Eerst schaf je een coil pack van Ford aan, type F5SU-12029. Kost ongeveer €75,00
op internet vindt je diverse aanbieders zoals deze :
http://www.autosportlabs.com/ford-cylin ... -p-63.html

Daar heb je ook de bijbehorende bougiekabels bij nodig.

Let wel op : je moet twee keer de rij kabels hebben voor cilinder 4 – 5 en 6. Dit omdat de kabels voor cilinders 1 – 2 en 3 van Ford te kort zijn.
De kabels die je op de voorste rij gaat gebruiken kun je het beste opnieuw labelen.
• Kabel gemerkt 6 op cilinder 1
• Kabel gemerkt 5 op cilinder 2
• Kabel gemerkt 4 op cilinder 3
De kabels voor de achterste cilinders blijven hun eigen nummering behouden.
als je geld genoeg hebt, kun je natuurlijk ook een set kabels op maat laten maken…
Ook heb je de stekker nodig om de bobine aan te kunnen sluiten, bij Ford heet dit een “pig-tail” en die vindt je hier:
http://www.autosportlabs.com/ford-cylin ... -p-70.html kost ongeveer €14,00

Ik heb een metalen strip gebruikt van 4mm dik en 20 mm breed om de bobine op te monteren. Deze strip monteer je weer op de linker motor steun. Die moet er toch af om de motor te laten zakken zodat je de inlaat spruitstuk kan verwijderen om bij de achterste bougies te kunnen komen.
Als je de originele bobine en kabels hebt verwijderd, hou je de stekker van die vanaf de ECU naar de bobine toe over. Zelf vond ik op de sloop een contra stekker die er precies in paste. Op die manier kun je altijd nog terug naar de originele situatie. Kun je niet aan die stekker komen, dan knip je de originele stekker eraf. Merk wel eerst de draden!!! Verleng deze vervolgens met 30cm draad van dezelfde dikte.
Deze stekker heeft 4 draden. : één dikke ( =voeding 12V) en drie dunnere . dit zijn de aanstuur draden voor de afzonderlijke spoelen in de bobine.
Ik heb een verloop kabel gemaakt met bovengenoemde contra stekker en de pig-tail van 30 cm.
deze komt links onder de sierdeksel op de motor er onderuit zodat hij op de bobine aangesloten kan worden. Het is af te raden deze verloopkabel langer te maken i.v.m. verliezen of storing op audio apparatuur in de auto. Op de foto zie je hoe de verloopkabel gemaakt is.
Als alles klaar is kun je de boel aansluiten zoals aangegeven op de foto.

Ook niet vergeten en meteen doen als je toch het hele spul open hebt: Deze Ford bobine levert aanmerkelijk méér spanning dan de originele van Renault en daarom veranderd ook de afstelling van de bougies. Ik heb de afstand (1,2mm) aangehouden die Ford adviseert voor de duratec V6 motor, waar deze bobine ook op zit. Ik had in de eerste instantie de afstand die Renault voorschrijft (1,0mm) maar dan schakelt de ECU de aansturing naar de bobine uit omdat deze bij hoger belasting( zeg gas diep intrappen) teveel stroom trekt. Kon ik alles wéér open maken…. 1,2 mm dus.
Waarschijnlijk ben je na de ombouw ook niet meer gebonden aan de bougies die renault voorschrijft.
De voordelen ná de ombouw op een rijtje:
1. Start beter
2. Heeft merkbaar meer vermogen
3. Loopt zelfs met koude motor goed op LPG
4. Op LPG géén back of misfires meer
5. Mocht de bobine ooit overlijden, dan is deze goedkoop verkrijgbaar.
Ik heb nog wel achteraf en plastic kap gemaakt en die over de hele bobine met kabels gemonteerd, om vocht geen kans te geven tijden een rit door harde regen.
Succes!