Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Stel hier de vragen die met techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

Hallo!

de Renault 19 Latitude RN 1.7 automaat (motortype F3N-L741) van mijn 90 jaar oude vader heeft enkele problemen:

De automaat schakelt niet meer naar de 4 stap, 1,2,3 gaan goed. Verder merk ik dat de 'bergversnellingen' 1 en 2 niet werken.
Eerste stap die gezet moet worden is denk ik olie vervangen en op het juiste peil brengen. Of kan ik ik straffeloos een halve liter erbij gooien? Ik vermoed dat het peil te laag is en dat de kuren daarmee te maken hebben.

Verder lekt de uitlaat bij het spruitstuk. Ik heb de ring tussen de uitlaatpijp en het spruitstuk al vernieuwd, maar die was het helaas niet. Dan blijft er over de pakking of het spruitstuk zelf.
Is het een lastige klus om deze te vervangen? En stel dat er een scheur in het uitlaatspruitstuk zit, zijn die nog nieuw leverbaar? Waar?
Ik kan een pakking bestellen bij de lokale automaterialenzaak, heb ik al geinformeerd.

Graag jullie advies!
Mijn vader rijdt al sinds 1994 in deze auto (120.000km). De auto is in prima staat verder. Ik heb net een gat in de dorpel gelast voor hem. Hij mag nog drie jaar rijden en houdt er dan mee op. Ik wil graag de auto in orde maken voor hem, zodat hij niet hoeft te wennen aan een andere auto, die ook weer tal van problemen kan hebben...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door Rossy »

Als de automaatbak voorzien is van een peilstok, dan deze raadplegen en de olie op peil brengen.
Is de automaatbak niet voorzien van een peilstok, dan is er een aparte procedure voor die beschreven staat in het werkplaatshandboek.
Hier kan ik je eventueel wel aan helpen.

Het spruitstuk is met een beetje geluk op een sloop nog te vinden, nieuw zal lastig worden en zeker niet goedkoop.
Wat vaak het probleem is dat het spruitstuk krom is.
Ook het inlaatspruitstuk is dan krom.
Aangezien deze aan dezelfde kant zitten, dezelfde pakking gebruiken en met dezelfde bouten vast zitten is het aan te raden om ze ook samen te vlakken.
Ik heb goede resultaten behaald met een vlakschuurmachine met lekker grof schuurpapier.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

Bedankt voor de tips! Het is te hopen dat het uitlaatspruitstuk niet geschuurd is.

Volgens mij zit er inderdaad een peilstok, ik heb er nog niet goed naar gekeken. Dat zou gemakkelijk zijn dan :-) Dan kan ik de olie wel eens vernieuwen. En later nog een keer.

KOm je gemakkelijk bij alle moertjes van de spruitstukken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door Rossy »

Als je de injector van het inlaatspruitstuk afhaalt is het te doen maar alleen wanneer je in een innige omarming met het spruitstuk ligt :lol:
Ofwel, niet echt makkelijk maar wel te doen.

Als je de automaatbak gaat peilen, laat dan de motor draaien en schakel rustig alle standen een voor een in, van P naar 1 en terug naar P.
Zo gaat de olie door alle kanalen en kleppen en is het peil goed te meten.
Gebruik de juiste soort olie, in dit geval Renaultmatic D2 of een vergelijkbare olie.
Dit kan ook in de stuurbekrachtiging gebruikt worden als er nog wat over is.

Als je de olie gaat verversen, vervang dan ook de oliezeef welke in de bak gemonteerd is.
Anders wordt alle vuiligheid die in de zeef verzameld is weer door de hele bak heen gepompt en is het verversen voor niks geweest.
Weet wel dat je bij aftappen maar ongeveer de helft van de olie vervanget, de rest blijft achter in de koppelomvormer en in het hydraulisch blok.
Om de olie goed schoon te krijgen zou je eigenlijk moeten spoelen maar in een korte periode een paar keer achter elkaar verversen werkt ook goed.
De oliezeef hoeft dan niet iedere keer vervangen te worden, ik zou hem bij de eerste keer en de laatste keer verversen vervangen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

Die oliezeef is een goed idee! Maar waar zit die? Ik heb al wel gezien dat je het carter niet zomaar los krijgt. De bak lekt daar wel wat bij de pakking.

Dat pijlen met draaiende motor en na door alle standen gegaan te zijn herinner ik me van een automaat die ik zelf ooit had.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

btw dat werkplaatshandboek zou best handig zijn! Is het digitaal?
Mijnmailadres: h e n q u i a t g m a i l d o t c o m

Dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door WillemS »


Succes
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

Super, bedankt!
Zoiets moet ik ook tegelen op het volvolvoforum (waar ik moderator ben)!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

De lekkage bij het uitlaatspruitstuk bleek het stangetje van de EGR te zijn, die was afgebroken.
Het is me gelukt hem er weer netjes op te lassen.
Uitlaatspruitstuk met nieuwe pakking terug gemonteerd, probleem verholpen!

De automaatbak heeft nog wat kuren af en toe, Oliepijl is okay. Misschien de olie toch maar eens vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door larsdijkstra 16v »

Mooi! Maar heeft deze auto al een EGR?
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door WillemS »

Ik meen dat de bakolie iedere 60.000km ververst dient te worden.
Gebruik wel EXACT de voorgeschreven olie, olie en bak horen bij elkaar.
Bij gebruik van verkeerde, lees modernere, olie kan de lijm waarmee het frictiemateriaal is gelijmd gaan oplossen, vandaar.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
henqui
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mei 2015 22:39
Actief als: particulier

Re: Probleem automaat/uitlaatspruitstuk R19 1.7

Bericht door henqui »

Afbeelding

Dit pijpje in ieder geval.

Bedankt voor de tips!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht