Misschien kunnen jullie mij een beetje helpen met het bevestigen / ontkrachten van een vermoeden wat ik heb.
Ik heb een P20 lader van KEBA met vaste kabel en de versie die ik heb kun je met een externe schakelaar of relais aan en uitzetten. Ik gebruik dat actief om alleen te laden op nachtstroom. De lader gaat om 11 uur aan, en ook in de weekeinden en feestdagen. Voorkomt allemaal ongelofelijk gedoe met de timer instellen en later wil ik dit gebruiken voor betere PV integratie.
Als ik de auto aansluit komt het "controleren" scherm op in de auto. De lader is natuurlijk wel "aan", maar start niet het laadproces. Volgens mij blijft de auto op "controleren" staan, lees, ze dus ten minste deels wakker blijft, maar dat weet ik niet 100% zeker. Vervolgens wordt op zeker moment het laden geactiveerd. Ik kan dat overigens ook met de hand starten. Je hoort het relais in de lader inschakelen, de bekende klik in de auto en "daar-gaat-ie", loopt als een raket. Nu komt het (als mijn vermoeden dus klopt).......
Het komt wel voor, bijvoorbeeld als ik iets aan het testen ben, dat ik na verloop van tijd het laden weer stop via dat besturingscontact van de lader. Proces stopt keurig. Het lijkt er echter op dat de auto het nu wel welletjes vindt en na enkele minuten in diepe slaap gaat; als je na zeg 10 minuten weer inschakelt gebeurt er niets meer. De indicatie op de lader springt keurig om, maar de auto gaat niet opladen. Als je dan bijvoorbeeld op de afstandsbediening van de deur drukt, schrikt ze wakker en oh oh oh, ik kan laden, gaat het pas weer verder.
Het is te weinig voorgekomen dat ik met zekerheid kan zeggen dat het bovenstaande precies klopt, ik ga uiteraard zelf verder experimenteren. Kunnen diegenen die bijvoorbeeld een contactslot op hun lader hebben dit scenario een keertje voor mij nabootsen? Ik kan me voorstellen dat het mede afhangt van "hoe" de lader tegen de auto zegt dat het helaas even niet verder gaat nu c.q. dat het wel weer kan.
Onderbreken van laden
-
zoe2goe
Topic author - Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Onderbreken van laden
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
fivari
- Lid

- Contacteer:
Re: Onderbreken van laden
Ik heb een gelijkaardige configuratie waar een SSR de scheidinstransfo van het laadstation bekrachtigt om niet permanent de transformatorverliezen te hebben. Bij inpluggen en eenmalig activeren, geen enkel probleem.
Wanneer het laadproces enkele keren op een "vuile manier" onderbroken wordt, lijkt het inderdaad alsof de Zoe zegt: dit is geen goed laadpunt e wordt er bij de volgende activatie het laden niet meer gestart. En inderdaad: dan helpt het de deur even te openen.
Wanneer het laadproces enkele keren op een "vuile manier" onderbroken wordt, lijkt het inderdaad alsof de Zoe zegt: dit is geen goed laadpunt e wordt er bij de volgende activatie het laden niet meer gestart. En inderdaad: dan helpt het de deur even te openen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezenwww.fivari.be
| Hide post links |
-
zoe2goe
Topic author - Gerespecteerd lid

Re: Onderbreken van laden
Dank fivari. Ja, die indruk heb ik ook. Maar dit lijkt toch iets anders te zijn. Het lijkt geen "afkeuren" te zijn (wat heb ik vaker gehad, ook bij pu…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 21 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 803 -
Laatste bericht door Soeski
17 aug 2025 11:07
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 983 -
Laatste bericht door BasK
03 jun 2025 21:40
-
-
Reacties: 26
Weergaves: 3120 -
Laatste bericht door Kreek
13 dec 2025 18:48
-
-
Hard motorgeluid tijdens laden accu
door Asterixenobelix » 28 jul 2025 12:27 » in Motorisch & Brandstof Espace VI -
Weergaves: 965 -
Laatste bericht door Jo-Duster
31 mar 2026 11:52
-
-
-
Weergaves: 539 -
Laatste bericht door Jurges
12 apr 2026 23:38
-
-
USB-C poorten 5 E-TECH ook geschikt om op te laden?
door Eric1403 » 18 sep 2025 18:53 » in Renault 5 Z.E. -
Reacties: 8
Weergaves: 1564 -
Laatste bericht door KDrive
23 sep 2025 09:27
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 126 -
Laatste bericht door Jo-Duster
30 mar 2026 16:15