Hallo!
de Renault 19 Latitude RN 1.7 automaat (motortype F3N-L741) van mijn 90 jaar oude vader heeft enkele problemen:
De automaat schakelt niet meer naar de 4 stap, 1,2,3 gaan goed. Verder merk ik dat de 'bergversnellingen' 1 en 2 niet werken.
Eerste stap die gezet moet worden is denk ik olie vervangen en op het juiste peil brengen. Of kan ik ik straffeloos een halve liter erbij gooien? Ik vermoed dat het peil te laag is en dat de kuren daarmee te maken hebben.
Verder lekt de uitlaat bij het spruitstuk. Ik heb de ring tussen de uitlaatpijp en het spruitstuk al vernieuwd, maar die was het helaas niet. Dan blijft er over de pakking of het spruitstuk zelf.
Is het een lastige klus om deze te vervangen? En stel dat er een scheur in het uitlaatspruitstuk zit, zijn die nog nieuw leverbaar? Waar?
Ik kan een pakking bestellen bij de lokale automaterialenzaak, heb ik al geinformeerd.
Graag jullie advies!
Mijn vader rijdt al sinds 1994 in deze auto (120.000km). De auto is in prima staat verder. Ik heb net een gat in de dorpel gelast voor hem. Hij mag nog drie jaar rijden en houdt er dan mee op. Ik wil graag de auto in orde maken voor hem, zodat hij niet hoeft te wennen aan een andere auto, die ook weer tal van problemen kan hebben...
Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7
-
henqui
Topic author - Lid - eerste logo binnen

- Actief als: particulier
-
Rossy
- Gerespecteerd lid

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7
Als de automaatbak voorzien is van een peilstok, dan deze raadplegen en de olie op peil brengen.
Is de automaatbak niet voorzien van een peilstok, dan is er een aparte procedure voor die beschreven staat in het werkplaatshandboek.
Hier kan ik je eventueel wel aan helpen.
Het spruitstuk is met een beetje geluk op een sloop nog te vinden, nieuw zal lastig worden en zeker niet goedkoop.
Wat vaak het probleem is dat het spruitstuk krom is.
Ook het inlaatspruitstuk is dan krom.
Aangezien deze aan dezelfde kant zitten, dezelfde pakking gebruiken en met dezelfde bouten vast zitten is het aan te raden om ze ook samen te vlakken.
Ik heb goede resultaten behaald met een vlakschuurmachine met lekker grof schuurpapier.
Antonio.
Is de automaatbak niet voorzien van een peilstok, dan is er een aparte procedure voor die beschreven staat in het werkplaatshandboek.
Hier kan ik je eventueel wel aan helpen.
Het spruitstuk is met een beetje geluk op een sloop nog te vinden, nieuw zal lastig worden en zeker niet goedkoop.
Wat vaak het probleem is dat het spruitstuk krom is.
Ook het inlaatspruitstuk is dan krom.
Aangezien deze aan dezelfde kant zitten, dezelfde pakking gebruiken en met dezelfde bouten vast zitten is het aan te raden om ze ook samen te vlakken.
Ik heb goede resultaten behaald met een vlakschuurmachine met lekker grof schuurpapier.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
henqui
Topic author - Lid - eerste logo binnen

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7
Bedankt voor de tips! Het is te hopen dat het uitlaatspruitstuk niet geschuurd is.
Volgens mij zit er inderdaad een peilstok, ik heb er nog niet goe…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Volgens mij zit er inderdaad een peilstok, ik heb er nog niet goe…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 9 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
[master] 2005 dci 120 lek bij uitlaatspruitstuk
door Master Blaster » 29 nov 2025 15:56 » in Motor, smeersysteem, koelsysteem, brandstofsysteem, uitlaatsysteem -
Reacties: 12
Weergaves: 919 -
Laatste bericht door Master Blaster
12 dec 2025 18:41
-
-
-
Startblokkering R19 cabrio uitschakelen
door maxjager » 13 jun 2025 17:54 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 11
Weergaves: 1720 -
Laatste bericht door maxjager