vervangen motor 1900 diesel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bandietes
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2007 18:47

vervangen motor 1900 diesel

Bericht door bandietes »

Hallo,
Ik heb net een express van 12/1999 aangekocht met een defekte motor.
type motor is F8Q .
Kan ik een motorblok van dit type uit een R19-clio -megane overbouwen (ook vanaf 1992 ?? )?
Zijn er punten waar ik speciaal moet op letten ?
eventuele verschillen met mijn blok etc...
Ik heb gezien dat achter het typenr. F8Q nog enkele cijfers staan,waar duiden deze cijfers op ?
Eigenlijk veel vragen maar voor een leek niet !!
Wie kan mij hierover enkele nuttige info verstrekken ?

Bandietes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

§teven
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 okt 2004 18:54
Actief als: particulier
Locatie: Siebengewald

Bericht door §teven »

Volgens mij is een F8Q-blok in elk type hetzelfde, maar dat weet ik niet 100 % zeker. Die nummertjes achter F8Q ben ik ook wel benieuwd naar wat dat nou betekent of voor een verschil aangeeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bandietes
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2007 18:47

Bericht door bandietes »

Ik denk dat het te maken heeft met het type wagen zoals clio,scenic etc.. ,en dan nog eens per bouwjaar verschillend !
U kan eens een kijkje nemen op google bij holtrop renault demontagebedrijf.
Daar staan er verschillende op met deze nummers vermeld achter F8Q.
Mss iets te maken met de opbouw van motorblok,pomp, verstuivers ,culas,etc .. ??

greets

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

§teven
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 126
Lid geworden op: 25 okt 2004 18:54
Actief als: particulier
Locatie: Siebengewald

Bericht door §teven »

Ik denk dat het idd iets te maken heeft met plaatsing van verschillende onderdelen of ophanging, maar dat het verder vrij weinig verschil maakt. Zo gebruik ik voor mijn Express 1.9 D een Vraagbaak van de 19 met 1.9 D-motor. Die kwam meer overeen dan de Vraagbaak van de Clio met dezelfde motor. Allemaal wel F8Q-motoren, maar minimale verschillen. De F8Q-blokken zullen dus in essentie hetzelfde zijn, maar per model zit het luchtfilter net een beetje anders bijvoorbeeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Klopt helemaal Steven.
F8Q is het type motor, de laatste 3 cijfers duiden de exacte versie van de motor aan.
Dit houdt bijvoorbeeld de plaatsing van de motorsteunen, de plaatsing van leidingen en slangen, het type brandtofpomp, de verschillende spruitstukken en eventuele extra uitrustingen in.
Je kan bijvoorbeeld een F8Q 780 motor in een auto met een F8Q 400 hangen en alle onderdelen die verschillen weer overbouwen zodat je de 780 ombouwt naar een 400.

Onthoud wel welk type motor je uiteindelijk in je auto hebt en geef dit ook door aan de eventuele volgende eigenaar, dit kan van belang zijn om bepaalde specifieke onderdelen te bestellen bij de dealer.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bandietes
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2007 18:47

Bericht door bandietes »

Antonio,

Als ik het goed begrijp kan ik een onderblok f8q van een r19 van '93 overbouwen in mijne express en de volledige culas en andere hierop monteren !
De f8q is eigenlijk het type van onderblok met altijd dezelfde krukas en etc.. ?

Bandietes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

De cilinderkop of culas is ook gelijk.
Het gaat vooral om de diverse aanbouwdelen die anders kunnen zijn.
Dan bedoel ik delen zoals leidingen, slangen, pijpen, oliekoeler, pompen, steunen, spruitstukken en dat soort dingen.
Deze kunnen allen verschillend van elkaar zijn.

F is het basis type motorblok.
8 staat voor indirecte diesel inspuiting.
Q is een indicatie voor de cilinderinhoud, ligt in dit geval tussen de 1851 en 1950 cc.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bandietes
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2007 18:47

Bericht door bandietes »

Ik weet ondertussen een motorblok liggen met 30.000 km van een ongevalwagen.
Staat wel al 5 jaar stil !!
Wat kunnen de gevolgen zijn om dit blok terug in dienst te stellen ?
Iemand een idee of ervaring hiermee ?

MVG

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Er kan het een en ander vastzitten.
Misschien weinig olie in de lagers.
De distributieriem zal zeker vervangen moeten worden, deze is te oud.
Wanneer de motor nog rond te draaien is, zal er weinig aan de hand zijn.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bandietes
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2007 18:47

Bericht door bandietes »

Uiteindelijk dan toch een deftig motorblokske gevonden !
Het is wel een f8q 776 terwijl er in mijn expreske een f8q 648 stak.
De pomp is van bosch ipv lucas en nog enkele andere verschillen.
Het blok is volledig kompleet ,alle elektriciteit ,kabels ,reservoirs etc hangt er allemaal nog aan .
Normaal gezien kan ik het blok zo plaatsen !

Is er ergens een verschil van elekt. stekkers ed.?
Iemand een idee dat alle stekkers zo in te pluggen zijn in de originele van mijn expreske?

Kan ik eventueel de ganse cilinderkop van de 648 en aanhorigheden zo op het blok van de 776 plaatsen ?
Dit kan mss indien nodig eenvoudiger zijn ipv alle onderdelen apart te wisselen van het een blok naar het andere.

Wie heeft zo al een vervanging gedaan ?

Bandietes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Stekkers en dergelijke kunnen zo ingeplugd worden.
Mooi dat het blok geheel compleet is!
Ook erg mooi dat je nu een blok hebt met een Bosch pomp in plaats van een Lucas pomp.
Een Bosch pomp kan namelijk veel beter tegen alternatieve brandstoffen zoals biodiesel of eventueel zonnebloemolie als een Lucas pomp.

Succes met het ombouwen!

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht