2.2dci houdt in bij start

Plaats reactie

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 23 nov 2019 02:21

2.2dci houdt in bij start

Bericht door bertvanstangen »

Mijn espace IV uit 2004 met circa 194000 op teller en nieuwe motor en turbo bij 127.000 houdt in bij start. Hij reageert in eerste instantie helemaal niet op gaspedaal en heeft bij eerste meters geen vermogen. Na een tijdje reageert hij wel normaal en is vermogen helemaal terug. Bij een start van een warme motor is het probleem minder maar vaak wel aanwezig. Luchtmassameter is reeds vervangen (was ook enige foutmelding ) en EGR klep is dichtgezet (geen noodloop). Was hierna een tijdje (2 weken) beter (niet helemaal opgelost) maar nu weer steeds slechter.

Geen opvallende zwarte of witte rook, normaal verbruik en bij warme motor gewoon prima vermogen en geen problemen. Geen foutmeldingen uit te lezen.

Wie heeft er een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Re: 2.2dci houdt in bij start

Edit: start nu helemaal niet meer: slaat wel aan maar loopt erg onregelmatig en slaat dan af. Veel rookontwikkeling :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Heb je de floeispiralen al ens gecontroleerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Thanks! Nog niet gecheckt. Zou dit de symptonen ook verklaren van wel aanslaan maar niet reageren op gaspedaal zoals ik had vóórdat hij helemaal niet meer reageerde? Is bdp sensor, of brandstofpomp nog een logische optie? Hij liep eerst dus nog goed nadat ik ongeveer 10 seconden had gewacht. Probleem was ook meestal bij koude motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Bericht door mechanic »

diesel moet opgewarmd worden,dus bij koude start noodzakelijk. Gloeit de motor niet goed loopt deze even beroerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Ok. Morgen gaat ie hopelijk bij mijn garage komen en zal ik deze tip doorgeven. Voor de volledigheid even het hele verhaal:

Bij 127.000 is er een hele nieuwe motor en turbo ingekomen omdat bij de oude de drijfstanglagers kapot waren. Na dit euvel altijd om de 15.000km olie ververst en altijd goed onderhoud bij een betrouwbare garage (met ervaring met Renaults).
Nu dus circa 194.000km op de teller. Ik merkte dat hij bij een koude start niet of nauwelijks reageerde op het gaspedaal en als ik wegreed te weinig trekkracht had. Als de motor wat hoger in de toeren kwam dan ging het wel. Eenmaal goed warm dan waren de problemen verdwenen. Toch naar de garage en daar is de fout uitgelezen dat luchtmassameter kapot was. Deze is vervangen en daarna ging het iets beter maar nog altijd slecht reageren bij koude start. Weer terug naar garage en EGR klep gereinigd en uiteindelijk maar dichtgezet want was zwaar vervuild en niet meer goed gangbaar te krijgen. Daarna nog altijd even minder vermogen bij een koude start maar verder wel goed stationair lopen en na een paar seconden wel weer reactie op gaspedaal en goed vermogen. Bij garage geweest maar geen foutmeldingen dus gewoon maar doorrijden in de hoop dat het vanzelf beter zou gaan (ook geen foutmelding of noodloop door dichtgezette EGR klep).
Daarna eerst langere tijd geen reactie op gaspedaal bij koude start maar wel goed stationair draaien. Dag erna dus niet meer aanslaan. Even aanslaan, geen reactie op gaspedaal maar heel slecht onregelmatig stationair waardoor hij vanzelf afslaat incl. flinke rookontwikkeling.

Ik ga straks ANWB bellen (woonplaatsservice) in de hoop dat zij iets kunnen vinden of anders helpen hem bij de garage te krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte maar sta open voor alle ideeën want mijn garage weet het ook even niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Update:

ANWB erbij geweest. Geen foutmeldingen uitgelezen. Start uiteindelijk bij lostrekken van stekker LMM wel maar dat was eerder toeval dan de oorzaak volgens de ANWB want daarna met LMM weer aangesloten ook weer starten. ANWB merkte wel tekort aan vermogen. Genoeg uitlaatgas dus dat is probleem niet. Leek een beetje op fout in toevoer lucht of brandstof zo op eerste gezicht. ANWB denkt aan een sensor maar kan niet uitlezen welke evt. kapot kan zijn. Temperatuursensor losgehad en dan loopt hij nog beroerder dus dat die kapot is, dacht ANWB niet meteen maar zekerheid kon hij niet geven zonder de juiste codes uit te kunnen lezen en dat kan alleen bij een Dealer volgens de ANWB (helaas dus...). ANWB vond het wel vreemd dat de motor op temperatuur beter loopt dan koud dus vandaar dacht de ANWB niet meteen aan een heel groot probleem maar zoektocht kon wel lastig zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Btw: gloeispiralen dacht ANWB ook niet want deze motor zou ook bij defecte gloeispiralen normaal moeten starten. Ook dit was verder niet uit te lezen dus kàn alsnog de oorzaak zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Mijn vermoeden is een sterke inwendige vervuiling van het inlaatgedeelte en eventueel het niet geheel op tijd staan van de distributie en/of brandstofpomp. Ook kan het zo zijn dat de brandstofdruk niet juist is.
Succes.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Thanks! Staat nu bij de dealer dus we wachten even af wat daar de diagnose is. Heb er wel vertrouwen in dat het gevonden wordt. Ik houd jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

En terug van de dealer. Loopt weer als vanouds.

Wat was er?

1. Geen duidelijke foutmelding maar wel duidelijk merkbaar slecht lopen;
2. Eigenwijze monteur die verder keek dan zijn instructieboek;
3. Luchtmassameter toch gedemonteerd en daar zat het probleem. Luchtmassameter was vervuild met stukken losgelaten isolatiemateriaal van het luchtfilterhuis;
4. Luchtmassameter gedemonteerd en schoongemaakt en weer teruggeplaatst;
5. Isolatiemateriaal uit luchtfilterhuis verwijderd;
6. Conclusie: Loopt als een zonnetje!
7. Hulde voor Renault Arend in Oss!

Advies bij een probleem waarvan je de oplossing niet snel ziet en moet naar de dealer/garage: Zet alles wat je merkt, gedaan hebt, anderen eraan gedaan hebben duidelijk op papier zodat de receptionist, monteur, hoofd werkplaats en anderen het allemaal kunnen lezen ipv van elkaar moeten horen. Althans dit was het advies van de ANWB en werd bevestigd door de dealer.

Ikke blij en blijf dus hopelijk nog lang in de Espace rondrijden want met slechts 195.000km op de teller en dus iets van 70.000km met deze motor hoop ik het nog lang vol te houden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Dus idd een sterk vervuild inlaatgedeelte, fijn dat het is opgelost!!
Die monteur is niet eigenwijs maar een vakman die z'n verstand en ervaring gebruikt.
Houdt hem in ere.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bertvanstangen
Lid
Lid

Idd je had het bij het rechte eind! Eigenwijs vind ik ook alleen positief in dit geval maar het was de chef werkplaats die de monteur zo betitelde dus vandaar dat ik het overnam :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut