klacht al had) en ik weet dat een zware koppeling voor mijn heup GEEN gewenning wordt. Ik heb in het verleden daardoor afscheid moeten nemen van mijn Mini Cooper. Wellicht als referentie wat ik zwaar noem

-Audi A3 (licht)
-BMW 1 serie oude/nieuwe model (licht/normaal)
-VW Golf 5, 6 (normaal)
-Audi A4 (normaal)
-Mazda 6 (zwaar)
-Mini Cooper (zwaar)
Alvast bedankt!
Ferry