Hoe ver van huis ben je geweest?

Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door E-mission »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Stop jij je sleutel in het slot nog? Dynamique versie?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door GertjanVB »

Life en toch sleutel erin. Heb het met sleutel in de broek geprobeerd maar dat wil niet.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door E-mission »

Life bedoel ik ja. Alleen de intens en zen hebben keyless.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

Vandaag vanuit de Achterhoek een dag heen en terug naar Maastricht. 440 km in totaal. Het is gelukt, maar zoveel laderpech wil je niet, zeker niet op zo'n lange reis...: Fastned Lokkant (heenweg) stopte steeds na 5-6 minuten met laden. Na 6 keer regendansje maar doorgereden naar een slowchargepaal in Echt. Veel te laat op mijn afspraak. Gelukkig een flexibele zakenrelatie. Aldaar knalde de locale DBT paal bij het activeren direct uit z'n zekering. Toen maar naar de afspraak gereden met nog 15 km resterend en het oranje lampje aan. In de pauze een andere paal gezocht, precies hetzelfde model DBT, en deze deed het wel prima. 4,5 uur later was de Zoe vol. Vanavond teruggereden met 160 km in de batterij. Bij Fastned Hondsiep ging het weer mis: weer stopte het laden na een minuut of 9, weer met melding Accu Laden Niet Mogelijk in het instrumentenpaneel. Paar keer opnieuw gestart met laden maar bleef stoppen. Toen doorgereden naar Van der Valk Molenhoek, Greenflux 22kW. En die deed het perfect! Nu eindelijk weer lekker verder Zoeven naar huis, naar de dames waarvan de twee kleintjes al lang liggen te pitten... Maar was wel een erg mooi EV avontuur vandaag.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door HarmOtten »

@MartijnEV,
Wat een pech! Dat moet echt beter kunnen.
Dit zijn precies de problemen waarom ik het volgende item ben gestart: http://www.renaultforum.nl/forum/on-boa ... 17675.html
Als het een keer mis gaat, wil ik kunnen aangeven bij de laadpaalprovider wat de reden is van de storing! De melding "Hij doet het niet", is altijd zo vaag.
Heb je al wel contact gehad met Fastned en DBT hierover?

Toen ik overigens net na de opening bij Hondsiep (langs de A73 bij Haps) een keer geladen heb, ging het zonder problemen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

Ja Fastned en ABB spreken elkaar morgen hierover.
Ik vermoed dat de aardpen niet diep genoeg geslagen is. Het is daar zandgrond, dus bij droog weer en laag grondwaterpeil kan de aarding slechter worden. De Zoe is daar erg kritisch op, meet aardeweerstand continu tijdens het laden.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

Deze week met de Zoe met het hele gezin met vakantie geweest: mijn vrouw en ik, onze baby van 3 maanden en onze peuter van 2.5 jaar.
Heenweg van dorpje bij Deventer naar Schoorl, Noord Holland. Afstand 175 km. Rustig 96 km/h in Eco-stand over de A1, A8, A9.
Onderweg geladen bij Greenflux La Place Laren NH, met prima lunch, flesje voor de baby, en een mooie wandeling over de Westerheide. In Schoorl, Bergen aan Zee, Bergen, Warmenhuizen, eigenlijk overal op korte loopafstand van de bestemming steeds een laadpaal kunnen vinden om ruim in de kilometers te blijven. Voor de zekerheid ook een ELPA kabel meegenomen om in het vakantiehuis te kunnen laden in het stopcontact van de wasdroger. Een keer gedaan maar eigenlijk niet nodig.
Totaal geen beperking ondervonden mbt de actieradius. De Zoe is zeer geschikt voor lange reizen en vakantie in landen met goede laadpaaldichtheid. En dankzij de unieke driefasenlader in de Zoe gaat het laden overal zo snel dat je altijd snel weer genoeg kilometers hebt om op je bestemming te komen.
Het is genieten in de Zoe, stil, snel accellereren, soepel, ruime bagageruimte, fijne stoelen, prima airco. En: uitstekend functionerende TomTom, elk adres werd feilloos gevonden. Sinds de 317 versie van R-Link werkt het systeem goed, prettig en probleemloos.
Kortom: Zoe, de ideale gezins- én vakantieauto!

Morgen terug via de kaasmarkt in Alkmaar :-) , daar bijladen, en misschien onderweg naar huis indien nodig nog kort wat bijladen bij Fastned Palmpol (nog eventjes gratis!)

PS: wij dragen onze kinderen in draagdoek en ergonomische kinderdragers, dus kinderwagen/buggy/etc. hoeft bij ons niet mee.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Billenknijpen in Limburg

Bericht door Roy-ZOE »

Dit weekend met het hele gezin naar Maastricht en Valkenburg geweest (200 km enkele reis). Dan mis je toch wel Utrecht e.o. met zn infrastructuur:

- Op de heenweg tussenstop in Weert: E-laad, 1 aansluiting, bezet, paal bij Nissan Renault tergend langzaam (220v, 16A) Afijn Weert is een leuke stad en kids blij met hun NL jacks die de lokale Hema net in de uitverkoop deed.
- Maastricht: E-laad, 2 ICE's op de parkeerplaatsen. Na 10 min kwam een eigenaar. Daarna, Paal blijkt geen reactie te geven op een ZOE. Dan maar de parkeergarage in: weer een turbo paal (3,7KW oid)

Afijn daarmee haal je wel je eind bestemming valkenburg, en stop in Maastricht was toch gepland.
In Valkenburg veel laadpunten..... voor je fiets. 5 km verderop wel een goede 11 KW lader. Voor degenen die mn A-bike hebben gezien: 5 km is er prima op te fietsten ook op heuveltjes :-) Volgende ochtend dus weer netjes vol.

Vaals: drielandenpunt, 3,7 KW lader dus met een niet helemaal volle accu op weg naar huis.

Toen de wonderbaarlijke redding bij Eindhoven -> afslag naar de afritten gemist, waardoor we op de rondweg bleven en pas 12 km verder weer van de weg konden.....met no 12 km range te gaan. Ik was het nummer van Renault al aan het opzoeken :)

Bij Best blijkt de R-link de redding te geven. Oplaadpalen gaf een punt 3 km verder, maar op de R-link zag ik toch echt een icoon op de carpoolplaats onder aan de afrit. En jawel een nette, 1 aansluiting E-laad paal die vrij was en werkte. 1,5 uur lekker lunchen in de lokale restauratie en door naar huis. 1% over bij aanvang van het laden.......

Conclusie: zelfs gepland is het niet altijd zeker dat je kunt laden waar je wilt (bezet, kapot, zeer traag). Met een beetje beleid kom je er echter wel en de R-link, waarvan ik dat nooit had gedacht, bleek de redding. De A2 naar t zuiden blijft mager qua 22kW punten. Gelukkig komen the New Motion en Fastned er aan, maar in steden al Eindhoven met z'n TU zou je toch iets meer verwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door RogerS »

Roy: Dat kunnen wij helaas alleen maar bevestigen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door GertjanVB »

Ons dagje Limburg verliep ook niet vlekkeloos, maar geen stress; http://www.renaultforum.nl/forum/laadpa ... ml#p104627

Afgelopen weekeinde 120 km naar Edam gereden. Net als de rit naar Middelburg met nog een prima restant aan nog te rijden km's op de teller, terwijl we toch vooral snelweg met 100km/h hebben bereden Nu totaal bereik 155km. Opladen op de laadpaal bij het busstation van Edam (11kw) waarvan elders op dit forum een foto is geplaatst.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door PieterZoe »

De higj tech campus direct aan de zuid-ring (A2) heeft een aantal 11kw laadpalen. In de grote parkeergarage op de 1e etage. Niet supersnel maar wel een redding in zulke gevallen. En een Starbucks om de hoek om de tijd door te komen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door BB-One »

Het moest er een keer van komen, voor het eerst verder weg dan de helft van het rijbereik… Was toch even spannend. Aangekomen op de bestemming (Ikea Duiven) de laadpaal opgezocht, blijkt er een Outlander te staan. Geeft toch wel “stress” terwijl je weet dat er onderweg nog meer dan genoeg laadmogelijkheden zijn. Maar ja hoe die te vinden…

Wat ik echter wel buitengewoon slecht vind is de mogelijkheid om eigen laadpunten in R-link op te nemen. Waarom heeft Renault niet de mogelijkheid opgenomen om zelf POI in je navigatie te zetten. Ik heb wel via een Duitse site een optie gevonden om dat voor elkaar te krijgen via een omweg, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Maar gelukkig vlak voordat we weggingen was de outlander weg, dus de Zoe nog even voor een kwartier aan het snoer gezet en zo weer genoeg kw-tjes voor de terugreis. We wilden nog wel op tijd thuis zijn om de wedstrijd te zien, dus full-speed naar huis gereden. Dit is dus echt funest voor je rijbereik… Vanmorgen gaf de Zoe aan dat ik op 100% slechts 110 km kon rijden... Het lijkt wel of de goden er mee spelen, vandaag voor straf 20 km lang 60 km/h moeten rijden op een 80 km weg omdat een vrachtwagen voor de zekerheid maar 60 ging rijden… en dat is ontzettend goed voor je rijbereik, slechts 20km ‘kwijtgeraakt” op een afstand van 40 km. Ach zo compenseer je nog eens wat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door GertjanVB »

Je kunt wel POI invoeren, maar dat moet dan wel handmatig. Of je maakt zelf een categorie in NP in de TomTom aan of je voegt zelf laadpunten toe onder beheer laadpunten. Dat laatste is voor mij het meest praktische en heb daar een aantal snelladers van de kaart van Martijn ingezet.
Groepsmatig POI's is wel een gewenste optie (via de USBstick); de laadpunten van mijn Denemarkenreis krijg ik via de site GoElectric wel aangeleverd, maar kan ze niet in 1 keer kwijt in de TomTom.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ieism
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2014 10:39
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door ieism »

Amsterdam naar Aachen Duitsland en terug met nog een tussenstop in Terborg. Het kan wel, maar op goed geluk erheen en hopen dat je een laadpaal kan vinden werkt niet echt. Je bent dan echt een volle dag onderweg, terwijl het maar een kilometer of 500 is.
Eerste stop, laden gaat perfect.
Afbeelding

Tweede laadpunt, staan een hybride aan. Hmm, dan maar doorrijden en hopen dat ik een lader in Duitsland kan vinden..
Afbeelding

In Duitsland een lader gevonden, geeft aan 14 uur te moeten laden. Dan maar wat gaan eten en genoeg bijladen om een ander paal te zoeken. Na wat rondrijden, volgende lader bezet. Die daarna krijg ik niet aan de praat... Dan geluk, eentje die het doet dus een uur of 3 laden en weer rijden.
Afbeelding

Doorrijden naar FAstned, lader gaat niet op 22kw. Nog meer tijdverlies, maar gelukkig heb ik geen haast.
Afbeelding

Als ik Amsterdam weer binnen kom heeft de auto al een paar kilometer geen range meer, maar hij blijft wel rijden.
Afbeelding

Ik denk dat ik er zo'n 10 uur over gedaan heb, volgende keer pak ik toch de diesel als ik ergens heen moet waar geen snellader is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door fivari »

Nu de zomervakantie voorbij is,maak ik graag wat tijd voor het verhaal van twee Zoe-reizen in eigen land (België).
Begin augustus gingen we een week naar Zee. Een ideale gelegenheid om eens na te gaan hoe de Zoe zich leent voor zo'n vakantie. De afstand thuis (bij Leuven in het centrum van België)-zee bedraagt 140 snelwegkilometers. Niet onmogelijk maar toch niet comfortabel. Wanneer ik ergens kom waar ik nog niet geweest ben, controleer ik zoveel mogelijk laadpalen langs de route. De feedback post ik dan op chargemap.com zodat ook andere EV-rijders er iets aan hebben. Ik ben trouwens ondertussen 19de in de ranking van bijdragers. Zelf vind ik het erg nuttig om op voorhand te kunnen inschatten of een laadpaal operationeel is, of andere Zoe-bezitters er probleemloos hebben kunnen laden.
De laadpaal in Aalst was niet bereikbaar wegens wegenwerken. Je zal er maar op rekenen en absoluut een laadbeurt nodig hebben.
We hadden het afreizen zo gepland dat we tegen het middaguur bij Ikea Gent zouden kunnen eten. Tijdens het eten werd dankbaar gebruik gemaakt van de gratis laadinfrastructuur van deze Zweedse meubelwinkel. De laadpaal is probleemloos te activeren met mijn TNM-laadpas.
Afbeelding
Er zijn vier type 2 laadmogelijkheden die 11 kW leveren, dus niet de courante 22 kW. Voor een winkelketen vind ik dat persoonlijk erg netjes en ook erg bruikbaar omdat de wachttijd "nuttig" kan worden gebruikt in de winkel. Na de maaltijd was de wagen weer voor 90% vol. Voor de sport heb ik dan de naburige laadpaal bij Lidl in Mariakerke getest: deze paal is ook te activeren met TNM-pas. Afbeelding
Van daaruit was de bestemming uiteraard perfect te bereiken.
Aan de 60 km lange Belgische kust zijn een 10-tal EVA-laadpalen (Elektrische Voertuigen in Actie). Deze hebben allemaal dezelfde configuratie: een type 2 van 22 kW en een schuko 3,7 kW. Die laatste is voor de Zoe-bezitters eigenlijk waardeloos tenzij men een mobiel laadstation kan gebruiken. Voor mensen op doorreis is 3,7 kW trouwens altijd nogal pover.
Afbeelding
De 10 laadpalen hebben allemaal 2 laadplaatsen die meestal goed gelegen zijn, maar blijkbaar is een lege parkeerplaats op een toplocatie voor veel mensen onweerstaanbaar. Zeer regelmatig zijn de plekken geICEd (bezet door een voertuig met een Internal Combustion Engine). Zo hier in Heist aan Zee:
Afbeelding
Of wordt de paal langdurig bezet door een EV, meestal een Tesla. Dat wordt in het volgende seizoen een zeer groot probleem want het aantal elektrische voertuigen neemt ook in België toe, maar er komen geen laadpalen bij. Bovendien staan er ook regelmatig EV's waarvan de laadbeurt voorbij is. Dat vind ik zo mogelijk nog ergerlijker omdat de eigenaars van die voertuigen de problematiek toch zouden moeten kennen. Zijn EV laten staan nadat de laadbeurt voorbij is in de huidige situatie van grote schaarste aan laadinfrastructuur is ook erg asociaal.
Op de onderstaande laadpaal kon ik enkel laden via de Schuko en mijn zelf geassembleerd mobiel laadstation.
Afbeelding
Tijdens deze week maakten we nog wat uitstapjes, onder meer naar Watou (afstand enkel 90km) met een laadbeurt in De Panne waar de laadpaal en de 2 bijhorende parkeerplaatsen vrij waren.
Afbeelding
Op de terugweg koos ik voor een ander parcours, langs de laadpalen van Maldegem, Eeklo, en Waarschoot. In Maldegem ging het nog prima: deze laadpaal startte meteen na het inpluggen en zonder enige vorm van activatie met laden: 22 kW. Maar omdat ik pas vertrokken was, laadde ik maar de tijd die nodig was voor de controle van het laadvermogen en enkele foto's;
Afbeelding
Vanaf dan liep het wat mis: de laadpaal in Eeklo staat achter een hek zodat die enkel bereikbaar is tijdens de openingsuren van het provinciaal domein. De laadpaal voor auto's in Waarschoot heb ik niet gevonden, enkel die voor fietsen. En dan wordt het spannend: het was al laat, ik had geen zin om het centrum van Gent in de duiken om te laden en de Zoe geeft aan dat de thuisbestemming niet bereikbaar is zonder laden. Ik heb dan maar de trukendoos bovengehaald:
  • de snelheid verlagen
  • kort achter een vrachtwagen rijden
  • door het centrum van Brussel in plaats van langs de ring
met als resultaat dat alle paniek (nou ja) overbodig bleek toen ik met ruim 35 km bereik thuis toekwam.

Tweede reis werd het afgelopen weekend afgelegd: een weekendje Hotton in de Ardennen van de provincie Luxemburg: zeer mooie streek!
Tijdens de heenreis laadde ik in Andenne (22 kW) bij de tweede laadpaal die ik opzocht, hoewel ik de laadbeurt niet echt nodig had om op de bestemming te geraken. Maar in de buurt van de bestemming was geen publiek laadpunt aanwezig. Bij inpluggen 35' laadtijd nodig. Even naar de winkel voor wat drank en fruit, wat genieten van het zonnetje en de auto is alweer voor 90% vol. Dan neemt de laadsnelheid af en stop ik gewoonlijk met laden.
De eerste laadpaal is op deze manier niet echt bruikbaar:
Afbeelding
Afbeelding
In Wallonië zijn er minder laadpalen dan in Vlaanderen, maar Ze-Mo heeft een mooie inspanning geleverd.
Op de bestemming aangekomen, testte ik met mijn zelfgemaakte neuterprobleemtester en inderdaad: een installatie zonder nulgeleider. Gelukkig kon ik er met mijn zelfgemaakt mobiel laadstation en een speciaal tussenkabeltje toch laden.
Ter plaatse kon ik voor het eerst het rijgedrag in het belgische hooggebergte testen: zonder nerveus schakelen toch altijd in de jusite versnelling en altijd voldoende koppel aanwezig.
Voor de terugweg koos ik de snelweg en na 118 km had ik een bereik van 61 km en 35% batterijcapaciteit over. Nochtans had ik de CC op 115 km/u ingesteld. Dat zou goed zijn voor 181 km snelwegbereik.

Enkele lessen:
  • een plan B voor een noodzakelijke laadbeurt is aan te raden.
  • het bereik kan flink gerokken worden door enkele truukjes toe te passen
  • Wat een prachtige auto is toch die Zoe!!
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door GertjanVB »

Mooi relaas fivari! :thumb:
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door PieterZoe »

eens, erg leuk om te lezen!

> De feedback post ik dan op chargemap.com zodat ook andere EV-rijders er iets aan hebben

Dat is een sympathiek idee. Helaas is chargemap voor de NL niet de meest actuele bron. Bijv. de snellaadstations van TNM staan er niet correct op. Altijd ook even doorgeven aan Martijn betreffende de 22/43kw stations blijft een goede suggestie. Want die kaart is nog steeds meest actuele voor de snelladers (en oplaadpalen.nl voor de 11kw's)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door fivari »

Ik heb Martijn al heel wat info doorgestuurd. Ik vermoed dat bijna alle Belgische palen door mij aan hem zijn doorgegeven. Die van het weekend volgen nog. Welke website kan ik dan best gebruiken? De app van Oplaadpalen.nl laat bv. niet toe om foto's toe te voegen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

@Fivari: De app niet, maar de website wel. Ik vind zelf oplaadpalen voor de niet 22/43 Kw behoeftigen de beste website. De app is niet geweldig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door PieterZoe »

Klopt. Mobiele website doet het veel beter dan de app

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door E-mission »

Heeft iemand, sinds de oplaadpalen app update op R-link, de oplaad plekken daar al vergeleken met oplaadpalen.nl? Ok, je kan niet zien hoeveel kw op R-link.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door GertjanVB »

De info in de R-link is een grote brij, ik kan er niet veel mee.
Chargemap vind ik wel degelijk goed. Misschien niet helemaal actueel, maar wel punctueel. Al meerdere malen vastgesteld dat hun info beter is dan menig ander. Het lijkt dat de gebruikers van Chargemao actiever zijn met beoordelen en info doorgeven en deze info goed gemodereerd wordt (zelf al een aantal controlevragen terug gehad, nav mijn toevoegingen). Chargemap gebruikt ook de info van Oplaadpalen.nl en op 15/9 moet hun nieuwe app uitkomen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

Half on topic: Ik plan wellicht in de herfstvakantie een ritje van midden Nederland naar noord-Frankrijk. Ik heb een stoer, beetje risicovol plan in mijn hoofd, met uiteraard dank aan Martijn: Utrecht -> Oosterhout (55 km, 43kW kwartiertje bijnippen) -> Brussel (108 km, 43 kW) -> Viroinval (115, 22kW). Daarna is het nog iets meer dan 50 km, m.a.w., ik moet terug kunnen komen. Ergens een oma-lader lenen voor het lokale ritje en met mazzel vol daar vertrekken. Geen haast hebben, moet kunnen. Meningen? (ik heb een Essent en hagelnieuwe TMN pas).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

Ben nu aan het semisnelladen bij Fastned Lokkant, A73 Haps. Daarna door naar Düsseldorf. Daar zijn diverse 22kW laders die met de Plugsurfing app geactiveerd/betaald kunnen worden. Ben benieuwd!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18461

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door Verwijderd 18461 »

@zoe2go: beter niet blind staren op de 43 kW! Brussel inrijden gaat je veel meer tijd kosten dan de tijdswinst ten opzichte van 22 kW. Je zou bijvoorbeeld door kunnen rijden naar Hoeilaart.

Voor Frankrijk is Chargemap.com onmisbaar. Die site heb ik ook gebruikt voor mijn route vanuit Frankrijk naar Nederland. Denk eraan dat standaard in Frankrijk de Type 3-aansluiting op laadpunten gebruikt wordt (sommige Leclerc's en IKEA's hebben palen met vaste Type 2-kabel). Bij veel Renaultdealers kun je tijdens openingstijden gratis laden. Ik heb een type 3-kabel te leen (in Utrecht), als je wilt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door fivari »

Goede suggestie van Watture. Echter: Oosterhout ==> Hoeilaart is 122 km snelweg dus dat betekent vanaf het begin gedisciplineerd de snelheid matigen. Een plan B voor Hoeilaart is eventueel Mc Donalds Overijse maar die is geen 22 kW of die van Solar Concept nabij Waver. Die laatste is zeker 22 kW, ik heb er al meermaals geladen. In elk geval ziet het er een boeiende trip uit.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

Dank @Watture! Ik woon dichtbij dus ik kom er wellicht op terug. Ik zie echter in de buurt waar ik moet wezen echt helemaal niets (in de buurt van Brunehamel). De nacht bij zus-lief aan een oma-kabel (geen absolute noodzaak, maar wel veilig) en terug naar Viroinval is denk ik noodzakelijk. Ook even aan de vrienden bij Hans Jongerius vragen of ze me met een oma kabel kunnen matsen.

@Fivari: fijne tip, Brussel niet doen. Ik had niet heel goed gekeken, het is wel DIEP de stad in ja. Hoeilaart durf ik op zich wel aan denk ik. Als we zien dat het fout gaat moeten we maar een even een kort tussenstopje in Mechelen-Noord maken denk ik.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

Nu de Renault Zoe semi-snel (22kW/150km/uur) aan het laden in Düsseldorf. RWE/ADAC laadpaal gevonden én geactiveerd én betaald met de @PlugSurfing_nl app, werkt perfect! #lowcardiet http://t.co/nV7qiGwz5Q
ImageUploadedByTapatalk1411571995.854792.jpg
ImageUploadedByTapatalk1411572007.930879.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

Gisteren zoals eerder gemeld naar familie in noord Frankrijk geweest en vandaag weer terug. Dat is toch wel een beetje op een avontuur uitgelopen. Lees verder ;-)

Het plan was: Utrecht -> Oosterhout (55 km, 43kW kwartiertje bijnippen) -> Brussel (108 km, 43 kW) -> Viroinval (115, 22kW). Daarna is het nog iets meer dan 50 km. Op advies van fivari niet Brussel in, maar in plaats daarvan een beetje omgereden naar Leuven, en daar EN bij hem een oma-lader geleend (de dealer lachte me bijna uit, nou ja, het was meer van de schrik van de prijs van de oma lader in ht eigen accesoire assortiment), EN in de stad volgeladen (TMN werkt, Essent niet, 22kW). Ook daar met NielsTm gelunched, die net zijn lader ophaalde bij fivari. En toen een achteraf grote vergissing gemaakt.

In plaats van rechtstreeks door te stomen naar Viroinval besloten we risco te mijden (lees vooral verder ;-) ) en een tussenstop te maken in Mettet, opnieuw een detour. Aldaar aangekomen de boel aangesloten, ploink, Rode Neus. Ay. Nog een keer, zelfde probleem. Hmmm. We konden Viroinval nog NET halen dus fluks door. De foutmelding "accu kan niet weorden opgeladen" en "controleer regelaar", en geen cruise control gingen niet meer weg. Helaas kwamen we vervolgens in een opritafsluiting terecht en de omleiding liet ons na enkele kostbare kilometers op dezelfde plek belanden. We hadden nu (behalve fivari's kabel) geen opties meer. Tenzij......

Ik had het gebied op mijn phone Gmaps staan (offline) en er bleken wat zeeeer agrarische weggetjes te zijn, letterlijk één Zoe breed om wat verder te komen en uiteindelijk konden we de hoofdweg weer bereiken. Met nog 11 km op de meter bereikten we dan eindelijk Viroinval. De fout was nog steeds niet weg.........

Onze allerlaaste kans was de auto helemaal uit te zetten en op slot te doen en gewoon 10 minuten op de handen zitten. En toen ging hij dus wel, 22kW. Het was inmiddels veel later dan gepland, dus we hebben geladen tot we ons eindstation konden bereiken. Hebben daar in de nacht met 12 Ampere geladen en zijn vanochtend met volle batterij vertrokken. Bijnippen in Viroinval, in een keer naar Leuven, volgeladen, kabel terug naar fivari, vol door naar oosterhout, op 43 kW bijgenipt tot we thuis konden bereiken :-)

De lessen:
1) Stick to the plan! :D :D
2) Zorg voor detail kaarten, op papier of online of offline;
3) een oma lader aan boord heeft toch wat extra rust, alhowel deze uiteindelijk wel gebruikt, maar zelfs met dit avontuur uiteindelijk niet strikt noodzakelijk zou zijn geweest;
4) Zoe doet het fantastisch in heuvelachtig terrein. Verbruik was top
5) TMN is **de** pas voor Belgie. Op ac-lader staat hier en daar: werkt met alle NL passen, nou mooi niet. Uiteraard hoop ik dat de plugsurfing keyhanger ook gauw in België gaat werken bij Blue Corner en Ze-Mo.

Verder: er is geen reset, althans, ik heb hem niet gevonden voor de rode neus. Uit, kaart er uit, afsluiten, 10 minuten wachten lijkt de enige optie te zijn. Ik hou me aanbevolen voor een snellere reset procedure!

Het was een zweterig avontuurtje, maar het was wel leuk. Ook het aardappel schieten trouwens, maar dat is een ander verhaal.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door fivari »

zoe2goe schreef: Op advies van fivari niet Brussel in, maar in plaats daarvan een beetje omgereden naar Leuven, en daar EN bij hem een oma-lader geleend (de dealer lachte me bijna uit, nou ja, het was meer van de schrik van de prijs van de oma lader in ht eigen accesoire assortiment), EN in de stad volgeladen (TMN werkt, Essent niet, 22kW). Ook daar met NielsTm gelunched, die net zijn lader ophaalde bij fivari. En toen een achteraf grote vergissing gemaakt.
Zoe2goe, dat is niet ernstig : mijn flexibele all round fivaricharger :twisted: die op zowat alle stopcontacten en met alle mogelijke laadstromen kan werken en dus met laadmogelijkheden van enkelfasig 10A tot 3-fasig 32A of dus 2kW tot 22 kW een "omalader" noemen :naughty:... Akkoord, jij hebt hem slechts als omalader gebruikt.

Voorts: inderdaad blijft het soms een avontuurlijke bezigheid.
Toch deed je er goed aan om langs Mettet te passeren. Achteraf bekeken was het zinloos, maar stel je eens voor dat datzelfde probleem zich omgekeerd voordeed: niet kunnen laden in Viroinval maar wel in Mettet, dan strand je als je niet in Mettet had bijgeladen. Het bewijst vooral het nut van al die websites waar de laadpalen door gebruikers gereviewed worden. Op basis van de informatie van Zoe2goe heb ik alvast voor Chargemap een nota opgesteld.
http://chargemap.com/points/details/pla ... ier-mettet
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

@fivari: excuus, excuus, flexibele all round fivaricharger, uiteraard! :D Maar ik had inderdaad alleen het oma-aansluitstuk mee, wat goed van pas is gekomen. Nogmaals dank, ook voor het bijwerken van chargemap!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 9
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door MartijnEV »

zoe2goe: dank je voor dit mooie verslag en je feedback over de werking van uitsluitend de TNM laadpas in België. De info op www.ac-lader.nl heb ik aangepast.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door Smartrix-Zoe »

Gisteren vanuit Vleuten naar Assen en terug via vriend in Hoogeveen gereden. 380km in totaal. 2x geladen bij Fastned en 1 maal bij Alego lader.
1e maal Fastned Lageveen rechts na 135km van 18% naar 92% = 13.66 euro
2e maal Fastned Lageveen links na 110km van 17% naar 93% = 14.01 euro
Even stroompedaal ingedrukt. Ging laatste 135km toch niet halen met lading.
Bij Allego lader T'harde weer aangekoppeld.
Geladen van 46% naar 94%. Geen prijs bekent.
Aankomst thuis met 21%
Totaal verbruik 60kw uur.

Bij fastned 150 procenten geladen voor 27.67 euro. Dat is 0.1844 euro per procent.
Laat ik dat ook voor de allego lader nemen dan is dat nog eens 8.85 euro.

Thuis geladen met laadverlies komt op 22 kw maal 0.21 euro is 4.62 euro.

Samen komen de kosten voor stroom op 41.14 euro voor 380km.
Dat is 0.108 euro per km plus 0.065 euro huur accu is 0.173 euro per km.
Alles is inclusief btw.

Vooral de bedragen bij fastned schrik je best van.

Door die prijzen bij snelladers en de extra reistijd van 2 a 3 uur denk ik toch dat ik de volgende keer met de brandstof auto ga.

Die doet 1 op 15 en bij 1.75 euro per liter is dat 0.117 cent per km.

Het geeft echter wel een goed gevoel dat je weer 380 km gereden hebt zonder uitstoot :D
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

Ja, die dingen moet je toch een beetje mijden. Tijd is geld zeg maar.

Mooi met de getallen voor de laadverliesberekening Smartrix-Zoe. Ik zit even te rekenen. 60kWh er in en ongeveer 277% * 22kWh = 61 kWh eruit naar de motor. Hmmmmm ;-) Hoe dan ook weinig laadverlies met de snelladers, of zit ik echt te prutsen met het rekenen?

Hoe kom je aan twee a drie uur? 60 kWh min thuisladen, zeg even 45 kWh, dat is toch net wat meer dan een uur? Of omgereden?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door Smartrix-Zoe »

Nee, niet omgereden. :lol:
Lading 1 duurde 27 minuten.
Lading 2 duurde 27 minuten.
Lading 3 duurde 18 minuten.

Afrit naar laadpaal, kabel plaatsen appje starten, laden...... afbreken appje starten laadkabel terughangen, instappen en snelweg weer op kost ook tijd. 5-8 minuten per keer.

Daarnaast ga je met de Zoe op die afstanden geen 120 rijden. Gemiddeld 90km per uur. ( 4uur en 13 minuten voor 380km)
Met brandstof misschien 110km per uur gemiddeld. (3 uur en 27 minuten voor 380 km)

Samen is dat dus ongeveer 2 en een half uur. :think:
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Hoe ver van huis ben je geweest?

Bericht door zoe2goe »

Fair enough, die snelheid :-) Mijn ritje naar Franrijk duurde ook even. Wel relaxed, het beviel me eigenlijk wel.

Met de kWh snap ik er helemaal niks meer van 72 minuten @43kW is zeg maar 51kWh. Je thuislading 79% van zeg eens, 27kWh = 21kWh, samen 72. Eruit 61. Klopt het zo een beetje? Jo ja, 84% op de laadcyclus. Not bad!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in