Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Plaats reactie

Topic author
JacobT
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2015 13:50
Actief als: particulier

Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door JacobT »

Beste Zoe-rijders,

op dit moment zijn wij bezig met het onderzoek "Smart Grid in Balans". Samen met een aantal partners (o.a. Enexis, Renault, Accenture, Greenflux, Sycada.Green) doen we onderzoek naar de koppeling tussen het aanbod van duurzame energiebronnen en de vraag naar duurzame energie van elektrisch vervoer. Dit met het oog op vermijding van kosten van netverzwaring en balancering als gevolg van grootschalige introductie van decentrale duurzame energieproductie.

Een onderdeel van dit project is een onderzoek onder berijders van elektrische voertuigen. Hierbij onderzoeken we wat het vergrootte inzicht in de toegepaste energiebron voor gevolgen kan hebben op het mobiliteitsgedrag en de mogelijke verhoogde invloed op de keuze van de energiebron.

Graag zou ik hiervoor een aantal Zoe-rijders willen interviewen. Dit interview is telefonisch, maar kan desgewenst ook op locatie. Het neemt circa 30 tot 45 minuten in beslag. Het uiteindelijke onderzoeksrapport, waar dit interview onderdeel van is, wordt 11 juni gepresenteerd.

Ik hoop dat een aantal van jullie mee wil werken aan dit onderzoek! Als u hiervoor open staat, stuur mij dan een e-mail met uw gegevens, dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op!

Met vriendelijke groet

Jacob Tiellemans
Adviseur Mobiliteit | Antea Group Nederland
[verberg]jacob.tiellemans@anteagroup.com[/verberg]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door zoe2goe »

Ik heb dinsdag meegedaan aan dit interview. Voor de goede orde: het was een zeer open en prettig interview (waarvoor dank Jacob). Maar ik heb toch ook stevige kritiek. Die komt overigens niet uit de lucht vallen; ik heb deze ook in het interview ge-uit.

Smart Grid In Balans suggereert onderzoek naar hoe wij, bewuste E-rijders, niet alleen de auto berijden en laden, maar juist ook hoe zich dat bijvoorbeeld verhoudt tot PV opwekking (wat nu juist in de tijd scheef loopt: overdag opwekken, en als je niks doet 's-avonds laden), lokale opslag, opslag middels de auto-batterij, noem maar op. Het interview ging echter alleen maar over rijgedrag. Hoe laadt u op? Wanneer? Rijdt u nu minder-meer? Pakt u vaker de fiets? Hoe gaat u om met het "range probleem"? Even bot gezegd: volkomen oude koeien voor iedere EV rijder. Ongeveer even schokkend als de constatering dat er een hoofdzekering uitvliegt bij een distributietrafo als je daar geconcentreerd tegelijk van heinde en verre verzamelde electrische auto's op aansluit EN de buurt verzoekt de oven aan te zetten (sorry enthousiaste mede forumleden). Bierviltje.

Toen ik over de bovengenoemde breedte wat begon door te zeuren was het toch: Tja, daar is nog heel weinig ervaring mee dus.... Ondertussen gaat Tesla de home batterijen neerzetten voor (u leest het goed) 15 dollar per maand.

Natuurlijk zegt Jacob hierboven terrecht: "Een onderdeel van dit project is een onderzoek onder berijders van elektrische voertuigen.", dus wellicht is mijn kritiek te stevig. Het onderwerp gaat me aan het hart.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door cosmiccarbon »

Las vandaag ook over de Tesla batterijen. Erg interessant, een enorme stap vooruit.
Aan de andere kant heb ik om mijn huishouden volledig op zone-energie te draaien orde van grootte 100 van deze batterijen nodig. Dan reken ik de benodigde electriciteit voor de Zoe nog niet eens mee. Nou heb ik er wel wat voor over, maar 1500 dollar per maand is voor mij helaas even niet haalbaar...
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door zoe2goe »

Laatst een rapport gelezen waarin lokale opslag (inclusief de meest waarschijnlijke technologieën) wordt opgevoerd als mogelijke grid balancer vanwege zeer sterke PV toename. Electrische auto niet verbijonderd omdat dat al opslag is (m.a.w., niet meegenomen danwel "slim" ladend verondersteld).

Daar kwam uit dat met ruim 5 kWh opslag een statistisch optimum werd bereikt tussen balancering, kosten en terugverdienen. Dat vond ik opmerkelijk LAAG, maar de vrienden van Tesla zijn kennelijk op hetzelfde orde van grootte uitgekomen (amerikanen gebruiken gemiddeld wat meer dan wij).

Het scenario wat je beschrijft is feitelijk off-grid met 40 dagen volle Zoe ladingen. Dat is van een wat andere orde. Overigens is dat ook echt niet mogelijk want die 15 dollar dekt niet de kosten van de accu over de levensduur. Een deel wordt betaald juist door op goedkope momenten te laden en op dure momenten te ontladen (zelfs naar het net toe als dat "oplevert"). Dat wordt voor de consument "black box, bestuurt door Tesla".

Als goedkoper alternatief voor een MHh aan batterijen in de kelder weet ik wel iets goedkopers, maar dan moet je wel naar een bergachtig gebied verhuizen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door cosmiccarbon »

Inderdaad, mijn scenario is off-grid, iets wat ik best graag zou willen. Het (wellicht wat tendentieuze) nieuwsbericht dat ik las repte ook van volledige onafhankelijkheid.
Als we het hebben over 1 accu en daarmee de on-grid cyclus optimaliseren ben ik daar zeker ook in geïnteresseerd. Plek voor de accu heb ik wel, 15 dollar per maand is helemaal niet duur voor een hobby en off-grid is voor mij waarschijnlijk nog verre toekomstmuziek.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Gezocht: Zoe-rijders voor Smart Grid in Balans onderzoek

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens. Dit is overigens het genoemde rapport.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht