Problemen met Ratio Solar of Zappi laadpalen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Problemen met Ratio Solar of Zappi laadpalen
Ik heb een Ratio Solar laadpaal en die kan in theorie allerhande slimme dingen als load balancing, pure solar of smart solar laden. Maarrrrr niet met de Megane E-Tech, dan schiet de paal of auto na een paar minuten in storing. Dus kan ik alleen de Basic functie gebruiken, die stopt er stroom in zonder enige poespas. Enig googelen leert dat die problemen ook voorkwamen bij de Zappi laadpalen, en daar is op het forum te lezen dat de problemen opgelost zijn met een software update van de auto, want het probleem ligt bij het niet correct geprogrammeerde protocol van Renault.
Er werd aangekondigd dat de software update in de herfst van '23 uitgerold zou worden (in UK) dus ik verwachtte dat ik hem nu met de 30.000 km beurt zou krijgen, maar volgens de technicus van Bochane is dat niet het geval, hij ziet het niet in het systeem staan.
Vroeg me af of ik lotgenoten heb, en of er toch al software updates gedaan zijn in NL die deze problemen opgelost hebben?
Er werd aangekondigd dat de software update in de herfst van '23 uitgerold zou worden (in UK) dus ik verwachtte dat ik hem nu met de 30.000 km beurt zou krijgen, maar volgens de technicus van Bochane is dat niet het geval, hij ziet het niet in het systeem staan.
Vroeg me af of ik lotgenoten heb, en of er toch al software updates gedaan zijn in NL die deze problemen opgelost hebben?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 12:54
Re: Problemen met Ratio Solar of Zappi laadpalen
Hoi Wimpie,
Hier op het forum van Zappi kan je het hele verhaal lezen:
https://myenergi.info/renault-megane-ch ... t7780.html
Er is een update. Je moet vragen om "ACTIS 82668". Renault rolt deze niet vanzelf uit, je moet er zelf om vragen. Geen idee waarom Renault zo passief reageert, maar zo blijft de bug nog jaren dooretteren.
De software update lost trouwens niet alles op. Tenminste niet met een Zappi. Ratio Solar ken ik niet. De Zappi-gebruikers die snachts uitgesteld willen laden die zijn blij. Maar gebruikers (zoals ik) die overdag pure zonnestroom willen laden, zijn nog niet tevreden. Als je thuis 3 fasen kunt laden, gaat de Megane zelfs met de nieuwe software nog steeds in storing bij het schakelen van 1 naar 3 fasen. De Zappi moet (volgens het protocol?) 90s wachten om te wisselen tussen de 3 fasen. En de Megane vind dat te lang duren, (geloof ik).
Hier op het forum van Zappi kan je het hele verhaal lezen:
https://myenergi.info/renault-megane-ch ... t7780.html
Er is een update. Je moet vragen om "ACTIS 82668". Renault rolt deze niet vanzelf uit, je moet er zelf om vragen. Geen idee waarom Renault zo passief reageert, maar zo blijft de bug nog jaren dooretteren.
De software update lost trouwens niet alles op. Tenminste niet met een Zappi. Ratio Solar ken ik niet. De Zappi-gebruikers die snachts uitgesteld willen laden die zijn blij. Maar gebruikers (zoals ik) die overdag pure zonnestroom willen laden, zijn nog niet tevreden. Als je thuis 3 fasen kunt laden, gaat de Megane zelfs met de nieuwe software nog steeds in storing bij het schakelen van 1 naar 3 fasen. De Zappi moet (volgens het protocol?) 90s wachten om te wisselen tussen de 3 fasen. En de Megane vind dat te lang duren, (geloof ik).
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 02 jun 2024 15:39
Hallo in mei hebben wij ook een megane gekocht.
Wij hadden ratio solar geïnstalleerd. Bij het laden op smart ging dit 2x goed. Daarna constant laadpaal storing. Na wst zoeken hebben wij hem op basic gezet. Dit ging even goed en gaat nu ook vaak in storing wat erg vervelend. Na 8x doet hij het weer en gaat hij weer laden met de nodige ergenis. Heeft iemand een oplossing. Heb de dealer van renault er al op aan gesproken en ze gaan uitzoeken nu een week verder weet nog steeds niets. Hoop dat er iemand een oplossing heeft. We kijken nu gewoon tegenop om de auto op te laden.
Wij hadden ratio solar geïnstalleerd. Bij het laden op smart ging dit 2x goed. Daarna constant laadpaal storing. Na wst zoeken hebben wij hem op basic gezet. Dit ging even goed en gaat nu ook vaak in storing wat erg vervelend. Na 8x doet hij het weer en gaat hij weer laden met de nodige ergenis. Heeft iemand een oplossing. Heb de dealer van renault er al op aan gesproken en ze gaan uitzoeken nu een week verder weet nog steeds niets. Hoop dat er iemand een oplossing heeft. We kijken nu gewoon tegenop om de auto op te laden.
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
Ik heb de paal inmiddels probleemloos aan de praat dankzij de telefonische hulp van Ratio, zie onder voor contactdetails. Hij heeft wat instellingen veranderd in mijn app, daarna liep het goed.
Pure Solar is trouwens alleen prettig op zonnige dagen, want hij vliegt er dan soms uit als de zon wisselend achter de wolken schuift. Ik laad altijd Smart Solar, dan blijft hij ook laden als de zon weg is
Ik had trouwens ook een software update van de Megane laten doen, Marten kan je precies vertellen waar je bij Renault om moet vragen
Pure Solar is trouwens alleen prettig op zonnige dagen, want hij vliegt er dan soms uit als de zon wisselend achter de wolken schuift. Ik laad altijd Smart Solar, dan blijft hij ook laden als de zon weg is
Alleen voor onze leden zichtbaar.
Toegevoegd in 4 minuten 37 secondes:Ik had trouwens ook een software update van de Megane laten doen, Marten kan je precies vertellen waar je bij Renault om moet vragen
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 02 jun 2024 15:39
Bedankt voor je reactie, ga maandag gelijk bellen
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 15 dec 2024 10:52
Ls. Ik heb dezelfde problemen met mijn Ford Kuga. Auto na bijna elke oplading in de stress. Dit is gekomen de dag dat de ratio lader automatisch geupdate is : 4 okt 24. Communicatie problemen en storingen van het hoogspanningscircuit. Garage is al sinds 4-10 de oorzaak aan het zoeken, tot ik ratio belde en te horen kreeg van de update waarna ik direct problemen kreeg. Oplossing is nog niet gevonden. Misschien dat jullie als renault rijders deze problemen ook kennen
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-