Nu de zomervakantie voorbij is,maak ik graag wat tijd voor het verhaal van twee Zoe-reizen in eigen land (België).
Begin augustus gingen we
een week naar Zee. Een ideale gelegenheid om eens na te gaan hoe de Zoe zich leent voor zo'n vakantie. De afstand thuis (bij Leuven in het centrum van België)-zee bedraagt 140 snelwegkilometers. Niet onmogelijk maar toch niet comfortabel. Wanneer ik ergens kom waar ik nog niet geweest ben, controleer ik zoveel mogelijk laadpalen langs de route. De feedback post ik dan op
chargemap.com zodat ook andere EV-rijders er iets aan hebben. Ik ben trouwens ondertussen 19de in de ranking van bijdragers. Zelf vind ik het erg nuttig om op voorhand te kunnen inschatten of een laadpaal operationeel is, of andere Zoe-bezitters er probleemloos hebben kunnen laden.
De laadpaal in Aalst was niet bereikbaar wegens wegenwerken. Je zal er maar op rekenen en absoluut een laadbeurt nodig hebben.
We hadden het afreizen zo gepland dat we tegen het middaguur bij Ikea Gent zouden kunnen eten. Tijdens het eten werd dankbaar gebruik gemaakt van de gratis laadinfrastructuur van deze Zweedse meubelwinkel. De laadpaal is probleemloos te activeren met mijn TNM-laadpas.

Er zijn vier type 2 laadmogelijkheden die 11 kW leveren, dus niet de courante 22 kW. Voor een winkelketen vind ik dat persoonlijk erg netjes en ook erg bruikbaar omdat de wachttijd "nuttig" kan worden gebruikt in de winkel. Na de maaltijd was de wagen weer voor 90% vol. Voor de sport heb ik dan de naburige laadpaal bij Lidl in Mariakerke getest: deze paal is ook te activeren met TNM-pas.

Van daaruit was de bestemming uiteraard perfect te bereiken.
Aan de 60 km lange Belgische kust zijn een 10-tal EVA-laadpalen (Elektrische Voertuigen in Actie). Deze hebben allemaal dezelfde configuratie: een type 2 van 22 kW en een schuko 3,7 kW. Die laatste is voor de Zoe-bezitters eigenlijk waardeloos tenzij men een mobiel laadstation kan gebruiken. Voor mensen op doorreis is 3,7 kW trouwens altijd nogal pover.

De 10 laadpalen hebben allemaal 2 laadplaatsen die meestal goed gelegen zijn, maar blijkbaar is een lege parkeerplaats op een toplocatie voor veel mensen onweerstaanbaar. Zeer regelmatig zijn de plekken geICEd (bezet door een voertuig met een Internal Combustion Engine). Zo hier in Heist aan Zee:

Of wordt de paal langdurig bezet door een EV, meestal een Tesla. Dat wordt in het volgende seizoen een zeer groot probleem want het aantal elektrische voertuigen neemt ook in België toe, maar er komen geen laadpalen bij. Bovendien staan er ook regelmatig EV's waarvan de laadbeurt voorbij is. Dat vind ik zo mogelijk nog ergerlijker omdat de eigenaars van die voertuigen de problematiek toch zouden moeten kennen. Zijn EV laten staan nadat de laadbeurt voorbij is in de huidige situatie van grote schaarste aan laadinfrastructuur is ook erg asociaal.
Op de onderstaande laadpaal kon ik enkel laden via de Schuko en mijn zelf geassembleerd mobiel laadstation.

Tijdens deze week maakten we nog wat uitstapjes, onder meer naar Watou (afstand enkel 90km) met een laadbeurt in De Panne waar de laadpaal en de 2 bijhorende parkeerplaatsen vrij waren.

Op de terugweg koos ik voor een ander parcours, langs de laadpalen van Maldegem, Eeklo, en Waarschoot. In Maldegem ging het nog prima: deze laadpaal startte meteen na het inpluggen en zonder enige vorm van activatie met laden: 22 kW. Maar omdat ik pas vertrokken was, laadde ik maar de tijd die nodig was voor de controle van het laadvermogen en enkele foto's;

Vanaf dan liep het wat mis: de laadpaal in Eeklo staat achter een hek zodat die enkel bereikbaar is tijdens de openingsuren van het provinciaal domein. De laadpaal voor auto's in Waarschoot heb ik niet gevonden, enkel die voor fietsen. En dan wordt het spannend: het was al laat, ik had geen zin om het centrum van Gent in de duiken om te laden en de Zoe geeft aan dat de thuisbestemming niet bereikbaar is zonder laden. Ik heb dan maar de trukendoos bovengehaald:
- kort achter een vrachtwagen rijden
- door het centrum van Brussel in plaats van langs de ring
met als resultaat dat alle paniek (nou ja) overbodig bleek toen ik met ruim 35 km bereik thuis toekwam.
Tweede reis werd het afgelopen weekend afgelegd: een
weekendje Hotton in de Ardennen van de provincie Luxemburg: zeer mooie streek!
Tijdens de heenreis laadde ik in Andenne (22 kW) bij de tweede laadpaal die ik opzocht, hoewel ik de laadbeurt niet echt nodig had om op de bestemming te geraken. Maar in de buurt van de bestemming was geen publiek laadpunt aanwezig. Bij inpluggen 35' laadtijd nodig. Even naar de winkel voor wat drank en fruit, wat genieten van het zonnetje en de auto is alweer voor 90% vol. Dan neemt de laadsnelheid af en stop ik gewoonlijk met laden.
De eerste laadpaal is op deze manier niet echt bruikbaar:

In Wallonië zijn er minder laadpalen dan in Vlaanderen, maar
Ze-Mo heeft een mooie inspanning geleverd.
Op de bestemming aangekomen, testte ik met mijn zelfgemaakte
neuterprobleemtester en inderdaad: een installatie zonder nulgeleider. Gelukkig kon ik er met mijn
zelfgemaakt mobiel laadstation en een speciaal tussenkabeltje toch laden.
Ter plaatse kon ik voor het eerst het rijgedrag in het belgische hooggebergte testen: zonder nerveus schakelen toch altijd in de jusite versnelling en altijd voldoende koppel aanwezig.
Voor de terugweg koos ik de snelweg en na 118 km had ik een bereik van 61 km en 35% batterijcapaciteit over. Nochtans had ik de CC op 115 km/u ingesteld. Dat zou goed zijn voor 181 km snelwegbereik.
Enkele lessen:
- een plan B voor een noodzakelijke laadbeurt is aan te raden.
- het bereik kan flink gerokken worden door enkele truukjes toe te passen
- Wat een prachtige auto is toch die Zoe!!