Parkeerrem trekt kabels niet aan na vervangen blokken achter

Plaats reactie

Topic author
Excorio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 15 aug 2017 09:47
Actief als: particulier

Parkeerrem trekt kabels niet aan na vervangen blokken achter

Bericht door Excorio »

Hallo,

Alvast bedankt voor het het lezen en ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Ik heb vandaag al veel gelezen over de elektrische parkeerrem en welke storingen/fouten/schade er kunnen optreden maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op mijn probleem (of ik ben er voorbij gesurft)...

Wij hebben een Scenic 2 1.6 16v Privelege Luxe van 2003 en heeft 130.000km op de teller staan. Omdat de remblokken er bijna af waren heb ik afgelopen zaterdag nieuwe gekocht bij de Growa in Lochem en heb ze er vandaag op gezet. Normaliter is het plaatsen van nieuwe blokken geen punt maar dit is blijkbaar net iets anders en waarschijnlijk heb ik ergens geen rekening mee gehouden.

Zoals gezegd heb ik vandaag de nieuwe blokken er op gezet alleen nu gaat de automatische parkeerrem er niet meer op (stond altijd op automatisch inschakelen). Als ik de auto start dan hoor ik de parkeerremmotor en het klinkt also ie er af gaat, als ik dan het contact er af haal dan klinkt het alsof er een boorhamer onder mijn auto zit en de kabels worden niet aangetrokken.

Het volgende heb ik gedaan:

- Auto in de garage gezet en van contact gehaald en daarna in de 1e versnelling gezet.
- Parkeerrem vrijgeschakeld met de gele hendel in de bagageruimte ipv de hendel in de auto. (Grote fout volgens mij)
- Auto op de krik en wiel er af gehaald.
- Remklauw gedemonteerd, oude blokken verwijderd, alles schoongemaakt.
- Zuiger terug gedraaid (rechtsom draaien en tegelijkertijd drukken). Moest een HEEL eind terug, blokken waren echt op.
- Nieuwe blokken er op gezet en klauw gemonteerd.

Dit alles bracht, voor zowel links als rechts, geen problemen met zich mee...

Toen alles klaar was heb ik, voordat ik de auto startte, de remmen op druk gebracht door te pompen op het rempedaal. Toen heb ik de auto gestart en ik hoorde de motor van de rem even draaien zoals ie dat normaal ook doet, niets aan het handje dacht ik.

Ik ben een stukje gaan rijden en de remmen getest en alles leek prima totdat ik de auto op de oprit zette en van het contact af haalde. Toen hoorde ik een hard boorhamer-achtig geluid en de melding op het dashboard dat ie defect is. Ik heb toen met behulp van de hendel in de auto, de parkeerrem er een aantal malen opgezet en afgehaald. Bij het opzetten hoorde ik het normale geluid, bij het afhalen de boorhamer.

Heb toen de parkeerrem er op gezet, auto van contact gehaald en bak in eerste versnelling. Toen de auto weer op de krik gezet en het rechter achterwiel eraf gehaald. Het wiel draaide mooi vrij en de blokken zaten op hun plek en liepen niet aan... Toen ik naar de parkeerremkabel keek zag ik dat ie niet aangetrokken was, ik trok er lichtjes aan en merkte dat er behoorlijk wat speling op zat. Ik kon de kabel er overigens niet uit trekken... Hij is dus niet gebroken ofzo. De motor draait dus wel en wil zijn ding doen maar hij trekt de kabels niet aan (andere kant ook niet, heb ik gecheckt). De buitenzijde van de kabels zien er ook nog goed uit, niks kapot ofzo...

Wat is er nu aan de hand? Ik heb gelezen dat de rem zelflerend is en dat de motor nu misschien in de koppelbegrenzer vliegt omdat hij nog ingesteld staat op de oude blokken? Ik heb ook gelezen dat als je aan de gele hendel trekt de kabels los komen van het systeem en dat de hele elektrische rem nu vervangen (en dat is HEEL duur) moet worden?

Ik heb geprobeerd de parkeerrem te resetten, dus bestuurdersdeur open, dan op lock, kaart erin, 5 seconden op startknop,
grote hendel trekken en dan op kleine hendel drukken (lampje knippert wel). Dit maakte niets uit. Nog steeds normaal geluid bij rem er af en boorhamer als je hem er weer op zet...

Is de rem nu zijn posities kwijt vanwege blokken wissel en weet ie nu niet wanneer ie moet beginnen en wanneer ie aan zijn eind is en trekt ie daarom de kabels niet aan? En waarom hoor ik dat boorhamer geluid, is dat de koppelbegrenzer van de motor?

Ik weet het niet meer, wat moet ik nu doen? Kan ik de rem weer "inleren" of is er nu iets kapot... HELP?!?!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53

Re: Parkeerrem trekt kabels niet aan na vervangen blokken ac

Bericht door kaleido 1 »

Je had niet de handmatige uitschakeling in de kofferbak moeten gebruiken.
Naar de dealer en de ontgrendeling laten herstellen , en dan hoop ik dat de motor en kabels onder de auto nog heel zijn gebleven.
Je had de kaart in de kaartlezer moeten doen en dan de handrem vrij schakelen .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Excorio
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Excorio »

Op het moment dat ik de gele noodhendel na het lostrekken los liet had ik al zoiets van dat had ik misschien niet moeten doen.

Ik neem aan dat mijn lokale vakgarage dit niet kan herstellen en dat ik ermee naar de dealer moet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door kaleido 1 »

Inderdaad , naar de dealer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Excorio
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Excorio »

Bijna vergeten... Kleine update...

Probleem is opgelost door lokale vakgarage. Rechter kabel was losgeraakt op "verdeelstuk" dat
midden op de achteras zit, parkeerremmotor vloog hier door in koppelbegrenzer en maakte daarom dat geluid.
Uurtje werk en alles was weer in orde...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door kaleido 1 »

Geluk gehad , maar mooi dat het opgelost is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut