Motorschade Espace 2.2 DCI 2004 na 109 dkm!!

Plaats reactie

Topic author
Van Oosterhout, Tim
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 aug 2011 09:15
Actief als: particulier

Motorschade Espace 2.2 DCI 2004 na 109 dkm!!

Bericht door Van Oosterhout, Tim »

Wat te doen? Mijn renault Espace 2.2 DCI Avantage uit 2004, hield er opeens mee op! Diagnose: 1 cilinder 0 compressie, 2 stuks 17 en 1 de volledige 24. Volgens de garage mag dit echt niet, alle onderhoud gehoud, ditributie riem op tijd vervangen bij 95 dkm, wagen had voldoende olie en water, was niet oververhit geraakt. De Renaultgarage geeft aan dat zij dit nu vaker meemaken... Renault zegt hier niets mee te willen doen, omdat de wagen van een particulier is gekocht en weigert ook maar iets te vergoeden. Een ruilmotor ecl arbeid kost mij ruim € 5000,-.

Ik overweeg de wagen met motorschade aan de handel aan te bieden, daar ik nu geen enkele vertrouwen meer meer heb in renault. Wat is mijn garantie dat als ik de wagen voor heel veel geld repareer, ik daar nog zorgeloos een aantal jaren plezier aan heb? En wat zou de wagen met motorschade nog opbrengen? Wie heeft tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Re: Motorschade Espace 2.2 DCI 2004 na 109 dkm!!

Bericht door renault15.17 »

Hallo Tim,

Helaas is het inderdaad geen uitzondering bij een 2.2 DCi. Ik begrijp dat je vertrouwen in de auto en Renault behoorlijk richting het nulpunt is gegaan. Maar je auto zo, met motorschade de handel in doen, zal je ook heel veel geld kosten. Een gereviseerde danwel nieuwe 2.2 DCi kan in ieder geval een 60.000 km mee, eerder heb ik nog niet gehoord dat ze stuklopen. Je zou kunnen overwegen om nog een paar jaar met een gereviseerde motor te rijden, dan kun je de kosten uitsmeren. En dan wel op tijd de auto wegdoen natuurlijk.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33

Bericht door DHL »

Het jammere is dat zowat alles stuk gaat aan die Espaces van die bouwjaren... Kan goed zijn dat de versnellingsbak het begeeft hierna. Was ook een zeer zwak onderdeel.
Verkopen en overstappen naar betrouwbare wagen is mijn raad. Dat kan wel nog Renault zijn, vanaf 2008 kregen ze een enorme kwaliteitssprong. Renault kan wel auto's bouwen maar kende jammer genoeg een aantal zeer slechte jaren.
Ook Dacia is zeer betrouwbaar.
En ik wil er toch nog even bijzeggen dat heel wat merken tussen 2000 en 2008 zware kwaliteitsprobs kenden. Zowel de Fransen als de Duitsers en ja ook de Japanners...
Goed internet nalezen vooraleer een andere wagen te kopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42

Bericht door Lagunadriver2 »

renault15.17 schreef: Een gereviseerde danwel nieuwe 2.2 DCi kan in ieder geval een 60.000 km mee, eerder heb ik nog niet gehoord dat ze stuklopen.
Dat slaat nergens op, een 2.2 dci kan tonnen lopen zonder problemen, zolang ie maar goed onderhouden word!
tussen de 8 en 10 dkm de olie bijvoorbeeld al verversen, bij de mensen waar de 2.2dci stuk gaat word geen onderhoud uitgevoerd aan hun auto dat is het probleem.

en dan ondertussen renault de schuld gaan geven over zulk soort problemen die je zelf voor kan zijn door ven 30 euro meer uit te geven voor een paar liter olie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Hier ben ik toch niet akkoord mee. Een 2.2 met tonnen kilometers zal je weinig vinden in de dCi uitvoeringen. Dt vroeger was wel goed. Maar de 2.2 dCi werd afgevoerd en vervangen door de wel zeer betrouwbare 2.0 dCi.
Bij die wagens ging werkelijk alles stuk, in die mate zelfs dat ze afgeraden werden door leasingmaatschappijen. Turbo's, EGR, versnellingsbak tot op hol slaande motoren. Ook degenen die stipt om de 15 k binnen kwamen voor onderhoud terwijl Renault 30 k voorschreef.
Ik had een Vels Satis 2.2 en dit was zo'n wagen waar je er best twee van kocht. Kon je afwissislen terwijl de andere ter herstelling was.
We kunnen de Renault produkten tussen 2002 en 2007 niet blijven verdedigen. Renault zag dit zelf in en beloofde vele betere auto's te bouwen. De produkten die we nu van Renault krijgen zijn wel zeer betrouwbaar....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid

en toch ken ik mensen (lees lagunaclub) die al 230 dkm met een turbo doen, en de ander heeft al meer dan 3ton op de teller :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

@Lagunadriver: De 2.2 DCi is gewoon een rampzalige motor qua temperatuurhuishouding. En dan maakt onderhoud weinig uit. De verhalen zijn er legio, gewoon volgens het boekje netjes (dealer)onderhouden en dan ineens turbotje stuk, intercooler opgeblazen, enz. met als gevolg een complete motor na de knoppen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Ja, klopt volledig. En het erge is dat men toch moet geweten hebben dat die motoren niet deugden en men ze gewoon bleef produceren. Menig gezin heeft hierdoor zware financiele aderlatingen ondergaan.
En Renault zelf maakte z'n naam hiermee kapot. Moet eens rondvragen bij tweedahndshandelaars of ze een Espace van bvb 2005 willen overnemen of een Laguna... Is jammer dat zulke dingen kunnen gebeuren en dat de wetgeving de particulier niet beschermt tegen zo'n zaken. De kennis van een autoconstructeur moet tegenwoordig toch in die mate zijn zodat een nieuwe wagen mits het voorgeschreven onderhoud 200.000 probleemloze kilometers kunnen doen.
Maar jammer genoeg primeren cijfers soms...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Van Oosterhout, Tim
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 15 aug 2011 09:15

Bericht door Van Oosterhout, Tim »

...en dan ondertussen renault de schuld gaan geven over zulk soort problemen die je zelf voor kan zijn door ven 30 euro meer uit te geven voor een paar liter olie!
Mijn Renault is altijd dealer onderhouden, heeft geen beurt gemist, ik check altijd op tijd olie en water, dus ik weet niet waar u deze wijsheid vandaan haalt?! De Renaultdealer geeft aan op dit moment 3 dezelfde gevallen te hebben en spreekt zelf over een productiefout. Onverklaarbaar en niet voorkoombaar zijn hun woorden.
Laatst gewijzigd door RichTrip op 15 aug 2011 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote weergave aangepast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid

Omdat ik weet dat bij de mensen die het blok goed onderhouden (om de 10dkm olie verversen) netjes warm laten draaien enz, dat dat ze het dan gewoon makkelijk 3 ton kunnen uithouden...

ik verdedig nu het blok niet, maar met een beetje meer en extra onderhoud is het in de meeste gevallen gewoon een "goed" blok...

ik heb gister nog met een bekende gepraat die gister een Laguna 2.2 dci met 325 dkm ingeruild heeft gekregen op een nieuwe avensis, en die 2.2 dci was nog het eerste blok!

maar deze reactie's waren niet voor u bedoeld maar voor:
renault15.17 schreef: Een gereviseerde danwel nieuwe 2.2 DCi kan in ieder geval een 60.000 km mee, eerder heb ik nog niet gehoord dat ze stuklopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Was wellicht cynisch bedoeld met een grond waar waarheid in.... Tot 60.000 km hoorde ik er ook geen klachten van. 80.000 Km en meer werden steeds riskanter....
Het is gewoon een barslechte motor.... Iedereen die ooit in een Renaultgarage werkte of slachtoffer werd zal dit beamen.
Googlen eens Renault 2.2 dCi betrouwbaarheid. Krijg je zoveel lectuur dat je enkele avonden kan lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid

dat is de p*st van het internet, je leest alleen slechte ervaringen...

er zullen ook genoeg zijn die met een laguna uit 2001 nog nooit een probleem hebben gehad...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Bericht door Pleiades »

Zelf hebben wij ook een 2.2 dCi gehad, alleen dan de allereerste 130 pk versie in de Espace III ph2. Met het blok zelf hebben wij 100k km geen problemen gehad, alleen de versnellingsbak was een minpunt, die lag er bij 75k al uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut