Zodra ik de verlichting inschakel, valt de verlichting van de km-teller, klok uit.
Doe je de verlichting weer uit, dan brandt alles weer normaal.
Wie weet hoe dat kan?
Normaal gaat de verlichting van de km-teller zachter branden bij inschakelen verlichting.
Zit er ergens een soort dimmer geplaatst in de km-tellerunit.
Of is er een misschien een lampje defect.
Renault Twingo 1,2 bouwjaar 1993
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 21 dec 2019 15:30
- Actief als: particulier
Beste Swam,
De Km teller unit schaalverlichtings dim functie zit in de Km teller unit. Dit zijn voorschakel-weerstanden of een electronisch dim circuit. Helaas kan ik geen documentatie vinden of dit nog te repareren is.Vernieuwen is dan nog de enige optie.
Voor vernieuwing zou ik nog vast stellen of de ingangs signalen okay zijn. dit is te doen met een test-lampje of een multie-meter.
Demonteer de voortse dashboard plank (3x schroef) schuif de stekker van de Km teller unit los.
Meet 12V op pin 1 (rode draad), meet 12V op pin 6 (gele draad) met CONTACT aan, meet 12V op pin 4 (blauwe draad) met CONTACT en VERLICHTING aan, meet op pin 2 (zwarte draad) massa {0 ohm}. meet dan ook nog de drie lamp gloeidraden ohms door. Is het allemaal okay, dan weet je met aardige zekerheid dat de teller unit defect is. Een nieuwe teller unit is gemakkelijk op de sloop te koop! Nadeel is dat de Km stand niet meer klopt. Dit is volgens mij in het geheugen van de teller unit opgeslagen maar weet dit niet zeker.
Succes met probleem-schieten {troubleshooting}
Henny
De Km teller unit schaalverlichtings dim functie zit in de Km teller unit. Dit zijn voorschakel-weerstanden of een electronisch dim circuit. Helaas kan ik geen documentatie vinden of dit nog te repareren is.Vernieuwen is dan nog de enige optie.
Voor vernieuwing zou ik nog vast stellen of de ingangs signalen okay zijn. dit is te doen met een test-lampje of een multie-meter.
Demonteer de voortse dashboard plank (3x schroef) schuif de stekker van de Km teller unit los.
Meet 12V op pin 1 (rode draad), meet 12V op pin 6 (gele draad) met CONTACT aan, meet 12V op pin 4 (blauwe draad) met CONTACT en VERLICHTING aan, meet op pin 2 (zwarte draad) massa {0 ohm}. meet dan ook nog de drie lamp gloeidraden ohms door. Is het allemaal okay, dan weet je met aardige zekerheid dat de teller unit defect is. Een nieuwe teller unit is gemakkelijk op de sloop te koop! Nadeel is dat de Km stand niet meer klopt. Dit is volgens mij in het geheugen van de teller unit opgeslagen maar weet dit niet zeker.
Succes met probleem-schieten {troubleshooting}
Henny
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut