renault captur airco

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
poelleke
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2014 09:48
Actief als: particulier

renault captur airco

Bericht door poelleke »

Sinds juni 2014 ben ik de trotse bezitter van een captur expresion.
Nu met het warme weer wil je wel wat verkoeling in de auto er zit een handbediende airco in.
als de airco uitstaat en de regelaar helemaal naar koud gedraaid komt er ijskoude lucht uit de roosters?
Bij navraag bij de dealer kreeg ik als antwoord dat renault als extra een sensor had ingebouwd die toch de temperatuur in de auto meet en zodoende koude lucht van de airco naar binnen blaasde?? Ik zei dus een vereedelde climate control.
Kan dit iemand bevestigen??
En hebben andere captur rijders dit ook??
gr Harry

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: renault captur airco

Bericht door Verwijderd 18239 »

En was het aircolampje écht uit? Dus er brandde géén controlelampje?
De airconditioning bij een handbediend systeem gaat alleen automatisch aan als je de stand extra voorruitontwaseming instelt.
Verder mag de de airco niet vanzelf aan gaan i.v.m. hogere brandstofkosten.
Als je de airco aan hebt staan wordt deze automatisch naar beneden toe aangepast als je de ECO-knop indrukt.
Voor de rest is en blijft het gewoon een handbediend systeem.
Bovenstaande kan echter per land verschillen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
poelleke
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2014 09:48
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door poelleke »

Ja het lampje was echt uit.
Vandaag nog getest wat rond gereden gestopt bij de mac en even daarna een plasje water eronder.
dus de airco gaat automatisch aan.Let wel ik heb een handbediende airco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: renault captur airco

Bericht door Verwijderd 18239 »

Renault behoudt zicht steeds het recht voor uitvoeringsspecificaties en prijzen te wijzigen.
Misschien is dit een onderhuidse wijziging die (nog) niet gedocumenteerd is,maar de dealer zou wel moeten weten hoe het werkt.
Ik ben ook benieuwd of er meer Captur-rijders zijn met een handbediende airco die dit ook zo ervaren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009 10:05
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door rinia »

Hallo,
het verwarrende is hier dat het lampje uit betekend airco aan en omgekeerd. Het staat overigens ook in het instructieboekje op pagina 3.9 :" druk op toets 5 om airco te stoppen, het controlelampje licht op".
Ik vind het zelf ook onlogisch en het is even wennen.
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: renault captur airco

Bericht door Verwijderd 18239 »

Airco is uit als controlelampje uit is en aan als controlelampje aan is, zie bijgaand citaat uit instructieboekje:
In- en uitschakelen van de
airconditioning
(afhankelijk van de auto)
De toets 3 zorgt voor het inschakelen (controlelampje
brandt) of het uitschakelen (controlelampje
uit) van de airconditioning.
Het systeem werkt niet als de knop 2 in
stand OFF staat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rinia
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 feb 2009 10:05
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door rinia »

Hallo,
je hebt gelijk H5F Turbo, ik was even niet bij de les. Ik ging uit van een thermostatische airco (elektronisch geregeld) zoals ik zelf in mijn Captur heb. Dan geldt: lampje uit = airco aan. Handbediend is lampje uit = airco uit. Je moet het maar weten.
Met groet Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: renault captur airco

Bericht door Verwijderd 18239 »

@poelleke:
de (goede) werking van de airco is eenvoudig te controleren:
auto aan, airco aan (lampje brandt) regelaar op koud er moet echt koude lucht uit de roosters stromen.
Auto aan laten, nu airco uit zetten, lampje uit, regelaar op koud laten staan en er moet nu minder koude lucht uit de roosters stromen.
Als het andersom werkt is er iets door de fabriek niet goed aangesloten en moet dit voor garantie door de dealer verholpen worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjhazenoot
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2014 14:01
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door mjhazenoot »

Hier precies hetzelfde. Auto nu 3 weken in bezit. Auto starten en lampje airco uit. Airco werkt op zeker. Geeft koude lucht en zelfs condens op de ramen buitenzijde bij warm weer. Een rit van 2 uur en de auto, zonder indrukken van de airco toets en lampje uit, blijft zeer koel ondanks buitentemperaturen van 29 graden. Volgens dealer is het normaal dat de airco in begin even meedraait (nieuw systeem) en vervolgens enkele minuten nodig heeft om de kleppen te dichten. Er komt dan nog even koude lucht mee. Vreemde is wel dat bij direct aanzetten van handmatige airco (lampje aan) en direct uitzetten de airco uitblijft (tot een nieuwe start overigens). Dit zou komen dan weer komen omdat de kleppen dan wel direct dicht gaan. Ik vind het een vreemde situatie die ik op zeker wil uit laten zoeken. Een sensor zou kunnen maar dan gaat onvrijwillig de airco aan. Weiger ik te geloven. Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
poelleke
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2014 09:48
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door poelleke »

Zojuist na 3 weken la france terug naar de garage over de handbediende airco die maar blijft koellen ook al staat ie uit.
Met de chef monteur gesproken en wat blijkt?
Renault heeft een aanpassing gedaan,de airco zal altijd aanslaan als je knop op op ruitontwaseming hebt staan.
Als je de knop naar beneden ze bv op de voetten zal ie niet aanspringen maar hij springt direct aan wanneer je hem weer op de voorruit zet hij slaat wel af als je de airco handmatig aan en weer uit zet dan blijft hij uit.
Renualt gaat er vanuit als je de stand op de voorruit hebt staan dat de ruit dan wasem vrij moet zijn altijd dat kan alleen met de airco dan slaat de raam niet aan.
Het lastige aan dit verhaal is dat wij leken niet zien of de airco aanstaat,De monteur heeft dit probleem bij renault neer gelegd voor een oplossing tot die tijd blijft het ff spelen met de handbediende airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjhazenoot
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2014 14:01
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door mjhazenoot »

Harry, dank voor dit bericht! Ook retour van vakantie wilde ik al een afspraak plannen met de garage. Ik heb wel mijn garage jouw bevindingen gemeld met verzoek dit bij hoofdkantoor te melden of dat ik dit zelf beter kon doen. Beter dat dit via verschillende kanalen binnenkomt ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Captur ivoire
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:56
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door Captur ivoire »

Heb hetzelfde probleem ook al opgemerkt ( zie bericht Oktober 2013) , is dus al vanaf dag 1 bij de capture ingeprogrameerd! Lijkt mij voor een " zuinige" auto ongewenst qua benzine verbruik. Ben benieuwd of dit wordt gewijzigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mjhazenoot
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2014 14:01
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door mjhazenoot »

Inderdaad een vreemde zaak, zeker omdat Renault garages onderling steeds andere oorzaken opgaven. Van sensors die aangebracht waren tot kleppen die eerst moesten stellen tot en met nieuwe techniek, het werkt anders. Als je het weet geen ramp maar verwacht wel dat Renault hier iets mee gaat doen op korte termijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gris Cassiopee
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 jul 2013 10:28
Actief als: particulier

Re: renault captur airco

Bericht door Gris Cassiopee »

Kan het verhaal van Poelleke ondersteunen, kreeg hetzelfde verhaal bij de dealer.
Had het zelf ook al geconstateerd verwarming op koud en op de voorruit en je krijgt koude lucht, vond het ook
al zo vreemd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht