Koppeling (pedaal) af te stellen ?

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Koppeling (pedaal) af te stellen ?

Bericht door BramvT »

Mijn vorige maand aangeschafte Kangoo 1.9 DTI heeft een koppeling die bij koudstart, (als hij in zijn vrij staat)....het probleem dat hij niet goed vrij lijkt te komen als ik het pedaal helemaal op de grond trap.
De teller staat nu op 222.000 km (NAP)

Vooral de Achteruit geeft dan behoorlijk wat gekraak (nu kan ik dat natuurlijk voorkomen door te starten met de versn. al in achteruit)...is hij eenmaal op bedrijfstemperatuur dan heb ik er geen last meer van.....in de 5 vooruit versnellingen heb ik dat niet....echter ik heb zo het vermoeden dat de drukgroep niet helemaal meer vrijkomt.
De koppelingsplaat ZELF slipt absoluut (nog) niet, kan met gierende banden wegtrekken....bij wijze van spreken dan, pakt snel op. :wink:

Is er soms een mogelijkheid (bijvoorbeeld bij het pedaal) om de koppelingskabel wat strakker te trekken zodat de drukgroep (vingers) meer vrijkomt ?
Ik snap dat dit een tijdelijke oplossing is en ik uiteindelijk toch aan een nieuwe set zal moeten, maar als ik dat nog een half jaar of zo kan uitstellen zou dat natuurlijk mooi zijn. 8)

Volgens de experts zou deze DTI een zelfstellende koppeling hebben, maar toch zou ik graag een 8 a 10 mm meer spanning op de kabel willen hebben zodat hij makkelijker vrijloopt met ingedrukte koppeling.

Graag tips.....
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppeling (pedaal) af te stellen ?

Bericht door mechanic »

Weet zo uit mn hoofd niet wat voor koppeling er in je kangoo zit. Heb je een koppeling met een hydraulische bediening dan is er helemaal niks af te stellen. Bij een koppelingskabel zou er misschien wat te stellen zijn. Zit de kabel strak genoeg dan zou er gewoon een nieuw setje in moeten.
Dat is best een klus, subframe eronder uit etc..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Koppeling (pedaal) af te stellen ?

Bericht door BramvT »

Nee, volgens mij gewoon met een kabel....ik dacht aan mijn oudere auto's waarbij je bij het koppelingspedaal eea nog wat zou kunnen stellen, maar kan dat zelf niet zo goed zien bij de Kangoo.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht