Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

GertjanVB de laders van Aldi Sud zijn weliswaar snelladers, ze bieden 50kW Chademo en 50kW CCS, maar niet voor de Zoe: voor AC is er slechts een 22kW contactdoos Type2. Op veel kaarten en in veel apps, waaronder Plugsurfing, staat dit laatste verkeerd (43 ipv 22kW) aangegeven.
Toen ik in Zuid Duitsland was heb ik een stuk of 7 Aldi "snel"laders gebruikt, en geen enkele keer stond daar al een andere EV te laden. Aldi Sud heeft overigens bij elke laadzuil twee (blauw geverfde) parkeerlaadplaatsen gerealiseerd: tegenover elkaar (!).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

@MartijnEV topinfo! Ik miste al die Aldi snelladers al in Goingelectric.de. Ga ik voor de Tank+Rast!
Info over Aldi snelladers vind je hier
Het 22 AC - klepje op de snellader zie je hier. Toch tijd voor CCS op de volgende ZOE
image.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 82
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39

Bericht door Hachy »

Zijn die tank&rast en Aldi sud laders wel te vinden op chargemap of bijvoorbeeld in TNM app? Of moet je een combi maken van goingelectric, plugsurfing en de losse kaartjes hier en daar?

/edit inmiddels heb ik er al een aantal op chargemap gezien, een goede zaak.

Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Oh ja Harm die Tank & Rast stations zijn echt top, ook maximale snelheid:

Afbeelding

Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

fivari schreef:Dat is volgens mij niet correct. Het zijn juist twee netwerken die complementair zijn, maar die elkaar geen toegang geven. Corri-door is bovendien duur, terwijl kiwhi bijna steeds gratis is want aangeboden door Ikea en Auchan.
Wie in Frankrijk wil rondreizen, heeft bijgevolg twee betalende abonnementen nodig. En dat is voor 14d/jaar minder interessant.
Zojuist toch de knoop doorgehakt en naast de plugsurfing sleutelhanger toch maar een Kiwhi pas besteld voor een tripje Parijs binnenkort. Besloten niet op TNM te wachten.

Moest €24 betalen via credit Card en geen idee wanneer je hem opgestuurd krijgt en hoeveel 'tegoed' er dan op staat. Die site is dan ook (typisch) 100% Frans. Gelukkig kom je met hun support en Google translate een heel eind.

/edit: het is €24 per jaar en dan staat er waarschijnlijk €0 tegoed op.

Ik heb 3 Kiwhi palen op chargemap opgezocht en daar zie ik dat ze allemaal 43 kW zijn. Dat is goed nieuws, vermoedelijk zijn al deze palen dan snelladers. Ik zie daar trouwens ook dat je kan afrekenen met een 'Renault ZE' pas. Heeft iemand daar al ervaring mee?

/edit2 de CNR laders (corri-door) Genève-Marseille schijnen volgens hun zelf gewoon met een bankpas (CB) te kunnen worden afgerekend. (€5 per 30 min)

http://www.cnr.tm.fr/innover-pour-lener ... -du-rhone/

Ik las ook ergens op speakEV dat plugsurfing de sodetrel snelweg laders ging ondersteunen. Post was van begin juli en toen werkte het kennelijk nog niet. Gaat dus de goede kant op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Aan het laden in Hilden bij backer Schüren. Het vertrekpunt voor de AMS-wette destijds. Overigens stroom recht van het paneel in de lader.
image.jpeg
image.jpeg
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Tank&Rast vooralsnog ook super (nog gratis, maar de betaalautomaat zit er al in)
Beproefde Efacec lader die T&R samen met RWE nu langs de autobahn zet. Juist hier lijkt me dit een zeer korte termijn oplossing. En was de Fastned benadering juist hier de juiste.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Even een 22 kW lader in Mainaschaff (RWe met de TNM-app scannen) en daarna de crowdfunding 43kW lader bij Hamnelmann in Würzburg. Uit Mainaschaff vertrokken met 156km bereik. De ZOE vind het prima!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Binnen 10 1/4 uur op lokatie, 595km. (900 km in 15 uur met allemaal snelladers een eitje Ad)
1* 22 kW lader 7*43kW Windje mee, berg op
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Gaaf GertjanVB! Heb je misschien ook een screen shot met kaartje van jouw route?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Let niet op de naam van de kaart. Morgen gaat het verder naar Oostenrijk
image.png
image.png

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

600km in 10 uurtjes, dat doe je netjes. Die Tank&Rast stations bevallen dus wel? :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

We gaan weer verder Maxi Autohof Ellwangen met SLAM-snelladers. Gelukkig een Q-code die nu werkte met Plugsurfing. De TNM-app gaf niet thuis.
image.jpeg
w
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

De 22 kW lader van E&WB op een pleintje in Langenau werkte met de Q-code scan van zowel Plugsurfing als TNM (niet met de kaarten van beide firma's :? ), maar het luikje waar de stopcontacten zaten ging niet open :(

Aangezien de ZOE het goed naar haar zin had en nog wat km's op de teller had staan, doorgereden naar de Renaultdealer in Illertissen. Weer het probleem met bereik; de TNM-app doet niks met de Edge (E) verbinding, Plugsurfing geeft wel thuis. Niet meer bij het stoppen, dan maar gewoon bruut afbreken door de stekker uit de ZOE te halen.

Op deze wijze de geplande stop in Memmingen kunnen overslaan en na Illertissen direct kunnen doorrijden naar Schwangau. Deze lader deed het weer alleen met de TNM kaart, niet met de Q-code met TNM en Plugsurfing-app, niet met de Plugsurfing sleutelhanger. Er blijkt 1 vreemd type aansluiting op te zitten, maar gelukkig ook 1 type 2 aansluiting als het schuifje open gaat. Terwijl de lader bij het touristoffice aan het werk was hebben we het kasteel Neuschwanstein (van buiten) bekeken.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Na Schwangenau zekerheidshalve na een paar km's in Reutte nog de accu bijgeladen tot 95% om de top van de komende Hochtannbergpas te halen. Na stoppen van het laden staan er nog hetzelfde aantal km voor het bereik aangegeven ondanks dat ik er zeker 10% bijgeladen heb. De ingevallen kou is waarschijnlijk de oorzaak. Het laadpunt in Reutte is gratis en is direct te gebruiken. Er staat groot aangegeven dat het een "bike" laadpunt is, maar een 22kW Type 2 aansluiting zit er ook op.

De top werd met 25km bereik behaald met het bekende resultaat na de afdaling: 325km bereik op de teller.

De ZOE doet het fantastisch in de bergen: vermogen voldoende onder je voet en bochtjes ga je met verantwoorde snelheid in door het pedaal iets te lichten en daarna weer gepast in te drukken, zonder schakelen en volledige aandacht voor de situatie.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Bij tijdladen denk ik direct aan TNM/Allego snelladers. Hier in Oostenrijk blijken de laders in de buurt allemaal op tijdtarief te werken: 11 of 22 kW voor 0,06 per minuut. Aangezien ik al blij ben als een lader werkt denk ik niet te hard aan de kosten. Het blijkt tijd te worden ook dit aspect te beoordelen.

Naast de snelladers die (nog) gratis zijn, ontwikkelt zich op de "normale" laadpalen ook in het buitenland een prijzencircus. Van mijn afgelopen wintersportreis heb ik alleen van de eigen TNM laadpunten een rekening gehad (Laucheim). Van de overige met de TNM-app opgestarte laadpunten heb ik nooit een rekening gekregen. Nu zie ik, via de TNM-app, vooral tijdtarieven opduiken, of stevige kW-tarieven (0,56 per kWh voor 22kW). Plugsurfing blijkt soms lagere of andere tariefopbouw te hanteren (tijd + kWh ipv kWh). Tijd voor ons daadkrachtig europarlement om dit eens te reguleren.

TNM doet overigens tegenwoordig een charmante poging de kosten vooraf voor je te berekenen.
image.png
image.png
image.png
image.png

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Nog heel even offtopic over die -- bereik he. Ik heb dat filmpje van Alloam nog een keer gekeken en zijn Zoe springt bij 116 miles gereden op --. Daarna rijdt hij nog door tot 129 miles.

Ruim 21(!) kilometer is hij dus doorgereden op de streepjes. Nu reed hij wel langzaam, volgens mij een beetje 40km/h ofzo, maar het lijkt me veilig aan te nemen dat je met 80km/h nog een kilometer of 10 bereik kan halen.

Meer zou ik in elk geval niet aandurven :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25

Bericht door OlafH »

Vanaf de streepjes kun je nog makkelijk 10 km rijden. 20 heb ik ook al vaak gedaan, met normale snelheid. Verder moet je het niet pushen, ik ben 1 keer afgesleept. Maar dat was zelfs rond de 5 km vanaf het punt dat je de melding "beperkte prestaties" krijgt.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Vandaag weer terug uit Oostenrijk. Nu vanuit Voralberg de directe snellere route ipv de mooie omweg over de Hochtannpass en slot Neuschwanstein. Wel weer een overnachting in Rothenburg, dat was ons prima bevallen.

De ZOE vind het ook allemaal prima. In Au de dag voor vertrek volgeladen bij het Gemeindeambt (TNM 22kW, er is ook een snellader met Chademo en CCS, echter geen 43 AC). Wel tijdtarief! Het bereik blijft in Oostenrijk fabelachtig hoog: nu ca. 250km. De mooie rit naar Damüls en weer terug kost bijna geen km's.
image.jpeg
Op de terugweg de eerste stop in Oberstaufen overgeslagen en direct naar Aichstten. Dit zijn 4 SLAM snelladers, berucht om hun bedenkelijke kwaliteit. Alles uit de kast en de Plugsurfing sleutelhanger doet het uiteindelijk, dus laden met 43kW AC, iets dat me in februari niet lukte. Overigens grappig te zien dat tanken sneller is dan laden, maar de wachttijd bij de pomp is vele malen langer.
image.jpeg
Daarna weer naar Illertissen, nu gebruik gemaakt van de WiFi van de Renaultdealer om de scanfunctie van de Plugsurfing app te gebruiken. Langenau slaan we over omdat we op de heenweg de lader niet aan de praat kregen. Vanwege het gunstige verbruik van de ZOE denken we Ellwangen in 1 ruk te kunnen halen. Dat lukt door een wat getemperde snelheid. Ook daar weer SLAM laders die deze keer niet met de scan werken, maar met de Plugsurfing sleutelhanger. De ook aanwezige Superchargers zijn een geliefde parkeerplaats voor ICE's.
image.jpeg
Een BMWi3 lukt het niet om er te laden, wij gelukkig wel en zo komen we na 6 uur en 277 km's in Rothenburg aan. Wat aan de lange kant vanwege relatief veel binnendoor km's en de nodige wegwerkzaamheden met 80 km/h trajecten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Mooi verhaal weer gertjan, altijd een belevenis !! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Inderdaad. Na een overnachting in Rothenburg Ob der Tauber in Hotel Gerberhaus (aan te bevelen) echt onderweg naar huis, 600 km verderop. Rothenburg od Tauber (aan de Romanitsche strasse!) is met 10 graden meer en een lekker zonnetje ineens veel levendiger dan een paar dagen terug op de heenreis.

Enfin, rijden. Eerst weer de beproefde en heerlijk simpele lader bij Hämmelmann in Würzburg, daarna op zoek naar weer een nieuwe Tank&Rast snellader op Verzorgingsplaats Spessart Nord bij Weiberbrunn. Snel gevonden en snel geladen, het wachten is op de rest van de familie en het afhandelen van hun sanitaire stop.
image.jpeg
Aangezien de lader bovenop de berg staat volstaat laden tot 95% prima. De rest komt in de afdaling na het laadstation en je kunt beter remmen op de elektromotor ipv mechanisch. Overigens kun je technisch van de andere kant ook bij deze lader komen, je moet alleen 20 m een eenrichtingsverkeerbord negeren. En dat mag niet.
image.jpeg
Dan op naar Wiesbaden Leipziger strasse. En MartijnEV had het al gezegd, die krijg je niet (meer) aan de praat. Alle kaarten geprobeerd; RFID, betaalpassen en creditcards geven geen soelaas. Afgelopen februari nog wel, maar daar hebben we nu op zondag niets aan. Kantoor is dus ook niet open. Nieuwe lader gezocht en de R-link hack komt daar nu bij van pas. Ik heb de 22 en 43 kW laders van Goingelectric.de in de R-link zitten en die kun je overzichtelijk op de overzichtskaart zien liggen. Gekozen voor een 22kW lader in Idstein. Was even zoeken want de locatie was niet goed aangegeven, op de adresgegevens toch gevonden. In Idstein tijdens het laden wat gegeten en de Altstadt en het slot bekeken en weer verder.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Aangezien Wiesbaden niet werkte besluiten we de lader in Montabaur van dezelfde club over te slaan en gaan direct door naar Siegburg waar weer een Tank+Rast snellader moet staan. Weer een lange stint, maar de prestaties van de ZOE tot heden geven vertrouwen dat we dat halen en de batterij zit helemaal vol. Toch maar de snelheid wat getemperd, maar ik verdenk de boordcomputer er van wat conservatief te zijn en op het laatst pas de kilometers vrij te geven. Zo belanden we na ca. 116km met 42 km over op Siegburg Ost. Alleen geen lader daar. Niet goed opgelet, de lader staat aan de andere kant op West. Gelukkig is het keerpunt via een "Ausfahrt" niet ver weg en na 5 km staan we op West weer aan de snellader. Die is overigens kakelvers, Chargemap gaf nog midden juli aan dat de lader nog niet functioneel was.
image.jpeg
Vervolgens richting Nederland, naar de TNM/Allego lader in Sevenum. Die halen we niet in 1 keer dus weer even bijtanken bij de 22kW lader in Bergheim voor slot Paffendorf, die is gratis en niet te ver van de snelweg langs Keulen. De route loopt niet zoals op de heenweg via Backer Schüren met de 43kW lader aangezien die buiten winkeltijden gesloten is.
image.jpeg
In Sevenum geladen met de bedoeling lekker door te rijden naar Eindhoven voor een korte pitstop en dan flink doorrijden naar huis. We kregen echter bezoek aan de laadpaal van een Duitse Leaf onderweg van Zeeland (!) naar Mönchengladbach. AC en Chademo gaat prima samen aan de lader en we hebben de laadtijd benut om wat ervaringen uit te wisselen. Daar kwamen ook de hete batterijen van de (standaard) Leaf aan de orde en kon ik trots mijn batterij airco laten horen. Ook kwam hier de superieure laadmogelijkheden van de ZOE naar voren. Deze Duitse mijnheer zag het totaal niet zitten om met de Leaf naar Oostenrijk te rijden vanwege de onmogelijkheden om van de noodzakelijke 22kW palen gebruik te maken. Overigens onderweg meerdere malen Duitsers van meer dan middelbare leeftijd van informatie mogen voorzien.
image.jpeg
Aangelegd in Eindhoven bij de TNM/Allego lader waar ik een haat/liefde verhouding mee heb. Meerdere malen heeft dit ding me in de steek gelaten. Nu ook weer terwijl op de heenweg laden geen probleem was. Enfin, barst dan en snel weer ingestapt en de rit naar huis vervolgd zonder te laden en weer een lange rit en met 19 km op de teller thuisgekomen. Nu 11 uur en 45 minuten over 600 km. De langere rijtijd veroorzaakt door onnodig omrijden over Wiesbaden, laden op 2 * 22kW ipv 1*, wat zoekwerk hier en daar en lagere rijsnelheden vanwege de lange trajecten. De methode veel, kort snelladen is de beste (als het kan) als het aan mij ligt.
image.jpeg
Dus idd weer een belevenis deze reis. Daar waar de februari reis donker, koud, winderig en nat was, was deze reis het volkomen andere uiterste: lekker lang licht, mooi weer, geen wind of zelfs wind mee en volop snelladers. In februari deed ik heen in 21,5 uur en terug in 18,5 uur, beiden op 1 dag. Nu in 2 dagen, waarbij de heenreis via een geplande omweg ging, dus niet vergelijkbaar, maar terug ging dag 1 in 6 uur en dag 2 in 11 ¾ dus totaal 17 ¾ plus 1 uur laadtijd op de 22kW lader in Rothenburg is 18 ¾ voor een rit in 1 keer en daarmee was de terugreis in februari niet slecht, maar het kan dus nog sneller!

Belangrijkste is dat dit met de ZOE gewoon goed mogelijk was; een weekje met de familie met bagage en koelbox op stap; met de reis begint de vakantie. De snelladers maken het verschil: naar Denemarken (ook in 2 dagen) met allemaal 22kW laadpalen, was de familie niet te spreken over de wacht/laadtijd. Nu is het wachten op de dames na de sanitaire stop of het bezoek aan een winkeltje en worden de regelmatige stops als aangenaam gezien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Prachtig reisverslag GertjanVB! Dit zou in boekvorm gepubliceerd moeten worden! :-) Erg mooi om te lezen. En het inspireert om nog vaker zo'n lange reis te maken. Die Tank&Rast locaties waren mij de vorige keer niet bekend; ideaal zijn ze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Ja klopt dat maakt een hoop verschil. Van Keulen tot Frankfurt zitten ze echter aan 1 kant van de snelweg (westzijde) dus dat is ff opletten. Ze zijn ook pas eind juli operationeel geworden. Wiesbaden was een koude douche, samen met Montabaur had dat de situatie op dit traject perfect gemaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Inderdaad heerlijk om te lezen en ook dat het steeds soepeler gaat!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Epiloog/Tips voor Duitsland/Oostenrijk:
  • neem je fivari-lader mee. Er zijn nog heel veel rode CEE-form aansluitingen in Oostenrijk. Op de LEMnet-app vind je ze. Ik heb het idee dat je dergelijke aansluitingen bij elk lokaal brandweer/rettungstation vind. Let bij de reguliere type2 stations op of het tarief op tijd gaat, dat blijkt nogal vaak zo te zijn.
  • Bij het rijden in de bergen Is het inschatten van je mogelijkheden aan de hand van het profiel van belang. Een beetje helling brengt het verbruik makkelijk naar 40kW, daartegenover staat dat je weer terug krijgt bij de afdaling, maar de top moet je wel halen. De profielen vind je via de Routeplanner van goingelectric.de
  • De TNM-kaart is wijdverbreid in Oostenrijk en daarnaast is er de Q-code scan via een provider of via de direct-optie (even terug in het buitenland draadje dacht ik). Plugsurfing is ook een must: app en sleutelhanger.
  • Het punt met die Q-code is het benodigde bereik van de telefoon, daar ben ik meerdere malen mee in de problemen gekomen. Wat ik in Duitsland begrijp is dat bedrijven en instanties verplicht zijn tot "freifunk" dwz ze moeten gratis WiFi aanbieden. Veel gemeenten hebben ook iets dergelijks. Dus bij gebrek aan bereik even rondlopen en proberen zo'n freifunk op te pakken. Je hoeft niet aan de laadpaal te staan om het laden op te starten, als je de code maar hebt en door kunt sturen.
  • Laden aan SLAM laders is als een bezoek aan het casino, vermijd ze liefst of heb een back-up
  • Laadpunten op relatief korte afstand (80-90km) gaat het lekkerst; kort snel laden en altijd reserve. De stop hoeft niet lang te duren. Ik heb nog geen Duitsers laadplaatsen bezet zien houden, ondanks de drukte op de parkeerplaatsen, onze geliefde landgenoten hebben er minder problemen mee, maar die kiezen liefst Tesla Superchargers
  • Binnendoor rijden in Duitsland is geen straf. Je mag er vaak 100 rijden en harder ga ik toch niet. Alleen moet je bij elk dorp terug naar 50 en bij elke kruising naar 70. De authbahn is effectiever omdat je er constant kunt rijden met je cruisecontroll aan.
  • van de snelladers van Schneller Strom Tanken weet ik het niet meer, die waren goed bruikbaar maar ik weet niet of het niet accepteren van betaalkaarten in Wiesbaden voor alle laders geld of een incident is. Ik kan vooralsnog geen contactinfo vinden van deze club.
  • Een link met laadstations voor het ZOE-treffen in Oostenrijk 2015
Dan nog de route van de terugreis:
image.jpg
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Veel dank voor deze info Gertjan!
En het was een waar genoegen om je ervaringen onderweg te lezen. Fantastisch dat zulke reis met de Zoe mogelijk is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

GertjanVB schreef: [*]van de snelladers van Schneller Strom Tanken weet ik het niet meer, die waren goed bruikbaar maar ik weet niet of het niet accepteren van betaalkaarten in Wiesbaden voor alle laders geld of een incident is. Ik kan vooralsnog geen contactinfo vinden van deze club.
Ik heb tijdens mijn reis in Wiesbaden gesproken met de projectmanager van Schneller Strom Tanken. Zij zijn momeneel bezig om hun betaalkaart interface:
- geschikt te maken voor contactloos betalen met niet-Duitse (=buitenlandse) bankpassen (momenteel werkt dat inderdaad nog niet, vandaar dat je er niet kon laden)
- geschikt te maken voor buitenlandse credit cards
- te connecteren met Ladenetz en Plugsurfing waardoor je kunt roamen met andere providers en met Plugsurfing app en pas kunt werken

Dus om in Bach te spreken: nog even "Geduld"!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

"Affengeil"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 47
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51

Bericht door HarmOtten »

Naast opladen in Oostenrijk bij Smatrics met je TheNewMotion pas, zijn er nog meer aanbieders in dat land die nog niet door hun ondersteund worden:
1. ella Deze zou je wel via PlugSurfing moeten kunnen activeren, maar je kan ook nog een los pasje bij hun bestellen.
2. TIWAG
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Ik kreeg van Plugsurfing DE via Twitter te horen dat ze bijna klaar zijn met roaming voor Sodetrel in Frankrijk. 30% van de laadpalen + alles van corridoor kan je dan met je plugsurfing key bedienen.

Helaas nog steeds geen toegang tot het kiwhi netwerk, maar het is een begin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 19 feb 2020 16:20

Bericht door Jsj »

Begin oktober is de autosalon van Parijs. Samen met een vriend hebben we het idee om de Zoe naar Parijs te rijden.

Vanaf Assen zo'n 650-700 kilometer.

Nu ben ik niet zo'n lange afstandrijder met de Zoe, ik pak al snel de benzine. Ik ben ooit eens naar Den Haag, Amsterdam en Breda geweest met de Zoe.

Voor Nederland en Belgie heb ik de Ac-lader.nl site al bekeken, maar voor frankrijk heb ik nog niet echt een goede site gevonden.

Wie heeft er tips voor deze roadtrip.

De franse kabel zal ik proberen bij mijn Renault dealer te bemachtigen, wellicht willen ze die uitlenen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Bericht door fivari »

Voor Frankrijk is chargemap.com toch wel echt de referentie.
Maar het Kiwhi-netwerk is een netwerk van erg bruikbare veelal snelladers, meestal nog gratis op de koop toe.
En dan is er het netwerk van snelladers langs de snelwegen: http://www.sodetrel-mobilite.fr/cb/portal/#/search
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Contacteer:

Bericht door Sordone »

We zijn nu in Zwitserland met de Zoe en ook daar is Chargemap samen met Evway app een goede referentie.
De e-kwh app laat ook de Move.ch locaties zien maar we zijn er nu al achter dat je de laadpunten niet via de E-kwh app kan laden. Waar je in Duitsland met een creditcard of paypal kan betalen werkt dit niet in Zwitserland. Je moet een contractid invoeren wat we niet hebben. De helpdesk kan hier niets aan doen dus gaan we maandag kijken of we dit kunnen fixen via RWE. Is toch raar in dezelfde app.

De reis naar Zwitserland ging nagenoeg voorspoedig met een kleine hickup.
De reis begon uit Ede om 10 uur met laadpunten in Emmerich, backer Schuren in Hilden (heeft het goed voor elkaar) , Tank&Rast Neustadt Wied, T&R Bad Camburg naar ons hotel in Speyer alwaar wij om 19 uur aankwamen. Ik had nog een laadpunt in Schwetzingen gekozen maar de route ging zo voorspoedig dat ik 135 km met gemak haalde, tempo was 90-110 kmh. In Speyer hebben we gratis op 800 meter van het hotel geladen op een grote parkeerplaats in 50 min.

De volgende dag om 11 uur vertrokken nadat we in Speyer wat inkopen gedaan hadden en via T&R Baden-Baden richting een gratis lader in Berghaupten gegaan. Deze niet kunnen vinden :cry2: en dus uitgeweken naar de Wasserstraße 17 in Offerburg waar een EnBw laadstation is. Andere laadpunten konden we ook niet vinden maar deze is naast het Energiewerk. Hier een beetje wezen klungelen met de kaarten die eerst niet herkend werden. Toen de EnBW helpdesk gebeld en bevestiging gekregen dat TNM ondersteund werd. Bleek dat de paal te traag was met het uitlezen van de kaarten. Na wat geduld werd TNM actief en startte de laadpaal. Echter na 5 minuten stopte de laadpaal en kwam er een oranje sleutel met de melding "Accu kan niet laden". Nu hadden we de fout gemaakt om de deuren open te laten tijdens het laden. Je gaat toch met CANZE aan de slag om te meten tijdens het laden dus erin en eruit. Dit vindt het Madammeke niet goed (later is dit door de ZE dealer Dubach in Oensingen bevestigd, deuren sluiten tijdens het laden, doen alsof je weggaat). Toen de "regendans" routine gedaan van zoe2goe/CANZE faq. Dus alles eraf, deuren dicht en 6 minuten wachten.
Toen was de oranje sleutel weg en konden we opnieuw de TNM kaart activeren en hebben we de deuren dicht gedaan. Nu een rondje gelopen en na 25 minuten en 90 % SOC het laden gestopt en met 92 km range op weg gegaan richting T&R Bad Bellingen op 95 km. Je leert je 80% health batterij (op 37K km voor Harm) kennen en in Bad Bellingen
aangekomen met 27 km range over.
Hier weer geladen en soepel door de douane en in ons hotel in Langenbruck aangekomen om 19 uur. Als je echt vroeg vertrekt met een strak schema kan je de rit in 1 dag doen. Maar wie wil er nu 800 km per dag in een auto zitten, je bent toch op vakantie 8) en dus doen we het rustig aan.

We zijn ook naar Bern gegaan waar ik Ewb laadstations zag die weer een aparte app nodig hebben. Echter deze app (http://ewb.easy-4-you.ch/) kan je niet laden in de NL app store. Dus de helpdesk gebeld hoe dit zat. Nou dat was geen probleem, komt u naar het klanten centrum in de stad en we reserveren een plaats voor u. Aldus geschiede. We zijn eerst naar de Tesla supercharger bij Mövenpick Hotel Egerkingen gegaan waar een gratis Evite paal is. Daar in eerste instantie geen AC lader kabel gezien maar wel Chademo en CCS. Blijkt dat er een mennekes stopcontact aan de zijkant zit. Enfin CH zuinigheid of slimheid omdat een AC kabel al bij de auto zit ?
Komen we in Bern staat er netjes een bordje met mijn naam erop :dance: :clap: en krijgen we een RFID kaart met de procedure. "Klik op de touch display". Staat er een mega groot scherm van 47 inch (!) waar je wat op moet klikken en dan kaartje erbij en port (1 van 4) kiezen en laden werkt. (photo is na afloop van laden en bordje was weg).
Ja het werkt anders in Zwitserland. De andere Ewb stations staan in parkings en werken ook met een creditcard maar dit niet getest.

We gaan op zondag nu richting Luzern maar doordat we Move niet aan de praat krijgen blijft er niet veel over maar het zou moeten gaan via Evite en nog wat andere opties. Voor Move moet je van tevoren weer een aparte kaart bestellen, alleen op de snelweg kan je bij het station een voucher kopen schijnt het. We gaan het zien.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

@Sordone: weer een prachtig verslag met hopen ervaringen erbij. Had bij de E&WB-paal in Langenau) ook een probleem: langer wachten dus. Dat ons Madammeke kritisch is met open deuren is ook een goede tip en vaststelling. Ook hier waarschijnlijk menig rood neusje opgelopen door tijdens laden (idd CanZE) met de deuren in de weer te zijn. Werken die Zwitserse palen niet met Q-code ?(via TNM of Plugsurfing of direct).
Goede reis verder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur

Bericht door Hachy »

Mooi reisverslag Sordone, heb gelijk je plaatsen even in een Google Maps geplot, maar de meeste laadpunten zitten op ongeveer 60-65 km van elkaar vandaan viel me op. Bewust zo gekozen qua risico mijden of andere reden?

//offtopic
Apps die niet werken in alle stores en contract ID's... allemaal procedurele problemen. De laadpalen doen het prima! Tijd voor een Europees roaming systeem op basis van het NL model. Pasje swipen en/of QR code, wat zou dat prettig zijn voor de EV rijder die niet bang is voor landsgrenzen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Contacteer:

Bericht door Sordone »

@gertjan, zowel TNM als Plugsurfing kennen de Move palen niet. Ze zien eruit als de standaard RWE palen met de ronde bovenkant maar dan met MOVE logo erop. Ze staan bij de Renault dealers waar ze een pasje hebben maar op zondag heb je er dus niets aan. Ik moet nog proberen om er een TNM pas ertegen te houden maar denk niet dat het werkt.
@hachy, ik plan met Going Electric op gratis laadpunten met 100km bereik om zekerheid te hebben ingeval van bezet of dat de airco teveel zou nemen. GOEL komt dan met de planning :-) zodat we nagenoeg zonder transport kosten in Zwitserland kwamen.

We zijn zonder problemen bij onze B&B in Meggen bij Luzern aangekomen. Voor de zekerheid bij Evite in Grosswangen geladen en toen twee laders getest in de omgeving van Luzern. De eerste in Kriens bij de Evite lader producent EVtec die via de Evway app (OCPP) aangestuurd kan worden. Je moet twee etages omhoog maar dan heb je ook echt een mooie lader. Het vreemde is dat er twee AC laders op zitten, 1 via kabel en 1 via stopcontact. In de app zie je twee nummers maar geen idee wie welke is. Dus allebei gestart en zo waar de onderste was de kabel. Waarschijnlijk werkt TNM ook.
Toen door naar de BMW dealer (Fluhmühle 9 in Luzern) waar het TNM pasje werkte, is 22KW dus mooi alternatief. We kunnen gaan touren hier. :dance:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut