Net de auto terug van de keuring, en ik mag weer een jaartje rondtuffen.
Vorig jaar haalde hij de keuring maar net, de lamda waarde ging naar 1.031 terwijl die 1.030 moet zijn bij 2500 rpm.
De keurmeester liet hem toch maar door.
Deze keer schoot de lamda naar 1.048 en kwam slechts met moeite (na even flink gassen) richting de 1.036
Het is toch gelukt hem gedurende een paar seconden op de vereiste 1.030 te krijgen, dus ik heb echt echt echt geluk gehad.
Ik wilde eigenlijk een poging doen om dat ding eens te demonteren en schoon te maken, wellicht zijn er een paar kanaaltjes te veel verstopt door de te korte afstanden die ik rijd of misschien zit wel gewoon het referentie-luchtkanaal dicht met modder ofzo, ik noem maar wat.
Over dat schoonmaken:
Ik heb zitten google'n en youtube'n tot mijn ogen branderig gingen voelen, en heel veel manieren gezien.
- een 'zacht' staal (koper) borsteltje
- laten weken in benzine
- laten weken in benzine in een ultrasoon apparaat
- fijn schuurpapier
- brake-cleaner
- ....
Afijn, men smijt er nogal wat op waarbij ik persoonlijk toch zoiets heb van 'ja maar....is dat niet te agressief, bijt dat niet uit, etc.'
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
- Is het voorzichtig schoon te borstelen om zo de benodigde 0.018 teveel aan waarde kunnen te doen zakken (of in elk geval te proberen)
- Is ultrasoon niet te gevaarlijk voor de porseleinen binnenkant?
- Geeft (ook fijn) schuurpapier niet juist krassen waardoor koolaanzet juist makkelijker is?
Ik zou het graag willen proberen, ik mag weer een jaartje dus de echte 'noodzaak' ontbreekt als het ware, maar toch, het zou mij toch een goed gevoel geven die sensor eens schoon te maken.
Wie kan de on- van de onzin scheiden?
lamda sensor schoonmaken
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Mathijs
Topic author - Donateur

- Actief als: particulier
- Contacteer:
lamda sensor schoonmaken
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... (maar het is wel een berg werk op een bepaald moment)
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
mechanic
- Gouden Bahco
Re: lamda sensor schoonmaken
1,03x aan lambawaarde staat gelijk aan 1,03 en is een goedkeur. Derde cijfer achter de komma geldt niet. In jou geval voldeed de auto dus aan het voorschrift
| Hide post links |
-
Mathijs
Topic author - Donateur

- Contacteer:
Re: lamda sensor schoonmaken
Weet je dat heel zeker, want vorig jaar is mijn auto afgekeurd op gemiddeld 1.038
2 herkeuringen en een prijzige uitlaat vervanging later kwam die me…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
2 herkeuringen en een prijzige uitlaat vervanging later kwam die me…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 10 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Espace IV 3.5 V6 achteruitrij sensor blijft piepen bij achteruitrijden.
door ingrid-2000TSE » 02 mei 2025 14:48 » in Elektronica Espace IV -
Reacties: 1
Weergaves: 543 -
Laatste bericht door mechanic
02 mei 2025 18:59
-
-
-
Weergaves: 602 -
Laatste bericht door TTS
13 aug 2025 09:25
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 562 -
Laatste bericht door gjkreeft
11 sep 2025 09:53
-
-
nokkenas sensor 2 ltr motor
door piajansen » 13 sep 2025 14:19 » in Onderdelen en accessoires aangeboden -
Weergaves: 544 -
Laatste bericht door Pepone
13 sep 2025 16:02
-
-
-
Reacties: 5
Weergaves: 376 -
Laatste bericht door mechanic
22 dec 2025 17:51
-
-
DTC 560496 Torque sensor stuurbekrachtiging
door Jebli » 31 dec 2025 14:04 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Weergaves: 271 -
Laatste bericht door Mathijs
31 dec 2025 17:50
-
-
-
Reacties: 14
Weergaves: 642 -
Laatste bericht door KDL
28 feb 2026 17:55