1) De batterij cellen hebben altijd in een geconditioneerde ruimte gezeten (het pack).
2) Verwarmen helpt, maar is complex. Tijdens het rijden heb je er weinig aan en tijdens het opladen heb je welliswaar "ongelimiteerde" energie, maar ben je te laat. Software is dus van belang.
3) de gaten in de "schoorsteen" zijn inderdaad voor de luchtdoorstroom (midden in, buitenste uit). Ik begrijp je vast verkeerd, maar wat er mis is met als het nodig is "gewoon" verwarmde lucht door de cellen te blazen snap ik niet.
4) Op dit moment heeft de middelste (instroom) opening een radiator aangesloten op de clima die alleen kan koelen. Ik neem aan dat ze die nu anders kunnen schakelen zodat de omgekeerde warmtepomp ook (alleen) de batterij kan verwarmen. Dat is veel efficiënter dan via het lekkende interieur (zie ook volgende punt).
5) Ik weet zo niet uit mijn hoofd of de lucht voor de batterij nu (en/of met de nieuwe) uit het interieur of uit de buitenlucht wordt betrokken.
6) Voorverwarmd: nee of marginaal. Sowieso valt het niet mee om met 10 minuten voorverwarmen 200 kilo batterij op te peppen.
7) Het is voor de ZOE echt nieuw.
Edit:

Strategie: lijkt me niets mis mee. Meer ZOE's op de weg is verstandiger dan een pakhuis vol met half afgeschreven 22 kWh batterijen
9) Ik heb geen onduidelijkheid waargenomen over ombouw, je moet alleen wel bereid zijn 24 uur of zo te wachten. Samenvatting: Ja het kan, nee nu niet, aankondiging van details rond Q1/Q2 grens, waarschijnlijk niet economisch en een "mindere" auto dan een Q/R90, ook qua prestaties (bijvoorbeeld vanwege die verwarming, die zit in het karkas, niet in de batterij)
10) uitwerking economisch: batterij kostte in 2013 ongeveer evenveel als nu de nieuwe. Daar heeft de gemiddelde vroeg-instapper nu de helft van betaald, terwijl de economische waarde ongeveer een kwart zal zijn (ruwe gok), immers voor 100% heb je nu een twee keer zo grote, en een nieuwe. Dan moet de boel ook nog logistiek en technisch afgewerkt worden, met mogelijkerwijs ook nog certificatie. Het is goed mogelijk dat het voor iedereen daadwerkelijk goedkoper is om in te ruilen en de tweedehandsjes goedkoop weg te zetten, immers, de nieuwe eigenaren blijven batterij lease betalen (zie "pakhuis").
Ik wil oprecht niet badinerend doen, maar volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Als het wel zo overkomt is het misschien omdat de tamelijk consistente negatieve klank (mag, maar m.i. onterecht als je iets dieper kijkt) een beetje vermoeiend begint te worden. Als je een i3 wilt moet je een i3 betalen.