Mijn Captur in de bergen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 22 jul 2018 10:47
- Actief als: particulier
Mijn Captur in de bergen
Beste forumgenoten, hierbij wil ik jullie mijn ervaring delen betreft het rijden met mijn captur in de bergen.
Ik ben de afgelopen 2 weken, ( afgelopen zaterdag nacht thuis gekomen ) met onze Captur tce 120 edc dynamique naar Oostenrijk geweest om daar o.a flink in de bergen te gaan rijden, het was natuurlijk nog afwachten hoe onze 120pk sterke Captur het in de bergen zou doen.
Nou ik zal hier maar 3 woorden voor gebruiken en dat zijn Toppie, Toppie, Toppie!! Wat rijd deze Captur met het grootste gemak de steile berg passen op, om een voorbeeld te geven, we zijn uiteraard de grossglocknerpas opgegaan om zo hoog mogelijk richting de mooie berg de "grossglockner" te komen, we begonnen de klim expres wat rustig om eerst te voelen hoe het captuurtje het zou doen, hoe verder we kwamen hoe steiler en scherper werden de bochten, maar zonder echt enige moeite klom het karretje op gemak de berg op, het verbaasde mij op gegeven moment enorm dat toen ik ging kijken in welke versnelling hij op gegeven moment een steile helling op reed dat dit in zijn "derde versnelling gedaan werd " na dit gezien te hebben wist ik het zeker, deze kar kan alle steile hellingen echt moeiteloos aan.
Het dalen van de berg deed hij ook weer zelf automatisch erg netjes, ik hoefde zelf niet veel in te grijpen om de auto in een bepaalde versnelling op de motor te laten afremmen, 80% van het dalen deed hij dit zelf automatisch zeer netjes, de overige 20% zette ik hem zelf even in een wat lagere versnellling om zo de remmen te ontlasten en hem op de motor te laten afremmen.
Ook wel leuk om te vermelden is dat met 3 personen en een kofferbak volgeladen de Captur een topsnelheid had van 187 km per uur, dit was leuk en lekker doorrijden dus.( en de climatcontrol continu op 18 graden )
Om zeker te vermelden is het verbruik van de Captur met van Nederland naar Oostenrijk wat rond de 1000 km was ( snelweg en in Oostenrijk veel binnenwegen en klimmen ) , het rijden in de bergen in Oostenrijk met een totaal van 600 km ( steile passen met mooie scherpe bochten ) , een ritje Insbruck 400 km ( binnenwegen en snelweg ) en weer de 1000 km terug Naar Nederland ( Dit keer halverwege de Sauerland Route opgedraaid met veel hoogte verschillen) dit geeft nu een totaal van ongeveer 3000 km, en het verbruik stond zaterdag avond bij Aankomst thuis op 7.2 Op 100. De hele vakantie heeft de climatcontrol op de laagste stand gestaan en voluit gekoeld omdat we echt bijna 2 weken van 30 graden en hoger mochten genieten ( behalve de heen en terugreis toen koelde hij continu op 18 graden ) en de auto met continu 3 personen en een hondje gereden heeft.
De auto heeft de hele vakantie geen Eco stand aan gehad !
groeten,
Eric H
Ik ben de afgelopen 2 weken, ( afgelopen zaterdag nacht thuis gekomen ) met onze Captur tce 120 edc dynamique naar Oostenrijk geweest om daar o.a flink in de bergen te gaan rijden, het was natuurlijk nog afwachten hoe onze 120pk sterke Captur het in de bergen zou doen.
Nou ik zal hier maar 3 woorden voor gebruiken en dat zijn Toppie, Toppie, Toppie!! Wat rijd deze Captur met het grootste gemak de steile berg passen op, om een voorbeeld te geven, we zijn uiteraard de grossglocknerpas opgegaan om zo hoog mogelijk richting de mooie berg de "grossglockner" te komen, we begonnen de klim expres wat rustig om eerst te voelen hoe het captuurtje het zou doen, hoe verder we kwamen hoe steiler en scherper werden de bochten, maar zonder echt enige moeite klom het karretje op gemak de berg op, het verbaasde mij op gegeven moment enorm dat toen ik ging kijken in welke versnelling hij op gegeven moment een steile helling op reed dat dit in zijn "derde versnelling gedaan werd " na dit gezien te hebben wist ik het zeker, deze kar kan alle steile hellingen echt moeiteloos aan.
Het dalen van de berg deed hij ook weer zelf automatisch erg netjes, ik hoefde zelf niet veel in te grijpen om de auto in een bepaalde versnelling op de motor te laten afremmen, 80% van het dalen deed hij dit zelf automatisch zeer netjes, de overige 20% zette ik hem zelf even in een wat lagere versnellling om zo de remmen te ontlasten en hem op de motor te laten afremmen.
Ook wel leuk om te vermelden is dat met 3 personen en een kofferbak volgeladen de Captur een topsnelheid had van 187 km per uur, dit was leuk en lekker doorrijden dus.( en de climatcontrol continu op 18 graden )
Om zeker te vermelden is het verbruik van de Captur met van Nederland naar Oostenrijk wat rond de 1000 km was ( snelweg en in Oostenrijk veel binnenwegen en klimmen ) , het rijden in de bergen in Oostenrijk met een totaal van 600 km ( steile passen met mooie scherpe bochten ) , een ritje Insbruck 400 km ( binnenwegen en snelweg ) en weer de 1000 km terug Naar Nederland ( Dit keer halverwege de Sauerland Route opgedraaid met veel hoogte verschillen) dit geeft nu een totaal van ongeveer 3000 km, en het verbruik stond zaterdag avond bij Aankomst thuis op 7.2 Op 100. De hele vakantie heeft de climatcontrol op de laagste stand gestaan en voluit gekoeld omdat we echt bijna 2 weken van 30 graden en hoger mochten genieten ( behalve de heen en terugreis toen koelde hij continu op 18 graden ) en de auto met continu 3 personen en een hondje gereden heeft.
De auto heeft de hele vakantie geen Eco stand aan gehad !
groeten,
Eric H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 jan 2020 17:51
- Contacteer:
Re: Mijn Captur in de bergen
Dat is een mooi resultaat en vooral leuk om te lezen dat je er plezier aan beleefd hebt 

Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 06 mei 2024 15:28
Mij te koud, 18 °C. Zet je thuis de verwarming ook zo laag?
OT: Begin juni ook naar Oostenrijk geweest. Ons verblijf was op ca. 1.000 m hoogte en de weg er naartoe begon op ca. 350 m dus dageljks slingerend klimmen en dalen. Alle passen in Vorarlberg uitgeprobeerd. Nou ook de 90 pk diesel doet dat sneller dan menig Oostenrijker durft. Met een Cappie ben je dus niet de Nederlander die vooraan in de rij tuft.
Toppie.
Wel komt het probleem van de zichtbeperkende A-stijl en binnenspiegel sterk naar voren op de paswegen.
Ik zit graag zo hoog mogelijk en dan kijk je recht tegen de spiegel aan.
Op de paswegen moet je voortdurend links en rechts kijken en dat is lastig, heel erg lastig.
OT: Begin juni ook naar Oostenrijk geweest. Ons verblijf was op ca. 1.000 m hoogte en de weg er naartoe begon op ca. 350 m dus dageljks slingerend klimmen en dalen. Alle passen in Vorarlberg uitgeprobeerd. Nou ook de 90 pk diesel doet dat sneller dan menig Oostenrijker durft. Met een Cappie ben je dus niet de Nederlander die vooraan in de rij tuft.
Toppie.
Wel komt het probleem van de zichtbeperkende A-stijl en binnenspiegel sterk naar voren op de paswegen.
Ik zit graag zo hoog mogelijk en dan kijk je recht tegen de spiegel aan.
Op de paswegen moet je voortdurend links en rechts kijken en dat is lastig, heel erg lastig.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Met buiten 35 graden moet je de stand wel op 18 of de min zetten om het in de auto niet te warm te krijgen.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 10 feb 2025 15:10
Een airco in een auto als de Captur kan het met een beetje geluk 10 graden kouder krijgen dan buiten de auto. Meer dan 10 graden verschil is ook nog eens uitermate ongezond voor je lijf. Volgens de artsen is meer dan 6 graden verschil al ongezond.
Heb zelf ook goede ervaringen met rijden in bergachtig terrein met de Captur. De EDC is een stuk prettiger dan mijn oude CVT in de bergen.
Heb zelf ook goede ervaringen met rijden in bergachtig terrein met de Captur. De EDC is een stuk prettiger dan mijn oude CVT in de bergen.
geen Renault meer in bezit
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 08 jul 2017 23:31
Mooi te lezen dat de Captur bevalt. Ik ben vorig jaar ook op vakantie geweest naar Kroatie in mijn toen 6 maanden jonge Captur. Helaas begon in Oostenrijk, vlak voorbij Rennweg de ellende. Automatischebak maakte een vreemd geluid bij schakelen en de benzinemeter bleef op 3/4 hangen. Terug in Nederland contact opgenomen met de dealer. Prpbleem benzinemeter is opgelost door de computer te resetten. Automaat is een ander verhaal. Eerst werd de aansturing van de bak verwisseld. Na korte tijd deed het geluid zich weer voor, weer naar de garage. Nu de Software vernieuwd. Na een week weer ellende. Al met al zijn we een jaar verder. Gisteren de auto afgeleverd bij de dealer, kreeg een vervanger mee. Nu net werd ik gebeld, geluid is gelocaliseerd en contact opgenomen met RN. Er komt een nieuwe Versnellingsbak erin, moet besteld worden en ik kan zo meteen mijn auto gaan ophalen. Ondanks de ellende ben ik toch optimistisch betreffende de Captur.
Captur TCe120EDC Dynamique
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 feb 2021 12:03
kijk, dat geeft de burger moed
wij hebben inmiddels de tweede Tce 120 omdat de vorige niet goed was, deze schakelt prima en rijdt ook heel anders.
We kunnen dus met een goed gevoel de bergen in, geweldig
Bedankt voor deze review

We kunnen dus met een goed gevoel de bergen in, geweldig

Bedankt voor deze review

Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6
Grand Modus 1.2 zwart
Hide post links |
-
Topic author - Lid
TCe120ECD, Wat een pech kan je met een auto hebben zeg, je moet nu dus voorlopig nog even met de oude versnellingsbak blijven rijden totdat de nieuwe er is en deze gemonteerd wordt, hopelijk is dan toch hierna het probleem na een goed jaar voor je opgelost.
Brakb, zo te lezen ga je binnenkort dus ook de bergen in, ik hoop dat je net zo enthousiast wordt als dat ik was en ben, ik vond het leuk deze review met jullie te delen.
groeten, Eric H
Brakb, zo te lezen ga je binnenkort dus ook de bergen in, ik hoop dat je net zo enthousiast wordt als dat ik was en ben, ik vond het leuk deze review met jullie te delen.
groeten, Eric H
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 feb 2021 12:03
hoi Eric H , nee dit jaar niet maar we zijn al een paar keer met onze scenic geweest Tce130 en dat ging ook super, daarom zo mooi dat de captur ook zo goed rijdt in de bergen.
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Grand Modus 1.2 zwart
Grand Modus 1.2 zwart
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 07 okt 2023 19:17
Onderaan de berg geen TCe90-jes zien staan huilen omdat ze niet omhoog durfden/konden??

Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Nee dat nog net niet, maar heb wel 3 uur in konvooi gereden omdat er een TCe90 voorop reed
Ik heb in Oostenrijk 3 of 4 Capturs van Oostenrijkers zelf zien rijden, ik denk dat die wel diesels waren want alles wat je bij de pompen ziet staan tank diesel, maar het kan zomaar wezen dat er ook enkele de TCe90 benzine rijden daar.
Ik heb niet echt ervaring met diesels maar als een Oostenrijker die midden in de bergen woont met een Captur gaat rijden dan mag je er wel vanuit gaan dat ze weten aan welke eisen de auto moet voldoen.

Ik heb in Oostenrijk 3 of 4 Capturs van Oostenrijkers zelf zien rijden, ik denk dat die wel diesels waren want alles wat je bij de pompen ziet staan tank diesel, maar het kan zomaar wezen dat er ook enkele de TCe90 benzine rijden daar.
Ik heb niet echt ervaring met diesels maar als een Oostenrijker die midden in de bergen woont met een Captur gaat rijden dan mag je er wel vanuit gaan dat ze weten aan welke eisen de auto moet voldoen.
Hide post links |
-
- lid
Zo, nu weer aardig doen!
Ik blijf wel in Nederland en ik ga oefenen op de Pyramide van Austerlitz. Of in de achtertuin van @Huite in Limburg.
Ik heb een sleepkabel.
Ik blijf wel in Nederland en ik ga oefenen op de Pyramide van Austerlitz. Of in de achtertuin van @Huite in Limburg.
Ik heb een sleepkabel.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 09:40
Trek je met de Volvo wel omhoog hoor! 

R5 E-Tech, Dethleffs Advantage 600 DS
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 12 mar 2018 16:39
Wij zijn op vakantie naar Italië ook door Zwitserland gereden. Met aanhanger achter onze tce90. Dit ging prima! Af en toe even terugschakelen en we reden alle caravan en vrachtauto's voorbij bergje op. Het is prima bevallen! We hadden na 3500 km, waarvan heen en terugreis met aanhanger een gemiddeld verbruik van 6.8/100.
2017: Scenic Collection Tce 115 benzine met Easy Life pack, Technology pack en trekhaak in de kleur Goud
2014-2017: Captur Helly Hansen 0.9 TCE in de kleur Rouge Flammé/Noir met achteruitrijcamera.
2014-2017: Captur Helly Hansen 0.9 TCE in de kleur Rouge Flammé/Noir met achteruitrijcamera.
Hide post links |
-
- lid
Jeutje, mooi resultaat!
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ook dit jaar weer in Oostenrijk geweest en dit keer in het "Zillertall".
Heb alleen daar al in 14 dagen rond de 700 km gereden waarvan zeker de helft steile passen waren.
Dit keer waren de passen zo steil dat ik bij het dalen nu wel zelf de versnelling moest kiezen omdat op automaat de Captur bij een lange steile daling gegeven moment toch op ging schakelen en hij je met hoge snelheid naar beneden wilde laten razen !
Waarom hij dat dit jaar wel deed en vorig jaar niet! , ik heb er geen verklaring voor maar zelf de juiste versnelling kiezen zodat hij op de motor kon afremmen werkte ook perfect en houd je mooi het heft ( versnellingspook ) in handen.
Groet,
Eric H
Heb alleen daar al in 14 dagen rond de 700 km gereden waarvan zeker de helft steile passen waren.
Dit keer waren de passen zo steil dat ik bij het dalen nu wel zelf de versnelling moest kiezen omdat op automaat de Captur bij een lange steile daling gegeven moment toch op ging schakelen en hij je met hoge snelheid naar beneden wilde laten razen !
Waarom hij dat dit jaar wel deed en vorig jaar niet! , ik heb er geen verklaring voor maar zelf de juiste versnelling kiezen zodat hij op de motor kon afremmen werkte ook perfect en houd je mooi het heft ( versnellingspook ) in handen.
Groet,
Eric H
Hide post links |
-
- lid
Met ons koffiemolentje ruim 3000 km gereden door de Elzas, Zwitserland en Oostenrijk, dus bergje op en af.
Ging prima! Bij thuiskomst stond de teller op gemiddeld 6.2/100 km. Zijn daar zeer tevreden over!
Ging prima! Bij thuiskomst stond de teller op gemiddeld 6.2/100 km. Zijn daar zeer tevreden over!

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-