Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
gewoon met de mond. De klep zit bovenop die zwarte doos dus.scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Top. Gaan we even uitproberen. Moet er wat kappen afsloten dus wordt zaterdag. Laat het weten
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
nou, heb net geprobeert om met men mond lucht in de slang te blazen. lukt echt niet dus die is wel dicht. kan het ook zo zijn dat die soms wel. soms niet afsluit........
iemand nog een suggestie over wat het anders nog zou kunnen zijn.......
iemand nog een suggestie over wat het anders nog zou kunnen zijn.......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
niemand meer een idee?????
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Idee? - bij mijn Scorpio's werd jouw probleem veroorzaakt door de geregelde EGR Valve, waarmee uitlaatgas wordt gerecirculeerd naar de motor om onder meer NOx te verminderen en zelfs motor efficiency te verbeteren. Door roetafzetting op de klep door het uitlaatgas ontstonden vaak vergelijkbare problemen, altijd bij warme motor.
Reiniging en klep vrij/losmaken van de zitting c.q. gewoon vervanging was de oplossing; zie deze video:
Ook de solenoid die de regelklep aandrijft, waarvan de openingstijdsduur met langere of kortere pulsen wordt aangestuurd, kan defect raken. Simpele eerste test: weerstand meten op de contacten.
HTH
Rein
Reiniging en klep vrij/losmaken van de zitting c.q. gewoon vervanging was de oplossing; zie deze video:
Ook de solenoid die de regelklep aandrijft, waarvan de openingstijdsduur met langere of kortere pulsen wordt aangestuurd, kan defect raken. Simpele eerste test: weerstand meten op de contacten.
HTH
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
alleen een diesel heeft toch egr klep.....
ik heb een benzine motor. en deze motor in de video lijkt helemaal niet op de motor die ik heb, zit bij mij geloof ik een F4R in
2.0 16v, auto is uit 2002
ik heb een benzine motor. en deze motor in de video lijkt helemaal niet op de motor die ik heb, zit bij mij geloof ik een F4R in
2.0 16v, auto is uit 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Nope - benzine/injection diesel beide ... https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
Mijn Scorpio's Cosworth waren alle benzine/injectie.
Of er een EGR Valve op jouw F4R zit weten de andere forumspecialisten wel.
De videotitel luidt: How to clean an EGR valve solenoid on Renault Megane/Scenic with air-conditioning
Ideetje...
Rein
Mijn Scorpio's Cosworth waren alle benzine/injectie.
Of er een EGR Valve op jouw F4R zit weten de andere forumspecialisten wel.
De videotitel luidt: How to clean an EGR valve solenoid on Renault Megane/Scenic with air-conditioning
Ideetje...
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16697
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 mei 2025 19:41
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Een egr klep zoals een diesel die heeft,heeft de f4r zeker niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Man vroeg om ideeën... voilà.
Wie volgt?
Rein
Wie volgt?
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Bedankt voor de reactie. Ben er Idd achter dat mijn motor geen klep heeft. Maar elk idee is een goed idee. Misschien in dit geval niet voor mij maar wel voor elk ander die dit forum leest. Daar is het ook voor bedoeld toch.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Als je je eigen foto hierboven helemaal extra uitvergroot dan zie je rechts naast die aluminium gegoten kast met "BOSCH" (ABS controller?) dat zwarte kastje, met op het klephuis een connector met twee draden verpakt in een kabelbeschermer. Ook zie je twee slangen, één haaks, één rechtuit.
Daarboven zie ik een haakse outlet of inlet zonder aangesloten slang dus geheel open.
Dat lijkt me niet correct: dat pijpje heeft de fabrikant daar toch niet zomaar aangebracht. De buitenkant is zwart; de binnenzijde dofgrijs van aanslag.
Hangt er niet ergens een slang te bungelen die daar op moet? Nu valse lucht aanzuigend?
HTH
Rein
Daarboven zie ik een haakse outlet of inlet zonder aangesloten slang dus geheel open.
Dat lijkt me niet correct: dat pijpje heeft de fabrikant daar toch niet zomaar aangebracht. De buitenkant is zwart; de binnenzijde dofgrijs van aanslag.
Hangt er niet ergens een slang te bungelen die daar op moet? Nu valse lucht aanzuigend?
HTH
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
heb daar idd wel naar gezocht maa niks kunnen vinden, dat is de EVAP, misschien afdoppen???
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Heeft Iemand op dit forum een tech manual waarop alle slangen etc. Staan afgebeeld?
Het lijkt mij dat dat pijpje toegang geeft tot de eronderliggende kamer maar met welk doel is me niet duidelijk aangezien er benzinedamp van boven in de tank moet worden gerecirculeerd.
De elektrisch bediende klep heeft twee slangaansluiyingn in het naastgelegen klephuis. Is die kamer dan een tijdelijke opslag? Niet echt ruim en met een gat naar buiten..?
Zet je aan het denken.
Afdoppen lijkt mij een eenvoudige test.
Rein
Het lijkt mij dat dat pijpje toegang geeft tot de eronderliggende kamer maar met welk doel is me niet duidelijk aangezien er benzinedamp van boven in de tank moet worden gerecirculeerd.
De elektrisch bediende klep heeft twee slangaansluiyingn in het naastgelegen klephuis. Is die kamer dan een tijdelijke opslag? Niet echt ruim en met een gat naar buiten..?
Zet je aan het denken.
Afdoppen lijkt mij een eenvoudige test.
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Als we veronderstellen dat het een EVAP-fout is en in die richting blijven zoeken, werd er ooit een OBD Code P0443 vastgesteld? Indien ja dan is deze tekst handig:
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx
Je kan zelf eenvoudig vaststellen nof de EVAP-klep werkt door de connector af te nemen en
1) te meten of de spoel/solenoid weerstand heeft tussen de 20 en 100 Ohm
2) door 12 V op de contacten aan te bieden moet de klep hoorbaar klikken
3) Een 12 V lampje over de contacten dus parallel aan te brengen. Die zou bij draaiende motor moeten knipperen.
Als dat het allemaal niet is heb je die foutoorzaak uitgesloten en moet je elders zoeken.
Rein
http://www.datsc.com/tabid/122/OBD-Erro ... fault.aspx
Je kan zelf eenvoudig vaststellen nof de EVAP-klep werkt door de connector af te nemen en
1) te meten of de spoel/solenoid weerstand heeft tussen de 20 en 100 Ohm
2) door 12 V op de contacten aan te bieden moet de klep hoorbaar klikken
3) Een 12 V lampje over de contacten dus parallel aan te brengen. Die zou bij draaiende motor moeten knipperen.
Als dat het allemaal niet is heb je die foutoorzaak uitgesloten en moet je elders zoeken.
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
reinreno, ik ben erg blij met jouw feedback, heb een obd uitleesapparaat, ga eens zoeken naar die code,ga dit allemaal eens testen, eerst dat buisje afdoppen, kijken wat er gebeurt, en als dit niet werkt de spoel testen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
heb de aansluiting doorgemeten, gaat van 5,8 naar 6,2 en dan weer terug en weer naar 6,2. zo loopt de spanning de hele tijd heen en weer, klopt dit, is dus geen 12 v.
iemand enig idee waarom er bij de evap een losse aansluiting zit, kan geen slang vinden die er eventueel af is gegaan, is dit soms aanzuiging om een vacuum te voorkomen??? kan ik dit eventueel afdoppen om te testen??
iemand enig idee waarom er bij de evap een losse aansluiting zit, kan geen slang vinden die er eventueel af is gegaan, is dit soms aanzuiging om een vacuum te voorkomen??? kan ik dit eventueel afdoppen om te testen??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Hoe heb je die spanning gemeten? Door de meetpennen op de losgemaakte connector te houden?
In dat geval is de meting niet correct. Je meetinstrument heeft namelijk een hoge inwendige weerstand.
Je moet met de verbruiker meten dwz met connector aangesloten op de spoel anders houd je je zelf voor de gek.
Een truc daartoe is om door elke ader een speld te steken en daarop je meetclips aan te sluiten.
Dan moet je meten 12V aan/uit/aan.uit etc. en een klikkend geluid van de klep horen, als je motor niet te luid klinkt.
Heb je de weerstand van de spoel/solenoid met afgenomen connector gemeten?
Rein
In dat geval is de meting niet correct. Je meetinstrument heeft namelijk een hoge inwendige weerstand.
Je moet met de verbruiker meten dwz met connector aangesloten op de spoel anders houd je je zelf voor de gek.
Een truc daartoe is om door elke ader een speld te steken en daarop je meetclips aan te sluiten.
Dan moet je meten 12V aan/uit/aan.uit etc. en een klikkend geluid van de klep horen, als je motor niet te luid klinkt.
Heb je de weerstand van de spoel/solenoid met afgenomen connector gemeten?
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
dit heb ik niet gedaan, idd gewoon de aansluiting gemeten, zal eens met een speld werken, weerstand moet nog, heb trouwens die foutcode niet kunnen vinden, geeft geen foutmeldingen op dit moment. heb nog wel even in de slang van de evap geblazen, wil niet dus is de klep wel afgesloten. wat gebeurt er als hij niet open gaat??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Zeker weten geen enkele OBD-meldingen? Dat is toch echt het begin van iedere moderne diagnose.
Als de klep dicht blijft omdat bijv. de spoel of de connector of de kabel defect is dan is er geen afzuiging/re-circulatie van benzinedamp vanuit de tank. Dan werkt het mileusparend effect van de EVAP Purge valve niet.
Maar misschien gaat dan die derde open haakse pijp wel valse lucht aanzuigen. Ik kan geen plaatjes van die F4R Purge valve vinden en alle andere 1000 purge valves-plaatjes van alle merken vertonen alle twee slangaansluitingen, geen drie.
Staat die klep permanent open vanwege klemmen of viezigheid dan is er een niet door de ECU geregelde overmaat van bezinedamp naar de inlaat. Die zou voor de beschreven "verzuipen" verschijnselen kunnen zorgen.
Meten is weten - gissen is missen. Idee - doe nou aub eerst alle basale tests met uitsluitingen anders houdt dit ons onnodig bezig met "raden maar".
HTH
Rein
Als de klep dicht blijft omdat bijv. de spoel of de connector of de kabel defect is dan is er geen afzuiging/re-circulatie van benzinedamp vanuit de tank. Dan werkt het mileusparend effect van de EVAP Purge valve niet.
Maar misschien gaat dan die derde open haakse pijp wel valse lucht aanzuigen. Ik kan geen plaatjes van die F4R Purge valve vinden en alle andere 1000 purge valves-plaatjes van alle merken vertonen alle twee slangaansluitingen, geen drie.
Staat die klep permanent open vanwege klemmen of viezigheid dan is er een niet door de ECU geregelde overmaat van bezinedamp naar de inlaat. Die zou voor de beschreven "verzuipen" verschijnselen kunnen zorgen.
Meten is weten - gissen is missen. Idee - doe nou aub eerst alle basale tests met uitsluitingen anders houdt dit ons onnodig bezig met "raden maar".
HTH
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
heb ongeveer 24 weerstand, krijg het niet voor elkaar om te meten via de stekker, kom er heel moeilijk bij en de naalden maken geen contact. of ik meet niks maar dit is niet realistisch aangezien de stekker los rond de 6 volt zit.......
heb een simpel diagnostic apparaat, om storingen te wissen en uit te lezen. als de klep dus dicht zou blijfen merk je dus niks van het effect dus start de motor ook warm goed aangezien er geen benzinedamp is. lijkt me dus niet te zitten in de evap.......
die zit met de motor uit dicht aangezien ik er niet in kan blazen als ik hem afkoppel
heb een simpel diagnostic apparaat, om storingen te wissen en uit te lezen. als de klep dus dicht zou blijfen merk je dus niks van het effect dus start de motor ook warm goed aangezien er geen benzinedamp is. lijkt me dus niet te zitten in de evap.......
die zit met de motor uit dicht aangezien ik er niet in kan blazen als ik hem afkoppel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Beste marcel, we hebben het maar steeds over één basale meting en uitsluiting omdat we de EVAP purge valve verdenken.
Dat is inderdaad lastig uitleggen aan een niet-elektronica-kenner. Nog één keer methodisch meten en dan stop ik.
Als je 24 Ohm meet laat de spoel bij 12 V een aanstuurstroom van 500 mA = 0,5 A door en dat is op zichzelf normaal voor een klep. De spoel/solenoid zelf is dus onverdacht. MAAR nu de klep zelf - hoor je die ook tikken?
Omdat je steeds de losgenomen aanstuurleiding vanaf de ECU onbelast meet, namelijk zonder aangesloten verbruiker/de spoel (een meetinstrument heeft een hoge inwendige weerstand) is je meetresultaat nooit correct. De ECU driver wordt niet belast en toont een willekeurige halve meetwaarde. Sluit aub de connector aan, steek twee knopspelden ergens in/door die twee aders en meet daarop de spanning bij draaiende motor. Die moet fluctueren tussen 0 en 12 V.
Leg bij afgenomen connector kortstondig + en - 12 V aan op de contactpunten van het klephuis en luister naar open/dicht van de klep.
Als die klep gesloten vastzit vanwege klemmen of troep wordt er wellicht valse lucht aangezogen. Als die klep permanent openstaat om welke reden dan ook wordt er wellicht permanent bezinedamp aangezogen.
Geeft dit allemaal geen duidelijke oorzaak dan moet de oorzaak elders gezocht worden.
Doe dan een uitgebreide OBD-test, bestudeer de foutcodes en ga daar verder. Of laat die OBD-test door een ervaren dealer/specialist doen met CLIP of FLIP of hoe ze heten.
Succes
Rein
Dat is inderdaad lastig uitleggen aan een niet-elektronica-kenner. Nog één keer methodisch meten en dan stop ik.
Als je 24 Ohm meet laat de spoel bij 12 V een aanstuurstroom van 500 mA = 0,5 A door en dat is op zichzelf normaal voor een klep. De spoel/solenoid zelf is dus onverdacht. MAAR nu de klep zelf - hoor je die ook tikken?
Omdat je steeds de losgenomen aanstuurleiding vanaf de ECU onbelast meet, namelijk zonder aangesloten verbruiker/de spoel (een meetinstrument heeft een hoge inwendige weerstand) is je meetresultaat nooit correct. De ECU driver wordt niet belast en toont een willekeurige halve meetwaarde. Sluit aub de connector aan, steek twee knopspelden ergens in/door die twee aders en meet daarop de spanning bij draaiende motor. Die moet fluctueren tussen 0 en 12 V.
Leg bij afgenomen connector kortstondig + en - 12 V aan op de contactpunten van het klephuis en luister naar open/dicht van de klep.
Als die klep gesloten vastzit vanwege klemmen of troep wordt er wellicht valse lucht aangezogen. Als die klep permanent openstaat om welke reden dan ook wordt er wellicht permanent bezinedamp aangezogen.
Geeft dit allemaal geen duidelijke oorzaak dan moet de oorzaak elders gezocht worden.
Doe dan een uitgebreide OBD-test, bestudeer de foutcodes en ga daar verder. Of laat die OBD-test door een ervaren dealer/specialist doen met CLIP of FLIP of hoe ze heten.
Succes
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
ik zal niet zeggen dat ik geen elektronica kenner ben hoor, ben service monteur in bedrijfsdeuren dus dit valt wel mee.....
ieder zijn vak toch.
zal nogmaals proberen met spelden te meten. heb geprobeerd te meten vanuit de stekker als die is aangesloten. idd handiger om de draad eerder te pakken. beetje dom van mij. ga daarna vanaf de accu een draad leggen naar de solenoid, kijken wat er gebeurt.
ik laat men bevindingen weten.
ieder zijn vak toch.
zal nogmaals proberen met spelden te meten. heb geprobeerd te meten vanuit de stekker als die is aangesloten. idd handiger om de draad eerder te pakken. beetje dom van mij. ga daarna vanaf de accu een draad leggen naar de solenoid, kijken wat er gebeurt.
ik laat men bevindingen weten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
- Actief als: particulier
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Hij is goed zelf te vervangen , even langs de dealer rijden voor een originele , kunnen ze je ook meteen precies de plaats vertellen , ik weet wel waar hij zit bij een 1.6 maar of dit hetzelfde is bij een 2.0 ? zijkant kop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
heb op de spelden gemeten, die fluctueerd van 0,024 tot 0,035...........rare waarden.
hoe kan dit, zonder de spoel meette ik rond de 6 volt, nog erg weinig maar toch.
als de motor start hoor ik na meerdere seconden 1 luide klik.
heb de ohms ook nog even nagemeten en dielagen op 24,3 dus wel goed dacht ik
kan zo even niks op de conectoren krijgen ivb de moeilijke berijkbaarheid van de spoel maar die lijkt me wel goed, misschien toch maar eens langs de garage om die na te laten kijken?????
hoe kan dit, zonder de spoel meette ik rond de 6 volt, nog erg weinig maar toch.
als de motor start hoor ik na meerdere seconden 1 luide klik.
heb de ohms ook nog even nagemeten en dielagen op 24,3 dus wel goed dacht ik
kan zo even niks op de conectoren krijgen ivb de moeilijke berijkbaarheid van de spoel maar die lijkt me wel goed, misschien toch maar eens langs de garage om die na te laten kijken?????
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 34
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 29 mei 2010
- Laatste bezoek: 11 jan 2025 14:53
Re: scenic 2.0 16v 2002 start niet altijd even lekker
Is het ook mogelijk om de evap bij de luchtinlaat even af te doppen om te testen of de efap nog goed werkt. Kan het gat in de inlaat dichtgemaakt worden met bv ducktapw om te testen.
Ik hoor het graaf
Ik hoor het graaf
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 606 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 122 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 8 Reacties
- 849 Weergaves
-
Laatste bericht door gatti500
-
- 5 Reacties
- 278 Weergaves
-
Laatste bericht door TWINQIE
-
- 5 Reacties
- 377 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 385 Weergaves
-
Laatste bericht door ffonz
-
- 4 Reacties
- 644 Weergaves
-
Laatste bericht door Daisythoeve