Goeiendag, ik ben nieuw hier, en bezit een Clio 1.9D 'Van' uit '92 met rond de 4 ton op de teller. Heerlijk autootje, doch levert slechts 64pk. Wegenbelastingkosten slechts 60 euro /maand.
1.9D (code F8Q) werd ingebouwd in o.a Clio 1, Clio 2 Express (Rapid / Extra), R21, Kangoo, Megane 1 en Trafic 1.
Eind '88 is een turbocharged versie van de 1.9 D verschenen, (code F8QT) deze leverde 95 DIN pk. De R19, Megane 1, Volvo 440, Volvo 460, Volvo S40 en V40 werden ermee uitgerust.
Mijn vraag is nu: zijn die motorblokken exact hetzelfde, in de basis? En zou je de turbo-installatie van de F8QT dus zo 'over kunnen zetten' op de F8Q? Of zijn er verschillen in kleppen/timing/compressie/carb.etc? Ik heb slechts 1 resultaat kunnen vinden uit de zelfde vraag, maar dat viel niet goed te vertalen vanuit het Frans naar NL: http://renault-megane-1.fr/topic-6594-0.html
Ik hoef geen Nederlandse vertaling, maar zou graag info/advies horen van iemand die ervaring heeft met deze motorblokken,
Alvast dank! Een Clio fan
Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 dec 2014 08:26
- Actief als: particulier
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Re: Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
Er valt ook weinig aan te vertalen.
Ze hebben het er alleen over dat er wat verschillen in zouden kunnen zijn.
Zover was je zelf ok al.
De turbo heeft smering nodig, het onderblok is hierop aangepast.
Verder zijn er wat verschillen in compressie verhouding en is er een oliekoeler geplaatst.
Niet heel spannend allemaal maar wel zoveel verschillen dat je niet zomaar een set spruitstukken met turbo aan je huidige kop kan schroeven.
Aan te raden is dan ook om het blok compleet te vervangen voor een turbo blok.
Het blok is in basis wel gelijk dus hij kan op de huidige motorsteunen geplaatst worden.
Antonio.
Ze hebben het er alleen over dat er wat verschillen in zouden kunnen zijn.
Zover was je zelf ok al.
De turbo heeft smering nodig, het onderblok is hierop aangepast.
Verder zijn er wat verschillen in compressie verhouding en is er een oliekoeler geplaatst.
Niet heel spannend allemaal maar wel zoveel verschillen dat je niet zomaar een set spruitstukken met turbo aan je huidige kop kan schroeven.
Aan te raden is dan ook om het blok compleet te vervangen voor een turbo blok.
Het blok is in basis wel gelijk dus hij kan op de huidige motorsteunen geplaatst worden.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 11 jun 2015 08:57
Re: Verschil? 1.9D (F8Q) en 1.9TD (F8QT)
Als ik in de AutoWeek Carbase kijk zie ik al één duidelijk verschil tussen de F8Q en de F8QT, namelijk de compressieverhouding (21,5:1 t.o.v 20,5:1). Dat is echter denk ik niet je grootste probleem. Je zou eens kunnen kijken welke zaken er allemaal verschillend zijn tussen de R19 1.9D en de R19 1.9 turbodiesel. Het zou me niet verbazen als je uit komt op reactiearm (en misschien de andere motorsteunen, ook al passen ze op dezelfde bevestigingspunten in het chassis), de voorremmen, brandstofpomp (die moet namelijk meer diesel injecteren om de overdruk te compenseren, anders ga je niet harder), cilinderkop (ivm de compressie), spruitstukken (om de boel aan te kunnen sluiten), versnellingsbak (verhoudingen en misschien een versterkt diff), vering en misschien dat de uitlaatdiameter ook nog anders is voor een TD. Ik vergeet ongetwijfeld nog wel iets.
Technisch gezien kom je denk ik een heel eind door onderdelen te mixen & matchen met een Clio RSi of 16V. Echte knelpunten (onderdelen zelf maken of ingewikkeld mechanisch werk) ga je denk ik vinden in uitlaat (met een turbomotor wil je veel flow weinig tegendruk), aandrijfassen en versnellingsbak (TD is minder hoogtoerig dan atmosferische diesel).
Praktisch gezien denk ik dat dit een project is dat is gedoemd om te mislukken. Been there, done that, en je hebt vermoedelijk niet voor niks een Clio met 400K op de teller.
Als je dat ding legaal op de weg wil krijgen met 95 diesel-pk's moet je onderstel en remmen ook zeker aanpassen. Dat kan allemaal zeker, maar kost geld. Daarnaast moet de RDW je ook nog eens lief vinden en blij zijn met je wijzigingen, die 95 pk (of 110-120 - ik zou 'm namelijk nog een beetje extra kietelen als je toch al geld aan het uitgeven bent) moeten namelijk op het kenteken anders ben je niet verzekerd. Om dat voor elkaar te krijgen moet je auto technisch helemaal in goede staat zijn en ik kan me voorstellen dat je met 400K op de teller blij bent als ie de volgende APK gewoon weer netjes haalt.
Als je tóch een turbodiesel wil en je zou me vragen een begroting te maken, dan denk ik dat het bedrag waar je op uitkomt fors meer gaat zijn dan ik deze week geïnvesteerd heb in een Clio dCi van 2002 en 2,5 ton minder op de teller.
Met die auto kan je ook lekker sleutelen (je begint met 82 pk en een turbomotor.. als je hard wil gaan zou je kunnen kijken of je de VG turbo van een 110 kan overzetten, valt niet op en 110 pk / 240 Nm op 935 kg gaat HARD kan ik je vertellen). Veel betere investering.
Mocht je nu nog steeds net zo eigenwijs zijn als ik vroeger... dan zou ik zeggen begin lekker aan de Clio, ga niet voor zo'n oude TD maar schroef er een 1.9 dTi of dCi in, koop er een autootje bij voor dagelijkse ritten want fietsen is leuk, maar móeten fietsen is K**.
Je gaat er veel van leren, soms gaat het huilen je nader staan dan het lachen en als je helemaal doorbijt en alles lukt heb je een supervet karretje staan
Ik ben benieuwd!
Technisch gezien kom je denk ik een heel eind door onderdelen te mixen & matchen met een Clio RSi of 16V. Echte knelpunten (onderdelen zelf maken of ingewikkeld mechanisch werk) ga je denk ik vinden in uitlaat (met een turbomotor wil je veel flow weinig tegendruk), aandrijfassen en versnellingsbak (TD is minder hoogtoerig dan atmosferische diesel).
Praktisch gezien denk ik dat dit een project is dat is gedoemd om te mislukken. Been there, done that, en je hebt vermoedelijk niet voor niks een Clio met 400K op de teller.
Als je dat ding legaal op de weg wil krijgen met 95 diesel-pk's moet je onderstel en remmen ook zeker aanpassen. Dat kan allemaal zeker, maar kost geld. Daarnaast moet de RDW je ook nog eens lief vinden en blij zijn met je wijzigingen, die 95 pk (of 110-120 - ik zou 'm namelijk nog een beetje extra kietelen als je toch al geld aan het uitgeven bent) moeten namelijk op het kenteken anders ben je niet verzekerd. Om dat voor elkaar te krijgen moet je auto technisch helemaal in goede staat zijn en ik kan me voorstellen dat je met 400K op de teller blij bent als ie de volgende APK gewoon weer netjes haalt.
Als je tóch een turbodiesel wil en je zou me vragen een begroting te maken, dan denk ik dat het bedrag waar je op uitkomt fors meer gaat zijn dan ik deze week geïnvesteerd heb in een Clio dCi van 2002 en 2,5 ton minder op de teller.
Met die auto kan je ook lekker sleutelen (je begint met 82 pk en een turbomotor.. als je hard wil gaan zou je kunnen kijken of je de VG turbo van een 110 kan overzetten, valt niet op en 110 pk / 240 Nm op 935 kg gaat HARD kan ik je vertellen). Veel betere investering.
Mocht je nu nog steeds net zo eigenwijs zijn als ik vroeger... dan zou ik zeggen begin lekker aan de Clio, ga niet voor zo'n oude TD maar schroef er een 1.9 dTi of dCi in, koop er een autootje bij voor dagelijkse ritten want fietsen is leuk, maar móeten fietsen is K**.

Je gaat er veel van leren, soms gaat het huilen je nader staan dan het lachen en als je helemaal doorbijt en alles lukt heb je een supervet karretje staan

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-