R-link systeem in de war?

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Plaats reactie

Topic author
Franzel
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:54
Actief als: particulier

R-link systeem in de war?

Bericht door Franzel »

Ik heb sinds een kleine twee maanden een jong gebruikte Captur Helly Hansen waar ik tot op heden met veel plezier in rond rijd. Echter gebeuren er sinds een kleine week verschillende vreemde zaken met het R-link systeem.

- USB stick wordt ineens standaard afgespeeld waar ik radio wens af te spelen.
- De telefoonlijst lijkt soms 'in de war'. Namen worden soms niet gevonden en zomaar ineens weer wel.
- De Bluetooth verbinding werkt enkel voor de bediening maar geen geluid te horen. Zowel microfoon als luidspreker.
- De navigatie gaat 'zomaar' op de avond / nacht instelling terwijl de zo'n volop schijnt. De tijd is correct. Vroeg in de middag.
- Ook gaat de hoofdverlichting (dimlicht) aan bij vol zonlicht. Relatie met het vorige punt?

Kortom, de betrouwbaarheid van het R-link systeem vind ik aan de 'matige' kant. :cry2:
Zijn dit soort grappen eenvoudig op te lossen zonder het hele apparaat te moeten resetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door PieterZoe »

De laatste twee onderwerpen hebben met de lichtsensor te maken. Naast de hoeveelheid licht (overdag veel, s avonds weinig) meet deze ook het contrast tussen omgevingslicht en direct licht. Vooral bij lage zon (in het late najaar en winter komt dit overdag langduriger voor) schakelt het systeem dan over naar de nachtstand (Rlink gedimmed met donkere kaartachtergrond en ingeschakelde dimlichten).

Dat is idd niet altijd even handig maar in sommige gevallen is het wel nuttig. Bijv bij laag zonlicht Is het voeren van verlichting nuttig om beter op te vallen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Franzel
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:54
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door Franzel »

Dat met die lichtsensor had ik wel verwacht hoewel ik het daar niet per definitie mee eens ben. M.i. is de gevoeligheid niet helemaal correct. Maar ik kijk het nog even aan voordat ik daarvoor naar de dealer ga.

Los van de eerder gemelde problemen vind ik de gevoeligheid van het touchscreen ook niet heel bijzonder. Is in mijn geval ook een aandachtspuntje.

Verder ben ik bijzonder tevreden met mijn Captur Helly Hansen. Zelfs in ECO rijdt hij nog acceptabel in en rond de stad. Op de snelweg schakel ik graag ECO uit. Maar dat is niet gerelateerd aan electronica. :) ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Coelacanth
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 apr 2016 01:55
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door Coelacanth »

Franzel schreef:- USB stick wordt ineens standaard afgespeeld waar ik radio wens af te spelen.
Dit fenomeen heb ik ook af en toe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

seegersj
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2014 00:49
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door seegersj »

Het probleem met de lichtsensor kan ook optreden als er vuil op de voorruit (en men name op de sensor) zit. Bij mij helpt even met een doekje vegen prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Franzel
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:54
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door Franzel »

seegersj schreef:Het probleem met de lichtsensor kan ook optreden als er vuil op de voorruit (en men name op de sensor) zit. Bij mij helpt even met een doekje vegen prima.
Toevallig gisteren door de wasstraat gereden dus de tijd zal het leren.
Waar zit die sensor overigens?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

seegersj
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2014 00:49
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door seegersj »

De sensor zit bovenaan in het midden van de voorruit, dus achter het "blok". Alleen zichtbaar van buiten de auto. Het is een rondje met minder dan 1 cm doorsnee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Franzel
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:54
Actief als: particulier

Re: R-link systeem in de war?

Bericht door Franzel »

seegersj schreef:De sensor zit bovenaan in het midden van de voorruit, dus achter het "blok". Alleen zichtbaar van buiten de auto. Het is een rondje met minder dan 1 cm doorsnee.
Mijn dank is onbeschrijfelijk. :D
Ik zal straks de poetsdoek eens ter hand nemen voor het geval er vuil op zit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht