Er zijn op dit moment registratieproblemen bekend, na verzenden van de gegevens is de pagina soms erg traag met verversen.
Ons technisch team probeert dit zo spoedig mogelijk te verhelpen.
Neem contact met ons op via het contact formulier zodat wij uw account handmatig kunnen activeren als u geen mail met activatielink ontvangen heeft.
Indien u foutmeldingen heeft gezien, zou het ons zeer helpen deze te vermelden.
Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
-
ffonz
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 3
- Berichten: 115
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 13 dec 2018
- Laatste bezoek: 24 aug 2025 11:53
- Actief als: particulier
Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
Ik heb een Q90/ZE40 en ik weet ondertussen dat het opladen in de winter beduidend langzamer gaat dan in de zomer. Hoe zit dat met de R135/ZE50? Is dat nog steeds zo langzaam? Of weten ze de batterij nu beter te isoleren en te verwarmen?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Mastah
- lid

- Posts in topic: 2
- Berichten: 196
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 09 feb 2018
- Laatste bezoek: 21 okt 2025 23:58
- Actief als: particulier
Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
De batterij in de ZE50 is vergelijkbaar qua structuur en eigenschappen als die van ZE40 (batterij heeft zelfs dezelfde batterijcode in het Renault Kamereon systeem).
In de winter laadt het trager, ik heb zelf geen getallen. Er zijn wel metingen van TeslaBjorn, met een laadtest in het najaar in Noorwegen (is het al wat kouder): en hij heeft midden in de winter een 1000km trip gedaan:
Maar bij het laatste, heeft hij naar mijn inziens niet optimaal gereden en geladen, want de Zoe heeft door de hoge luchtweerstand meer baat bij wat rustiger rijden dan snel rijden en meer te moeten laden. (Maar dat zal je zelf ook al vast weten
)
In de winter laadt het trager, ik heb zelf geen getallen. Er zijn wel metingen van TeslaBjorn, met een laadtest in het najaar in Noorwegen (is het al wat kouder): en hij heeft midden in de winter een 1000km trip gedaan:
Maar bij het laatste, heeft hij naar mijn inziens niet optimaal gereden en geladen, want de Zoe heeft door de hoge luchtweerstand meer baat bij wat rustiger rijden dan snel rijden en meer te moeten laden. (Maar dat zal je zelf ook al vast weten
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
ffonz
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 3
- Berichten: 115
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 13 dec 2018
- Laatste bezoek: 24 aug 2025 11:53
- Actief als: particulier
Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
Het lijkt of die TeslaBjorn vrij normale laadsnelheden haalt. Maar ja, na 1000km rijden mag je verwachten dat de batterij warm is. In mijn Q90 haal ik bij temperaturen onder de 10°C slechts ± 7kW bij een koude batterij. Ik had gehoopt dat ze de ZE50 batterij actief zouden verwarmen in de winter, maar als ik Mastah goed begrijp is dat dus niet het geval?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Mastah
- lid

- Posts in topic: 2
- Berichten: 196
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 09 feb 2018
- Laatste bezoek: 21 okt 2025 23:58
- Actief als: particulier
Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
De warmtepomp wordt wel gebruikt voor de batterij, maar ik weet alleen dat hij koelt. Verwarmen weet ik niet (zou technisch moeten kunnen, maar of ze het ingeprogrammeerd hebben...)
Maar 7kW bij 10 graden is echt te weinig. Dan is er iets mis.
Ik weet niet of je bekend bent met de "Max Pwr Zoe" google-spreadsheet waar SoC% vs graden Celsius gemapped zijn?
Op 10 graden zou je tot 25% met maximale snelheid moeten gaan, en tot 60% met 20 tot 30kW.
op 5 graden tot 25% met 30kW en tot 60% met 10 tot 20kW.
Maar 7kW bij 10 graden is echt te weinig. Dan is er iets mis.
Ik weet niet of je bekend bent met de "Max Pwr Zoe" google-spreadsheet waar SoC% vs graden Celsius gemapped zijn?
Op 10 graden zou je tot 25% met maximale snelheid moeten gaan, en tot 60% met 20 tot 30kW.
op 5 graden tot 25% met 30kW en tot 60% met 10 tot 20kW.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
zoe2goe
- Gerespecteerd lid

- Posts in topic: 1
- Berichten: 2716
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
De ZE50 heeft batterijverwarming, opgenomen in de het ventilatiekanaal (een simpele weerstands-verwarmer). Uit mijn hoofd een bescheiden 400 watt maar dat is echt lang geleden dus kan ik naast zitten.
Mastah heeft wel gelijk over de laadsnelheid versus temperatuur. Die spreadsheet heeft iets bekends
Bottom line is hoe dan ook: als je snel wilt laden, moet je lekker leeg rijden en dan meteen opladen. Overdreven gezegd: elke dag 25 km rijden en dan aan de 22 kW lader bij de baas forse vermogens verwachten gaat hem niet worden. Als je niet vrij leeg bent heeft snel willen laden ook betrekkelijk weinig zin.
Shameless Self Plug: https://canze.fisch.lu/fast-charging-gu ... s-for-zoe/
Mastah heeft wel gelijk over de laadsnelheid versus temperatuur. Die spreadsheet heeft iets bekends
Shameless Self Plug: https://canze.fisch.lu/fast-charging-gu ... s-for-zoe/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
ffonz
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

- Posts in topic: 3
- Berichten: 115
- Onderwerpen: 0
- Lid geworden op: 13 dec 2018
- Laatste bezoek: 24 aug 2025 11:53
- Actief als: particulier
Re: Laadeigenschappen ZE50 batterij in winter
Even voor de beeldvorming: Heeft de Q90 geen batterij verwarming? Want het opladen is me de afgelopen winters een paar keer tegen gevallen. Ik zit n.l. een beetje te twijfelen of ik na 2 jaar al moet overstappen op de R135. Ik weet dat ik eens in een uur slechts 7kW had geladen, alleen weet ik niet meer precies bij welke (buiten)temperatuur. Laat staan welke batterij temperatuur. Of welke SoC... Ik hoop dat zo'n batterijverwarming zorgt dat het laden in de winter net zo snel gaat als in de zomer.
Enfin, ik heb een konnwei obd2 dongle besteld. Meten is weten.
Gaat er ook een tabel komen voor de 52kW batterij?
Enfin, ik heb een konnwei obd2 dongle besteld. Meten is weten.
Gaat er ook een tabel komen voor de 52kW batterij?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 327 Weergaves
-
Laatste bericht door 4f4hogehoed
-
- 1 Reacties
- 625 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 780 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 5 Reacties
- 944 Weergaves
-
Laatste bericht door Jasper79
-
- 3 Reacties
- 747 Weergaves
-
Laatste bericht door LaTiNo156
-
- 0 Reacties
- 157 Weergaves
-
Laatste bericht door Mayn