Niet reageren gaspedaal

Plaats reactie

Topic author
Sebastiaanmark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2020 08:25
Actief als: particulier

Niet reageren gaspedaal

Bericht door Sebastiaanmark »

Ha Allemaal,

Vandaag de Zoë naar de dealer gebracht. Onze Zoe, van juni 2020 met 34000km op de teller, geeft soms hele rare problemen. Bij het rijden en het loslaten van het 'gas'pedaal en het daarna weer intrappen ervan, reageert de auto er niet op. Dit gebeurd bij verschillende snelheden, in verschillende rijd-modi (D, B, met Cruise Control op standby, zonder, met begrenzer en zonder). Het is niet te voorspellen wanneer het gebeurt, maar het vindt zo nu dan plaats. Van de week heel gevaarlijk op een fly-over bij Barendrecht, waar de kracht helemaal wegviel en ik in de B modus van 100 naar 70km/h ging in zeer korte tijd. De auto's achter mij toeterden en moesten heel hard remmen (zegt ook wat over hun anticiperend vermogen :D).

Enfin, het kind naar de garage gebracht, de ZE man ging met mij een rondje rijden. Hij merkte het meteen al bij het wegrijden: het pedaal 'hard' induwen en de Zoe reageerde heel slecht. Daarna schoten we weg. Ze zijn het nu aan het onderzoeken maar hij had er nog nooit over gehoord. Heeft een van jullie heir ooit van gehoord? Op andere forums hier wat over gelezen of hier (hopelijk niet) ervaring mee??

Groeten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door zoe2goe »

Geen ervaring mee, maar zover ik weet heeft een dubbele poteniometer die het signaal doorgeeft aan de EVC (zeg maar even voor het gemak de "hoofdcomputer) . Het lijkt me voor de hand te liggen dat het probleem in of het pedaal, of de bekabeling/connector naar de EVC zit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat CanZE zegt, want die kan de pedaalpositie uitlezen, althans, wat de EVC daar van maakt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sebastiaanmark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2020 08:25
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Sebastiaanmark »

Tis alweer even stil. Na een bezoek aan Renault in februari bleek er veel oude software in de systemen te zitten. Dat is geüpdate. Sindsdien weer een >4000km gereden (twee keer wintersport) en de eerste 3k bleef ie t goed doen. Daarna ontstond het euvel weer. Nu zelfs met een bijkomend probleem; niet reageren op de +/Res en -/Set knop van de Cruise Control... Zoe naar de dealer gebracht en kreeg eind van de dag een belletje dat 'er niets gevonden was, ook niet in de logging' en 'dat bij hen het probleem niet optrad'. Daar liet ik het niet bij zitten, natuurlijk. Vervolgens afgesproken dat DÉ ZE man mij zou bellen als hij weer aanwezig was. Volgende dag kreeg ik een belletje; hij had naar de logging gekeken en zag 5x een foutmelding (waarbij ook daadwerkelijk het STOP lampje en de engelse sleutel gingen branden). Daaruit kon hij opmaken dat het hoogstwaarschijnlijk aan de remlichtschakelaar ligt. Dat zou ook verklaren, aldus deze vriendelijke man, waarom Cruise Control en niet op het gaspedaal gereageerd wordt, zo nu en dan.

Op 27 Mei gaan ze de remlichtschakelaar vervangen...

Ik heb geen CanZE maar word steeds meer benieuwd. Kan CanZE ook de logging uitlezen? Dan ga ik maar eens een OBC Dongle scoren...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Sordone »

Canze kan Diagnostic Trouble Codes (DTCs) per controller laten zien. Ik weet niet of je dit onder logging wil scharen. Een ZE dealer heeft geavanceerdere tools die wel bij de uitgebreide logging kan komen. Zie https://canze.fisch.lu/downloads/ voor de Android link. Let op: Android is Bluetooth dongle, iOS is Wifi dongle (in general).
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sebastiaanmark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2020 08:25
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Sebastiaanmark »

Hi Allemaal, even een update; na een JAAR is het probleem eindelijk verholpen. Renault nam ons niet serieus keer op keer; half januari wederom de auto gebracht en toen hebben ze wederom geprobeerd de remlicht-schakelaar te vervangen. Ook dit mocht niet baten. Een week later remde de auto elke 200-500m uit zichzelf wat zeer gevaarlijke situaties opleverde. In één rechte streep op vrijdagmiddag naar de garage gereden om 'm daar achter te laten. Na twee weken werden we gebeld, toen pas hadden ze een beschikbare monteur om er naar te kijken, met de boodschap dat ze het nog steeds niet konden vinden. Wederom uitgelegd dat ze vooral even een rondje om het gebouw moesten rijden. Een uur later belde de monteur op om aan te geven dat hij het ook had ervaren en dat hij het te onveilig vond om met de auto nog op pad te gaan. Hij hoorde raar 'getik' bij het remmen en ging toen voelen en hij dacht dat het aan de rembekrachtiger lag. Dat die uit zichzelf de rem een soort van indrukte. Het onderdeel moest besteld worden. Na 6 weken hebben we afgelopen vrijdag onze Zoe op kunnen halen. Ze rijdt weer als een zonnetje en het lijkt nu allemaal goed te gaan. Nog even fingers crossed...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Kata »

Hoop echt voor je dat het nu definitief opgelost is. Maar zou eigenlijk niet mogen dat het zo lang moet duren en vooral omdat het toch wel een gevaarlijke situatie is/was.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Sebastiaanmark
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2020 08:25
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Sebastiaanmark »

Exact mee eens. So far so good, trouwens. En Renault belde na het weekend nog even op om te vragen hoe het nu ging. Dus ze hebben ook door dat de geleverde service ver van goed was :')

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Niet reageren gaspedaal

Bericht door Kata »

Top voor je.
Dat is klantenservice. Of dat nu gewoon het afvinken van een opvolglijst is of niet, je vind het toch wel leuk als ze je nadien nog ff polsen of alles naar tevredenheid is gelopen/opgelost.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in