Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn keuze voor een nieuw aan te schaffen Renault Clio.
Laat ik er gelijk bij zeggen dat ik nul komma nul verstand heb van auto's dus wellicht vragen stel die voor jullie 'dom' overkomen. Toch hoop ik op wat adviezen.
Momenteel rijd ik in een Fiat Grande Punto uit 2007. Deze is aan vervanging toe. Omdat wij niet specifiek een bepaalt merk auto zochten ben ik gewoon maar op autoweek gaan kijken welke autoś zoal aan de gewenste eisen voldeden. Onder andere wegenbelasting, ruimte en budget spelen daarbij een rol.
Voor ons is het ook belangrijk dat wij een fietsenrek kunnen meenemen op de trekhaak. We hebben hiervoor een minimale kogeldruk nodig van 60kg. Daardoor vielen een heleboel kleine auto's al vrij snel af. Uiteindelijk bleven de Honda Jazz, VW Golf en Renault Clio over op de lijst.
We kijken nu dan ook naar de Renault Clio. Ons budget is 10 - 12.000 euro en er mag maximaal 50.000km op de teller staan.
Bij autoborg in Groningen hebben we een proefrit gemaakt in een Clio Estate uit 2013. Een fijne auto die onze keuze eigenlijk alleen maar bevestigd heeft.
Echter, vanwege het formaat waren wij in eerste instantie aan het kijken naar een hatchback. Pas vandaag bij de dealer kwamen wij erachter dat je voor nagenoeg dezelfde aanschafprijs ook een Estate kan krijgen. De wegenbelasting voor beiden is hetzelfde zei de verkoper waardoor we zijn gaan twijfelen wat wenselijk is.
Ik ben zelf nogal een oen achter het stuur en heb daarom altijd gedacht dat een stationwagon geen goed idee was. De auto is voor mijn gevoel dan te groot en onoverzichtelijk. Bij de testrit heb ik dat idee echter helemaal niet gehad en als ik kijk naar de specificaties hebben we het maar over 20cm verschil wat natuurlijk niet erg groot is.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of er nog andere voors of tegens te noemen zijn om juist voor een hatchback of een Estate te kiezen?
Ik heb niet in de hatchback gereden dus kan het verschil niet inschatten qua rijgedrag.
Is het verbruik van de Estate ook hoger?
Verder had ik tijdens de testrit het idee dat de achterruit qua kijken wat aan de kleine kant is, of het ligt aan de binnenspiegel. Is dit ook jullie ervaring?
Verder hoop ik nog op wat tips op waar op te letten bij de aanschaf.
Voor ons is prijs (zoals bij iedereen) uiteraard een belangrijke factor. Verder moet de auto in ieder geval navigatie, cruise-control, airco hebben. Ook moeten er zeker parkeersensoren en een middenarmsteun op zitten. De trekhaak moet er ook op maar is wat makkelijker achteraf nog te laten monteren natuurlijk.
Bijna alle bovenstaande items kan ik vrij makkelijk ook op verkoopsites filteren behalve de midden armsteun. Weet iemand wellicht of er een bepaalde versie is geweest, bijv. Night&Day, waar dit standaard op heeft gezeten?
Zijn er bij de Clio vanaf 2013 nog bekende problemen bekend waar ik op kan letten bij aanschaf?
En nog een laatste vraag. Ik lees op internet dat het R-link navigatiesysteem veel beter is dan de Medianav, maar volgens mij hebben de meeste occasions Medianav. Moet ik hier nog op letten? Ik navigeer redelijk vaak.
Alvast hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. Ik verheug me erg op de nieuwe aanschaf