Niet aanslaan 1.4 benzine

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Niet aanslaan 1.4 benzine

Bericht door Roelof1966 »

Kan wel een sugestie gebruiken:

Ik ben aan het werk met een b.j.2000 Kangoo 1.4 benzine uitvoering. De auto is op eigen kracht naar de werkplaats gereden, na ruim anderhalf jaar stil te hebben gestaan. Nu wil ze echter niet meer starten.

Eén sleutel lijkt de startonderbreker niet uit te schakelen, de andere wel (kan met beide de centrale vergrendeling bedienen). De brandstofpomp slaat niet aan, indien de auto op contact wordt gezet. Er zijn geen zekeringen doorgebrand onder het stuur, en ook niet naast de accu. Bij nameten lijkt er geen spanning te zijn bij de aansluiting van de benzinepomp (de 2 dikkere draden, bruin en zwart).
Na langdurig starten zijn de bougies droog en produceren wel een vonk.

Kan het een relais zijn (welke)? Wie heeft de winnende sugestie?

Groeten, Roelof :? .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Is de noodschakelaar toevallig geactiveerd?
Is een vierkant dingetje met een rode dop die aan de linkerzijde onder de motorkap zit.
Op de dop drukken.
Wanneer je het duidelijk voelt klikken was deze geactiveerd waardoor de spanning op de brandstofpomp wordt onderbroken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Bericht door Roelof1966 »

Kijk, dat zijn nou tips :idea: waar je wat aan hebt! Waarom komt zo'n eigenheimer :twisted: v/d Renaultdealer nooit met zo'n idee?

Wat is precies de nut en noodzaak van deze schakelaar?

Groeten,

:D Roelof :D .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

ik begrijp hieruit dat dat antwoord dus winnend was? :lol: wat wint rossy hiermee :P
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Bij een ongeval, dus een grote schok, onderbreekt deze de voeding van de brandstofpomp om erger te voorkomen zeg maar.
Dit kan ook gebeuren wanneer je een keer onbedoeld veel te fors door een kuil stuitert.
Soms gebeurt dit spontaan.
Een welgemikte klap er tegen aan kan dit ook veroorzaken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Bericht door Roelof1966 »

Om maar met de deur in huis te vallen: het was niet de winnende tip!

Het was wel een hele goeie tip, die er in mijn ogen plausibel uitzag. Wat was het dan wel, vraag je je dan nu af?
In ieder geval een groot drama! Eerst dus de bots-schakelaar geprobeerd te resetten > geen resultaat. Nogmaals alles systematisch afgelopen: sleutel werkt correct, zekeringen in het dashboard allemaal heel, zekeringen naast de accubak allemaal heel, de 3 zwarte (identieke) relais naast de accubak onderling gewisseld, en tenslotte de auto gestart met de acculader direkt aangesloten op de brandstofpomp. In het laatste geval dus metteen aanslaan en tevreden knorren.

Ten einde raad, het was ondertussen 2 uur verder, de ANWB wegenwacht gebeld. Binnen 30 minuten stond er dus zo'n stoere wegenwachter de zelfde handelingen te verrichten als ik net daarvoor. Hij kon telefonisch inlichtingen inwinnen bij een helpdesk om uit te vogelen hoe het stroomschema in elkaar zit (moest een publieke service worden, valt goud in te verdienen!). Als laatste zette hij 12V op de linker aansluiting (als je naast het linker voorwiel staat) van de bots-schakelaar, en voila, de brandstofpomp begon te knorren! Stekker weer aan de bots-schakelaar, starten & lopen! Nog een keer of 3 opnieuw gestart, geen problemen. Alsof hij nooit anders had gedaan (grrr).

De wegenwacht vriendelijk bedankt (achteraf bleek dat ik eigenlijk geen recht had op hulp, omdat ik geen woonplaatsservice heb. Maar daar werd heel coulant mee omgegaan, Top!!!) ik loop weer naar de auto, heb er een vreemd voorgevoel over, ga zitten, starten: NIET AANSLAAN !!! Soms zijn er van die momenten...
Maar ik had nu de hand van de meester kunnen afkijken, dus 12V direkt doorverbonden op de brandstofpomp, en lopen. Daarna weer gewoon gestart, en tot nu toe geen problemen meer ondervonden.

Waarschijnlijk (mijn conclusie) is de anderhalf jaar stilstand niet geheel onopgemerkt aan de brandstofpomp voorbij gegaan, en slaat deze niet aan als hij in een bepaalde stand staat (?). Een andere verklaring heb ik anders niet. Ik hoop dat dit de enige "Gremlin" is, die de auto heeft opgelopen tijdens zijn lange rustperiode....




Bedankt voor de snelle reacties, Roelof.[/img]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Bericht door Roelof1966 »

Op die ene keer na, tot nu toe geen startproblemen meer ondervonden. Oorzaak is waarschijnlijk een te lage accuspanning, in combinatie met een 'moeilijk' plekje in een bepaalde stand v/d brandstofpomp. Dat plekje zal nu wel zijn weggesleten, na -tig draaiuren.

Groeten, Roelof.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Bericht door Roelof1966 »

Argh, het niet aanslaan-probleem is toch nog een paar keer -volledig onverwacht- weer terug gekomen. Gek wordt je er van als je niet op de auto kunt vertrouwen.

De oorzaken zijn echter inmiddels gevonden en verholpen: een onbetrouwbare BDP-sensor (schijnt vaker voor te komen) en de stekkerverbinding op de brandstofpomp (onder de achterbank). De contacten van de stekkerverbinding waren, door het gebruik van een multimeter :oops: , te wijdt komen te staan. Dat resulteerde in een onbetrouwbare verbinding.
Verder nog de Airco laten vacuumeren en nieuw afvullen, droogfilter vervangen (hele klus, schuin onder l.koplamp).

Bij deze nog de anti-groeten aan Renaultdealer Segerink & Wolbers: wat een zeldzaam klant onvriendelijk bedrijf!

Deze Kangoo (we hebben er 2) staat inmiddels te koop op Marktplaats.

Groeten, Roelof :D .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

verkocht

Bericht door Roelof1966 »

...en is j.l. zaterdag verkocht aan een jong gezin uit Zwolle. Ik wens ze een fijne toekomst, en lang plezier, met deze Kangoo toe. Na de initiele probleempjes en frustratie, is het toch weer een prima auto geworden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johnbarendregt
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2007 12:06

Bericht door johnbarendregt »

Mag ik vragen wat die BPD sensor kostte ?

Ik heb nl waarschijnlijk precies hetzelfde probleem.

Met 1 van de 2 sleutels start ie wel maar met de andere gaat de startonderbreking in eerste instantie niet uit.
Beide sleutels werken wel om de deuren mee op afstand open en dicht te doen.
Wat bij mij wel werkt is:
Nadat ik zie dat de startonderbrekingsled blijft knipperen (gaat normaal uit na het omdraaien vd sleutel) ik nog een maal met de sleutel de deuren op slot en weer open maak, de led na nogmaals omdaaien in het contactslot wel uitgaat en ik de auto dan gewoon kan starten. Vreemd he?
Als de startonderbreking aan blijft staan en ik direct daarna de andere sleutel gebruik lukt het wel meteen om te starten. Start ik daarna nogmaals met de sleutel die in eerste instantie weigerde dan start ie ook meteen.

Ben nog niet naar de dealer geweest want die onderzoekskosten zijn mij te duur. En dan is het nog maar de vraag of ze de juiste conclusie trekken en niet meteen iets vervangen wat achteraf niet de oorzaak blijkt te zijn.


Groeten, john.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Roelof1966
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2007 23:21

Bericht door Roelof1966 »

BDP (bovenste dode punt. Zit tegen de 1ste cylinder, boven de versnellingsbak) sensor was meen ik € 118,00 (renault dealer)misschien goedkoper te verkrijgen via Brezan o.i.d. Reparatie v/d sleutel was € 50,- (gar. Bakker, ex-renault dealer Apeldoorn).

Suc6, Roelof :D .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

johnbarendregt
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2007 12:06

Bericht door johnbarendregt »

Ok. Die sleutel valt dan nog mee.
Heb al eens een sleutel uit elkaar gehaald en kan me niet voorstellen dat er iets aan te repareren valt.

Die BPD sensor heb ik zien zitten en ziet eruit of dat zelf ook nog wel te vervangen is.
Ik had nl afgelopen woensdag ook de wegenwacht erbij geroepen. Toen de wegenwacht er was startte m'n auto natuurlijk wel direct. Op dat moment had de sleutel wel de startonderbreker uitgeschakeld. Voel je je knap lullig hoor.

Na mijn verhaal over het slechte lopen begon hij ook al over een krukassensor die aan de linkerkant uit het motorblok steekt. Wist alleen niet dat het een zogenaamde BDP sensor was.

Zal eens gaan kijken waar die BDP sensor het goedkoopst is.

Bedankt,
John.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

De sleutel die zo af en toe weigert kan opnieuw ingelezen worden.
Hierna werkt de sleutel meestal weer als nieuw.
De BDP sensor heeft weinig met deze storing van doen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

janadriaansen
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:32

Startonderbreker Kangoo

Bericht door janadriaansen »

Het probleem met de sleutel die de startonderbreker niet meer de-activeert had ook mij getroffen.

Mijn auto: een Kangoo benzine 1200 cc, van 2003.
Ook problemen met de startonderbreking.
Eerste sleutel wil helemaal niet meer, met de tweede sleutel gaat het moeizaam, soms na vele pogingen.

Nu volgende bij toeval ontdekt: Houdt de sleutel ingedrukt (slot bediening) terwijl je de sleutel van de accessoire naar de contact positie draai, de rode LED gaat keurig branden en je kunt starten. Tot mijn verbazing bleek dit reproduceerbaar en met dit truukje bleek ook mijn eerste sleutel weer te werken!

Het werkt inmiddels nu al meerdere weken.
Het lijkt dus alsof het slot signaal hetzelfde is als het startonderbrekersignaal. Het laatste moet worden opgewekt zonder hulp van het sleutelbatterijtje.

Mijn Renault garage snapt er niets van. Scheelt mij een dure reparatie.
Ik heb nu wel altijd twee sleutels bij me (stel dat batterijtje leeg raakt).

Succes,
Jan Adriaansen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht