Motorkap Espace III 1999 gaat niet meer open !!

Plaats reactie

Topic author
Hochi-Rocku
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 28 apr 2025 12:40
Actief als: particulier

Motorkap Espace III 1999 gaat niet meer open !!

Bericht door Hochi-Rocku »

Ik heb ineens een probleem met mijn Espace III van bj 1999,ik wou gisteren de oliepijl effe controleren en trok aan de hendel van de motorkapvergrendeling maar de motorkap sprong NIET open !! :oops:
Wie weet misschien een manier om de motorkap te kunnen openen?
Want zoals gewoonlijks zit de motorkaphaak vergrendeld links en rechts thv de koplampen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: Motorkap Espace III 1999 gaat niet meer open !!

Bericht door WillemS »

Is je kabel gebroken? Dat is een gekend probleem bij de dubbele versluitingen.
De Renault dealer heeft hier wel een truuk voor, maar je zult vanonder moeten proberen.
Ik deed het met een lange lasstaaf waar een haak aangebogen, geen klusje voor buiten :mrgreen:
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Hochi-Rocku
lid
lid

WillemS schreef:Is je kabel gebroken? Dat is een gekend probleem bij de dubbele versluitingen.
De Renault dealer heeft hier wel een truuk voor, maar je zult vanonder moeten proberen.
Ik deed het met een lange lasstaaf waar een haak aangebogen, geen klusje voor buiten :mrgreen:
SUC6
Weet niet of de kabel gebroken is.
Ik kan aan de motorkapvergrendelinghaak trekken wat ik wil maar gebeurd niks,heb hem gisteren ook effe op de brug gezet maar daar zag je ook niks en was er geen ruimte voor.
We hebben het zelfs met een hele lange schroevendraaier boven de koplampen geprobeerd maar ben toen gestaakt omdat ik bang was dat er schade zou ontstaan.
Dus wat bedoel jij van onderen?
en dan heb je toch ook 2 lange lasstaven nodig? :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

De slotmechaniek zit onder de steunplaat. De kabel vanuit de cabine loopt langs het li.spatbord naar de li.sluiting, daar zit een oogje aan de kabel geknepen en dat haakt in het armpje vd slotplaat. Vandaar gaat een 2e kabel naar de re.slotplaat zelfde verhaal. Vaak breekt het oogje af van de kabel(door gebrekkige smering van het slotmechaniek). Je zult toch op de 1 of andere manier bij dat haakje moeten zien te komen. Je kunt ook ad re.kant beginnen want dan heb je minder kracht nodig. Als een 2e persoon op de kap drukt boven de slotmechaniek gaat het wat lichter. Echt het kan, maar aan het eind heb je geen woorden meer over, laat je filmen en je hebt voor verjaardagen een hoop lol (ja achteraf was de militaire dienst ook leuk).
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Hochi-Rocku
lid
lid

Ok bedankt :D
Het is alleen hier erg regenachtig dus wacht ff tot het droog is.
En haal wel ff de voorbumper eraf misschien dat ik daar wat mee kan want de voorbumper hebben we er zo af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Hochi-Rocku
lid
lid

WillemS schreef:De slotmechaniek zit onder de steunplaat. De kabel vanuit de cabine loopt langs het li.spatbord naar de li.sluiting, daar zit een oogje aan de kabel geknepen en dat haakt in het armpje vd slotplaat. Vandaar gaat een 2e kabel naar de re.slotplaat zelfde verhaal. Vaak breekt het oogje af van de kabel(door gebrekkige smering van het slotmechaniek). Je zult toch op de 1 of andere manier bij dat haakje moeten zien te komen. Je kunt ook ad re.kant beginnen want dan heb je minder kracht nodig. Als een 2e persoon op de kap drukt boven de slotmechaniek gaat het wat lichter. Echt het kan, maar aan het eind heb je geen woorden meer over, laat je filmen en je hebt voor verjaardagen een hoop lol (ja achteraf was de militaire dienst ook leuk).
SUC6
Hoi WillemS het weer was geklaard dus ben aan de slag geweest :D was ook snel klaar :mrgreen:
Heb de voorbumper eraf gehaald en zo kon ik de knipperlicht aan de bestuurderskant loswippen en aan de motorkapkabel trekken die sprong gelijk open.
Nu bleef de 2de vergrendeling muurvast zitten maar heb toen de koplamp verwijderd en kon zo aan de haak loswippen en gelijk was de motorkap open.
En dat alles zonder schade aan de auto te brengen. :clap:
Nu ff een vraag de kabels waren aan beide kanten niet kapot of los dus denk toch dat het aan de hendel van binnenuit is.
Mijn vraag aan jouw is hoe kan je het beste de kabel vanuit binnenuit in z,n geheel vervangen?
Want dat lijkt mij echt een rotklus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Fijn dat het je gelukt is :clap:
Ja het is een rotklus. Ik zou het eerst eens anders proberen; met 2 man, de ene in de wagen en de andere aan het oogje in de motorruimte kijk of er beweging is door heen en weer bewegen. Is de kabel nog heel dan smeren met Siliconnvet of Pftevet.
Als dat goed werkt dan de beide sloten reinigen(teken wel eerst af hoe ze gemonteerd zitten) en ook goed smeren met siliconenvet of Pftevet(teflon). dan weer monteren. Smeer ook de ogen aan de klep met wat vet in.
SUC6
Het vervangen van de kabel is heel lastig en dient van binnen de auto te geschieden, eerst eruit en dan vanbinnen naar voren maar dit is echt een monnikenwerk.
Dus als hij nog heel is zou ik gaan voor goed gangbaar maken en smeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut