Inderdaad. Na een overnachting in Rothenburg Ob der Tauber in Hotel Gerberhaus (aan te bevelen) echt onderweg naar huis, 600 km verderop. Rothenburg od Tauber (aan de Romanitsche strasse!) is met 10 graden meer en een lekker zonnetje ineens veel levendiger dan een paar dagen terug op de heenreis.
Enfin, rijden. Eerst weer de beproefde en heerlijk simpele lader bij Hämmelmann in Würzburg, daarna op zoek naar weer een nieuwe Tank&Rast snellader op Verzorgingsplaats Spessart Nord bij Weiberbrunn. Snel gevonden en snel geladen, het wachten is op de rest van de familie en het afhandelen van hun sanitaire stop.
image.jpeg
Aangezien de lader bovenop de berg staat volstaat laden tot 95% prima. De rest komt in de afdaling na het laadstation en je kunt beter remmen op de elektromotor ipv mechanisch. Overigens kun je technisch van de andere kant ook bij deze lader komen, je moet alleen 20 m een eenrichtingsverkeerbord negeren. En dat mag niet.
image.jpeg
Dan op naar Wiesbaden Leipziger strasse. En MartijnEV had het al gezegd, die krijg je niet (meer) aan de praat. Alle kaarten geprobeerd; RFID, betaalpassen en creditcards geven geen soelaas. Afgelopen februari nog wel, maar daar hebben we nu op zondag niets aan. Kantoor is dus ook niet open. Nieuwe lader gezocht en de R-link hack komt daar nu bij van pas. Ik heb de 22 en 43 kW laders van Goingelectric.de in de R-link zitten en die kun je overzichtelijk op de overzichtskaart zien liggen. Gekozen voor een 22kW lader in Idstein. Was even zoeken want de locatie was niet goed aangegeven, op de adresgegevens toch gevonden. In Idstein tijdens het laden wat gegeten en de Altstadt en het slot bekeken en weer verder.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Aangezien Wiesbaden niet werkte besluiten we de lader in Montabaur van dezelfde club over te slaan en gaan direct door naar Siegburg waar weer een Tank+Rast snellader moet staan. Weer een lange stint, maar de prestaties van de ZOE tot heden geven vertrouwen dat we dat halen en de batterij zit helemaal vol. Toch maar de snelheid wat getemperd, maar ik verdenk de boordcomputer er van wat conservatief te zijn en op het laatst pas de kilometers vrij te geven. Zo belanden we na ca. 116km met 42 km over op Siegburg Ost. Alleen geen lader daar. Niet goed opgelet, de lader staat aan de andere kant op West. Gelukkig is het keerpunt via een "Ausfahrt" niet ver weg en na 5 km staan we op West weer aan de snellader. Die is overigens kakelvers, Chargemap gaf nog midden juli aan dat de lader nog niet functioneel was.
image.jpeg
Vervolgens richting Nederland, naar de TNM/Allego lader in Sevenum. Die halen we niet in 1 keer dus weer even bijtanken bij de 22kW lader in Bergheim voor slot Paffendorf, die is gratis en niet te ver van de snelweg langs Keulen. De route loopt niet zoals op de heenweg via Backer Schüren met de 43kW lader aangezien die buiten winkeltijden gesloten is.
image.jpeg
In Sevenum geladen met de bedoeling lekker door te rijden naar Eindhoven voor een korte pitstop en dan flink doorrijden naar huis. We kregen echter bezoek aan de laadpaal van een Duitse Leaf onderweg van Zeeland (!) naar Mönchengladbach. AC en Chademo gaat prima samen aan de lader en we hebben de laadtijd benut om wat ervaringen uit te wisselen. Daar kwamen ook de hete batterijen van de (standaard) Leaf aan de orde en kon ik trots mijn batterij airco laten horen. Ook kwam hier de superieure laadmogelijkheden van de ZOE naar voren. Deze Duitse mijnheer zag het totaal niet zitten om met de Leaf naar Oostenrijk te rijden vanwege de onmogelijkheden om van de noodzakelijke 22kW palen gebruik te maken. Overigens onderweg meerdere malen Duitsers van meer dan middelbare leeftijd van informatie mogen voorzien.
image.jpeg
Aangelegd in Eindhoven bij de TNM/Allego lader waar ik een haat/liefde verhouding mee heb. Meerdere malen heeft dit ding me in de steek gelaten. Nu ook weer terwijl op de heenweg laden geen probleem was. Enfin, barst dan en snel weer ingestapt en de rit naar huis vervolgd zonder te laden en weer een lange rit en met 19 km op de teller thuisgekomen. Nu 11 uur en 45 minuten over 600 km. De langere rijtijd veroorzaakt door onnodig omrijden over Wiesbaden, laden op 2 * 22kW ipv 1*, wat zoekwerk hier en daar en lagere rijsnelheden vanwege de lange trajecten. De methode veel, kort snelladen is de beste (als het kan) als het aan mij ligt.
image.jpeg
Dus idd weer een belevenis deze reis. Daar waar de februari reis donker, koud, winderig en nat was, was deze reis het volkomen andere uiterste: lekker lang licht, mooi weer, geen wind of zelfs wind mee en volop snelladers. In februari deed ik heen in 21,5 uur en terug in 18,5 uur, beiden op 1 dag. Nu in 2 dagen, waarbij de heenreis via een geplande omweg ging, dus niet vergelijkbaar, maar terug ging dag 1 in 6 uur en dag 2 in 11 ¾ dus totaal 17 ¾ plus 1 uur laadtijd op de 22kW lader in Rothenburg is 18 ¾ voor een rit in 1 keer en daarmee was de terugreis in februari niet slecht, maar het kan dus nog sneller!
Belangrijkste is dat dit met de ZOE gewoon goed mogelijk was; een weekje met de familie met bagage en koelbox op stap; met de reis begint de vakantie. De snelladers maken het verschil: naar Denemarken (ook in 2 dagen) met allemaal 22kW laadpalen, was de familie niet te spreken over de wacht/laadtijd. Nu is het wachten op de dames na de sanitaire stop of het bezoek aan een winkeltje en worden de regelmatige stops als aangenaam gezien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh