Grand Scenic: Binnenste stuurkogel

Plaats reactie

Topic author
Renault34512
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 27 jul 2016 18:41
Actief als: particulier

Grand Scenic: Binnenste stuurkogel

Bericht door Renault34512 »

Bij het checken van mijn remmen (zie andere topic) kwam ik erachter dat er behoorlijk wat speling op de binnenste stuurkogel/axiaalkogel zit. Nu is de vraag of ik dit zelf ga doen, of overlaat aan de garage, graag jullie advies. Auto is een 2004 Grand Scenic.

Ik weet dat je hiermee moet oppassen met het losdraaien van de axiaalkogel, om niet de teveel kracht op de tandheugel te zetten. Ik neem aan dat je hiervoor normaal ook het stuk gereedschap van Renault nodig hebt ("steungereedschap tandheugel" genoemd). Er zit ook twee platte kanten op uiteinde van de tandheugel, dus volgens mij kan ik daar ook een steeksleutel op zetten om te zorgen dat er niet teveel kracht op komt?

Daarnaast heb je ook nog het speciale gereedschap om de kogel los te draaien, maar dat is volgens mij niet meer dan een verlengstuk. Je kunt in principe ook een sleutel op de kogel zelf zetten om hem los te krijgen?
edit: ter verduidelijking: de originele Renault kogels zijn rond, dus daar moet je improviseren om hem los te krijgen. De meeste nieuwe kogels die je koopt hebben wel platte kanten voor een steeksleutel...

Ben benieuwd of dit dus (met beleid!) door mij te doen is zonder dit gereedschap, of dat ik het beter aan de pro's kan overlaten.
Wellicht is zelf het gereedschap aanschaffen ook nog wel de moeite. Paar honderd euro reparatiekosten voor een onderdeel van 25 euro doe ik toch liever zelf!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic: Binnenste stuurkogel

Bericht door WillemS »

Er is idd speciaal gereedschap voor.
Een steun voor op de tandheugel en een lang stuk gereedschap dat aan het ene eind ronde kop heeft met erin 3 getande wieltjes (die grijpen de kop van de axiaalkogel) en aan het andere eind een aansluiting voor een ratel en, voor montage, de momentsleutel.
mvg WillemS
p.s. informeer eerst maar eens wat het kost bij een garage is echt niet zoveel werk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut