Argumenten voor koop van een Captur
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 aug 2014 11:33
- Actief als: particulier
Argumenten voor koop van een Captur
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik erg geinteresserd ben in de Captur.
Ik rij totaal al 9 jaar Toyota Prius, en nu al weer 4 jaar in het model 3.
Op zich bevalt de Prius erg goed, met name z'n zuinigheid in de praktijk is geweldig; bij mij
(gemiddeld over 80,000 km) 5 liter op 100 kilometer.
Nu ben ik momenteel erg toe aan een auto met een wat hogere zit en die ook hoger op z'n wielen staat.
E.e.a. vanwege de soms erg slechte onverharde bergweggetjes ik soms rij.
Ook mag de auto wat kleiner zijn dan de Prius.
Na veel verkennen kom ik steeds weer uit bij een Captur TCe 120 EDC.
Na een proefrit werd ik steeds enthousiaster over deze mooie auto.
Wel moet ik mijn zuinige verbruik van 1 op 20 inruilen voor ca. 1 op 15 voor de Captur zo las ik op dit forum.
Dat is natuurlijk weer een nadeel dat ik af moet wegen tegen de voordelen die ik hierboven al noemde.
Nu is mijn vraag aan jullie (als enthousiaste en ervaren Captur rijders) of jullie mij meer argumenten kunnen en willen
aanreiken die mij het laatste zetje geven over te stappen op de Captur.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie inbreng!
Celina.
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik erg geinteresserd ben in de Captur.
Ik rij totaal al 9 jaar Toyota Prius, en nu al weer 4 jaar in het model 3.
Op zich bevalt de Prius erg goed, met name z'n zuinigheid in de praktijk is geweldig; bij mij
(gemiddeld over 80,000 km) 5 liter op 100 kilometer.
Nu ben ik momenteel erg toe aan een auto met een wat hogere zit en die ook hoger op z'n wielen staat.
E.e.a. vanwege de soms erg slechte onverharde bergweggetjes ik soms rij.
Ook mag de auto wat kleiner zijn dan de Prius.
Na veel verkennen kom ik steeds weer uit bij een Captur TCe 120 EDC.
Na een proefrit werd ik steeds enthousiaster over deze mooie auto.
Wel moet ik mijn zuinige verbruik van 1 op 20 inruilen voor ca. 1 op 15 voor de Captur zo las ik op dit forum.
Dat is natuurlijk weer een nadeel dat ik af moet wegen tegen de voordelen die ik hierboven al noemde.
Nu is mijn vraag aan jullie (als enthousiaste en ervaren Captur rijders) of jullie mij meer argumenten kunnen en willen
aanreiken die mij het laatste zetje geven over te stappen op de Captur.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie inbreng!
Celina.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 30 aug 2013
- Laatste bezoek: 04 okt 2016 22:03
- Actief als: particulier
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Slechte bergweggetjes, dan vraag ik mij af waar vinden wij dit in de buurt?
Of een Captur constant slechte bergweggetjes fijn vindt durf ik niet te zeggen, ik zou haast eerder aan een Dacia Duster gaan denken. Zelfde motor met iets meer PK, maar ik geloof zonder automaat.

Of een Captur constant slechte bergweggetjes fijn vindt durf ik niet te zeggen, ik zou haast eerder aan een Dacia Duster gaan denken. Zelfde motor met iets meer PK, maar ik geloof zonder automaat.
Renault Captur Dynamic Tce90, Ivoire en dak Noire Etoile, pack City Camera, Wielen Diamantee Noir, besteld op 3-8-2013, productie order datum 6-8-2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Je zou dan de HH-uitvoering kunnen nemen met de 'terreinknop' voor verschillende wegen, o.a. bergweggetjes, maar het is en wordt ook nooit een terreinauto ondanks zijn verhoogde grondspeling.
Gek trouwens, in de jaren 60/70 van de vorige eeuw stonden de meeste auto's hoog op de poten. Mijn vrouw had begin jaren 70 een Datsun 1200 Coupé met 17 cm grondspeling, precies dezelfde grondspeling als de Captur nu heeft
Gek trouwens, in de jaren 60/70 van de vorige eeuw stonden de meeste auto's hoog op de poten. Mijn vrouw had begin jaren 70 een Datsun 1200 Coupé met 17 cm grondspeling, precies dezelfde grondspeling als de Captur nu heeft

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 aug 2014 11:33
- Actief als: particulier
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Dank voor de reacties tot zover.
Ik zoek echt geen terreinwagen maar wel een wagen met hogere grondspeling die onverharde en ongelijke (berg)weggetjes
die ik toevallig tegenkom in Alpen/Pyreneeen/Italie gewoon kan nemen zonder met z'n onderkant gelijk te "schrapen" zoals b.v. de Prius.
Ook de hogere zit wordt met het klimmen der jaren erg op prijs gesteld.
Nogmaals, de enige auto die dit biedt, die netjes aan de maat is (niet te groot), met automaat (voor mij wegens beperkt gebruik van rechterarm een vereiste) en die ik ook nog eens erg kan waarderen is de Captur.
Heel graag zie ik verdere reacties tegemoet!
Celina.
Ik zoek echt geen terreinwagen maar wel een wagen met hogere grondspeling die onverharde en ongelijke (berg)weggetjes
die ik toevallig tegenkom in Alpen/Pyreneeen/Italie gewoon kan nemen zonder met z'n onderkant gelijk te "schrapen" zoals b.v. de Prius.
Ook de hogere zit wordt met het klimmen der jaren erg op prijs gesteld.
Nogmaals, de enige auto die dit biedt, die netjes aan de maat is (niet te groot), met automaat (voor mij wegens beperkt gebruik van rechterarm een vereiste) en die ik ook nog eens erg kan waarderen is de Captur.
Heel graag zie ik verdere reacties tegemoet!
Celina.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Naar mijn ervaring sinds september 2013 heb je dan met de Captur met automaat een goede auto, staat 'hoog' op de poten,
de bestuurdersstoel is ook nog eens in hoogte af te stellen. Tevens is het stuur zowel axiaal als radiaal af te stellen, in gewoon NL: de hoogte is af te stellen en je kunt het stuur meer of minder van je afzetten en zoals jij hem wil gaan gebruiken lijkt me die HH-uitvoering met de verschillende terreinstanden ideaal voor jou.
Gewoon eens gaan proefrijden, bij de meeste dealers staat de HH-versie al in de showroom, al weet ik natuurlijk niet of dat ook de automaatversie is, maar een goede dealer kan die voor je regelen, desnoods via de importeur of een collega-dealer.
de bestuurdersstoel is ook nog eens in hoogte af te stellen. Tevens is het stuur zowel axiaal als radiaal af te stellen, in gewoon NL: de hoogte is af te stellen en je kunt het stuur meer of minder van je afzetten en zoals jij hem wil gaan gebruiken lijkt me die HH-uitvoering met de verschillende terreinstanden ideaal voor jou.
Gewoon eens gaan proefrijden, bij de meeste dealers staat de HH-versie al in de showroom, al weet ik natuurlijk niet of dat ook de automaatversie is, maar een goede dealer kan die voor je regelen, desnoods via de importeur of een collega-dealer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: 12 feb 2005
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Nunhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@Celina
Dat met die "argumenten" vind ik een lastige vraag.
N.m.m. moet je de Captur een aantrekkelijke wagen vinden (of juist niet) op basis van de looks en uitstraling.
Proefrit maken en kijken of het rijden en zitten bevalt of niet.
De professionele testen over de Captur waren overwegen (heel) positief.
Combineer dat met de overwegend enthousiaste verhalen hier en dan is het gewoon ja of nee!
Dat met die "argumenten" vind ik een lastige vraag.
N.m.m. moet je de Captur een aantrekkelijke wagen vinden (of juist niet) op basis van de looks en uitstraling.
Proefrit maken en kijken of het rijden en zitten bevalt of niet.
De professionele testen over de Captur waren overwegen (heel) positief.
Combineer dat met de overwegend enthousiaste verhalen hier en dan is het gewoon ja of nee!
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 19 jan 2014
- Laatste bezoek: 06 mei 2024 15:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Waddinxveen
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Over het verbruik:
Volgens www.werkelijkverbruik.nl doet een Prius 6 l/100km en een Captur 7,5 l/100km.
Kostenverschil bij 20.000 km: ca. € 500/jaar. Met de wegenbelasting verdien je daar weer € 100 van terug.
Grootste verschil zit natuurlijk in de aanschafkosten. Dat verschil verdien je nooit terug met lagere gebruikskosten.
Ik kan het bijna niet uit mijn pen krijgen, maar zo betrouwbaar als de Prius zal een Captur nooit worden. Zelfs bij Toyota staan ze versteld van de lage onderhoudsbehoefte. Voorbeeld: remmen; door het regeneratief remmen slijt de normale voering errug weinig. je moet zelfs uitkijken dat de boel niet vast gaat zitten.
Maar volgens mij is het rijden in een Prius erg saai. Velen zijn daarnaar op zoek. Een Captur is veel mooier en leuker om te zien. Frisser.
De zit in een Captur is veel hoger en meer rechtop, ook voor de achterpassagiers. Beenruimte zat.
Ik heb voordat ik een Captur kocht ook gekeken naar een Yaris hybride. Blij dat ik de Captur heb gekozen.
Volgens www.werkelijkverbruik.nl doet een Prius 6 l/100km en een Captur 7,5 l/100km.
Kostenverschil bij 20.000 km: ca. € 500/jaar. Met de wegenbelasting verdien je daar weer € 100 van terug.
Grootste verschil zit natuurlijk in de aanschafkosten. Dat verschil verdien je nooit terug met lagere gebruikskosten.
Ik kan het bijna niet uit mijn pen krijgen, maar zo betrouwbaar als de Prius zal een Captur nooit worden. Zelfs bij Toyota staan ze versteld van de lage onderhoudsbehoefte. Voorbeeld: remmen; door het regeneratief remmen slijt de normale voering errug weinig. je moet zelfs uitkijken dat de boel niet vast gaat zitten.
Maar volgens mij is het rijden in een Prius erg saai. Velen zijn daarnaar op zoek. Een Captur is veel mooier en leuker om te zien. Frisser.
De zit in een Captur is veel hoger en meer rechtop, ook voor de achterpassagiers. Beenruimte zat.
Ik heb voordat ik een Captur kocht ook gekeken naar een Yaris hybride. Blij dat ik de Captur heb gekozen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 28 feb 2006
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Moet zeggen dat ik een witte Prius met zwart panoramadak en een set leuke velgen nog wel te pruimen vind,....alleen dat interieur 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12 jan 2014
- Laatste bezoek: 03 aug 2014 03:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Leiden
Re: Argumenten voor koop van een Captur
De Helly Hansen uitvoering heeft een knop op de Captur die juist zorgt dat er genoeg tractie is op onverharde wegen!
De prijs is vanaf €20.990,- meer info op de Renault website
De prijs is vanaf €20.990,- meer info op de Renault website
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 aug 2014 11:33
- Actief als: particulier
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@avdb55
Met jouw reactie ben ik het volkomen eens.
Alleen is het verbruik van mijn huidige Prius III anders dan dat "werkelijkverbruik.nl" stelt.
Mijn verbruik is n.l. zelf bijgehouden (echte km's versus getankte liters) 5 l / 100 km. Dit is over 80.000 km zoals ik in mijn openingsstukje reeds vermeldde.
Hierbij rij ik toch met name op de buitenlandse snelwegen 130 tot 140 km/u en op de Nederlandse 120 km/u.
Het interieur van de Prius is inderdaad een beetje droevig zoals ericon volkomen terecht opmerkt.
Verder heeft de Captur een 6 traps droge platen automatische bak, dat is inderdaad wat meer opwindend dan
de CVT van de Prius heb ik gemerkt bij de proefrit die ik maakte.
Maar is het niet zo dat automaat rijden in z'n algemeenheid wat minder opwindend is dan een lekker schakelende handbak?!
De techniek van de Prius is inderdaad betrouwbaar, maar is dat zal toch ook wel het geval zijn bij de Captur?
Volgens mij maakt Renault geen onbetrouwbare auto's, of zie ik dat verkeerd?
Met jouw reactie ben ik het volkomen eens.
Alleen is het verbruik van mijn huidige Prius III anders dan dat "werkelijkverbruik.nl" stelt.
Mijn verbruik is n.l. zelf bijgehouden (echte km's versus getankte liters) 5 l / 100 km. Dit is over 80.000 km zoals ik in mijn openingsstukje reeds vermeldde.
Hierbij rij ik toch met name op de buitenlandse snelwegen 130 tot 140 km/u en op de Nederlandse 120 km/u.
Het interieur van de Prius is inderdaad een beetje droevig zoals ericon volkomen terecht opmerkt.
Verder heeft de Captur een 6 traps droge platen automatische bak, dat is inderdaad wat meer opwindend dan
de CVT van de Prius heb ik gemerkt bij de proefrit die ik maakte.
Maar is het niet zo dat automaat rijden in z'n algemeenheid wat minder opwindend is dan een lekker schakelende handbak?!
De techniek van de Prius is inderdaad betrouwbaar, maar is dat zal toch ook wel het geval zijn bij de Captur?
Volgens mij maakt Renault geen onbetrouwbare auto's, of zie ik dat verkeerd?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: 12 feb 2005
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Nunhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Mijn vrouw heeft de afgelopen plusminus 12 jaar rond de 1 miljoen kms met diverse Renaults gereden.
Slechts 2x onvrijwillig stil gestaan. Met een lege tank...
Kortom ook Renault bouwt betrouwbare auto's.
En ook Renault kookt met water net als alle andere merken.
Slechts 2x onvrijwillig stil gestaan. Met een lege tank...

Kortom ook Renault bouwt betrouwbare auto's.
En ook Renault kookt met water net als alle andere merken.
R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 19 jan 2014
- Laatste bezoek: 06 mei 2024 15:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Waddinxveen
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@celina:
Met die site kun je, op basis van het werkelijk verbruik van de gemiddelde leaserijder, jezelf een oordeel vormen over het verbruik van andere auto´s. Als je zelf een verbruik scoort van 5 liter i.p.v de gemiddelde 6 liter, mag je verwachten dat je in een andere auto (bijv. de Captur) ook beter zult scoren dan de gemiddelde rijder. Wat ik wel duidelijk wil maken is, dat je mag verwachten dat, gezien de veel lagere aanschafprijs, de Captur behoorlijk lagere kilometerkosten zal hebben.
Of een automaat - in welke vorm dan ook - fijner is dan een handbak, daarover mag ieder zich zelf een oordeel vormen. In mijn visie is het zo: ik heb geen slinger meer en hoef ook niet met de hand het mengsel te regelen of de ontsteking bij te stellen. Waarom zou ik dan wel zelf schakelen. De aandacht hoort bij het verkeer en niet bij het bedienen van het mechaniek. Maar asjeblief geen polemiek starten hierover. Voor jou is het geen keuze begrijp ik. Overigens in mijn SAAB heb ik een automaat en ben daar heel gelukkig mee en in de Renault heb ik een handbak (bewust gekozen) en ben daar ook erg gelukkig mee. We hebben van het werk een paar Meganes met de EDC bak en heeft een hele tijd geduurd voordat die fatsoenlijk schakelden (software). Nu doen ze het perfect. Maar wie straks een schakelprobleem heeft met de DSG in een VW van 8 jaar oud kan goedkoper een andere auto halen. Vandaar de huiver. Dit tegenover de transmissie in de Prius die "Bombensicher" is (twee elektromotoren/generatoren die met de verbrandingsmotor op een simpele planetaire overbrenging gekoppeld zijn). Kan niet fout.
Ik zou dus bij de Renault misschien toch maar onderhandelen over extra garantie. Daarmee wil ik je de Captur niet zwartmaken! Blijft de leukste auto.
@huite: dat hadden vroeger mijn oom en tante ook! Mijn oom tankte altijd op het laatste moment en als mijn tante dan de auto meenam dacht ze er niet aan dat er eerst getankt moest worden. Prompt stond ze dan ergens. Overigens vergat mijn oom het ook wel eens. Stond ´ie midden in de Velsertunnel stil. Voor ons wel grappig natuurlijk om achteraf te horen. Ik heb ervan geleerd dat je altijd moet tanken voordat je de rit beëindigt en het eb is in de tank.
Met die site kun je, op basis van het werkelijk verbruik van de gemiddelde leaserijder, jezelf een oordeel vormen over het verbruik van andere auto´s. Als je zelf een verbruik scoort van 5 liter i.p.v de gemiddelde 6 liter, mag je verwachten dat je in een andere auto (bijv. de Captur) ook beter zult scoren dan de gemiddelde rijder. Wat ik wel duidelijk wil maken is, dat je mag verwachten dat, gezien de veel lagere aanschafprijs, de Captur behoorlijk lagere kilometerkosten zal hebben.
Of een automaat - in welke vorm dan ook - fijner is dan een handbak, daarover mag ieder zich zelf een oordeel vormen. In mijn visie is het zo: ik heb geen slinger meer en hoef ook niet met de hand het mengsel te regelen of de ontsteking bij te stellen. Waarom zou ik dan wel zelf schakelen. De aandacht hoort bij het verkeer en niet bij het bedienen van het mechaniek. Maar asjeblief geen polemiek starten hierover. Voor jou is het geen keuze begrijp ik. Overigens in mijn SAAB heb ik een automaat en ben daar heel gelukkig mee en in de Renault heb ik een handbak (bewust gekozen) en ben daar ook erg gelukkig mee. We hebben van het werk een paar Meganes met de EDC bak en heeft een hele tijd geduurd voordat die fatsoenlijk schakelden (software). Nu doen ze het perfect. Maar wie straks een schakelprobleem heeft met de DSG in een VW van 8 jaar oud kan goedkoper een andere auto halen. Vandaar de huiver. Dit tegenover de transmissie in de Prius die "Bombensicher" is (twee elektromotoren/generatoren die met de verbrandingsmotor op een simpele planetaire overbrenging gekoppeld zijn). Kan niet fout.
Ik zou dus bij de Renault misschien toch maar onderhandelen over extra garantie. Daarmee wil ik je de Captur niet zwartmaken! Blijft de leukste auto.
@huite: dat hadden vroeger mijn oom en tante ook! Mijn oom tankte altijd op het laatste moment en als mijn tante dan de auto meenam dacht ze er niet aan dat er eerst getankt moest worden. Prompt stond ze dan ergens. Overigens vergat mijn oom het ook wel eens. Stond ´ie midden in de Velsertunnel stil. Voor ons wel grappig natuurlijk om achteraf te horen. Ik heb ervan geleerd dat je altijd moet tanken voordat je de rit beëindigt en het eb is in de tank.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Argumenten voor koop van een Captur
De automaat in een Prius is een CVT (Continue Variabele Transmissie), een moderne uitvoering van de vroegere Variomatic van DAF en de huidige automaat in de Captur is een zogenaamde gerobotiseerde 6-versnellingsbak, een moderne uitvoering van de vroegere Quickshift in verschillende Renault-modellen, die ook met de hand te schakelen is en werkt perfect.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 19 jan 2014
- Laatste bezoek: 06 mei 2024 15:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Waddinxveen
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@HF5Turbo:
Sorry dat ik het zeggen moet, maar je zit 2 keer fout.
De transmissie in een Prius is geen CVT in de klassieke zin des woords, dus 2 kegelvormige schijven waartussen en band of ketting loopt. De transmissie van een Prius (en de Volt/Ampera doen het bijna net zo) bestaat uit 1 enkel planetair stelsel waarop 2 elektromotoren/generatoren en de verbrandingsmotor zijn aangesloten. Door het toerental van de twee elektromotoren te regelen kun je de snelheid traploos regelen. Als je het nauwkeuriger wilt weten (zoals wat zit op de zon en de planeet en zo) moet ik het even opzoeken.
De EDC is moeilijk te kwalificeren als een gerobotiseerde bak. Daaronder wordt in het algemeen een gewone handgeschakelde transmissie verstaan die als add-on is voorzien van mechatronica die de koppeling en de versnellingen bedient. Werkt dus alsof je het zelf zou doen, maar dan beter (daarover wordt verschillend gedacht). De EDC is een versnellingsbak met dubbele koppeling en twee groepen versnellingen die - inderdaad - door mechatronica worden bediend. De door Renault gebruikte bak wordt door Getrag geleverd.
Sorry dat ik het zeggen moet, maar je zit 2 keer fout.
De transmissie in een Prius is geen CVT in de klassieke zin des woords, dus 2 kegelvormige schijven waartussen en band of ketting loopt. De transmissie van een Prius (en de Volt/Ampera doen het bijna net zo) bestaat uit 1 enkel planetair stelsel waarop 2 elektromotoren/generatoren en de verbrandingsmotor zijn aangesloten. Door het toerental van de twee elektromotoren te regelen kun je de snelheid traploos regelen. Als je het nauwkeuriger wilt weten (zoals wat zit op de zon en de planeet en zo) moet ik het even opzoeken.
De EDC is moeilijk te kwalificeren als een gerobotiseerde bak. Daaronder wordt in het algemeen een gewone handgeschakelde transmissie verstaan die als add-on is voorzien van mechatronica die de koppeling en de versnellingen bedient. Werkt dus alsof je het zelf zou doen, maar dan beter (daarover wordt verschillend gedacht). De EDC is een versnellingsbak met dubbele koppeling en twee groepen versnellingen die - inderdaad - door mechatronica worden bediend. De door Renault gebruikte bak wordt door Getrag geleverd.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: Argumenten voor koop van een Captur
De prius en opel hebben het in hun documentatie wel over uitgerust met een cvt, renault net zo, maar maakt verder niet uit, iedereen weet wat er bedoeld wordt en het zijn beide in ieder geval automaten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: 12 feb 2005
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Nunhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@H5F Turbo:
Ja, zo lust ik er nog wel één.
Ik weet ook, net als een automaat, waar ik op mijn standaard ritten moet schakelen om een goed verbruik te scoren...
Ja, zo lust ik er nog wel één.

Ik weet ook, net als een automaat, waar ik op mijn standaard ritten moet schakelen om een goed verbruik te scoren...

R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 aug 2014 11:33
- Actief als: particulier
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Beste forumleden,
Hartelijk dank voor alle reacties!
Mijn keus is gemaakt; het gaat een Captur TCe 120 EDC Expression worden.
E.e.a. met de opties Pack Comfort R-Link, Pack City, Metallic lak met two-tone Kleurstelling en Good Year Vector 4 season banden.
Nu nog even gaan shoppen voor de beste prijs voor mijn Prius III van 2010.
Het beste bod mag de auto aan mij verkopen, ik zal de komende tijd bij een aantal dealers aanwippen.
Wat mij betreft kan de dealer waar ik zaken mee ga doen best aan de andere kant van het land liggen en ik heb geen haast.
In de tussentijd zal ik dit forum met veel belangstelling blijven volgen.
M.vr.Gr.,
Celina.
Hartelijk dank voor alle reacties!
Mijn keus is gemaakt; het gaat een Captur TCe 120 EDC Expression worden.
E.e.a. met de opties Pack Comfort R-Link, Pack City, Metallic lak met two-tone Kleurstelling en Good Year Vector 4 season banden.
Nu nog even gaan shoppen voor de beste prijs voor mijn Prius III van 2010.
Het beste bod mag de auto aan mij verkopen, ik zal de komende tijd bij een aantal dealers aanwippen.
Wat mij betreft kan de dealer waar ik zaken mee ga doen best aan de andere kant van het land liggen en ik heb geen haast.
In de tussentijd zal ik dit forum met veel belangstelling blijven volgen.
M.vr.Gr.,
Celina.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 20 sep 2013
- Laatste bezoek: 10 feb 2025 15:10
- Actief als: particulier
- Locatie: in de buurt van Arnhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Celina, kun je ipv een Expression met de nodige extra's niet beter een Dynamique bestellen? Persoonlijk zou ik niet op 4 seizoenen banden gaan rijden, maar een set extra wielen met winterbanden kopen.
geen Renault meer in bezit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: 12 feb 2005
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Nunhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Ja, heb je meteen ook die véél mooiere 17 inch velgen voor je zomerbanden!
Maar dat is uiteraard "Geschmackssache".
Maar dat is uiteraard "Geschmackssache".

R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 23 aug 2014 11:33
- Actief als: particulier
Re: Argumenten voor koop van een Captur
De reden dat ik niet voor de Dynamique kies is juist omdat ik geen 17 inch velgen wil maar 16 inch met wat dikkere banden.
Kwestie van smaak..........
Ik houd niet zo van die platte sloffen.
M.b.t. 4 seizoenen banden, ik rij al jaren op deze banden en het bevalt mij (als redelijk rustige rijder) prima.
Kwestie van smaak..........
Ik houd niet zo van die platte sloffen.
M.b.t. 4 seizoenen banden, ik rij al jaren op deze banden en het bevalt mij (als redelijk rustige rijder) prima.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 20 sep 2013
- Laatste bezoek: 10 feb 2025 15:10
- Actief als: particulier
- Locatie: in de buurt van Arnhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
De 17 inch Captur banden zijn minder plat dan welke Priusband dan ook...
Ik ben benieuwd bij welke dealer je uitkomt. Mijn auto is ook wat verder van huis gekocht om de door jou genoemde reden.
Ik ben benieuwd bij welke dealer je uitkomt. Mijn auto is ook wat verder van huis gekocht om de door jou genoemde reden.

geen Renault meer in bezit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 5
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: 12 feb 2005
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
- Actief als: particulier
- Locatie: Nunhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Mijn Cappie is ook wat verder van huis gekocht... 

R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 19 jan 2014
- Laatste bezoek: 06 mei 2024 15:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Waddinxveen
Re: Argumenten voor koop van een Captur
@Celina:
Allereerst gefeliciteerd dat je een keuze hebt gemaakt. Nu nog de bestelling.
Expression of Dynamique: Kijk uit wat je doet. je komt zomaar tot de ontdekking dat je opties mist die je toch wel graag had willen hebben. Een voorbeeld (gaf voor mij de doorslag): wil je een regensensor, moet je of de Dynamique nemen, of de Expression met het Pack Comfort Navigatie. Daarmee is het prijsvoordeel al weg of bijna weg.
205/60R16 of 205/55R17 scheelt 10 mm in wanghoogte. Ik ben blij met mijn keuze voor de 17". De hoge koets veroorzaakt toch een zekere mate van rollen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet vlot door de bochten kunt, integendeel, maar ik twijfel wel aan mijn voornemen om voor de winter te kiezen voor een 205/60R16. in andere woorden: ik vind de 205/55R17 perfect voor deze auto.
Allereerst gefeliciteerd dat je een keuze hebt gemaakt. Nu nog de bestelling.
Expression of Dynamique: Kijk uit wat je doet. je komt zomaar tot de ontdekking dat je opties mist die je toch wel graag had willen hebben. Een voorbeeld (gaf voor mij de doorslag): wil je een regensensor, moet je of de Dynamique nemen, of de Expression met het Pack Comfort Navigatie. Daarmee is het prijsvoordeel al weg of bijna weg.
205/60R16 of 205/55R17 scheelt 10 mm in wanghoogte. Ik ben blij met mijn keuze voor de 17". De hoge koets veroorzaakt toch een zekere mate van rollen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet vlot door de bochten kunt, integendeel, maar ik twijfel wel aan mijn voornemen om voor de winter te kiezen voor een 205/60R16. in andere woorden: ik vind de 205/55R17 perfect voor deze auto.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 20 sep 2013
- Laatste bezoek: 10 feb 2025 15:10
- Actief als: particulier
- Locatie: in de buurt van Arnhem
Re: Argumenten voor koop van een Captur
Het is wel zo dat die all season banden een redelijk stijve wang hebben. Een zomerband zal aanmerkelijk comfortabeler rijden wat dat betreft. Vanwege die stijve wang van de all season band kan ik wel begrijpen dat je het bij 16 inch wielen houdt.
Wat mij zorgen zou baren is de relatief lange remweg van deze GoodYear banden in verhouding met zomerbanden. All Season banden dienen net als winterbanden bij minder dan 4mm profiel vervangen te worden.
Wat mij zorgen zou baren is de relatief lange remweg van deze GoodYear banden in verhouding met zomerbanden. All Season banden dienen net als winterbanden bij minder dan 4mm profiel vervangen te worden.
geen Renault meer in bezit
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut