RWE Ebox Solar

Plaats reactie

Topic author
michel04
Lid
Lid
Actief als: particulier

RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Ik heb voor relatief weinig via ebay een RWE Ebox Solar gekocht.
De Ebox solar is het broertje van de Ebox, het grote verschil is dat ie ook via zonnecellen kan laden, ik vrees echter dat dat de Ebox Solar geen groot succes was, hij is in 2013 geïntroduceerd en wordt inmiddels al niet meer gemaakt.

Het rechtstreeks opladen van auto via zonnepanelen wordt mogelijk interessant als de regels omtrent saldering worden aangepast.

De aankoop was een calculated risk, in het ergste geval werkt het allemaal niet zoals verwacht en moet ik een open EVSE kopen. In dat geval heb ik in elk geval behuizing, connectoren en schakelmateriaal.

Het binnenwerk toont overeenkomsten met de gewone Ebox, maar ook de nodige verschillen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door zoe2goe »

Ziet er serieus uit. Als ik het goed zie is de automaat (F1) en voeding voor de controller (T1) naar boven verplaatst en verzwaard, zit er linksboven een meter-module (A1), en een spannend relais (K2). Werkt het zo dat als de PV meer dan X levert, de laadbox wordt geactiveerd? Prima methode om ongunstige teruglevering te voorkomen: in Duitsland is het verschil tussen nemen en geven van energie EUR 0.10 per kWh!

Semi-off topic: het zal vast wat slimmer werken dan ik hierboven bedenk, want het nadeel is dan dat je in de nacht niet goedkoop en rustig kunt laden. Overigens is dat dan weer de hele ratio waarom ik met de CAN bus van de Zoe aan het spelen ga, want dan kan ik iets doen als: Laadt 's-nachts op tot x% (seizoensafhankelijk), en hou de rest als reserve voor als de zon flink schijnt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
michel04
Lid
Lid

Re: RWE Ebox Solar

Bericht door michel04 »

Ik moet de handleiding nog napluizen maar ik denk dat je goed zit met je inschatting over de werking, wat je als "spannend relais" omschrijft is inder…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 31 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in