Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik zelf verwacht een ontwikkeling naar oplaadpunten op bestemming of bij grote wooncomplexen
- met (veel) meerdere aansluitingen
- waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent,
- van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen
- en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden).
Interessant maar vooral ook zeer kostbaar. Een dergelijk slim systeem kost vooral verschrikkelijk veel tijd en geld; heb je enig voorbeeld of indicatie van gemeentes die dat durven doen? Met het terugvallen van de investeringen zie ik helaas nog weinig beweging op korte termijn
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

met (veel) meerdere aansluitingen
zijn er al in sommige parkeergarages
waarbij je kunt zien na hoeveel tijd je aan de beurt bent
wie het eerst komt, het eerst maalt (met maximale spanning)
wie later komt heeft de keus: rustig afwachten op doorrijden.
van te voren de gewenste afname (laadduur of kWh) kunt instellen

bij een EV blijf je er NIET bijstaan als ie oplaadt
maar soms duurt de sanitaire stop en/of de koffie wat langer dan gepland.
en achteraf betalen via een parkeermeter (op basis van laadtijd + parkeertijd na het laden)
voorkomt dat het oplaadstation wordt misbruikt als parkeerplaats
en maakt voor het betalen ON-afhankelijk van providers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Ook ik heb een keer opgeladen bij fastned laatst en dat is de énige keer dat ik ze echt nodig heb gehad in de afgelopen duizenden kilometers. Ik schrok me een hoedje van de kosten en ook voor mij geldt als redelijke veelrijder dat een abonnement van 12 euro gewoon niet interessant is. Als FastNed niet rigoureus aan het prijsmodel gaat werken voorspel ik dat ze het niet lang gaan redden nadat de investeringseuro's op zijn.

Dagelijks laad ik thuis op en onderweg op bestemming, wat gewoon bijna altijd lukt in grote en middelgrote steden. Hiervoor krijg ik van Flow een rekening tussen de 40 en 60 euro per maand. Belachelijk dus om een abbo af te sluiten wat 12 euro extra kosten betekent, maar geen besparing. Zelfs als alle geplande stations er staan is dat onvoldoende voor me om hier meer voor te willen betalen, omdat de dekking al uitstekend is van andere aanbieders.

Er zijn ook (vlak) langs de snelweg steeds meer prima normaal geprijsde snelladers, zoals bij McDonalds en Van Der Valk waar ik veel gebruik van maak. Ik vind het jammer, want FastNed zou een mooi concept kunnen zijn, maar als de prijzen niet in lijn komen met andere aanbieders zullen ze mij alleen in noodgevallen als klant zien. En dan is de vraag ook nog eens of ik niet liever van de Renault Route service gebruik maak...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Dat is inderdaad het dilemma: ik gun het Fastned van harte dat ze met hun ondernemd initiatief slagen, ik heb echter mijn twijfels over het aantal klanten dat ze trekken bij het huidige prijspeil.
Maarrrrrr alles veranderd als het aantal EV's gaat toenemen en we gaan vechten om een laadpunt.
Maarrrrrr alles veranderd als het bereik van nieuwe EV's gaat toenemen.
Etc, etc, het komt dus neer op visie. Wat nu volkomen waanzin lijkt, kan morgen de gouden greep zijn en we weten het nu gewoon nog niet!
Mooie en spannende tijden!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Maar.... wat waarschijnlijk niet zal veranderen, is het aantal kilometers wat men rijdt. En ik durf te stellen dat 70-80% van de elektrische rijders per dag dus niet meer dan 10-15 kWh nodig heeft (= goed voor 50-75 km). Nu, maar ook in de toekomst. En dan is het maar de vraag of er voldoende mensen komen laden aan de snelweg.
Ik denk dat we nog andere concepten gaan zien. Maar inderdaad, leuke en interessante tijden maken we mee.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Dat is ook niet de doelgroep. Particulieren tanken nu met hun stadsauto ook niet aan de snelweg. FastNed mikt dan ook waarschijnlijk op de zakelijke (veel)rijder. Mijn punt is dat ik dat ben en FastNed absoluut niet nodig heb, dus zeker niet extra wil betalen om bij hen te tanken. Ik ben benieuwd...
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Precies mijn punt OlafH.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Het is en blijft een afweging, gemak vs kosten. Als je kijkt naar de tankstation aan de snelweg. Bestuurders willen blijkbaar ongeveer 5 euro extra betalen (10 ct extra per liter en dan voor het gemak 50 liter) maar hiervoor krijgen zij wel 500 kilometer rijbewijs dus 1 euro per 100 kilometer . Als je dan hetzelfde loslaat op de zoe kom je dus uit op een tarief van 5 cent extra per kwh. Gooi daar nog het gemak van het snelladen boven op en dan kom ik op een tarief van ongeveer 40 cent inclusief btw per kwh. En dan geen starttarief.
Afgelopen weekend bij mij zelf gezien, fastned lag letterlijk op de route maar ik ben 10 km omgereden om bij een andere goedkopere snellader te gaan laden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

En was bij die goedkope(re) paal WEL horeca ???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Ja, ik ben omgereden naar pesse snellader van newmotion /allego bij green planet (in mijn beleving het mooiste tankstation van Nederland!) in plaats van naar de Panjerd te gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

Dat bedoel ik.
Horeca for ever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door BB-One »

Voor mij maakt horeca wel of niet aanwezig niet echt uit. Maar ik snap dat dat voor een ander anders kan zijn. Ik kan me heel goed een half uurtje vermaken. Ik heb een usb stick met wat tv programma's erop, via r-link afspelen en de tijd is zo voorbij, vorige week in 32 minuten van 6% naar 97%. Maar met horeca is de tijd zeker sneller voorbij, kopje koffie en je bent zo een kwartier verder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Sinds mijn aankoop bijna twee weken geleden al 1700 km erop zitten (1100 in de eerste drie dagen), dus al aardig wat snellaadsessies erop zitten. Range Anxiety alleen op de eerste dag gehad (te lange proefrit en te lange weg terug naar huis), maar alle lange afstanden waren een non-issue :clap:

Nu wist ik van te voren al dat FastNed duurder was, ik ben al veel langer certificaathouder, dus elke discussie goed gevolgd. Bijna zover gekomen dat ik het hele business plan van fastned zou weggooien (als je puur rationeel kijkt). Maar na die 1000+km moet ik bekennen dat het allemaal erg meevalt en ik de portemonnee minder belangrijk vind vergeleken met het comfort dat het bied.

Nu is het een stukje duurder natuurlijk dan the new motion, dat wist ik van te voren. Maar:
- het lag op alle routes
- hun systeem werkt echt subliem (na twee minuten klaar, op een pas moest ik een paar dagen wachten)
- lekker overdekt was prettig met al die buien van het weekend
- snelle wifi is erg prettig in combinatie met alles wat ik op internet doe (een simpel abo van 10 euro, dus ik heb vrijwel geen databundel). Volgende keer neem ik mijn laptop mee, lekker gamen in de auto bij Fastned (EV lan-party?)

Ook bij 't Harde gestaan van The New Motion; gelukkig droog, maar compleet donker en een dicht AC restaurant (en dat op een zaterdagavond.). Sta ik liever in het licht, bakje koffie bij de superma... sorry... het benzinestation, en een picknickbankje ernaast (okee, met regen is dat ook geen voordeel).

Per gereden km idd aardig duur, maar met een absoluut bedrag van 40 piek zou ik zeker geen kilometers omrijden om goedkoper te gaan. 8)
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

Nu is het een stukje duurder natuurlijk dan the new motion, dat wist ik van te voren. Maar:
Stukje? Voor een incidentele gebruiker ca. 2 a 3 keer zo kostbaar ......
- het lag op alle routes
Das inderdaad een voordeel. Al moet ik zeggen dat op de A1 waar ik dit weekend reed er domweg meer Allego/ TNM laders te vinden waren ......
- hun systeem werkt echt subliem (na twee minuten klaar, op een pas
Euhhhhh, wat bedoel je? Een laadpas hoef je 1x aan te vragen (ik heb er zelfs drie zodat ik wat reserve heb) en werkt prima. Vergeet je dat je bij TNM desgewenst kunt kijken 'op afstand' of het vrij is (via oplaadpalen.nl) en bij Fastned niet. Ook geen potentieel probleem met de app/ smartphone/ creditcard (destijds meerdere keren problemen gehad met app).
- lekker overdekt was prettig met al die buien van het weekend
Ik blijf meestal in mijn auto zitten :fp: Of bedoel je die 20 seconden dat je de kabel moet plaatsen? Ik vind het niet heel erg veel toevoegen dat overdekte maar that's me.
- snelle wifi is erg prettig in combinatie met alles wat ik op internet doe (een simpel abo van 10 euro, dus ik heb vrijwel geen databundel). Volgende keer neem ik mijn laptop mee, lekker gamen in de auto bij Fastned (EV lan-party?)
Sja ik heb op zich voldoende aan mijn 4G met 20GB bundel; gamen in 15 minuten? Nou ja mijn punt is dat dit voor mij dus geen doorslag geeft. Zeker niet als ik niet alleen bent en bijvoorbeeld met je kind een fanta gaat halen (en nee dat is niet gezellig bij een tankstation zonder stoelen)

Mijn punt is dat de extra service voor mij nog niet opwegen tegen de flinke extra kosten. Vooralsnog kan ik me alleen voorstellen dat ik Fastned zou prefereren als er bijvoorbeeld Outlanders uren staan te laden zodat er geen plek is bij TNM/ Allego.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Tja het is natuurlijk erg voorkeursgebonden. Ik strek graag mijn benen na een uur rijden en heb daar wat voor over als het regent. Een ander zit prima in de auto en zal er dus nooit voor betalen.

Ik haal ook af en toe een goede hap wat ook dubbel zo duur is dan een bezoekje aan de snackbar (per calorie scheelt dat vast een hoop) en rationeel gezien zou dat ook niet opwegen. Maar ja, ik doe het toch.
Ik bekijk deze discussie ook vanuit diezelfde ooghoek; er zit een behoorlijke markup op, maar het brengt wel wat (soms meer soms minder) comfort op een redelijk lange reis wat erg prettig is.

Ik had ze ook liever goedkoper gezien, maar als ik genoeg rij voor de 12,50 in de maand (moet ik nog berekenen of dat vordelig is), dan vind ik het erg meevallen.

Maar goed, dat is hoe ik er nu na een geslaagde eerste 1800 km naar kijk :roll:
Als ik de volgende rondrit maak zal ik het verder evalueren (en meer niet-fastned laders meepakken) :wink:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
avdvee
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door avdvee »

haal ook af en toe een goede hap wat ook dubbel zo duur is dan een bezoekje aan de snackbar
Mijn punt is dat de hap even goed is (stroom = gelijk / snelheid = gelijk) maar de prijs is meer dan het dubbele. Maar goed ieder zijn ding; ik tank waarnodig ook bij Fastned maar merk dat ik doelbewust TNM opzoek. Zo afgelopen donderdag nog naar Walibi :-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Die vergelijking die ik maakte had idd beter gekund :roll:
Maar punt was dat op een of andere manier mensen veel meer willen betalen voor een relatief eenzelfde product. Een hap op het vstation meepakken voor een hogere prijs ipv even de winkelstraat in te lopen had een betere geweest. Maar die meerwaarde is ook niet twee keer zoveel, dat is zeker waar.

Klopt het trouwens dat alle laders van The New Motion/Allego e.d. een ander tarief hebben? Ik was aan het zoeken naar een tarief om wat mee te rekenen, maar ik vond een aantal verschillende... :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

Mijn laadstrategie is gelijk aan die van @avdvee. Ik denk ook niet dat wij de doelgroep van Fastned zijn. Met de Chademo-adapter van een slordige 500 euro, zal dat de Tesla-rijder zijn. Die heeft geen probleem met het prijspeil, omdat het zakelijke kosten zullen zijn, zijn km-vreters (flatrate abbo) en thuisladen gaat gewoon te langzaam en beter bij Fastned als de Supercharger niet in buurt is.

Tarief van TNM/Allego hangtaf van het tarief dat de uitbater van de locatie rekent en dat kan idd variëren. De overige kosten (TNM, kWh) zijn constant. Maar hierdoor kunnen de laadkosten per locatie verschillen. Over het algemeen zijn bij mij de kosten overigens 0,00.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

Helemaal eens. Met voor wat betreft de Tesla rijders de kanttekeningen dat
1) bij mijn beste weten de Superchargers "gratis" zijn (lees, reeds betaald), en dat
2) een model S na een nachtje op 11kW ook gewoon vol zit. Net als mijn Zoë op 3.6.

Ik wil er maar mee zeggen, dat de gemiddelde Tesla rijder ook niet in de rij staat bij de snelladers. Tel daar bij op dat voor de meeste ook nog eens zal gelden dat als de batterij 's-ochtends net niet helemaal vol zit, er geen enkele reden is om daar zenuwachtig over te worden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Ik las laatst een stelling van fastned (in een nieuwsbrief oid) dat 'de concurrentie' ook hevig werd gesubsidieerd. Dat dit voor gemeentelijke palen en dergelijke geldt snap ik, maar in hoeverre klopt deze stelling als je het over snelladers van TNM of Allego hebt? :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

Overigens de getallen van fastned sinds mijn aanschaf op een rij gezet. Ik heb het normal abonnement aangehouden en ik ben gewoon bij de snellader gaan laden die het meest op de route lag (dus niet alleen fastned om de maandkosten te dekken :wink: ).

Uiteindelijk met 44 cent per kWh geladen na zo'n anderhalve maand, dus dat valt nog best mee (0,07 cent per km?). Dan is de opslag nog goed te doen. Maar zoals eerder is gezegd, en waar ik het onderhand wel mee eens :shhh:, fastned is zo vooral voor de echte veelrijder wel een redelijke optie.

Zijn trouwens alle kabels bij de TNM/Allego laders zo kort? Kan me voorstellen dat autos waarbij het laadpunt niet voorop zit er wat moeite mee gaan hebben. Dit kreeg ik namelijk te horen van een vlaamse i3 eigenaar bij de TNM lader in antwerpen (carrefour was natuurlijk dicht, dus ik was blij dat ik gezelschap had). Gezien de i3 de laadplek aan de zijkant heeft had hij daar af en toe problemen mee (al is het aanbod een schrijnender probleem :lol: ).
Bij De Lucht Oost moest ik zelfs met de Zoe al erg naar voren parkeren om het te halen toen ik op de parkeerplek ernaast stond (schuine plekken en de lader in het midden is voor alledrie de parkeerplekken). Laat staan met een minder gunstig laadpunt op de auto :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 5
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Casss »

Op de website
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... stned.html
Nieuwe financiële basis voor snellaadnetwerk Fastned
Het Nederlandse Fastned, dat inmiddels vijftig snellaadstations voor elektrische auto's langs de snelweg exploiteert, heeft financiële zekerheid voor de komende drie jaar geregeld. Hiermee wordt de periode overbrugd voordat een serieuze laadmarkt voor ev's is ontstaan en een behoorlijk aantal stations winstgevend zal kunnen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Mooi bericht! Wel wordt helaas (wederom) Renault niet genoemd in het lijstje van autofabrikanten die in 2017-2018 met de volgende generatie EV's komen. En dat is weldegelijk het geval.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door GertjanVB »

De ZOE is niet geliefd bij Fastned. Lees het boek van Bart Lubbers. Bron is AC laden, dat volgens Fastned absoluut niet de weg is, eigenlijk gewoon een foute techniek Er zijn innige banden met de Duitse autoindustrie (BMW), Renault en ZOE worden als het even kan niet genoemd in communicatie en persberichten. Zoe rijders mijden (en kunnen dat ook beter vanwege alternatieve mogelijkheden) de Fastned stations en laden alleen als het niet anders kan of als ze founder zijn :wink: Ze zijn dan ook zeker niet de doelgroep van Fastned. Daar zou Renault misschien iets aan kunnen doen door hevige PR te bedrijven, maar als je dat vergelijkt met hoe Nissan dat met de Leaf doet, is dat allemaal marginaal.
Ben overigens wel blij dat Fastned weer een tijdje voort kan en hoop dat ze 't redden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: Fastned heeft er voor gezorgd dat er 3-mode (ChaDeMo, CCS, en AC43) ABB laadzuilen op alle stations komen. Ook doet Fastned nu actief inspanningen samen met Renault Nederland om het 'middenspanningstrafo-issue' op te lossen of tot een zo goed mogelijke oplossing te komen voor Zoe-rijders.
Feit is wel, dat er hoogstwaarschijnlijk na de huidige generatie Zoe Q210 geen EV's meer zullen komen, ook niet van andere fabrikanten, met een AC43kW aansluiting. Dus strategisch is de Zoe Q210 niet voor Fastned, dat begrijp ik. Maar tactisch is de Zoe juist wel heel belangrijk, want dit is op dit moment een belangrijke klantengroep voor Fastned, en Fastned heeft dan ook een goede hoog kwalitatieve klantenservice hoog in het vaandel staan.
Tweede punt: ik vermijd de Fastned stations zeker niet! Ze hebben juist mijn voorkeur: Je staat er droog, hebt gratis WiFi, er is altijd plaats, en de zekerheid dat de stroom 100% groen is. Én het blijft elke keer een vrolijke gebeurtenis: laden bij Fastned: mooie stations, goed verzorgd. Die 10 ct extra per kWh heb ik er wel voor over.
(Uiteraard ben ik overigens ook erg blij met de Allego locaties, ter aanvulling.)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Luc Weide »

De ZOE is niet geliefd bij Fastned.
Allicht: AC laden doe je thuis (3,7 kW) of op bestemming (bijna overal 11 kW).
Als de accu's in de toekomst (nog) groter worden,
dan is er voor de Zoë (nog) minder aanleiding om onderweg bij te laden.

Alle andere merken (dus ook de Duitse) kunnen alleen maar AC "sprokkelen".
Die moeten het vooral hebben van DC snelladen langs de snelweg.

Ik denk dat de voorkeur voor het of het ander afhangt van hoe je woont.
Ik heb een huis met een eigen parkeerplaats en een eigen oplaadpunt.
En dus vind ik het AC systeem van Renault ideaal.

Maar als je in een buurt woont zonder eigen parkeerplaats en dus zonder eigen oplaadpunt,
misschien is dan opladen langs de snelweg wel handig(er).

De tijd zal het leren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

Ik denk dat het nog iets genuanceerder ligt, mede in het licht van netwerkbelasting en kosten van laders. Als inleiding: bedenk dat de huidige stand van zaken met grote batterijen is: laden op maximaal 2C: van leeg naar vol in 30 minuten. De Zoe doet dat, de Tesla model S ook. Dat de S 4 keer zo veel vermogen kan pakken komt simpelweg omdat de batterij 4 keer zo groot is.

- Snelladen is alleen onderweg noodzakelijk: tijd is geld, en niemand zit er op te wachten zich langdurig te vervelen. Dat heeft Fastned helemaal goed gezien.

- Snelladen neemt een onevenwichtig vermogen af als je dat "in de straat" gaat doen. Ook dat klopt in de redenering van Fastned. Wat (Fastned) begrijpelijk niet vertelt is dat het juist veel slimmer om thuis, liefst 's-nachts rustig te laden want dan is zowel het netwerk als de productiecapaciteit onderbelast (ongeveer 60% van de dagbelasting. Ik heb eens uitgerekend hoeveel auto's er kunnen laden in die 40% verschil.........). Ik bestrijd die ontkenning. Er zijn veel redenen om langzaam te laden: prijs, beter gebruik van productiecapaciteit en netwerk, elke morgen volle batterij (of ten minste 150-200 km voller).

- Je hebt in een straat zonder mogelijkheid van eigen opladers liever veel laders die het rustig aan doen, dan een paar die snel gaan: niemand gaat toch midden in de nacht autootje wisselen? Fastned ontkent überhaupt de levensvatbaarheid van langzaamladen op termijn en stelt dat laadnomaden (dank voor dat woord Pieter!) gewoon onderweg gaan snelladen. Het eerste lijkt me onjuist (zie vorige punt), het tweede deels juist: langzame palen in de straat gaan niet weg.

- DC laden vereist aanzienlijk duurdere laders thuis/straat (de grote aantallen). AC laden is voor langzaam veel beter omdat de thuisbox veel goedkoper is en de een slimme autofabrikant delen uit de aandrijflijn kan hergebruiken (Renault is hier extreem ver in gegaan). QED strategie Fastned.

Kortom: het is niet raar dat de volgende EV's CCS "Frankenplugs" zullen hebben: voor thuis is 3.7, en eventueel 7 of 11 kW voor 99% van de rijders méér dan voldoende en is fluitend te trekken door het netwerk, gewoon goedkoop op AC. Onderweg, POWERRRRRR met DC. Tot een 22 kW accu kun je genoemd model nog met 43 kW hanteren. Bij een grotere accus's heb je meer vermogen dan 43kW nodig om 2C te halen en dat kan alleen met DC. 43 kW AC bij Fastned zal heus nog wel een paar jaar blijven, maar ik denk dat het over een jaar of 10 een uitzondering zal zijn in hun business model.

Om het punt verder te illustreren: een vriendje van mij met een Tesla model S, submodel toeters en bellen, en met een redelijke hoeveelheid kilometers per jaar heeft bijna twee jaar vrijwel alleen 16A enkelfasig geladen (wat ik ook doe). Gewoon consequent altijd de stekker er in steken en je niet druk maken over of de accu vol is (dat laatste is bij hem iets makkelijker dan bij ons ;-) ) Als hij woensdagochtend niet vol wegging, och, dan was dat donderdag wel weer rechtgetrokkken. Met andere woorden, ook voor een S rijder is snelladen alleen maar relevant "als het moet".

ps: Eigenlijk is het enige wat tegen de "AC huisoptie" pleit dat je met een AC installatie geen Vehicle to grid of Vehicle to home kunt realiseren. Persoonlijk geloof ik er niet in, maar dat voert wat ver om dat nu helemaal uit te werken. Hoe dan ook, zie hierboven, als het wel wat wordt hebben alle auto's allang een CCS plug, dus tegen die tijd KAN het wel.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door Nivve »

+1 voor wat MartijnEV zegt. Naast de voordelen die hij noemt heb ik bij FastNed tot nu toe nog een 100% werkende geschiedenis, terwijl bij de andere aanbieders er altijd weer een probleempje opduikt.
Nu snellaad ik genoeg voor het normale abonnement, dus in dat opzicht is er voor mij weinig prijsverschil om FastNed ervoor te mijden. Bovendien heb ik certificaten, dus ik ben ook biased als de nete natuurlijk :mrgreen:

Overigens wel een kanttekening bij het mooie verhaal van Zoe2Goe. Ik merk nu aan den lijve wel de situatie waar FastNed het vaak over heeft (of het tijdelijk is of niet is weer wat anders), appartement en (meestal) geen laadmogelijkheid.
De laadpaal in de gemeente (Lisse) is sinds december continue in gebruik (rond de 12 verschillende plugins ondertussen, en bij 6 was het al druk af en toe) door een snelle toevoer van Outlanders en GTE's met de oude bijtelling. Ik heb een appartement in de winkelstraat dus alleen openbare parkeergelegendheid. Nu is het onzeker of ik in Lisse blijf wonen, dus een laadpaal aanvragen is ook niet voordelig als ik over een jaar verkas (en dan zou ik een openbare paal krijgen waar waarschijnlijk nog steeds elke dag een plugin aan staat en het beleid is tergend onduidelijk). Op mijn werk kan ik niet laden (P+R zonder laadgelegenheid) en carpoolen met mijn vriendin (die kan wel laden op het werk) is niet altijd mogelijk.

Dus van de week de snellader bij stadshart amstelveen gebruikt. Regent natuurlijk pijpenstelen, miste ik het afdak van fastned en mistergreen toch wel zeg. Net thuis en weer een plugin aan de paal, dus straks maar weer langs een snellader als ik weg wil (omrijden via Oegstgeest of langzamer laden bij het brugrestaurant). Op dit moment herken ik dat verhaal van FastNed wel :|
Als FastNed nu een snellader tussen mijn werk en huis hadden; gepland voor 2017, aan de A9 oid, jammer genoeg... :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

Dat is toch geen kanttekening? Je bent dan toch een "laadnomade", en dat past toch precies?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 12
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door renault15.17 »

Ik kan me ook helemaal vinden in het verhaal van MartijnEV. Ik merk de laatste tijd ook steeds meer dat ik Fastned meer en meer verkies boven de andere snellaadmogelijkheden. Met name de betrouwbaarheid en goede service speelt daarbij voor mij.

(en o ja, ik heb wel een paar certificaten)
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Dan hier wel een kanttekening... De laadverliezen , in elk geval bij een Zoe, maken het niet erg pragmatisch om op 3.7 kW te laden. Om die reden ga ik toch mijn 11 kW paal maar ophangen op het tijdelijke adres waar ik nu zit. Verliezen kosten geld, maar vind ik eigenlijk ook niet in lijn met de reden waarom ik een EV rijd.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

@OlafH: Helemaal eens. Voor de zekerheid: in mijn, ahem, betoog beschouw ik 11 ook nog "langzaam".
...voor thuis is 3.7, en eventueel 7 of 11 kW voor 99% van de rijders méér dan voldoende...
Overigens wil ik dat binnenkort eens wat beter testen. Als ik vergelijk (in kWh) wat ik laad en wat de auto zeg dat ik verbruik, dan zit daar ongeveer 20% verschil tussen (met vrijwel altijd 16A / 1 fase laden). Dat is dus inclusief het verlies in de batterij zelf wat bij mijn weten nauwelijks vermogensafhankelijk is. Heeft iemand wel eens wat langduriger hetzelfde gedaan met hogere vermogens?

Het andere deel is dat een deel van genoemde "inefficiency" niet zozeer verliezen zijn, maar blindvermogen. De energie gaat niet verloren, maar is wel minder dan stroom x spanning door faseverschil tussen beide en het laden kost daarom simpelweg meer tijd dan verwacht. In mijn geval neemt de auto wel bijna 16A af, maar is het vermogen toch "maar" 3.2 kW. Ik heb wel eens begrepen dat met name dit effect sterker is bij de lage vermogens.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Het is waarschijnlijk veel te kort door de bocht en mijn elektrokennis is al meer dan 25 jaar ongebruikt weggezonken tussen nieuwe informatie, maar ik kijk op CanZE naar het verschil AC dat binnenkomt en DC Power. En daar zit een vrij constant verschil in bij verschillende laadvermogens. Altijd rond de 1,5 kW. Vrij onwetenschappelijk, maar dat betekent dat de laadverliezen procentueel toenemen bij lagere vermogens. Wat volgens mij vaker is waargenomen (o.a. omaladers).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door zoe2goe »

Snap ik, en in principe is de redenering 100% correct. Als tenminste het aangegeven AC vermogen het zogenaamde effectieve vermogen is, dus rekening houdend met de faseverschuiving. Ik ga er nog eens een keer rustig voor zitten; mijn Keba lader geeft het effectieve en het blindvermogen aan, dus er moet uit te komen zijn wat de auto nu eigenlijk aangeeft.

De 11 kW aansluiting: Even oppassen met de oven en het broodrooster en de koffiezetter er bij. Heel vervelend als je hoofdzekering eruit klapt!

Edit: toch nog even naar buiten gelopen. De tussenmeter geeft effectief 3.2 kW aan. De paal 3.19 kW effectief met een powerfactor van 93%, dus 3.43 VA, Canze geeft aan dat er 3.3 kW "available" is. Op zich is dat laatste wel bijzonder, omdat de pilot 3.58 kW aangeeft. Je moet dus aannemen dat de auto met "available" al rekening houdt met zijn eigen blindvermogen.

Het DC vermogen is 2.3 kW. 1 kW is welliswaar een kleiner verschil dan jouw 1.5, maar toch substantieel en klopt simpelweg niet met de 20% verschil die ik heb uitgemiddeld over meer dan 1000 kilometer. Hmmmm. Op dit moment geen harde conclusies.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door OlafH »

Eerst moet ik de twee andere fases te pakken zien te krijgen, er is een 3x25 aansluiting, maar er komt maar 1 fase uit de meter. Nog even de meter losmaken, maar ik denk dat Stedin langs moet komen om 30 cm draad te trekken vanuit de hoofdzekeringenkast. Vanaf daar ga ik het dan even netjes maken en de grootstroomverbruikers verdelen over de fases. In mijn vorige woning kon ik elektrisch koken en wasje draaien zonder problemen tijdens het laden.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Bericht door MartijnEV »

Het gaat wel behoorlijk off-topic
Ik doe nog ff mee: @OlafH - heb je een voorbeeld voor mij van de verdeling van de 'zware' verbruikers over de fasen die je in jouw woning hebt? Wij verhuizen binnenkort ook naar een woning met drie fasen (3x25A) waar ik een 11kW lader ga plaatsen, keuken heeft een inductiekookplaat op 2x16A, vandaar.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht