Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Rij jij soms altijd achter een vrachtwagen 1 op 18,5, ik mag blij zijn dat ik 1 op 13,5 haal.
Renault Captur Dynamic Tce90, Ivoire en dak Noire Etoile, pack City Camera, Wielen Diamantee Noir, besteld op 3-8-2013, productie order datum 6-8-2013.
Hallo ik het al div malen gemeld rijd in automaat en ben heus een pittige rijder mijn gemiddelde is volgens de boardcomputer 6.8 op 100 km.
Dus ik weet niet wat Hut doet en hoe misschien een sleepkabel gekppeld aan voorganger of hij rijdt niet harder dan 80 km per uur?
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N
Heb bijna 16.000 km op de diesel zitten nu. De laatste paar duizend kilometer gebruik ik geen eco stand meer.
Wat mij op valt is dat het verbruik nu een stuk stabieler is dan met eco stand.
Soms haalde ik met eco stand 1:22 en de volgende tank 1 :19,5 (berekend met ltr aan de pomp).
Gemiddeld rij ik 135 km per dag waarvan 30 km op 80 km wegen en de rest op snelweg waar ik gemiddeld 115 km rij.
Zonder eco stand haal ik vaste waarde van 1:21.
De eco stand is niet heilig en volgens mij alleen voordeliger als alle omstandigheden mee zitten tijdens de rit.
Voor mij geen eco stand meer dus.
Volgens de boordcomputer verbruikt ie (ie= 1.2 benzine automaat) 6.2 L/100 km. 1:16 dus bijna. Rijstijl: beheerst, want nog nieuwe auto. Mix van korte en langere ritten. Geen snelwegen maar ook provinciaal. Geen ecostand gebruikt, maar wel cruise.
Veel anticiperen. De score is zo rond de 80 op het eco schermpje.
Dus ik ben eigenlijk wel tevreden. Had hiervoor een Ford Focus (2004) die nog net wat zuiniger was.
Ben wel ontgoocheld door verbruik van (gemiddeld) 7 l/100 km (1:14) voor Tce 90 (volgens folder 4,9 l/100 km gemiddeld).
Reden : reed tussen 1998 en 2002 met een VW Jetta 1600 cc benzine automaat en verbruikte toen gemiddeld 8 à 8,5 l/100 km (1:12). We zijn inmiddels zoveel jaren verder : de motoren zijn zuiniger (beweren ze toch) en de huidige cylinderinhoud is slechts 900 cc. Wie kan mij dat uitleggen ?
Met de TCe90 kan je zuiniger rijden als je je rijstijl aanpast.
Dat was bij je Jetta niet het geval.
Als je nu nog de zelfde rijstijl hebt als in 1998 zal je verbruik inderdaad weinig van dat van toen verschillen.
Ik heb nu iets meer dan 5.000 km gereden. Op basis van de getankte liters kom ik nu uit op een verbruik van 5,1 l/100 km (1:19,5). Volgens de boordcomputer zou ik 20 liter minder hebben verbruikt dan ik heb getankt (4,7 l/100 km; 1:21,1).
Ik rijd erg rustig, net als jeffrey71. Geen eco-stand. 130 km per dag waarvan 110 km snelweg.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Ik vind niet dat het alleen met de rjstijl te maken heeft, pas nog een week in een Kia gereden, als is die wat lager, maar was behoorlijk zuiniger. Ik heb in de tce 0.9 ook een verbruik van 7.4. En de laatste 500 km zit ik op 8.3.
Ik zal het eens bij mijn andere (nieuwe) garage navragen, of het niet ergens anders mee te maken kan hebben. Omdat ik ook wel lees in NL en buitenland dat men 5.1 haalt en ook personen die het niet voorelkaar krijgen om echt zuiniger te rijden.
Renault Captur Dynamic Tce90, Ivoire en dak Noire Etoile, pack City Camera, Wielen Diamantee Noir, besteld op 3-8-2013, productie order datum 6-8-2013.
Uiteraard speelt de cw-waarde ook een rol. In dat verband vooral je snelheid op de snelweg.
Maar voor alle eco-brommerts geldt dat ze zuinig kunnen zijn als je ze rijdt conform het nieuwe rijden.
Bij een traditioneel atmosferisch blok zijn de te behalen verschillen meestal kleiner.
Overigens is mijn TCe90 met de kilometers steeds zuiniger geworden.
Inmiddels is het verbruik van onze 120 TCe gedaald naar 6.1 - 6.2 l/100 km. Als ik erg mijn best doe (b.v op de snelweg nét onder de 120 km/u rijden), lukt het zelfs om onder de 6.0/100 uit te komen.
Groeten,
Frank
Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018
Ik ben nog maar een aantal dagen in het bezit van een Captur en tot nu toe bevalt ie prima maar ik wel enorm aan het twijfelen over het wel of niet gebruiken van de ECO knop. Ik ben natuurlijk wel voorstander van zuinig rijden maar het moet niet het rij plezier ontnemen. Na het lezen van dit forum blijft de twijfel.
Vanzelfsprekend zijn er op dit forum Captur bezitters die de auto al veel langer rijden...
Dus mijn vraag aan deze meer ervaren mensen;
- Gebruiken jullie nou wel of niet de ECO knop?
- En heeft de ECO knop daadwerkelijk nut of is het een beetje onzin?
Captur TCe 90 Dynamique / Twingo phase II Dynamique
Over het gebruik de eco knop is in de voorgaande 9 pagina's al het nodige geschreven.
De knop zal best enige besparing geven maar niemand weet precies hoeveel.
Merkbaar is in ieder geval dat de airco het in eco minder goed doet.
Ook de gas-respons is anders.
Mij bevalt de gas-respons in eco wel. Hij dwingt je om meer op koppel/turbo te gaan rijden wat goed is voor het verbruik.
Ik rij dus altijd (nu ruim 30K) op de eco en weet inmiddels niet beter meer!
Heb nu 12000 km. gereden met de Captur (TCe90). In het normale gebruik vind ik de ECO knop een onding. Smoort het vermogen en heeft mijns inziens erg weinig invloed op het daadwerkelijk verbruik. Wat er aan verbruikswinst is wordt behaald door het afknijpen/smoren bij optrekken, waardoor juist op de momenten dat je graag wat extra power wilt hebben (bij inhalen of invoegen op een snelweg) dit ontbreekt en de handeling tergend langzaam verloopt. Ik heb indertijd eens gekeken of er invloed was op het verbruik bij continue snelheid van 100/120 km.p/u en heb dat eigenlijk niet kunnen zien op de verbruiksmeter. Tenslotte schakelt bij gebruik van de ECO knop de airco zichzelf in een lage stand, waardoor bij regenachtig weer de ruiten snel (blijven) beslaan.
Er zijn op dit forum erg weinig gebruikers die de ECO echt veel toepassen of zelfs continu hebben aanstaan. Volgens mij eigenlijk alleen Huite op zijn lange ritten tussen Rostock en NL.
Wij rijden ook altijd met de ECO stand aan, tenzij het heel warm weer is. Als de ruiten beslaan of erg heet in de auto, zet ik de ventilator tijdelijk een tikje harder, of tijdelijk de ECO uit.
Ik kan behoorlijk uit de voeten met de Captur, kwestie van het gaspedaal iets verder indrukken en dan gaat-ie er echt wel vandoor (relatief gesproken dan).
Ben het met Huite eens dat de ECO stand je wel 'dwingt' om zuiniger te rijden. Bij constante snelheid op cruise control zal je inderdaad weinig van de ECO modus merken, maar dat is wel logisch toch?
Ik zit na 2500 km op gemiddeld 6.2 l/100 km, en als ik de reacties van andere eigenaren van dit type lees, is dat voor een 120 TCe best wel zuinig....
Groeten,
Frank
Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018
Beste Frank V
Ik rijdt nu met mijn Captur 120 al meer dan 9000 km nog nooit op de Eco stand gehad en mijn verbruik is 6.1 op 100 km,dus dan begrijp ik niet dat jij op de eco stand op het zelfde verbruik uitkomt.of hij staat niet op eco anders heeft het totaal geen zin als het verbruik niet afneemt op eco stand.
Moeilijk te vergelijken allemaal!
- Km standen verschillen (de eerste 1500km verbruikt de auto duidelijk meer om daarna langzaam zuiniger te worden)
- Rijstijlen verschillen
- Rij-omstandigheden verschillen (mix stad/buitenweg/snelweg)
- Etc!
Zo rij ik straks terug naar Nederland, met een windkracht 5 tot 7 pal op de neus.
Echt niet goed voor je verbruik (op de snelweg) hoor!
Onze 120Tce EDC doet normaal (zonder ecostand) 7,8l/100km bij voornamelijk korte ritten. Ik heb afgelopen weekeinde 600km snelweg gereden met de Captur. Daarbij heb ik de ecostand gebruikt en nergens harder gereden dan 110 km/u. Resultaat: 5,8l/100km volgende de BC.
Dit was een test die niet herhaald gaat worden: frustraties door slecht presteren/optrekken, airco werkt minimaal etc. Het geeft voor mij absoluut geen plezier bij het rijden.
Noem dat maar vlakbij de grens Fleur. Huite woont 300 km of zo Duitsland in..... Herstel ik zie dat het vanaf grens Winschoten zo'n kleine 450 km. is.....
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Zoals de titel aangeeft had ik graag via dit topic te weten gekomen wat zoal het gemiddelde verbruik is bij de Clio E tech - rijders onder ons.
En hoe dit +- tot stand gekomen is én met welke brandstof.
Ik zal zelf de aftrap geven :
400 km gereden...
Zijn er mensen die succesvol een BIC module hebben geretrofit op een 2015 captur?
Heb goedkoop een BIC aangeschaft en zag bij onze duitse buren dat het voor Dacia (bijna hetzelfde toch?) enkel 6 kabels aansluiten is op de OBD2-poort.
In de auto zitten nu NGK SILZKFR8E7S bougies. Maar als ik kijk op winparts.nl dan zouden deze bougies niet geschikt zijn?
Kan ik deze aanhouden als ik er nieuwe in zet of de NGK ILKAR7J7G aanhouden welke door winparts geadviseerd wordt?
En, past dit...