Gezien de discussie nu in twee andere topics over de tarieven van het snelladen bij The New Motion / Allego, leek het mij handig om dit even in eigen topic onder te brengen.
Bij de afrekening over juli 2015 van mijn snellaadsessies bij een Allego /TNM werd ik onaangenaam verrast:
- De snellaadsessies zijn afgerekend op basis van een tarief van € 0,50 (?) per minuut.
- Op basis van een tarief van € 0,50 per minuut plus startkosten van € 0,35 kom ik overigens niet op het bedrag dat bij mij in rekening is gebracht. Het verschil is weliswaar 'klein bier' maar toch (voor tarieven zie website TNM: https://www.thenewmotion.com/elektrisch ... snelladen/ )
- Echter: In de app van The New Motion en de website van TNM met de laadpalen wordt voor AC snelladen een tarief van € 0,25 per kWh aangegeven.
Ik heb een laadpas via flowcharging, daar heb ik het in rekening brengen van het verkeerde tarief neergelegd. Ondanks wekelijks aandringen heb ik daar nog geen inhoudelijke reactie op gehad.
Brengt mij echter wel tot het volgende (ik heb het ook al eerder aangegeven in een ander topic)
De tarieven van het laden zijn uitermate onduidelijk, je hebt als je bij een laadpaal geen enkele melding van wat het tarief is van het laden. Ik heb bijvoorbeeld als geintje wel eens gemeld ik zet ergens een laadpaal neer en vraag gewoon 5 euro per kWh niemand die het merkt (ja pas als de afrekening van de pasverstrekker komt) Het enige waar je (een beetje?) vanuit kan gaan zijn de tarieven die in de diverse apps worden vermeld, maar hoe accuraat zijn die?
Nu de EV markt langzaam in de puberteit komt denk ik dat het van belang is dat er een verplichting komt voor laadpaal eigenaren om ergens hun officiele prijzen te publiceren, zodat duidelijk is waar je voor betaald.
Ik denk dat dit aan enerzijds consumentenorganisaties overgelaten moet worden, maar zeker ook aan de branche zelf. Ik heb zojuist al contact via de e-mail gezocht met de ANWB hierover. Weet iemand nog andere belangenorganisaties?
Niet gehinderd door enige juridische kennis (maar wel gebaseerd op Besluit prijsaanduiding producten: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/g ... 02-09-2015 ) kom ik tot de volgende verbeterpunten (wellicht zelfs overtredingen van de wet..):
- Prijzen worden dan weer excl BTW vermeld dan weer incl BTW (als er particulieren onder de klanten zijn dan moet er incl BTW geadverteerd worden.
- Prijzen moet ondubbelzinnig aan klanten kenbaar gemaakt worden inclusief aanduiding welke meeteenheid gehanteerd wordt. (Je zou discussie kunnen hebben of de laadpaal valt onder de uitzondering "Producten die aangeboden worden via een automaat"(Bijlage II bij het besluit), maar dan nog moet de prijs wel vermeld worden, maar dan zou de prijs per meeteenheid niet vermeld hoeven te worden)
Ideetjes van mijn kant:
- QR-code op een laadpaal; je scant deze en je krijgt direct de prijs te zien. Nadeel is dat je een telefoon met internet verbinding moet hebben.
- Gratis telefoonnummer waar je naartoe kan bellen en je het paalnummer in kan voeren en dan de prijs te horen krijgt.
- Prijssticker op de laadpaal (hoe simpel kan het zijn...)
Prijzen laden onduidelijk
-
BB-One
Topic author - Lid

- Actief als: particulier
-
GertjanVB
- Donateur

- Contacteer:
Re: Prijzen laden onduidelijk
Het is idd een soepzootje en blijkbaar lastig of onmogelijk goed te factureren of zelfs überhaupt te factureren. Daarnaast het geven van heldere info over de prijzen. Als je je dan gaat buigen om dat op orde te krijgen kun je gelijk de opmerking van Luc Weide meenemen en daar de juiste capaciteit bij vermelden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
BB-One
Topic author - Lid

Re: Prijzen laden onduidelijk
Ik wacht de reactie van de ANWB even af. Maar is er een belangen organisatie voor laadpaal exploitanten? Google geeft geen uitsluitsel.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 94 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 803 -
Laatste bericht door Soeski
17 aug 2025 11:07
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 983 -
Laatste bericht door BasK
03 jun 2025 21:40
-
-
Reacties: 26
Weergaves: 3120 -
Laatste bericht door Kreek
13 dec 2025 18:48
-
-
Hard motorgeluid tijdens laden accu
door Asterixenobelix » 28 jul 2025 12:27 » in Motorisch & Brandstof Espace VI -
Weergaves: 965 -
Laatste bericht door Jo-Duster
31 mar 2026 11:52
-
-
-
Weergaves: 539 -
Laatste bericht door Jurges
12 apr 2026 23:38
-
-
USB-C poorten 5 E-TECH ook geschikt om op te laden?
door Eric1403 » 18 sep 2025 18:53 » in Renault 5 Z.E. -
Reacties: 8
Weergaves: 1564 -
Laatste bericht door KDrive
23 sep 2025 09:27
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 126 -
Laatste bericht door Jo-Duster
30 mar 2026 16:15