RWE Ebox Solar

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Ik heb voor relatief weinig via ebay een RWE Ebox Solar gekocht.
De Ebox solar is het broertje van de Ebox, het grote verschil is dat ie ook via zonnecellen kan laden, ik vrees echter dat dat de Ebox Solar geen groot succes was, hij is in 2013 geïntroduceerd en wordt inmiddels al niet meer gemaakt.

Het rechtstreeks opladen van auto via zonnepanelen wordt mogelijk interessant als de regels omtrent saldering worden aangepast.

De aankoop was een calculated risk, in het ergste geval werkt het allemaal niet zoals verwacht en moet ik een open EVSE kopen. In dat geval heb ik in elk geval behuizing, connectoren en schakelmateriaal.

Het binnenwerk toont overeenkomsten met de gewone Ebox, maar ook de nodige verschillen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Ziet er serieus uit. Als ik het goed zie is de automaat (F1) en voeding voor de controller (T1) naar boven verplaatst en verzwaard, zit er linksboven een meter-module (A1), en een spannend relais (K2). Werkt het zo dat als de PV meer dan X levert, de laadbox wordt geactiveerd? Prima methode om ongunstige teruglevering te voorkomen: in Duitsland is het verschil tussen nemen en geven van energie EUR 0.10 per kWh!

Semi-off topic: het zal vast wat slimmer werken dan ik hierboven bedenk, want het nadeel is dan dat je in de nacht niet goedkoop en rustig kunt laden. Overigens is dat dan weer de hele ratio waarom ik met de CAN bus van de Zoe aan het spelen ga, want dan kan ik iets doen als: Laadt 's-nachts op tot x% (seizoensafhankelijk), en hou de rest als reserve voor als de zon flink schijnt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Ik moet de handleiding nog napluizen maar ik denk dat je goed zit met je inschatting over de werking, wat je als "spannend relais" omschrijft is inderdaad spannend in de zin van het feit dat het lijkt of meerdere relais op elkaar zijn geplaatst.

In het kleine doosje (onderaan 2e foto) zit een stroomsensor die je om de toevoerleiding van je solar installatie moet plaatsen zodat je Ebox "weet" hoeveel de installatie produceert. Aangezien zonnepanelen op mijn wensenlijstje staan maar ik ze nog niet heb ga ik ervan uit dat ik ebox voorlopig als een traditionele ebox kan gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door GertjanVB »

Is die knop aan de voorkant ("Solarladung" naast het "contactslot") een drukknop of een indicatie lampje? Een drukknop impliceert geen automatische inschakeling of het moet zijn dat je hiermee de PV-functionaliteit van de kast inschakelt, maar dan gedraagt ie zich toch anders dan "normaal"

Het lampje dat normaal door verschillende kleuren de status aangeeft heeft een extra blauwe knipperende functie om aan te geven wanneer de PV-installatie te weinig stroom levert. Als dat een waarschuwing is, dan zal hij in dat geval geen stroom van het net pakken?

Kortom, erg geïnteresseerd in de werking!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

GertjanVB schreef:Is die knop aan de voorkant ("Solarladung" naast het "contactslot") een drukknop of een indicatie lampje? Een drukknop impliceert geen automatische inschakeling of het moet zijn dat je hiermee de PV-functionaliteit van de kast inschakelt, maar dan gedraagt ie zich toch anders dan "normaal"
Volgens mij is het beiden, drukknop en indicatie, in elk geval drukknop.
GertjanVB schreef:Kortom, erg geïnteresseerd in de werking!
Leuk om te zien, zo kunnen we van elkaar leren.

Ik heb inmiddels alles binnen dat ik denk nodig te hebben
  • extra groepenkast (komt naast de bestaande)
    4P automaat (met oog op de toekomst, voorlopig zal die maar 1 fase schakelen)
    extra aardlek
    20 meter YMVK kabel
    en last but not least het laadpunt zelf.
Van het weekend lekker klussen, zodat ik de ZOE die volgende week wordt geleverd thuis kan opladen.

Kijkend naar de reacties vind het in elk geval leuk om te zien dat ik de niet enige ben die niet alleen plezier beleeft aan het gebruik maar ook nadenkt over "how things work"

Ik zal wat berichtgeving over de voortgang plaatsen,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

GertjanVB schreef:Is die knop aan de voorkant ("Solarladung" naast het "contactslot") een drukknop of een indicatie lampje? Een drukknop impliceert geen automatische inschakeling of het moet zijn dat je hiermee de PV-functionaliteit van de kast inschakelt, maar dan gedraagt ie zich toch anders dan "normaal"

Het lampje dat normaal door verschillende kleuren de status aangeeft heeft een extra blauwe knipperende functie om aan te geven wanneer de PV-installatie te weinig stroom levert. Als dat een waarschuwing is, dan zal hij in dat geval geen stroom van het net pakken?

Kortom, erg geïnteresseerd in de werking!
Ik denk dat de meeste vragen snel kunnen worden beantwoord

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Ik heb afgelopen weekend een extra groepenkast geplaatst en kabel van de woning naar de garage getrokken.
Op dit moment nog 1 fase maar wel al voorbereid op 3 fasen.

Gisteren heb ik mijn ZOE opgehaald en bij thuiskomst werkte alles naar behoren : jippie ! ;-)

De groepenkast is een beetje op de groei gekocht, heeft een capaciteit van 24 modules, waarvan op dit moment 8 in gebruik.

Afbeelding

Het laadpunt heb ik provisorisch aangesloten zonder gaten in de behuizing te maken.
Ook daar wil ik een foto van delen, maar die wil wel bij daglicht nemen.

Het volgende project is een open EVSE, als deze hetzelfde presteert als de Ebox dan overweeg ik om de ebox weer te verkopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Fijn dat het werkt!

Groot voordeel van de openEVSE is dat de laadstroom dynamisch bestuurbaar is, mits je de juiste softwaremodules meelaadt. En dat kan altijd, ook achteraf. Ga ik op termijn ook doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

zoe2goe schreef:Fijn dat het werkt!

Groot voordeel van de openEVSE is dat de laadstroom dynamisch bestuurbaar is, mits je de juiste softwaremodules meelaadt. En dat kan altijd, ook achteraf. Ga ik op termijn ook doen.
Thanks ;-)
Ik weet bijna zeker dat de openEVSE die ik heb besteld de "standaard" stroomsterkten 10, 16 en 32A aankan, maar ben benieuwd of de ZOE met 20 of 24A uit de voeten kan, ik verwacht dat ie dan op 16A over gaat.

Hoewel ik voor eerdere hobby projectjes vaker met een arduino heb gewerkt is het me nog niet gelukt om openEVSE zonder foutmeldingen gecompileerd te krijgen, althans niet met openEVSE V3. OpenEVSE V2 is wel gelukt. Het zal wel met het ontbreken van de juiste libraries te maken hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

@michel04: Arduino IDE 1.6.1 (op Ubuntu), OpenEVSE 3.2.2. Geeft bij mij (vooralsnog) alleen een compilatiefout op prog_mem. Wellicht

"prog_uchar and such have been depricated in avr-libc. If you have the newer avr-libc you'll see these errors."

Met de IDE 1.0.5 krijg ik geen errors.

Als je andere versies of andere problemen hebt, PM gerust, dan wil ik best even "meeprutsen"
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

zoe2goe schreef:Als je andere versies of andere problemen hebt, PM gerust, dan wil ik best even "meeprutsen"
Bedankt voor het aanbod, ik zag op de arduino site een archief met oudere versies, ik zal 1.0.5 downloaden, als ik wederom vastloop zal ik zeker gebruik maken van je aanbod.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door RudyH »

Waar bestellen jullie de OpenEVSE modules?
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

RudyH schreef:Waar bestellen jullie de OpenEVSE modules?
google is your friend

openEVSE store

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door fivari »

michel04 schreef:Ik weet bijna zeker dat de openEVSE die ik heb besteld de "standaard" stroomsterkten 10, 16 en 32A aankan, maar ben benieuwd of de ZOE met 20 of 24A uit de voeten kan, ik verwacht dat ie dan op 16A over ga, at.
Zoe neemt de opgegeven stroomsterkte keurig over. Zelf heb ik als keuzemogelijkheid ingesteld: 10,14,16,20, 24, 28, 30 en 32A. Je ziet de opgegeven laadtijd afnemen bij hogere ingestelde stroom. Die 32A is de berperking die door de laadkabel wordt opgelegd. Met een vaste laadkabel met voldoende diameter en een elektriciteitsnet met voldoende power, zou je nog hoger kunnen gaan.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

fivari schreef:Zoe neemt de opgegeven stroomsterkte keurig over. Zelf heb ik als keuzemogelijkheid ingesteld: 10,14,16,20, 24, 28, 30 en 32A. Je ziet de opgegeven laadtijd afnemen bij hogere ingestelde stroom. Die 32A is de berperking die door de laadkabel wordt opgelegd. Met een vaste laadkabel met voldoende diameter en een elektriciteitsnet met voldoende power, zou je nog hoger kunnen gaan.
Thanks Filip,

De voornaamste reden om met een hogere stroom te willen laden is niet tijdsdruk maar het betere rendement bij hogere stroom.

Na een aantal draadjes op het Duitse "goingelectric" forum te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat enkelfasig laden op 32A weliswaar een beter rendement geeft dan 16A maar dat je het meeste kunt winnen als je 3 fasen laadt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Maar blijven opletten he? 3 x 16A is leuk, maar bij een standaard aansluiting heb je dan nog 9A over per fase. Goed oppassen met de oven zal ik maar zeggen. Nog een reden dat ik "zeur" over regelbaar. Tenzij je je huisaansluiting wilt verzwaren natuurlijk, maar in dat geval zou ik me in termen van kosten niet meer opwinden over een paar procent beter rendement. Met het vastrecht kun je een heleboel kWhtjes kopen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Thanks,

Klopt helemaal

Bij meer dan 3 x 25A wordt het vastrecht inderdaad erg duur, dan kun je beter wat voorzichtiger zijn bij het gebruik van de inductieplaat en de wasdroger ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door MarcoZE »

Ik heb thuis ook een 3 fasen lader en daar ben ik erg blij mee gezien de verhoging van de inzetbaarheid. Ook met een standaard 3x25a aansluiting. Ik heb nooit bewust rekening gehouden met andere stroomverbruikers en toch nooit last van overbelasting gehad. Gewoon doen dus.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door OlafH »

Hier ook gewoon laden op 3x16 en elektrisch koken zonder problemen. Met 3x25 huisaansluiting.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

De open EVSE voldoet aan de verwachtingen
De ebox solar is te koop

http://www.renaultforum.nl/forum/ebox-s ... 20286.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door Jsj »

Kan de open EVSE ook wat de RWE solar kan ?

Dan doel ik met name over de drempel waarde van de solar opbrengst.

Dat lijkt me wel een handige functie namelijk..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Open EVSE is een open source platform, ik verwacht dat het mogelijk is om dergelijke functionaliteit hard- en softwarematig toe te voegen (ik beschik zelf niet over voldoende programmeer kennis) maar op dit moment zit de functionaliteit er niet in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door Jsj »

Ik verwacht ook dat dit in de toekomst kan inderdaad, maar niet standaard out of the box dus.

Assembleren van zo'n DIY lader is niet zo'n probleem maar programmeren is ook niet mijn ding inderdaad.

Ik overweeg dus ook (bij aanschaf van een Zoe) direct voor een EVSE lader te gaan maar ik ben een beetje bang voor garantie perikelen bij problemen als je een zelfbouw lader hebt.

Indien je thuis een degelijk apparaat aan de muur hebt hangen is dat wellicht minder een snel een discussie (hoewel beide niet ZE certificaten hebben )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Tja, die Renault ZE 1.2 standaard...

Ik kan me goed voorstellen dat Renault dat doet, het garandeert enerzijds een stukje veiligheid voor de gebruiker en anderzijds worden een aantal factoren die het laden kunnen verhinderen (zoals bijvoorbeeld een te hoge aardweerstand) uitgesloten.

Tegelijkertijd is het zo dat wanneer aan de voorwaarden (als aardweerstand, eigen groep voor laadpunt, type B aardlek bij 3 fasen) wordt voldaan een laadpunt niet veel meer is dan een stukje elektronica dat met de auto "afstemt" wat de maximale stroom is en vervolgens de auto met het elektriciteitsnet koppelt, de echte lader bevindt zich immers in de auto.

Het blijft mijns inziens een feit dat je wel moet weten waar je mee bezig bent.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

OpenEVSE kan wel degelijk aangestuurd worden. Op de seriele poort kun je òf een soort command prompt zetten, òf een echt protocol waarmee de boel bestuurbaar is. Blijft natuurlijk dat er "iets" moet zijn wat die informatie ophoest. Als je denkt in termen van compleet energie management, dan is dat super, je centrale besturing kan dan tegen de lader vertellen wat er moet gebeuren.

Het aardige van die RWE box is dat hij zelfstandig de solar opbrengst meet, gewoon met een eigen tussenmeter, kortom, geen enkel integratiewerk nodig. Heeft overigens nog vast wel een haak en een oog, want in Nederland is het verplicht dat elke PV zwaarder dan ik meen 600 Watt op een eigen groep moet worden aangesloten, lees, niet samen mag op de laadgroep.

Op dit moment zie je eigenlijk bosjes van dit soort "deel" oplossingen. Componenten (zoals OpenEVSE), gesloten "boxen" (zoals deze RWE, die probeert netafname te verkleinen, de nieuwe lolo die je op een slimme meter kan aansluiten en dan load balancing doet met de rest van het huis, etc).

Ik hobby zelf heel rustig aan met een wat geintegreerder benadering, vooral omdat ik verwacht dat vanaf 2020 teruglevering erg ongunstig gaat worden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
michel04
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2014 22:39
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Leuk om hierover van gedachten te wisselen.

Het klopt dat de open EVSE extern kan worden aangestuurd, oa via I2C en FTDI maar in de commando set die in de standaard build ter beschikking staat zie ik geen mogelijkheid om het laden te onderbreken danwel te herstarten. Je zult dus sowieso de software moeten aanpassen.

Wat E-box solar betreft, het meten van de hoeveelheid stroom die de zonnecell installatie oplevert geschiedt volledig galvanisch gescheiden (volgens het zelfde principe als een ampere tang)
Deze "waarden" gaan de siemens PLC in die vervolgens met een laagvermogens relais de contactor aanstuurt welke de auto met het elektrischiteitsnet verbindt.


In mijn beredenering maakt het niet uit dat je dat je laadpunt en een je zonnecel installatie ieder op een eigen groep zitten.
Op het moment dat je enkelfasig met 16A wil laden en je de PLC in de Ebox Solar zo hebt ingesteld dat je PV installatie minimaal 50% van je gewenste vermogen moet leveren dan zal ie het laadpunt pas activeren als je PV installatie minimaal 8A levert en zul je maximaal 8A uit het net trekken.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Ah, losse stroomspoel! Top. Niks gezegd over groepen.

Hmmm, ik dacht dat het al in de RAPI module zat. Als ik lieg, lieg ik onbedoeld, ik zal het nog even nazoeken, moet wel kloppen wat ik beweer ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Nou, ja en nee. Met RAPI kun je wel Enable (FE) en Disable (FD) uitvoeren, maar geen dynamische wijziging. Pruts. Dat wordt toch nog knutselen tegen die tijd. Aan- en uitzetten kan ik nu al (met een relaiscontact) en dat is me voor straks echt te grof.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door fivari »

De nieuwe versie Open EVSE die ik momenteel gebruik, gaat in sleeping mode wanneer tijdens het laden op de knop gedrukt wordt. Waarschijnlijk wil men zo vermijden dat een grote stroom plots door de contactor moet worden onderbroken. Er wordt dus volgens mij via de CP een signaal gestuurd dat de stroom op 0 moet vallen. Tijdens die sleeping period, kan ik nu al manueel de stroomsterkte aanpassen en vervolgens opnieuw uit de sleeping mode gaan. Wat manueel kan, moet ook softwarematig kunnen. Vraag is zelfs of de sleeping mode nodig is om van stroomsterkte te veranderen. Volgens mij niet.
De potentie is zeker aanwezig, maar ik geef toe dat ik het zonder verder uitdiepen van de materie momenteel niet zou kunnen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

@Fivari: correct. Dat is dezelfde sleep mode welke je nu al wel extern kunt aansturen met RAPI.

Edit: ik lees in de code dat bij een sleep eerst de auto wordt geinstrueerd te stoppen met laden (via de CP), en dat drie seconden later het relais wordt geopend.

Het lijkt me een toevoeging die vrij eenvoudig te maken is. We gaan wel even "de diepte in", maar het belangrijkste is dat de aansturingscommando's onder geen beding de capaciteit van de de voeding te boven gaan. Je hoeft geen rekening te houden met de capaciteit van de kabel naar de auto, dat regelt de auto zelf, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat als bijvoorbeeld de aansluitgroep 16A is, een besturingscommando voor 32A niet tot een "plof" leidt. Anders gezegd, de nu in OpenEVSE handmatig of default ingestelde stroomsterkte moet altijd als absoluut maximum worden gehanteerd.

Edit: Met de command line interface (i.p.v. RAPI) kun je wel de maximale stroom ingeven middels het set amp commando. Dat is echter meteen het absolute maximum, alsof je de instelling met de knop doet. Een overbelasting zit dan in een klein hoekje.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door fivari »

Ik ben niet erg ervaren in het programmeren van Arduino, maar ik zie toch nog het probleem van het toevoegen aan de Open EVSE van een extra ingang waarlangs informatie over de productie van de zonnepanelen en/of de belasting van het elektriciteitsnet binnenkomt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Ik zou zelf nooit direct in de code zoiets opnemen. OpenEVSE is een echte laadoplossing en het lijkt mij griezelig daar extra functionaliteit anders dan puur laden aan toe te voegen. Één reden is dat het PWM signaal op de CP pin helemaal in software wordt samengesteld en dus erg timing afhankelijk is.

Wat ik bedoel te zeggen is: Prima modificatie om tegen OpenEVSE te kunnen zeggen "maximeer de stroom nu op 7.2A", maar niet zo'n goed idee om in OpenEVSE in te bakken "als de PV meer oplevert dan 10A, schakel dan het laden in op 12A". Mijn mening dan uiteraard. Dat soort van logica hoort m.i. meer in een energie management systeem, die ook kijkt naar het actuele gebruik ik de rest van de woning, eventuele opwekking in andere bronnen, later wellicht opslag, etc.

Als je bedoelt: hoe moet dat signaal bij OpenEVSE komen: dat is simpel. De processor heeft een seriële interface (PD0 en PD1, volgens mij op de officiële printplaat al naar een header gewired). Die kun je, tegenwoordig meestal via een USB converter, aansluiten op een PC en zo communiceren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door Jsj »

Gelukkig is het nog geen 2020 dus we hebben nog even. Tegen die tijd zullen er wel mooie oplossingen voor zijn.

De keuze EVSE of standaard laad paal moet ik nog maken. Persoonlijk spreekt de Amtron van Mennekes me ook wel aan. Ik zou deze in de garage kunnen hangen zodat ik binnen kan laden maar ook buiten onder carport. De kabel kan gewoon onder de garage deur door want die heeft een mooie soepele rubber rand.


Mennekes Amtron met Charge App: met vaste of losse kabel.

http://www.mijnlaadstation.nl/amtron.html
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Ik ga over een tijdje een nieuwe lader bouwen op basis van OpenEVSE. De P20 gaat er uit. Doel is, naast gewoon een nette lader aan huis te hebben, alle "wellicht" en "zou moeten" in alle rust te kunnen uittesten. Ik ga het systeem dus ook zo bouwen dat ik er echt gemakkelijk nieuwe firmware in kan laden zonder bijvoorbeeld de kap te hoeven verwijderen.

Wat mij betreft zetten we dat voort in Zoë en Zon, want we zijn hier aardig afgedwaald van de RWE box.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht