motor issues Scenic RT 1999

Plaats reactie

Topic author
borat
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 15 jul 2012 11:07
Actief als: particulier

motor issues Scenic RT 1999

Bericht door borat »

Hallo allemaal, mijn naam is Edwin en ik ben nieuw op dit forum.
Na jaren met veel plezier diverse Peugeots te hebben gereden, kocht ik in april een Renault megane Scenic 2L RT uit 1999.
Ik vond het al een paar jaar een mooie auto en wist al een tijdje dat de volgende auto een megane scenic zou worden.
Op zoek naar antwoorden op een paar vragen kwam ik bij dit forum terecht.
Mijn scenic rijd fantastisch en ik heb er al heel wat km's mee gereden, wat een heerlijke auto!
Helaas doen er zich de laatste tijd een paar problemen voor, er zijn 3 dingen die denk ik met elkaar te maken hebben, ik denk aan een ontstekings probleem.

1: De auto start met een koude motor in een keer, als de motor warm is dan start hij soms heel moeilijk, de startmotor draait maar de motor slaat dan niet aan. Als ik het contact uit zet, even wacht en dan weer start dan slaat de motor wel aan, soms moet ik dit een paar keer doen.
De starmotor houd ook wel eens in, dan draait hij een moment zeer moeizaam.

2: Soms als ik bv. in een file sta, dus met een stationair draaiende en warme motor, dan loopt het toerental heel even op, alsof je heel even gas geeft.

3: Laatst had ik een verre rit gemaakt, de auto 2 uur geparkeerd en toen daarna tijdens een korte rit sloeg de motor af op het moment dat ik bij lage snelheid afsloeg op een kruising, ik reed in de 2e versnelling maar ik weet niet of ik de koppeling had in getrapt, wel had ik het gas los toen hij afsloeg. Later op die dag gebeurde het weer, precies hetzelfde verhaal.

Wie komt dit bekend voor en kan mij vertellen waar ik moet beginnen met zoeken? de bougies waren al vervangen toen ik de auto kocht, kabels weet ik niet.

Edwin
Laatst gewijzigd door Admin op 02 okt 2011 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst en zelfstandig topic van gemaakt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: motor issues Scenic RT 1999

Bericht door WillemS »

Bij deze wagens zijn er een paar specifieke zaken die vaak voorkomen.
1) De massastrip van de carrosserie naar de motor. Van buiten niets te zien maar door corrosie grote overgangsweerstand
2) reiniging gasklephuis. Dit zit wat verstopt en wordt vaak "vergeten" te reinigen bij een grote beurt.
Ik zou daar eens mee beginnen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jannuis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 okt 2011 13:01

Bericht door jannuis »

komt mij erg bekend voor bij mij was een bobine stuk, inmiddels beide vervangen a 40 euro stuk , en rijd weer als een nieuwe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
borat
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door borat »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens opzoek gaan naar de massastrip, lijkt me het makkelijkst om mee te beginnen.

Edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

willemjoop
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 jan 2012 16:09

Bericht door willemjoop »

Bij mij veroorzaakte de BDP sensor dit soort problemen, deze sensor heeft verschillende benamingen maar in ieder geval zit deze richting vliegwiel gericht en ik heb deze vervangen waardoor alle problemen verdwenen waren.
(voor een euro of 15 was ik klaar, de sensor bij de nokkenas is een ander verhaal)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
borat
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door borat »

Het probleem is nog niet opgelost, de hele afgelopen winter namelijk geen problemen gehad.
In de winter wil de auto soms nog wel eens moeilijk starten als ik de motor korte tijd uit heb bv met tanken.
Nu het af en toe weer erg warm is dan slaat de motor weer regelmatig af, eerst dacht ik dat dit alleen gebeurde als de airco aan stond, maar dat maakt niet uit, als het warm weer is dan slaat hij vaak af.
Ik heb de massastrip gecontroleerd en die heeft geen oxidatie.
Volgende week heb ik vakantie dus dan zal ik de gasklephuis controleren.
Gister kwam ik er achter dat de uitlaat lekt en ik vermoed bij de middendemper, al heel lang had ik het idee dat de uitlaat lekte maar dan dacht ik steeds dat het verbeelding was. Kan een lekke uitlaat problemen geven?

Nog even een opsomming van de problemen:
Met een koude motor start de auto zo, als de motor warm is dan slaat hij regelmatig af bij stationair toerental.
Als de motor is afgeslagen dan start hij slecht, soms helpt een klein beetje gas geven tijdens het starten om hem aan de praat te krijgen.
Als de motor tijdens het rijden afslaat (in een bocht tijdens het terugschakelen) dan loopt hij zo weer op het moment dat ik de koppeling weer laat opkomen.
Startmotor draait prima en de accu is 1 jaar oud.
Zomer 2011 problemen met afslaan, afgelopen winter nooit afgeslagen, zomer 2012 motor slaat weer regelmatig af.

Edwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Als je een lekkage hebt in de uitlaat voor de lambdasonde meet deze een teveel aan zuurstof en zal extra brandstof laten inspuiten. Heb je een lekkage in het inlaatgedeelte dan zal de motor lastig aanslaan en wellicht sneller sationair draaien.
Heb je de BDP-sensor al gereinigd?
SUC6
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen