In de overweging

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

In de overweging

Bericht door rgr »

Zoals ik al had gemeld in mn voorstel rondje, we overwegen de aanschaf van een Zoe of een Leaf.

In de beide auto's hebben we gereden en ze bevallen beide heel goed. De Zoe is duidelijk een frissere moderne auto, waar de Leaf nogal degelijk/saai is.

Voor ons de de actieradius an sich geen probleem. Woon/werk is slechts 60Km. en waar ik werk zijn genoeg laad punten.
Prijs is belangrijk, voor een " Volle" Zoe heb ik een "lege" Leaf

Waar ik wel mee zit is het volgende:

Het laden bij bezoek (vrienden familie kenissen) De meeste wonen in de buurt, maar mijn schoonouders niet, die wonen in Friesland (Dokkum) en wij in Heerlen. Jaja, voor diegene die denken, dat is ver, dat klopt, maar het lijkt geen onmogelijk afstand met een elektrische auto (354 Km, van deur tot deur). Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Ik wil naar wens kunnen laden, ook al is het maar een beetje. Nu wist de dealer mij te vertellen dat dit niet kan, maar ik las hier, dat er dus wel mogelijkheden zijn, maar wat is het nu, ja of nee? Voor mij is dit wel een punt (tenzij iemand dit kan wegnemen)

Ondertussen heb ik ook hele berekeningen er op los gelaten om er achter te komen welke auto nu goedkoper is, de Honda, die we nu hebben, of de Zoe/Leaf. Voor beide auto's zal ik geld moeten lenen, want ik heb geen 25.000 op de bank. Naar alle waarschijnlijkheid rijden we de elektrische auto nog heel lang, vermoedelijk 8 jaar.

Daarnaast moet ik de honda gaan inruilen, voor mij is het de eerste keer dat ik een nieuwe auto aanschaf, dus ik weet ook niet hoe sterk ik in mijn onderhandelingen sta. Wat zijn de "marges" waar kun je geld "verdienen"?

tips zijn welkom.

Edit: 2x geplaatst, andere kan verwijderd en hij staat verkeer, wilde hem bij algemeen zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door MartijnEV »

Het laden bij familie, vrienden enz. in een gewoon stopcontact kan al enige tijd via de zogenaamde ELPA-kabel, en sinds deze maand ook met een speciale kabel van Renault zelf. Maar je zult merken als je de Zoe eenmaal hebt, dat je er zelden gebruik van zult maken. Dit doordat je je ritten altijd vooraf plant, thuis bij vertrek volgeladen bent, en onderweg genoeg (snel)laadmogelijkheden voor de Zoe hebt, zoals bij de 200 snellaadstations van Fastned langs de snelwegen (nu 5, rest volgt binnen komende 1,5 jaar), en de vele op handige locaties gelegen snelladers van ANWB/Greenflux en MisterGreen. Deze laatstgenoemde locaties zijn alleen voor de Zoe snel. De Leaf kan daar alleen langzaam laden.
Voor een overzicht van alle locaties waar de Zoe kan snelladen zie www.ac-lader.nl
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: In de overweging

Bericht door electronaut »

Wat ik al meermalen hier en op andere plaatsen heb laten weten: het sterke punt van de Zoe is wat mij betreft de Chameleon lader. Als je thuis een driefase wallbox laat installeren, kun je opladen met 36% per uur. Omdat jij maar 60 km heen en weer gaat, is dat misschien niet zo belangrijk. Ik ga 100 km en dan is de accu bijna leeg als ik thuiskom. Als ik 's-avonds nog ergens heen wil, kan dat makkelijk. In 2 uurtjes is ze weer bijna vol. Die flexibiliteit komt mij (of mijn dochter) regelmatig erg goed uit.

Dit verschil telt ook als je een middagje op visite gaat wat verder weg (>75 km): op een gewone laadpaal is de Zoe snel weer vol. Een LEAF is maar enkelfase en dat schiet niet op. Als de visite niet zo lang duurt, is er in je LEAF niet zoveel bijgeladen in die tijd, maar de Zoe is in een oogwenk weer vol.

Dat is het belangrijkste voordeel van de Zoe t.o.v. de LEAF.

Een andere reden voor mij om voor de Zoe te kiezen is dat ze wat kleiner is dan de LEAF en dat is wat makkelijker met parkeren. En dat de Zoe een warmtepomp had en de LEAF niet, maar dat verschil is er niet meer.

Heb je ook in de e-Up gereden? Wat vond je daarvan? Die kan met CHAdeMO snelgeladen worden, dus dan heb je gelijk vanaf dag 1 een behoorlijk aantal snelladers tot je beschikking. Zeker voor die 354 km naar Friesland is dat geen overbodige luxe.

Voor de Zoe is het afwachten. Op dit moment is er nog geen een snellader, maar naar horen zeggen bouwt Fastned er een paar op dit moment. Gezien de ervaringen uit het verleden koester ik geen hoop. Het zal afwachten zijn of ze het ook echt doen en zoniet, dan ben je zo weer een half jaar verder voordat de problemen opgelost zijn (zie ook de New Motion story). Zorg ervoor dat je jezelf niet rijk rekent met snelladers. Als tegenprestatie is er wel weer een behoorlijk aantal 22 kW laders waar de Zoe heel goed gebruik van kan maken en de LEAF niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

Wat ik van de e-up! gelezen heb is hij enkel voor lease rijders, maar zou de koop prijs zeeeer hoog zijn. Daarbij is de standaard range minder, het laden bij normale palen net zo sloom als bij de Leaf en is het natuurlijk een erg klein autootje.

Voordeel Zoe is tevens de lease van de accu. Nadeel vanwege de kosten, maar het scheelt veel in aanschaf, neemt zorgen weg over mogelijke slechte accu pakketten (tevens bij de volgende koper) en is inclusief een volledig pech pakket waarbij je zonder kosten naar een laadpaal wordt gebracht als je ergens zonder stroom komt te staan (waarbij een Zoe bij een gemiddelde laadpaal dus ook nog eens zeer snel kan opladen). Kosten technisch zou echter een tweedehands Leaf operationeel goedkoper zijn.

Kijk ook eens op www.gaspedaal.nl , want er zijn al tweedehands Zoe's te vinden. Deze fully loaded Intens versie is wel heel goedkoop, weet niet of daar iets achter zit: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=243619526
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door fivari »

Ik ben het volledig eens met de enthousiastelingen hierboven. Op het eerste gezicht lijkt het ontbreken van een laadmogelijkheid aan een gewoon stopcontact een enorm nadeel te zijn, maar in de praktijk is dat helemaal niet het geval. Integendeel, de chameleonlader is een juweeltje. Zeker voor langere verplaatsingen. Heel wat AC laadstations leveren 22 kW en daarmee is de batterij in minder dan een uur terug voor 95% vol. Een uur is een bruikbare wachttijd: de tijd van een vergadering, de tijd van een lunchpauze enz... Dat stelde mij in staat om onlangs een traject af te leggen van 328 km zonder noemenswaardig tijdverlies. Zie http://www.renaultforum.nl/forum/hoe-ve ... tml#p99115. Bedenk dat 1 uur laden aan een 22 kW paal evenveel energie verzet als 7 à 10 u aan een gewoon stopcontact.
Het enige nut van de laadmogelijkheid aan een gewoon stopcontact is het 's nachts thuis langzaam laden en dus eventueel het uitsparen van een thuislaadstation, hetgeen geïnstalleerd toch gauw 1000€ kost. Maar zo'n thuislaadstation moet je zien als een sleutel op de toekomst, af te schrijven over al de wagens die je vanaf nu nog zal kopen. Binnen 10 jaar heeft de helft van de mensen thuis zo'n laadstation als standaardonderdeel van de uitrusting van een woning, een beetje te vergelijken met een carport.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: In de overweging

Bericht door rgr »

@Electronaut. De Up is te klein en te duur. De rest van je overwegingen/punten zijn ook mijn punten. mbt je laatste alinea, daar ben je nogal negatief? t.o.v. de opstelling van Renault?

@E-Mission. Er staan idd goedkope Zoe's. Ik heb contact gehad met auto Smeeing te Soest, daar staat er ook een. Is een import en met accu volgens de handelaar. Te mooi...?

@Fivari, ik raak steeds meer overtuigd van de Zoe, echter de 230V lader knaagt wel een beetje, het voelt als onprettig, maar ik ben geen ervaringsdeskundige hierin. Een laadstation komt er idd en ik zal zeker na de Zoe/Leaf electrisch blijven rijden. We hebben een Pixo ernaast, dus die is ook voorhanden.

Heeft nog iemand aankoop/onderhandel tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door renault15.17 »

Die 230V lader hoef je echt niet over in te zitten. Ik heb nu 16.000 km ervaring en geen moment om een 230V lader verlegen gezeten.
Aan de andere kant, het onderhandelen bij een nieuwe Zoe zal voornamelijk moeten gaan over de accessoires. Ik weet niet of de 230V kabel "standaard" is geworden, anders kun je deze er mooi bij onderhandelen. Op de auto kun je korting volgens mij wel vergeten.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

Ik heb ook de 230V lader van ELPA voor de Zoe, aangeschaft bijna jaar geleden. In de 13000 km die ik gereden heb, heb ik hem nu 1 keer gebruikt. Mijn ouders wonen in Nijverdal en ik blijf altijd slapen als ik daarheen ga. Prima opladen via hun normale stopcontact en zonnepanelen. Nu staan er drie Fastned stations onderweg daarheen, dus is het geen noodzaak meer maar op zich wel makkelijk. Heb er ook andere stekkers bij voor op camping en zo.

Ik zou heel erg opletten met 2e hands Zoe's. De accu is altijd eigendom van Renault, de lease moet overgenomen worden. Als de koop is zonder lease maar incl batterij klopt er iets niet.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: In de overweging

Bericht door rgr »

Ik denk dat ie te mooi is om waar te zijn. Ze willen hem "graag" aan me verkopen, dat snap ik wel. Maar ik pas er voor. Zit ik met een eventueel onverkoopbare auto of een vreemde accu constructie.

wat betreft die aparte 230V lader, misschien moet ik dat maar loslaten. Er komt thuis een oplaadpunt.

Daarover gesproken Renault geeft aan tot 80% vol binnen 30 minuten. Maar dat is dus met een snellader, en daar zijn er maar 3 van in NL?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

De snelladers die binnen een half uur opladen zijn er nog niet in NL. Maar ik vermoed dat de eerste deze maand te verwachten is en dan elke week een nieuwe de komende twee jaar. Er zijn al veel veel 22 kW palen die in een uur opladen. Die kan je hier vinden, tevens zie je hier de 43 kW laders verschijnen die in een half uur opladen: www.ac-lader.nl . De standaard thuis oplader van 16 amp duurt een uur of 8 vanaf leeg. Een 230V oplader vanaf het stopcontact ca 15 uur. Kan je er altijd bij onderhandelen of later er bij kopen voor ca. 600 euro.

Je kan altijd met Renault Nederland checken of de accu lease van die 2e hands Zoe ok is en de garantie van de auto verder goed zou lopen. Ik kan je een mail adres geven. Renault Bochane in Almere kan wellicht ook helpen om een en ander voor je te checken, zijn een top EV dealer. Als je hulp bij de 2e hands aankoop wil daarna kan ik wel helpen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

Als je krachtstroom thuis hebt liggen kan je van alle fases gebruik maken en in een uur of twee opladen (net als een 11 kW paal dacht ik).
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

In de overweging

Bericht door MartijnEV »

Haha ja dat klopt want een 11kW paal heeft 3-fase 16A, en een 11kW wallbox thuis heeft ook 3-fase 16A. Precies hetzelfde dus. (3x32A thuis ofwel 22kW kan overigens ook maar vereist in de meeste gevallen een duurdere netaansluiting)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door renault15.17 »

Voor de volledigheid, een wallbox is niet per definitie 3 fase. Mijn wallbox is 1 fase 16A.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door MartijnEV »

Klopt, wij hebben thuis ook een 1-fase 16A (3,7 kW) wallbox. Wij rijden 2000 km per maand in de Zoe en ook op lange afstanden maar we hebben nog nooit een reden gehad om onze te willen of moeten vervangen door een 3-fase wallbox. Bij thuiskomst gaat de Zoe altijd direct aan de lader, en bij vertrek is hij meestal al weer vol. Meeste ritten zijn regionaal, en op lange ritten doen we meestal onderweg een Greenflux of FastNed 22kW tussenstopje.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

Inderdaad, hoe meer Fastned straks, hoe minder het uitmaakt. Ik heb op 5 minuten lopen van mijn huis een 11 kW voor als ik twee keer een langer eind wil rijden op een dag. En heel af en toe rij ik via de 22 kW van Bochane als die nog open is.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door renault15.17 »

@rgr: let er bij de Zoe van Smeeing op dat er geen Nederlandse oplaadkabel bij zit! Ik zit net de advertentie te bekijken, maar volgens mij is het een Franse kabel die er bij zit.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: In de overweging

Bericht door avdvee »

maar we hebben nog nooit een reden gehad om onze te willen of moeten vervangen door een 3-fase wallbox
ja dat begrijp ik in jouw geval. In ons geval is de 3-fase lader erg wenselijk. Wij gebruiken de auto over de hele dag maar dan met kleine ritjes (< 50km/u). Dan gebeurt het soms dat je even in een uurtje een driekwart lege accu wil opladen en dan is enkelfase/ 3,7kW niet snel genoeg.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rgr
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: In de overweging

Bericht door rgr »

@ renault15.17

Deze gaat hem toch niet worden.

@ de rest, bedankt voor de tips en info!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: In de overweging

Bericht door electronaut »

rgr schreef:@Electronaut.[...]mbt je laatste alinea, daar ben je nogal negatief? t.o.v. de opstelling van Renault?
Dat klopt wel ja, deels ook gevoed door mijn ervaringen met de afdeling 'klantrelaties' van Renault. Bijna een half jaar geleden heb ik een incident aangemeld met ZE connect dat het updaten van de kalender via de web applicatie niet meer werkte en ook het aanzetten van de aircotimer. De status van de auto wordt ook heel vaak niet bijgewerkt Kortom, heel onbetrouwbaar. Na zes maanden hebben ze nog helemaal niets gedaan. Heb al eens gebeld over de status. Duizend excuses, maar het zijn slechts woorden. Er gebeurt geen fl***er. En dit betreft notabene een dienst waarvoor je abonnementskosten betaalt!

Toen ik mijn auto in ontvangst nam, was het ZE connect account nog niet eens geactiveerd. De dealer wist van toeten noch blazen en ook hier moest ik twee weken wachten voordat klantrelaties eindelijk een lullig inlogaccountje voor me geregeld had.

En diezelfde lakse houding meen ik ook waar te nemen als het gaat om (snel)laadmogelijkheden. Nederland is een van de belangrijste markten van Europa wat beteft elektrische auto's. Maar ze hebben schijnbaar nooit iets ondernomen om tenminste een paar snelladers te installeren. Uiteindelijk komen ze er wel, maar ik kan niet bepaald vinden dat het enthousiasme ervan afspat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

Betreffende laders in NL lopen we ver voor op andere landen. Snelladers valt inderdaad tegen, maar ook daar zie je in andere landen minder van. Het zijn sowieso commerciële projecten die dat doen (Nissan, Fastned, Tesla, Total, Ecotricity, en meerdere hotelketens) en die hebben al een flink netwerk van 50 kW DC palen (of Tesla laders). De wil voor 43 kW AC palen is er wel maar lijkt de laatste maanden gehinderd door technische problemen bij de leverancier(s). Ik vermoed dat we er over een jaar over lachen en ik ben ook zeer ongeduldig omdat ik niet snap waarom het niet sneller kan. Maar slechts een paar jaar geleden was het kunnen kopen van een in massa productie zijnde, betaalbare, praktische, elektrische auto al ondenkbaar. En zijn we ondertussen van 50 laadpalen in NL 4 jaar geleden naar 6000 laadpalen gegroeid (meer dan tankstations). Het gaat snel, ongelooflijk snel. Mij ook nog niet snel genoeg, maar je moet wel kijken waar we vandaan komen.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: In de overweging

Bericht door electronaut »

E-mission, waarom zijn er dan in Engeland en Frankrijk wel snelladers waar de Zoe probleemloos op kan laden? En gewoon een zuivere 3 fase ac met voldoende lage weerstand naar aarde. Veel meer is er toch niet nodig? Dat is volgens mij techniek van meer dan een eeuw oud. Ja, een stukje communicatie over wat voor soort laadpaal het is zodat de Zoe weet hoe snel ze mag laden. Maar dat werkt al prima voor 11 en 22 kW. 43 is dan meer van hetzelfde. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door E-mission »

In de UK hebben ze ook veel problemen en storingen, in Frankrijk weet ik het niet. We hadden een voor de Zoe prima werkende 43 kW paal bij Leiderdorp, maar die is uitgezet omdat ze naar eigen zeggen teveel storingen aan de DC kant hadden. Die DC kant deed het daarna ook niet meer goed, nu hebben ze de paal maar helemaal uitgezet. Inderdaad vaag.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door MartijnEV »

Misschien omdat in Nederland een 3x63A netaansluiting relatief duur is in vergelijking met die andere landen? En daardoor minder rendabel voor de laadpaalexploitant als er alleen maar Zoe's baat bij hebben?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: In de overweging

Bericht door electronaut »

Tja, Martijn, je beschrijft daar precies het kip-en-ei-probleem.

Ik blijf het verbazend vinden dat het verhaal vooraf was dat de 43 kW snelladers goedkoop waren. Waarom buit Renault dat voordeel niet uit? Ondertussen lees ik dit: http://transportevolved.com/2014/03/19/ ... tallation/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door fivari »

een "43 kW-lader" is geen lader, maar "gewoon" een intelligent contact met het elektriciteitsnet. Zo'n systeem activeert een contactor/relay na wat heen en weer gepraat tussen voertuig en laadstation en vertelt het voertuig hoeveel stroom maximaal afgenomen mag worden. Dat kan gemaakt worden voor minder dan 500€. Het omzetten van de AC van de krachtstroom naar de DC van de batterij gebeurt door de lader in het voertuig.
Om alles even in perspectief te zetten: de dual charger van een Model S is een optie die 1450€ kost. Die maakt het mogelijk om van 3f 16A (is standaard aanwezig) naar 3f 32A te gaan en bestaat uit het parallel plaatsen van een extra lader met de standaard ingebouwde lader. De 22 kW laadinfrastructuur van de Model S, uitgerust met deze optie, kost dus 2 x 1450€, of 14% van de Renault Zoe. Ik extrapoleer even als ik stel dat een 43 kW laadinfastructuur 5800€ zou kosten, bijna 30% van de aanschafprijs van een Zoe. Dat geeft toch aan wat een knap stukje technologie die Chameleon-lader is.

Een 50 kW DC lader is een echte lader met een complex geheel van componenten uit de vermogenelektronica: men gebruikt daarbij de in het voertuig ingebouwde lader NIET. Een dergelijk laadstation is 10x duurder dan een AC laadstation. Het zou dus logisch zijn mocht men massaal op AC laadstations inzetten, hetgeen in de praktijk ook gebeurt.

Renault zou er goed aan doen om een tussenstuk te maken, net zoals ook Tesla dat doet, waarmee op elke krachtstroomaansluiting zou kunnen aangesloten worden. Dus langs de ene kant een mannelijke rode stekker en langs de andere kant een vrouwelijke Mennekes waarop dan de laadkabels van onze Zoe's passen. Dat hoeft volgens mij geen 300€ te kosten. Elk vermogenstopcontact in een bedrijf wordt op die manier een laadpunt. Vermits 16A aansluitingen in afmeting verschillen van 32A aansluitingen, kan men zelfs de twee versie aanbieden.

Ik vermoed dat dit eigenlijk niet is toegelaten en niet voldoet aan de regelgeving, maar Tesla biedt zo'n ding standaard aan en komt daarmee weg. Dat ziet er dan zo uit. Kostprijs 90€ voor de 1fasige versie, bestaat enkel in 16A.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door MartijnEV »

De Chrome Box doet dit voor de Zoe. Kost rond de 2000 euro
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: In de overweging

Bericht door fivari »

Juist, maar dat is natuurlijk waanzinnig duur en niet praktisch want eigenlijk een laadstation type Keba maar dan draagbaar. Je kan zelf, op basis van het stukje elektronica van Open EVSE, zoiets samenstellen voor 500€.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bbos
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 okt 2013 00:24
Actief als: particulier

Re: In de overweging

Bericht door bbos »

Ratio leverde vroeger (ehhh 6 maanden geleden toen ik op zoek was naar een laadpunt) ook een portable versie van hun laadkastje voor 700-800 Euro. Eigenlijk gewoon dezelfde installatie met een handvat erop geschroefd. Nu zie ik die er niet meer bij staan op ratio.nl, en beweren ze dat hun installatie het niet doet met een ZOE. Dat was wel tot max 22 Kw, maar zoveel 44 Kw krachtstroom aansluitingen zijn er ook niet te vinden. Ik weet ook niet wat voor kleur stekker dat zou moeten zijn (rood, blauw en dan?). Mocht je echt zoiets willen voor een redelijke prijs, misschien eens contact opnemen met evsolutions (zit ook op dit forum). Mijn ratio kastje heeft inmiddels meer dan 3Mw/h verstookt zonder problemen (nadat ik m'n oude aardlek had vervangen).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in