Prijzen laden onduidelijk

Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Gezien de discussie nu in twee andere topics over de tarieven van het snelladen bij The New Motion / Allego, leek het mij handig om dit even in eigen topic onder te brengen.

Bij de afrekening over juli 2015 van mijn snellaadsessies bij een Allego /TNM werd ik onaangenaam verrast:
- De snellaadsessies zijn afgerekend op basis van een tarief van € 0,50 (?) per minuut.
- Op basis van een tarief van € 0,50 per minuut plus startkosten van € 0,35 kom ik overigens niet op het bedrag dat bij mij in rekening is gebracht. Het verschil is weliswaar 'klein bier' maar toch (voor tarieven zie website TNM: https://www.thenewmotion.com/elektrisch ... snelladen/ )
- Echter: In de app van The New Motion en de website van TNM met de laadpalen wordt voor AC snelladen een tarief van € 0,25 per kWh aangegeven.

Ik heb een laadpas via flowcharging, daar heb ik het in rekening brengen van het verkeerde tarief neergelegd. Ondanks wekelijks aandringen heb ik daar nog geen inhoudelijke reactie op gehad.

Brengt mij echter wel tot het volgende (ik heb het ook al eerder aangegeven in een ander topic)
De tarieven van het laden zijn uitermate onduidelijk, je hebt als je bij een laadpaal geen enkele melding van wat het tarief is van het laden. Ik heb bijvoorbeeld als geintje wel eens gemeld ik zet ergens een laadpaal neer en vraag gewoon 5 euro per kWh niemand die het merkt (ja pas als de afrekening van de pasverstrekker komt) Het enige waar je (een beetje?) vanuit kan gaan zijn de tarieven die in de diverse apps worden vermeld, maar hoe accuraat zijn die?

Nu de EV markt langzaam in de puberteit komt denk ik dat het van belang is dat er een verplichting komt voor laadpaal eigenaren om ergens hun officiele prijzen te publiceren, zodat duidelijk is waar je voor betaald.
Ik denk dat dit aan enerzijds consumentenorganisaties overgelaten moet worden, maar zeker ook aan de branche zelf. Ik heb zojuist al contact via de e-mail gezocht met de ANWB hierover. Weet iemand nog andere belangenorganisaties?

Niet gehinderd door enige juridische kennis (maar wel gebaseerd op Besluit prijsaanduiding producten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/g ... 02-09-2015 ) kom ik tot de volgende verbeterpunten (wellicht zelfs overtredingen van de wet..):
- Prijzen worden dan weer excl BTW vermeld dan weer incl BTW (als er particulieren onder de klanten zijn dan moet er incl BTW geadverteerd worden.
- Prijzen moet ondubbelzinnig aan klanten kenbaar gemaakt worden inclusief aanduiding welke meeteenheid gehanteerd wordt. (Je zou discussie kunnen hebben of de laadpaal valt onder de uitzondering "Producten die aangeboden worden via een automaat"(Bijlage II bij het besluit), maar dan nog moet de prijs wel vermeld worden, maar dan zou de prijs per meeteenheid niet vermeld hoeven te worden)

Ideetjes van mijn kant:
- QR-code op een laadpaal; je scant deze en je krijgt direct de prijs te zien. Nadeel is dat je een telefoon met internet verbinding moet hebben.
- Gratis telefoonnummer waar je naartoe kan bellen en je het paalnummer in kan voeren en dan de prijs te horen krijgt.
- Prijssticker op de laadpaal (hoe simpel kan het zijn...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door GertjanVB »

Het is idd een soepzootje en blijkbaar lastig of onmogelijk goed te factureren of zelfs überhaupt te factureren. Daarnaast het geven van heldere info over de prijzen. Als je je dan gaat buigen om dat op orde te krijgen kun je gelijk de opmerking van Luc Weide meenemen en daar de juiste capaciteit bij vermelden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Ik wacht de reactie van de ANWB even af. Maar is er een belangen organisatie voor laadpaal exploitanten? Google geeft geen uitsluitsel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

Belangen-organisatie is een groot woord. Maar de stichting e-laad is bij mijn weten het clearing house voor de onderlinge roaming.

Over capaciteit: binnenkort komt er wel een "ZoeApp" (zie mijn posts in de diagnose draad), en dat wordt open source, m.a.w., kunnen "we" dingen aan toevoegen. Er komt zeker een schermpje waarin je de maximale stroom van de aangesloten lader kunt aflezen. Weer makkelijker dan teruguitrekenen via je dashboard. Je kunt die capaciteit natuurlijk altijd in chargemap zetten. Kleine moeite, veel plezier voor velen. App-Ideetje: als je oplaadt wordt de werkelijke AC capaciteit anoniem doorgegeven met de locatie. Big Bro....
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door Sordone »

Ik zou deze benaderen: eViolin is door laadpuntexploitanten en laaddienstverleners opgericht met het doel om algemene toegankelijkheid van laadpunten in commerciële en technische zin mogelijk te maken in de publiek toegankelijke ruimte.
Zie http://www.eviolin.nl/index.php/leden/ voor de lijst.
Of anders Radar ? :-)
Inderdaad is de facturering een zooitje, zowel bij TNM als Nuon, geen starttarieven of prijs per KwH op moment van laden, etc.
Je krijgt het gebruikelijke antwoord bij klagen. "We zijn ermee bezig, het is een nieuwe markt". Maar dan denk ik, duurt het nou echt meer dan 6 maanden voordat er iets verandert ? Dan neem je je klanten en je markt toch niet serieus.

Voor Benzinepompen is er een keuring. Waarom doet NMI dit niet bij laadpalen ?
http://www.nmi.nl/nl/olie-gas/testen-en ... /keuren-3/
http://www.nmi.nl/nl/over-nmi-nl/marktt ... kttoegang/
Maar eigenlijk moet het zo zijn: geen prijs informatie op de laadpaal = geen factuur en dus gratis !
Lijkt me een heel leuk proef proces voor juristen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

Super ideeën hier (voor de goede verstaander, dat meen ik dus echt, geen flauw sarcasme). Wie pakt het op?

Ik probeer, hoewel mijn Android-ontwikkelcurve erg steil is, de komende maanden wel iets op dat app niveau te doen. Is weliswaar geen prijs-info, maar wel kilowatts.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Hoe meer je er in duikt hoe waziger het inderdaad wordt...

Voor de TNM/Allego laders geldt volgens de website van Allego de tarieven zoals vermeld op de website van TNM. op de website van TNM staat vermeld:
QUOTE:
Kosten snelladen

Met The New Motion laadpas kunt u ook laden bij diverse snelladers. U betaalt daarvoor bij snelladers van The New Motion & Allego een tarief van € 0,50 inclusief b.t.w. per minuut (plus € 0,35 transactiekosten per laadsessie). U vindt deze snelladers en tarieven terug in my.thenewmotion.com en in de The New Motion app, evenals de tarieven van alle overige (snel)laders waar u terecht kunt met uw laadpas.
UNQUOTE
De AC-snelladers vallen blijkbaar onder de "overige snelladers"...

Ik heb al een mail naar ANWB ("consumentenorganisatie") en eViolin ("producentenorganisatie") gestuurd met het verzoek actie te ondernemen ten aanzien van het eenduidig communiceren van de gehanteerde prijzen.

(Zojuist reactie van ANWB: uw bericht is doorgestuurd naar de afdeling "belangenbehartiging") Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door Ad van der Meer »

Ik heb een discussie met TNM gehad over hun factuur. Van de oorspronkelijke factuur van blijft nog over door correctie van alle fouten. Niet 1 van de 5 gefactureerde posten klopte!

Post 1 was een laadbeurt aan een publieke lader. De gefactureerde prijs per kWh kwam niet overeen met de prijs op de TNM kaart. Dit wordt dus bij de volgende factuur gecrediteerd.

Post 2 was een laadbeurt bij de snellader aan de A4. Volgens de kaart van TNM is het tarief €0,25 per kWh, maar op de factuur stond €9.0629 voor 10,744 kWh oftewel €0,84 per kWh ex BTW, €1,02 per kWh incl. kWh!

Post 3 was een laadbeurt bij de snellader bij Landal in Burgh Haamsteede. Gefactureerd €5,= voor 8.974 kWh in 16:20 minuten. Dit komt overeen met €0,30 per minuut en een starttarief van €2,75. Ware het niet dat het bedrag op de factuur ex. BTW is en de tarieven op de Allego website incl. BTW!
Op de kaart van TNM staat ook nog eens helemaal geen tarief!

Post 4 en 5 zijn bij Mr. Green Haarrijn
Ik heb tijdens het laden per ongeluk de knop van de laadknop ingedrukt en daarmee het laden onderbroken. Leuk, daardoor zijn het 2 laadsessie's met 2x een starttarief. TNM factureert echter weer de tarieven incl. BTW excl. BTW.
Op de kaart van TNM staat een tarief van €0,00 per kWh. Aangezien het tarief op de kaart leidend is, ben ik benieuwd naar de volgende factuur.

Mijn conclusie is dat TNM volledig incompetent is.
1) De kaart klopt voor geen meter
2) De factuur klopt voor geen meter
3) De klantendienst is clueless. De dame in kwestie wist mij te vertellen dat de tarieven van Mr. Green zelfs €0,50 per minuut zijn. Niet dus.

Ik heb hen eerder wel eens wat (pijnlijke) fouten op hun website aangewezen. Auto's die zouden kunnen snelladen, maar dat dus niet kunnen. Het verwisselen van kW en kWh. Laadtijden die niet overeen komen met de laadsnelheid.

Er word vaak gezeurd over Fastned, maar hen heb ik nog niet op fouten kunnen betrappen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Oftewel als de klantenservice het al niet weet....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015 12:08
Actief als: professional

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door 12Charge »

Onduidelijkheid over prijzen bij t laden, ik kan jullie wel uitleg geven. Dit vanwege het feit dat ik een Service Provider ben begonnen. De prijzen worden bepaald door navolgende partijen:

1. Eigenaar laadpaal
2. Charging Provider (maakt afrekenen per laadstekker mogelijk) rekent abonnement per laadstekker per maand.
3. Service Provider (geeft laadpassen uit en zorgt voor verrekening geladen kWh). Abonnementen voor de chauffeurs.
4. Roaming kosten (Laadpalen van TNM werken niet standaard met laadpalen van ENECO of anderszins) er worden voor het gebruik van andermans laadpalen vergoedingen per transactie gerekend.
5. De overheid, BTW.

Verder wordt er door diverse partijen starttarief in rekening gebracht om de voorzieningen (aanschafkosten laadpaal, aanlegkosten laadpaal etc.) terug te verdienen. Stichting Elaad heeft per juni tarieven aangepast.

Hier komt nog bij dat er in Nederland de kinderziektes van deze 'branche' worden ontdekt en nieuwe diensten worden ontwikkeld. Wat te denken van laadpalen die aan de NEN normen dienen te voldoen, maar ook aan andere vereisten die nog niet altijd zijn vastgesteld.
Kortom het is een branche in ontwikkeling.
Indien ik nog iets vergeten ben, laat het me maar ff weten.

Groet,

Peter van der Zijde
www.12charge.nl waar het mogelijk is om uit je auto een laadstekker met parkeerplaats te reserveren!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Peter, dit is niet het probleem, het probleem is dat de prijs niet of niet goed gecommuniceerd wordt. Als ik mijn auto ergens aansluit wil ik weten hoeveel me dat kost, dat ik dan nog aanvullend kosten heb van mijn laadpasprovider dat kan ik zelf wel bedenken. Kortom ik wil gewoon informatie die correct is en waarvan je weet dat ie correct is. Als ik een brood koop is er ook een prijs kaartje, waarom niet bij een laadpaal?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door avdvee »

hear hear, een klein bordje zou toch moeten kunnen?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

Als ik Peter nou goed heb begrepen kan dat bordje niet om de de prijzen zeer verschillend kunnen zijn, afhankelijk van welk pasje je er langs haalt.

Overigens, begrijp me nou niet verkeerd, wat ik schrijf is een mogelijke verklaring, maar ik vind het zelf idioot. Benzinepompen zijn hiertoe verplicht bij wet en er zijn inmiddels meer laadpalen dan benzinepompen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door PieterZoe »

Precies. Bordje kan helaas niet. Maar ik ben het met iedereen eens die stelt dat de info een stuk beter kan. Gewoon een plek online waar je aangeeft welke pasje/abonnement je hebt, en die dan per paal het tarief geeft...

Ook wel handiger online: dan kun je je keuze maken voordat je naar de paal rijdt : )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Wat mij interesseert is welk tarief ik betaal voor de stroom, de extra kosten die mijn laadpasaanbieder rekent zijn m.i. niet interessant. Ik heb een pas van Flowcharging dus die 10 cent per sessie kan ik er zelf wel bij optellen.
Maar als je het hebt over prijsinformatie: de TNM/Allego snellalders hebben een schermpje. Is het nou zoveel moeite om na het kiezen van de wijze van laden een schermpje te laten zien: de kosten voor het gebruik van deze laadpaal zijn € 0,25 per kWh plus de gebruikelijke kosten van uw laadpasaanbieder. Akkoord? Ja/Nee

Kies je voor chademo: "De kosten voor het gebruik zijn € 0,50 per minuut plus de gebruikelijke kosten van uw laadpasaanbieder. Akkoord ja/nee?

Veel moeilijker kan het niet zijn...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

Ik heb overigens van eviolin ("laadpaal aanbieders") de volgende reactie ontvangen:
Uw ervaringen over slechte informatie van de laadinfrastructuur is helaas inderdaad de realiteit. Dit betreft zowel prijsinformatie als correcte informatie over de locatie en beschikbaarheid. De informatie is beschikbaar, maar zeer verspreid en niet altijd even betrouwbaar. U heeft ook helemaal gelijk als u stelt dat dit Nederland onwaardig is. Als eViolin zijn we ons dit zeer bewust.

Er wordt inmiddels hard gewerkt aan verbetering om de status van de laadpalen correct te krijgen en te zorgen dat voor, tijdens en na de transactie de prijsinformatie en rekening informatie direct beschikbaar is. eViolin en alle operators en service providers in Nederland zijn daarvoor bezig hun systemen te upgraden. Internationale aansluiting is hierbij eveneens een groot aandachtspunt. We doen dit onder ander door implementatie van nieuwe protocollen en het sluiten van nieuwe overeenkomsten. Helaas is dit echter niet van vandaag op morgen te realiseren.

Afgelopen week heeft het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in ieder geval een grote stap gezet door funding beschikbaar te stellen om de verbeteringen professioneel en met grote haast aan te kunnen pakken. Ook eViolin is hierbij grote stappen aan het nemen.

Helaas kan ik echter geen datum noemen dat alle problemen zijn opgelost, aangezien we afhankelijk zijn van implementaties door de verschillende partijen. We zitten hier echter wel bovenop. De komende maanden zullen geleidelijk de veranderingen zichtbaar worden en we streven ernaar begin volgend jaar klaar te zijn met de grootste verbeteringen.

Uw oproep helpt ons in ieder geval om de noodzaak tot verbeteringen inzichtelijk te maken bij de leden van eViolin en andere betrokkenen.
Er staat dus nog wat te gebeuren...

Van de kant van de ANWB is het oorverdovend stil....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bitman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2015 07:15
Actief als: particulier
Locatie: Redhill, UK
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door bitman »

Van de kant van de ANWB is het oorverdovend stil....
ANWB, ja met al die EV's is er weinig to doen voor hun en ik denk ook dat het meer verstrengelingen heeft met de Olie baronnen?

waarom heeft the ANWB geen grote mobile battery in hun van zodat een gestrande EV even een lading kan krijgen?
BMW i3

Your hurry is NOT my problem; think MPG

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door OlafH »

Het is inderdaad te gek met die ondoorzichtigheid in kw/h prijzen. Nu heb ik net via de gemeente een laadpaal in de buurt aangevraagd (er kunnen er niet genoeg zijn natuurlijk) en kwam ik op de site van Cofely, waar EV-box weer bij hoort. Mooi blabla verhaal dat je een pas van Cofely kunt aanvragen met extra aantrekkelijke prijzen voor de gemeente waar zij afspraken mee hebben gemaakt. Dus honden spitsen hun oren als ze Frolic horen! Gelijk maar even uitzoeken en gebeld of ik dus niet goedkoper kan laden in mijn of andere gemeentes met de Cofely pas.

Als voorbeeld Rotterdam genomen waar ik regelmatig kom en laad. De prijzen via Cofely zijn € 0,34 per kw/h ex BTW in Rotterdam (hun speciale afspraak omdat ze laadpalen hebben geplaatst). Even naast mijn laatste factuur van Flow Charging gehouden, Flow berekent dus € 0,24 ex BTW per kw/h voor laden in Rotterdam. Nogal een significant verschil dus!
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015 12:08
Actief als: professional

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door 12Charge »

Hallo forumleden,

Het is inderdaad bizar, dat het nauwelijks mogelijk is om een heldere prijs voor een laadsessie VOORAF te communiceren. Daar komt nog bij dat het nu nog eens NIET mogelijk is om middels de gemiddelde laadpaal realtime in de database een controle uit te voeren of de potentiële klant zijn/haar rekening(en) heeft betaald!? Het kan dus zijn dat jij als chauffeur, middels je pas, wilt gaan laden en wel toestemming krijgt om te laden. Terwijl er nog een niet betaalde factuur openstaat.
Daar wordt nu aan gewerkt door o.a. BeCharged/12Charge met TNM en anderen om dat wel mogelijk te maken.

Maar de kosten voor een laadsessie worden bepaald door:

1. De eigenaar van de laadpaal, die stelt een kWh tarief in (ex.BTW). Laadpaal dient te worden terugverdiend, samen met de rest van de investering om die laadpaal te laten functioneren.
2. De Charging operator, die ervoor zorgt dat middels een dienst PER STEKKER op die laadpaal, dat er communicatie is en een koppeling naar de Service Providers. Hiervoor wordt een (vast?) bedrag per maand aan de eigenaar van de laadpaal in rekening gebracht.
3. De Service Provider, die laadabonnementen uitgeeft met laadpas en/of app. De Service Provider berekend dus ook een X bedrag aan de Charging Provider voor zijn dienst. Deze Service Provider dient (wanneer je ook bij andere laadpalen wilt laden) een Roaming overeenkomst af te sluiten met de beschikbare collega's (kost bijvoorbeeld ook x per kWh, per laadsessie).
4. En niet te vergeten de FISCUS.

Verder is er ook nog e.e.a. te ontdekken op t gebied van LEVERINGSvergunningen van elektriciteit, want ook die moet de eigenaar van een (openbare) laadpaal hebben. Maar dat is nu nog grijs gebied.
Het lijkt erop dat elektrisch rijden nog in ontwikkeling is, maar dat er vorderingen worden gemaakt is zeker. Een actief meedenkende overheid (aanpassing van bestaande regelgeving) zou helpen om de vaart erin te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door BB-One »

@12charge
Zoals ik al eerder aangaf in reactie op jouw post d.d. 19 september, eventuele problemen van de laadpaal eigenaren zijn voor mij als consument niet van belang. Dat een laadpaal eigenaar kosten heeft lijkt mij overduidelijk. Dat er niet realtime op wanbetalers gecontroleerd kan worden, is vervelend voor de laadpaaleigenaren, maar kort gezegd het zal mij een worst wezen (moet je maar zorgen dat dat geimplementeerd is). Dat is onderdeel van het ondernemerschap. Die problemen heeft de bakker op de hoek ook en maakt laadpaaleigenaren niet uniek.

Het probleem voor mij als consument is en blijft gewoon: Ik weet niet wat ik moet gaan betalen als ik mijn stekker in een 'vreemde' laadpaal stop en dat is iets wat ik wel wil weten.
Daarnaast bevordert de huidige situatie niet de concurrentie, dus ik denk dat er binnen niet al te lange tijd de overheid zich hiermee gaat bemoeien en ik denk dat je als laadpaaleigenaar niet zit te wachten op overheidsbemoeienis (bijv verplichte onderlinge leveringstarieven/voorwaarden, maximale prijsstelling voor oligopolisten etc) Kortom ik denk dat eviolin en andere belangenorganisaties van laadpaaleigenaren snel grote stappen zullen moeten zetten willen ze dat voor zijn.

Ik heb overigens bericht ontvangen van de ANWB:
Dank voor uw mail. We zijn het helemaal met u eens. Daarom zit de ANWB in eViolin. Dit is de belangenvereniging van, voor, door laadpasuitgevers en laadpaalexploitanten. Binnen deze vereniging zijn we hard aan het werk om deze prijsinfo op een transparante manier te ontsluiten richting de gebruikers van openbare laadpunten. Kortom, uw signaal is voor een teken dat we met de goeie dingen bezig zijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door OlafH »

@12charge: er zijn wel meer consumentenartikelen waarvan de prijsstructuur complex en ondoorzichtig is. Maar dat is geen enkel excuus voor de wanorde die nu heerst in laadpalenland. De aanbieders moeten denken in eenvoudige en transparante prijsstelling voor de gebruiker. Al het andere is de meerwaarde van de schakels in de keten waar ze hun marge voor mogen hebben. Je loopt ook niet de supermarkt in en gooit je karretje vol om er een maand later achter te komen dat je teveel hebt betaald. Dat is gewoonweg niet het probleem van de consument. En als betaling achteraf een probleem is, dan is dat zo gefixt met een debitcard. Geen hogere wiskunde en al op verschillende gebieden toegepast. Echter geloof ik niet dat dat een serieus probleem kan zijn, omdat een maandelijkse factuur maximaal een paar tientjes is c.q., dat is het risico mocht het echt absoluut niet incasseerbaar zijn. Iets anders dan bij bijvoorbeeld een telecomprovider waarbij je in een maand bellen naar Australië snel richting de 1000 euro afbreukrisico gaat.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

@OlafH: helemaal eens. Er ligt m.i. een technisch-organisatorisch probleem onder: de meeste van die palen zijn ongelofelijk dom, kunnen nog net "thuis" authorisatie vragen en sessie afmelden en dat is het. De user-interface is meestal niet meer dan een el-cheopo RFID lezer en een drie-kleuren LED. Eigenlijk schande voor de prijs die ze kosten.

Het maximaal haalbare met deze infrastructuur is waarschijnlijk het model OV-jaarkaart, (bij start 15 euro afboeken en bij einde terugboeken wat niet is gebruikt) en we weten hoe dat project gaat. Ik zie het niet gebeuren.

Eerlijk gezegd lijkt mij een pin-automaat model zelftankstation voor de NL markt het handigste. Niks geen roaming en alles bestaat al.

Je kunt blijven hopen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door daf55 »

Via twitter las ik dat er fout gefactureerd kan worden door TheNewMotion. En ik kreeg vanavond zelfs een mail van FlowCharge (waar ik de laadpas van gebruik) dat ook mij een raar bedrag berekend moest worden:

Dik 55 euro voor een +/-80% lading bij Hotel vd Valk in Vianen...

Check je facturen!

Flowcharge gaat het voor mij regelen, top service!
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door GertjanVB »

Vianen is een erkend fouttarief lader. Er wordt op tijd ipv kWh afgerekend. Nu al drie facturen binnen met die fout, ook nadat de eerste gecrediteerd werd. Per laadbeurt kun je daar makkelijk per laadbeurt 12,00 de bietnbrug op. Van 't weekend maar weer in de pen klimmen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door PieterZoe »

Dank voor de waarschuwing. Ik heb daar al een paar keer op het punt gestaan om te laden maar ga dat nu voorlopig maar even overslaan : )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

Tiel ook. Staat er overigens duidelijk op. Nog geen factuur gehad, dus ik ben benieuwd. Is echter de enige snellader in "rivierenland". De lader bij Van der Valk is volgens mij nog steeds afgesteld op 3.7 kW / gratis i.p.v. de beloofde "binnenkort" 22 kW.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door OlafH »

Als dat ding het überhaupt doet, laatst met druilerig weer was er geen milliwatt uit te krijgen. Ik mocht aan de laadpaal van "de baas" om de hoek van het Van Der Valk, maar dat was een laadpunt met een stekker voor een Fisker (weet niet meer wat voor stekkertype) en die paste niet.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door zoe2goe »

De factuur van TMN van deze laadpaal-ervaringen-openbaar-t15085-300.html#p139425 laadsessies

27ct per minuut. Niet echt goedkoop, 37ct per kWh als de paal 43kW zou leveren c.q. de auto wil opnemen.

Het loopt echter met dit afrekenen per minuut snel op met een koude of volle accu, of als de paal niet echt wil (zie link).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door landfort »

Wij waren ook al tot de ontdekking gekomen dat het totaal NIET duidelijk is wat je waar moet betalen. Soms betaal je per minuut (en hoeveel stroom krijg je dan?), soms een starttarief, enz... De vraagstelling vooraf met ja/nee en een indicatie van de kosten is een must (helemaal als je dit van te voren via een sticker op de paal of liever nog de app - dan kan je nog kiezen of je naar die paal gaat of een andere - kan zien).

Nog een lange weg te gaan denk ik. Ben reuze benieuwd wat onze rekening gaat laten zien :fp: . Van de week 'kon' ik met mijn pas een lading van een andere auto stoppen... blijkbaar was die vol? (1 paal, 2 laadpunten). Of heb ik voor 2 betaald.
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PetervG
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 aug 2014 21:11
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door PetervG »

Hierbij een waarschuwing voor Zoe rijders met een R240 die gaan laden bij een snellaadpaal van Allego, doordat Allego 50ct/min rekent en de Zoe R240 maximaal met 22kW kan laden, ben je dus bijna 2x zoveel kwijt aan kosten dan een Zoe Quickcharge.

In November 2015 heb ik tijdens een lang weekend mijn Zoe een 3-tal keren opgeladen bij een Allego snellandpaal bij Landal Greenparks in Burgh Zeeland, volgens de factuur van TNM heb ik 16kW (51min), 3kW (36 min) en 4kW (35 min) geladen, wilde de auto vol hebben voor een lange rit. Kosten waren 20 euro, 15 euro en 14 euro. Totaal 49 euro voor 23kW!. Heb contact opgenomen met TNM, die weer contact heeft opgenomen met Allego over de wijze van kosten berekening, Allego heeft totaal geen begrip voor de situatie dan mijn Zoe R240 langzamer laadt. Men zegt dat een Tesla Model S ook maar met AC 22kW laadt.
Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ben met de uitleg van Allego, ben benieuwd of dit effect heeft.

ps: Zal mij binnenkort verder voorstellen via het forum. De korte versie, sinds 26 Oktober 2015 in het bezit van een Zoe (met R240 motor) kleur wit met 17" techrun velgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door GertjanVB »

Zo ver ik weet rekenen de palen van Allego/TNM af per volume = kWh
We hebben ook nog Allego palen via MisterGreen en die zijn idd zeer prijzig (als ze niet gratis tbs worden gesteld)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PetervG
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 aug 2014 21:11
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door PetervG »

Heb zojuist gekeken op de Allego site, zie hier alleen nog maar kosten met starttarief en een uurtarief afhankelijk van het vermogen, bij snelladen rekent men ook een starttarief en tarief per minuut, zie nergens meer een prijs per kW staan.

De bewuste paal was
starttarief prijs per minuut
Burg Haamstede (Landal Resort Haamstede) € 0,50 € 0,39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door GertjanVB »

Hebben we in ieder geval bewezen dat het onduidelijk is, want;
- Burg-Haamstede 43 kW geeft op de TNM-site idd alleen tijdtarief en is in de App niet te vinden (max 23w)
- Oosterhout wel 43 kW AC is in de App per volume a 0,25 cent en op de TNM-site per tijd a 0,50/min
Beneluxweg.jpg
IMG_1899.jpg
Dit is zo ongeveer de reden dat dit draadje is gestart en niet de eerste keer dat dit wordt gesignaleerd en onder de aandacht van TNM wordt gebracht. Gelukkig rekenen ze over kWh af bij de TNM, zo niet even naar de klantenservice reageren.
Denk dat we Ad weer in stelling moeten brengen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PetervG
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 aug 2014 21:11
Actief als: particulier
Locatie: Wassenaar

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door PetervG »

Helaas werd in mijn geval dus per minuut gerekend en wordt het een kastje/muur verhaal, Allego zegt TNM factureert, echter Allego bepaalt de prijs.

Kijken of ik vanuit klantenservice TNM nog een reactie krijg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Prijzen laden onduidelijk

Bericht door GertjanVB »

Geen kastje muur. Als je een TNM laadpas hebt moet je bij TNM zijn, daar heb je een contract mee. Allego kan prijstechnisch niets voor je doen, alleen technisch en dat doen ze goed. Tot op heden ben ik altijd gecrediteerd door TNM
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Onderhoudsschema en prijzen
    door Sjaak H » » in Captur 2
    2 Reacties
    93 Weergaves
    Laatste bericht door Sjaak H
  • Easylink brandstof prijzen
    door Sandeman » » in EasyLink
    1 Reacties
    240 Weergaves
    Laatste bericht door IanMoone
  • sms begin laden/eind laden.
    door Raijmond » » in Opladen Zoe
    0 Reacties
    254 Weergaves
    Laatste bericht door Raijmond
  • Wil niet meer laden
    door Verwijderde gebruiker 41109 » » in Captur E-TECH
    5 Reacties
    692 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109
  • Controle tijdsduur bij laden
    door Injector1 » » in Technische vragen Zoe
    0 Reacties
    307 Weergaves
    Laatste bericht door Injector1
  • Foto' laden in open rlink
    door Aart&Riet » » in Austral
    3 Reacties
    466 Weergaves
    Laatste bericht door CreatoX
  • laden met 3000 watt stuk?
    door biezelinge » » in Electronica Captur 2
    14 Reacties
    838 Weergaves
    Laatste bericht door Verwijderde gebruiker 41109