Goeiendag, ik ben nieuw hier, en bezit een Clio 1.9D 'Van' uit '92 met rond de 4 ton op de teller. Heerlijk autootje, doch levert slechts 64pk. Wegenbelastingkosten slechts 60 euro /maand.
1.9D (code F8Q) werd ingebouwd in o.a Clio 1, Clio 2 Express (Rapid / Extra), R21, Kangoo, Megane 1 en Trafic 1.
Eind '88 is een turbocharged versie van de 1.9 D verschenen, (code F8QT) deze leverde 95 DIN pk. De R19, Megane 1, Volvo 440, Volvo 460, Volvo S40 en V40 werden ermee uitgerust.
Mijn vraag is nu: zijn die motorblokken exact hetzelfde, in de basis? En zou je de turbo-installatie van de F8QT dus zo 'over kunnen zetten' op de F8Q? Of zijn er verschillen in kleppen/timing/compressie/carb.etc? Ik heb slechts 1 resultaat kunnen vinden uit de zelfde vraag, maar dat viel niet goed te vertalen vanuit het Frans naar NL: http://renault-megane-1.fr/topic-6594-0.html
Ik hoef geen Nederlandse vertaling, maar zou graag info/advies horen van iemand die ervaring heeft met deze motorblokken,
Alvast dank! Een Clio fan
Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
-
Clio 1.9D '92
Topic author - Net ingestapt

- Actief als: particulier
-
Rossy
- Gerespecteerd lid

Re: Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
Er valt ook weinig aan te vertalen.
Ze hebben het er alleen over dat er wat verschillen in zouden kunnen zijn.
Zover was je zelf ok al.
De turbo heeft smering nodig, het onderblok is hierop aangepast.
Verder zijn er wat verschillen in compressie verhouding en is er een oliekoeler geplaatst.
Niet heel spannend allemaal maar wel zoveel verschillen dat je niet zomaar een set spruitstukken met turbo aan je huidige kop kan schroeven.
Aan te raden is dan ook om het blok compleet te vervangen voor een turbo blok.
Het blok is in basis wel gelijk dus hij kan op de huidige motorsteunen geplaatst worden.
Antonio.
Ze hebben het er alleen over dat er wat verschillen in zouden kunnen zijn.
Zover was je zelf ok al.
De turbo heeft smering nodig, het onderblok is hierop aangepast.
Verder zijn er wat verschillen in compressie verhouding en is er een oliekoeler geplaatst.
Niet heel spannend allemaal maar wel zoveel verschillen dat je niet zomaar een set spruitstukken met turbo aan je huidige kop kan schroeven.
Aan te raden is dan ook om het blok compleet te vervangen voor een turbo blok.
Het blok is in basis wel gelijk dus hij kan op de huidige motorsteunen geplaatst worden.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
dci
- Lid

Re: Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
Als ik in de AutoWeek Carbase kijk zie ik al één duidelijk verschil tussen de F8Q en de F8QT, namelijk de compressieverhouding (21,5:1 t.o.v 20,5:1). …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in