Nou, ik heb weer wat meer informatie in de "zou het kunnen wezen" sfeer. Dit wordt een erg technische post, dus gauw afhaken als je niet van die interesse bent. Twee zaken.
- rvdput zegt dat de de 43kW van de Zoe minder dan 10% van het trafovermogen is. De kleinste distributietrafo's zijn 400KVA (stel je een staalplaten doos van 75 bij 50 bij 75 voor met een paar aansluitingen en koelribben), dus ik ga voor het gemak maar even uit van 500KVA, op 10kV. Betekent in transformatorland dat dat het vermogen is wat je er IN kunt stoppen aan de primaire kant, en dat deze systemen meestal dubbel worden gedimensioneerd maar dat terzijde. Hitte door eddy-currents door harmonsichen is wel degelijk een thema, maar ik ben het eens hoor, deze verhouding is behoorlijk overmaats. Als er nou 4 Zoe's stonden te laden was het wat anders, maar dit moet wel lukken. Valt overigens een pagina over vol te schrijven aan leuke feitjes, annecdotes, etc, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. De belangrijkste indicatie voor deze stuurman aan wal is dat de lader uitschakelt en niet de transformatorbeveiliging.
- de beveiliging van de lader schakelt zeer waarschijnlijk uit op een aantal parameters:
o auto neemt meer af dat hij toegewezen krijgt door het pilotsignaal --> goede beveiliging, niet het issue;
o AC of DC aardlek --> ditto
o maar deze kende ik niet: fase-gelijkheid
In principe worden de fases gelijkelijk belast. Bij zo'n laadstation al helemaal want alle aansluitingen zijn symmetrisch over de drie fases verdeeld, behalve als je met een één fase auto AC gaat laden, en dat niet aan de orde hier. Als de fases scheef gaan betekent dat dat er iets lelijk mis is. Een terechte beveiliging dus. Er zijn meerdere methodes om dat te meten. Een ervan is kijken naar de stroom door de nul-geleider. Bij een nette afname wordt is dat nulpunt netjes door de drie fasen "in het midden gehouden" en loopt er geen stroom door die ader. Bij ongelijke belasting gaat er wel stroom door de nul-geleider lopen. Maar een gezonde Zoe trekt natuurlijk niet ongelijk aan de fases. Edoch, als de derde harmonische (200 Hz) sterk is vertegenwoordigd levert die opgetelt WEL een stroom door de nul-geleider. Het is heel goed denkbaar dat het probleem hierdoor wordt veroorzaakt: de betreffende opstelling (Zoe, type trafo, kabellengtes) geeft een sterke derde harmonische. De ABB lader staat waarschijnlijk tamelijk krap afgesteld op stroom door de nul-geleider, tja, en dan gaat het fout. Samenloop van 4 omstandigheden dus.
**Als** dit klopt:
- hoorde je het het eerst op renaultforum.nl

- is met die overgedimensioneerde trafo de simpelste oplossing de ABB lader wat relaxter in te stellen voor nul-geleider stromen. De oplossing op wat langere termijn is hopen dat met wat filteren die derde toch nog voldoende onderdrukt kan worden, maar misschien is dat helemaal niet nodig.
Ik ben echt benieuwd!