[algemeen] overhit/oververhit - lucht in systeem (LPG)

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

[algemeen] overhit/oververhit - lucht in systeem (LPG)

Bericht door bared »

goedendag

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
het probleem is dat ik om de andere dag lucht in het systeem heb waardoor de motor overhit raakt.
ik heb gelezen op dit forum dat dit te maken kan hebben met een lekke koppakking maar volgens jullie horen daar nog een paar symptomen bij zoals: witte smurrie en witte rook, hier heb ik geen last van.
ook had ik al een paar aanwijzingen gehad zoals: losse klemmen en zwetende radiateur , ook dit heb ik niet geconstateerd.
ik heb een half jaar geleden een nieuwe kachelradiateur ingebouwd i.v.m verstopping , hierna gespoel en ontlucht, alles werkte prima tot nu toe.
wie heeft info voor mij zodat ik weet waar ik moet zoeken
alvast bedankt

eddy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door bared »

even een update
heb een compressie test gedaan en alles in orde wat pakking betreft.
wat ik was vergeten te melden is dat de auto op gas rijd en dat waarschijnlijk de verdamper flink vervuilt is.
de verdamper zit onder de aanslag , ook de slangen van en naar de verdamper zijn van binnen aan gekoekt , dus grote kans dat het probleem daar zit.
het is een verdamper van landi renzo waarschijnlijk een oud model want ik kan geen revisie set vinden .
ik begrijp dat velen op vakantie zijn maar hoop toch dat iemand mij kan helpen.

groet eddy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik denk dat je inderdaad eerst je aandacht op die verdamper moet gaan richten.
Blijkbaar niet meegespoeld ?
Overigens, zou het mogelijk zijn dat de lucht in het koelsysteem, geen lucht maar gas is ?
Zal eens kijken of ik nog zo'n verdamper heb liggen ter vervanging.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door bared »

dank je wel voor je reactie.
heb vandaag de boel uit elkaar gehaald : slangen schoongemaakt en de stappenmotor eraf gehaald.
ik heb 2 soorten stappenmotors weet jij het verschil: 1 zit er op de verdamper zelf en de ander zit bovenop de lucht slang.
weet jij ook hoe soepel die 2 in en uit moeten schuiven want die enen op de verdamper gaat wel in en uit maar die ander op de luchtslang gaat met pijn en moeite.
de verdamper is van renzo landi en op de stappenmotor staat sonceboz.
een hoop vragen en weinig mensen die me kunnen helpen i.v.m de vakantie ook de lpg dealers in de buurt zijn gesloten dus als je me kan helpen heel graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Een stappen motor zou niet te zwaar moeten werken. Als die met pijn en moeite in beweging komt, is schoonmaken wel een goed idee.

De verdamper die ik meende te hebben (heb hem nog niet gevonden, twijfel nu ook of ik hem überhaupt wel gedemonteerd heb) had in elk geval geen stappen motor.

De stappen motor op de luchtslang zal voor de koude start zijn, dat er wat lucht om de gasklep heen geleid kan worden.
Die op de verdamper laat zich raden, ik ben nog een beetje old-school wat dat betreft, ken ze alleen zonder stappenmotor :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door bared »

dan heb ik nog een vraag : je zei dat de lucht in m'n koelvloeistof ook gas kon zijn , waar zou dat aan kunnen liggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nou, ik zat mij eerlijk gezegd hard op af te vragen of dat gas zou kunnen zijn.

In dat geval zou de verdamper misschien lek kunnen zijn, dat daar wat gas bij de koelvloeistof kan komen, en zo door het koel systeem wordt opgenomen.

Maar ik moet wel toegeven dat ik van verdampers (zeker de moderne) niet zo goed weet hoe ze inwendig in elkaar steken, het is al een kleine 20 jaar geleden dat ik dat leerde, en in die 20 jaar is er natuurlijk veel veranderd.
Zal eens even in mijn oude schoolboeken kijken of ik er nog een plaatje van heb instaan.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door bared »

laat het me weten a.u.b

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Dit ga je niet geloven :lol:
Ik heb mijn werkplaatshandboek precies tot de verdampers ingescand, net toen het interessant begon te worden ben ik blijkbaar gestopt.

Dat betekend dus ook dat ik dat boek nog ergens moet hebben liggen, want ik gooi het pas weg wanneer het ingescand en ge-backuped is.

Wat ik zocht, was een goede dwarsdoorsnede van een verdamper.
Ook even op Google - afbeeldingen gezocht, maar kon geen goede afbeelding vinden waarmee ik mijn theorie kon onderbouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bared
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door bared »

jammer hoor

ik hoor het wel.
na de vakantie ga ik weer verder met sleutelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht