Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Plaats reactie

Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door AtH »

Ik overweeg een tweedehands Zoe te nemen. Voor 80% hiervan overtuigd, voor 20% nog twijfel. Vandaar deze vraag in verband met gebruikerservaring.

Ik heb 5 vragen:

Vraag 1: R-link & oplaadpunten
De Zoe bevat R-link en daarmee ook een overzicht van oplaadpunten in Nederland. Is in dat overzicht een selectie te maken van alleen snel-oplaadpunten?

Vraag 2: oplaadtijd
Op Internet vind ik tegenstrijdige info over de oplaadtijd (onderweg) bij een snel-oplaadpaal. De ene heeft over 15 minuten de andere over 30 minuten. Wat wijst de praktijk uit?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met lagere trajecten die afgelegd moeten worden.

Vraag 3: planning stops
Wat is verstandig (onderweg), of om de 100 km laden of om de 150 km?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met de aantal stops in een (lange) route (zeker in combinatie met de tijdsverlies bij het laden). Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk van de buitentemperatuur. Hoe minder stops, hoe minder tijdsverlies bij een lange route.

Vraag 4: pasjes
Welke pasjes zijn minimaal nodig om zeker te zijn dat je ergens kan snel laden? En, welke pasjes?
Dit gegeven is voor mij belangrijk in verband met én ritten in Nederland én in Duitsland.

Vraag 5: Duitse snel-laadpalen
Ik heb de indruk dat in Nederland (op bepaalde plekken) ook snellaadstations aan de snelweg liggen of bij een op- en afrit van een snelweg, waardoor er geen tijdverlies ontstaat. In Duitsland krijg ik de indruk dat dit anders en ver af moet wijken van de snelweg. Bijvoorbeeld, langs de weg Eemden-Ruhrgebied. Klopt dat?
Dit gegeven is voor mij belangrijk. Er is wel een Nederlandse website met (snel)laadpalen. Eenzelfde soort website voor Duitsland heb ik nog niet gevonden

Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen

Bericht door zoe2goe »

Vraag 1: ik denk (ik ga even met spreekwoordelijk piepende banden door de bocht) dat vrijwel niemand gebruik maakt van R-Link om laadpalen te vinden. Beantwoort dat de vraag? ;-) NB: meer nuance is uiteraard mogelijk.........

vraag 2: Maximale "innamesnelheid is erg afhankelijk van de hoe vol de batterij is. Boven 80% moet je stoppen met snelladen. Ook begin je natuurlijk zelden op 0%. Zeg nou eens dat je vaak van 20 naar 80 moet, dan mag je daar grofweg 20 minten voor rekenen.

vraag 3: Fivari heeft in het forum daar een hele berekening over gemaakt. Heb het resultaat niet meer paraat. Even zoeken. Mijn advies, voor wat het waard is: beetje risico vermijden is verstandig, dus niet "mikken" op 5% lading over op je geplande laadpunt. Bezet, stuk, harde tegenwind, you name it kan je opbreken dan wel tenminste een heel naar bilnaadgevoel geven. Anderzijds: Bedenk dat je, uitgaande van een thuislader, niet vol hoeft te laden, alleen maar thuis te komen. In mijn praktijk betekent dat vaak dat eventjes bijnippen voldoende is; bij andere rijpatronen kan dat uiteraard heel anders zijn.

vraag 4: Nederland: Alles werkt is mijn ervaring. TMN werkt daarnaast ook behoorlijk goed in het buitenland is mijn eigen ervaring en die zou ik dan ook tenminste nemen. Ook voor de zekerheid een plugsurfing sleutelhanger genomen, die in Duitsland vrij goed zou moeten werken (geen praktische ervaring mee!).

vraag 5: volgens mij staan in Duitsland weinig 43kW AC laders. 22kW is daar meer de norm voor AC en da's wel jammer. Over lokaties kan ik zelf weinig zeggen, maar er zijn zat leden hier die wel die ervaring hebben.

Succes met de aankoop. Ik heb geen seconde spijt van "haar" :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen

Bericht door GertjanVB »

Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen

Bericht door MarcoZE »

Welkom hier AtH,

Ik zal een poging doen je vragen te beantwoorden.

1 Laadpunten in R-Link
Het overzicht in R-Link gebruik ik nooit. Het is niet Up to Date en bevat onjuiste info. Beter is een app gebruiken. In NL van The New Motion. In het buitenland is bijv plug-surfing een goed alternatief. In NL en BE ook de Google maps kaart ac-lader.nl van forumlid Martijn.

2 oplaadtijd
De Zoe kan maximaal 43kwh aan met snelladen. De beschikbare accucapaciteit is 22kw. Echter in de praktijk rijd je de accu niet helemaal leeg en laad de accu minder snel op vanaf het moment dat deze 80% vol is om overbelasting te voorkomen. Daardoor ben je als de accu behoorlijk leeg is zeker 40 minuten verder voor dat hij vol is. Het verhaal van een kwartier is alleen relevant als je reisdoel door een kwartier te laden wel bereikbaar is.

3 Planning stops.
Als je op de autobahn rijdt, is 150 km optimistisch. Bij een elektrische auto krijg je te maken met een nieuw economisch evenwicht: langzamer rijden en minder laden versus snel rijden vaker laden. Op het forum kun je daar wel een topic van vinden, compleet met grafiek.

4 pasjes
In Nederland kun je de aangeboden pasjes nagenoeg overal gebruiken door dat er een goede interoperabele black-office aanwezig is. (CIR) nagenoeg omdat fastned via een app bedient moet worden. Verschillen zijn er in geen abonnement maar bedrag per transactie of abonnement en geen transactiekosten. Vaak levert ook de leverancier van de laadvoorziening thuis een pas. Een extra pas is handig, omdat als je pas breekt geen alternatief hebt. Contant afrekenen gaat niet.

5 duitse snellaadpalen

In Duitsland staan met name 22 kw laadpalen. Daar duurt opladen dus al gauw meer dan een uur.

Hoe frequent rijd je in Duitsland?

Zo als het nu klinkt moet je echt bereid zijn om te pioneren als je overstapt naar de Zoé.

Hopelijk kunnen deze je antwoorden je helpen bij deze keuze.

Aan de auto kan het niet liggen, want die is fantastisch
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen

Bericht door AtH »

Om te beginnen, mijn dank voor de volgende twee links:
goingelectric
chargemap

Erg handig!

Mijn voorlopig conclusie is: beter via NL rijden dan via Duitsland. In NL zijn meer 43-stations.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Vraag 6: actieradius

Bericht door AtH »

Ik overweeg een tweedehands Zoe te nemen. Voor 80% hiervan overtuigd, voor 20% nog twijfel. Vandaar deze vraag in verband met gebruikerservaring.

In moet begrijpen dat onderweg laden (met een snellader) de accu 80% gevuld is. Betekent dit dan ook, dat je maar 80% van de ‘normale’ aantal km kunt rijden?

Als dat zo is, dan rijdt de Zoe niet tussen de 100 en 150 km (qua actieradius), maar tussen 80-120 km. En, dat je vaker moet stoppen om te laden (bij een lang traject). Dit is voor mij een belangrijk gegeven om voortaan reizen te plannen.

Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Vraag 7: snelladers

Bericht door AtH »

Ik overweeg een tweedehands Zoe te nemen. Voor 80% hiervan overtuigd, voor 20% nog twijfel. Vandaar deze vraag in verband met gebruikerservaring.

Je schijnt snelladers van 22 kw te hebben en van 43. Betekent dit, dat die van 43 sneller laad dan bij 22? En, zo ja, wat is het tijdsverschil hierbij?

Als dat zo is, dan is dat gegeven handig bij het vooraf selecteren van stopplekken bij het plannen van een route.

Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Vraag 8: routeplanner

Bericht door AtH »

Ik overweeg een tweedehands Zoe te nemen. Voor 80% hiervan overtuigd, voor 20% nog twijfel. Vandaar deze vraag in verband met gebruikerservaring.

Tot nu toe gewend dat de routerplanner is ingesteld op de snelste weg. Om met Zoe te rijden en daarmee zuinig om een behoorlijke actieradius te hebben, ligt de snelheid laag. Loont het om dat de routerplanner in te stellen op ‘korte route’?

Korte route gaat over wegen waar de maximum snelheid lager is. Maar, met Zoe ga je waarschijnlijk niet gard rijden maar in de eco-stand.

Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overweeg tweedehands Zoe: 5 vragen

Bericht door GertjanVB »

Als het kan, het hoeft niet. 22kWh is best wel snel en die laadsnelheid wordt ook daadwerkelijk lang constant aangehouden itt 43kWh waar na zo'n 70% al een redelijke reductie op de laadsnelheid begint (dit topic).

De truc is om actieradius te vergroten door de cruisecontroll te gebruiken, en niet te hard te rijden (max. 100km/h), vervolgens onderweg op 22kWh niet tot 100% te laden maar tot max 95% (waar de reductie van 22kWh begint) of tot niet veel meer km's dan nodig is om op de volgende locatie aan te komen. Einde rit gooi je hem (of haar) wel helemaal vol, tijd is dan geen issue. Die wachttijd valt mee omdat je zelden je accu helemaal leeg rijdt en als je in de tussentijd een bak koffie neemt, je mail checkt of een sanitaire stop neemt is de accu toch weer 99% vol.

Op deze manier en icm de ontspannen manier van rijden kom je bij een lange rit uitgerust aan en kun je gelijk met energie aan de slag.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Vraag 8: routeplanner

Bericht door GertjanVB »

Ik had verwacht dat de verhouding na de vorige antwoorden nu al 95:5 zou zijn ;-)

Vraag 8
Ligt aan de route: veel kruisingen, rotondes, stoplichten en verkeersdrempels kunnen die ECO-route ook tot een ongunstig parcours maken. Als je op de snelweg de cruisecontroll/snelheidsregelaar kunt gebruiken op 98km/h zonder daarbij een rijdende chicane te zijn voor de rest van het verkeer, werkt dat ook prima. Vlak het weer niet uit; als je uit de wind kunt rijden langs een geluidsscherm of juist met rugwind op open terrein maakt ook veel uit

Vraag 6 en 7
Zijn in antwoorden op je vorige vragen beantwoord.

Gebruik je energie en enthousiasme om eerst het forum op je gemak door te lezen. 95% van de antwoorden staan daar en je komt nog meer wetenswaardigheden tegen dan je tot nu toe gevraagd hebt. Dan houden we de onderwerpen ook netjes bij de onderdelen van dit forum. Voor je overblijvende vragen staan we altijd paraat.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Vraag 6: actieradius

Bericht door fivari »

Laden tot 80% gaat aan volle snelheid. Vanaf dan neemt de snelheid geleidelijk af. Ik heb tot nu toe maar enkele keren snel geladen: van 12% tot 99% in 35' of laatst nog van 23% naar 87% in 22'.
Enkel de laatste procenten gaan echt traag, daar moet je voor een doorreis niet op wachten.
Het grote voordeel van de Zoe is dat je aan de 22 kW laadpalen (3fasig, 32 A), die je overal aantreft, op een uurtje terug volgeladen bent. Dat biedt geen enkele EV behalve de Tesla indien uitgerust met de optionele duocharger.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door Renier »

@AtH: ik heb je nieuwe vragen weer samengevoegd.
SVP niet voor iedere nieuwe vraag een nieuw topic starten, je kan in dit topic doorgaan.
Daarnaast kan de zoekfunctie je ook veel info opleveren zoals ook GertJanVB aangeeft
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door AtH »

Bedankt voor het beschikbaar stellen van jullie praktijkervaring, dat helpt mij verder!

Het kan zijn dat ik als leek naar de bekende weg vraag. Hiervoor mijn excuus! Ik heb inderdaad eerst de forum doorgenomen, maar veel inbreng is technisch van aard voor een gewone sterveling als ik.

Als ik alles nu over zie, dan zou ik uit kunnen gaan van het volgende:
- dat ik tussen de 100-120 km afstand een stop in acht kan nemen;
- dat ik per stop hooguit 20 minuten hiervoor reserveer;
- dat ik tussen de 95 (eco-stand) en 100 (course control) km/h ga rijden
- dat ik het niet veel uitmaakt of een 22- of 43-laatdstation is en;
- dat ik hierdoor ook de route tussen Emden en Maastricht (via Ruhrgebied) gerust kan nemen (dankzij de twee links naar tools waarmee een reisplanning gemaakt kan worden).

Verder, meerdere pasjes te nemen en minimaal voor NL een pasje van:
- The New Motion;
- FastNed en;
- Anwb.

Hierdoor ben ik een stap dichterbij gekomen.

Ik heb het nog niet helder om welke pasjes het gaat in Duitsland en waar deze te verkrijgen zijn.

bij voorbaat mijn dank voor jullie hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door GertjanVB »

Prima samenvatting. Nog een paar dingetjes:
  • Fastned heeft een app geen kaart
  • ANWB is prima, flowcharging wordt de laatste tijd veel positief genoemd op het forum
  • EWE geeft een kaart uit en daar kun je gratis mee laden in het verzorgingsgebied in Duitsland, zie de topic over laden in Denemarken
  • Plugsurfing maakt overal betalen in Duitsland, en langzamerhand in een groot deel van Europa, mogelijk
  • met TNM kun je ook op veel plaatsen in Duitsland en Belgie laden, zie hun site en app
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door BB-One »

@ath je geeft aan dat je vaak (?) de route Emden - Maastricht rijdt. Dat is een forse afstand voor een Zoe. Bijna 350 kilometer. Dat betekent dat je minimaal 3 keer zult moeten laden, als je pech hebt en de snelladers net niet gunstig voor je liggen zelfs vaker. 3 keer laden betekent minimaal 1,5 uur langer onderweg en met omrijden zeg 2 uur. Daarnaast zul je met de Zoe geen cruise snelheid van 120 maar eerder max 100 maar nog eerder 90 kilometer per uur rijden. Dat levert je een een extra reistijd op van ruim een uur. Alles bij elkaar wordt de 4 uur reistijd die Google maps geeft dan wel ruim 7 uur. Als ik dat maandelijks zou moeten doen zou ik niet met de Zoe gaan, 1 keer per jaar zou nog wel kunnen
Overigens maakt het qua laadtijd wel uit of je aan een 43 kw lader laadt of een 22kw. 43 kw geeft je de mogelijkheid om de auto aan te sluiten naar de wc te gaan bakje koffie te halen die op te drinken en dan weer verder te rijden, 22kw moet je dan echt nog even wachten of een extra rondje lopen. Op basis van mijn schatting betekent laden met 22kw laders een extra reistijd van nog eens een uur tot anderhalf uur. Hoop dat ik je hier niet mee afschrik want de Zoe is een fantastische auto maar m.i. niet geschikt om regelmatig dergelijke afstanden te rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door HarmOtten »

Nog even een tip over wat de optimale snelheid is die je moet rijden om de reistijd zo kort mogelijk te houden.
Zie de berekeningen van fivari.
Daaruit volgt dat die ideale snelheid bij gebruik van 43kW laders ongeveer 120km/u is,
en bij 22kW laders ongeveer 98km/u.
Let wel, (lage) temperatuur, en (tegen)wind spelen ook mee. Maar de berekening is een mooie basis om vanuit te gaan.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door GertjanVB »

De laders moeten met die snelheid dan wel bereikbaar zijn :-), maar als ik de route bekijk is er idd geen reden niet over de Nederlandse 43kWh laders te rijden. De route van Goingelectric met 22kWh laders is 401km, die over Nederlands grondgebied via de 43kWh laders 424km. Ietsjes langer maar de besparing in tijd is echter ruim een half uur in het voordeel van de NL-route (de D-route maakt voor 1 van de 3 laadpunten ook gebruik van een NL-snellader). Eea berekend met het spreadsheet dat ik een tijdje terug in elkaar heb gedraaid. Let ook op het profiel verschil tussen D en NL en de locatie van de laadpunten in dat profiel.

Via 43kWh; http://www.goingelectric.de/stromtankst ... er/171303/
Via 22kWh: http://www.goingelectric.de/stromtankst ... er/171089/
Laadstrategie Emden-Maastricht.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door AtH »

Vraag 9: monitoren
De accu wordt tijdens een stop onderweg voor 80% gevuld om snel verder te kunnen doorrijden. Wat mij nog niet duidelijk is hoe kunt zien dat de accu ook voor minimaal 80% is gevuld (om te voorkomen dat je te snel weer gaat doorrijden)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door HarmOtten »

Je kan instellen of tijdens het laden het accu-nivo op de display in de auto wordt weergegeven. (Daarnaast kan je ook op de ZE-App op je telefoon kijken, alleen komt daar de status slechts om de 20 minuten binnen.)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door AtH »

Ik ben blij dat jullie mij met de beide benen op de grond zetten en daarmee mijn twijfel bevestigen. Op een afstand Eemden-Maastricht is de ambitie om dit met een Zoe te doen, te hoog. Mijn amateurbenadering was te rooskleurig. Namelijk, met een volle accu vertrekken en twee keer tanken. En, per tankbeurt slechts 20 minuten kwijt, waardoor de totale reistijd slechts met drie kwartier toeneemt, afgezien van het langzaam rijden (slechts 100 km/h). In feite moet ik in totaliteit 2 uur meer rekenen op deze route ten opzichte van auto's met benzine en diesel.

Overigens, ongeveer 80% van de ritten vindt in de regio en bovenregionaal plaats, de rest (zoals bedoelde rit) is verder weg, waaronder ook naar de Randstad. De Randstad duur ik wel aan, Maastricht is teveel van het goede. Jammer!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
AtH
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mei 2015 22:13
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door AtH »

Vraag 10: stekker
Een deel van de regionale- en bovenregionale ritten vinden in Duitsland plaats. Dankzij een tool via jullie kan ik de reis plannen met de Zoe (zie http://www.goingelectric.de/stromtankst ... tenplaner/). Bij deze internettool moet ik een aantal zaken instellen, zoals type stekker. In NL wordt dat Mennekes stekker genoemd. Maar, bij deze Duitstalige tools wordt dat anders genoemd, een hele lijst met technische termen die ik als leek niet kan doorgronden. Hebben jullie een idee hoe deze Mennekes stekker in het Duits wordt genoemd volgens deze technische aanduidingen?

Bij voorbaat mijn dank voor jullie reactie!
Ik ben erg onder de indruk van jullie kennis en ervaring. Dat helpt een leek als mij een stuk verder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door HarmOtten »

Ladestecker: Typ 2 (= Mennekes) :)
Zie hier voor een mooi overzicht.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door PieterZoe »

en ook op het zerijden.nl weer een kleine fout: "de Mennekes type2 stekker kan laden op 3.7 .. 11kw". Dit is dus niet helemaal compleet: met de Mennekes stekker kun je namelijk ook semi-snelladen op 22kw en snelladen met 43kw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overweeg tweedehands Zoe: enkele vragen

Bericht door GertjanVB »

Kan Advandermeer mooi meenemen op z'n kruistocht van vandaag ;-)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht