Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Dat gedrag heb ik nu ook op discopalen met die nieuwe lader. Eerst start/stop zo'n 20x en dan uiteindelijk begint'ie toch op 11kW.
Gebeurde met die oude lader ook wel eens, maar die kapte hem dan bruut af, of bleef in een aan/uit loop.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@Hachy,
Wellicht handig om er even bij te vermelden hoe snel de discopalen bij jou "knipperen", dit om te voorkomen dat verschillende storingen anders door elkaar kunnen worden gehaald. Zoals je in het overzicht van fivari kan zien is de frekwentie bij hem zo in de orde van per halve / hele minuten. Hoe snel knippert ie bij jou?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Ja, goed punt Harm. Het zijn inderdaad TWEE problemen:

1) Met de oude lader (06-'16) knipperde hij echt om de paar seconden, blauw/geel/blauw/geel en uiteindelijk stopte hij en werd'ie rood. De auto stopte dan verder ook, geen meldingen whatsoever.
2) Met de nieuwe Q90 lader (2017) zijn het langere pauzes, van een seconde of 5-8 waarbij de ring geel wordt. Na een keer of 15-20 blijft'ie uiteindelijk blauw en hervat het laden conform Fivari's ervaringen.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Zaterdag hebben Harm en ondergetekende nog even gepoogd een disco-test te doen in Amsterdam. Renault Nieuwendijk Aalsmeer was zo vriendelijk om de leen-Zoe hiervoor beschikbaar te stellen (superservice van ze!). Met die auto had ik in het verleden oplaadproblemen bij enkele 11kw-EV-box laadpunten in Amsterdam Sloterdijk dus dat zou een mooie benchmark zijn om de nieuwe BCB van Harm tegen te testen.

Terwijl Harm Amsterdam binnenreed, ben ik alvast met de leen-Zoe naar de laadpunten gegaan en wat bleek (je voelt 'm al): de auto gaf geen laadproblemen bij de bekende laadpunten! Gelukkig laadde Harm's Zoe daar ook zonder problemen, maar de test heeft dus wat minder uitsluitsel gegeven dan gehoopt. Wellicht is er een verandering aan de leen-Zoe gedaan (ga ik deze week bij Nieuwendijk-technicus vragen) of zijn de laadpunten verbeterd (hogere aanvangs-amperage) door EV-box.

Uit de discussies in dit topic viel me zoiezo al op dat er recentijk nog maar weinig reacties zijn gepost over disco-problemen. Misschien is dit probleem toch minder groot dat gedacht en/of heeft EV-box integraal bij al haar publieke 11kw-laadpunten het aanvangsamperage verhoogd?

In ieder geval gezellig bijgekletst met Harm tijdens een Zoe-lunch op zaterdag!

2017-02-25 13.45.28.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door renault15.17 »

Zojuist een rode neus bij Allego Hellevliet aan de A12. Meteen op rood, niks meer mogelijk. Toen naar Fastned aan de overzijde (Bijleveld). In eerste instantie daar ook meteen op rood. Na afsluiten van de Zoe en een tiental minuten wachten, was de Zoe gelukkig gereset en laadde ze zonder problemen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

renault15.17 schreef:Zojuist een rode neus bij Allego Hellevliet aan de A12. Meteen op rood, niks meer mogelijk. Toen naar Fastned aan de overzijde (Bijleveld). In eerste instantie daar ook meteen op rood. Na afsluiten van de Zoe en een tiental minuten wachten, was de Zoe gelukkig gereset en laadde ze zonder problemen.
Toevallig met me broer (Yongshi) na het VERkiezingsdebat ook langs Hellevliet gegaan. Ook bij zijn Zoe een rode neus bij hets tarten van het laden. Daarna doorgereden naar de snellader bij de splitsing naar de N11 waar het prima ging (terwijl dit ook een Efacec lader was, net als bij Hellevliet). Overigens had mijn zoe er een jaar geleden ook een rode neus. Dus die paal is toch niet helemaal lekker denk ik.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Pieter en Harm, geweldig dat jullie de moeite hebben genomen de palen waar ik disco heb gehad te bezoeken. Ik denk dat deze n.a.v. mijn meldingen uiteindelijk op een hoger startvermogen zijn ingesteld. Ook Nuon heeft veel geupdate inmiddels.

Heb recent in Rotterdam nog een disco paal gevonden. Volgens mij hebben bijna alle dubbele 'Rotterdam Elektrisch / EVBox' palen nog steeds dit probleem.

Sinds die nieuwe lader stopt deze bij mijn thuis laadpunt op random momenten. Je krijgt dan de melding van de TCU: 'Laden onderbroken / onverwachte beëindiging door storing in laadplek/auto' . Dus heb ik hem tóch maar weer aangemeld.

Lachen trouwens die foto. :)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

In Bad Nieuweschans staat 1 EV laadpaal van 11 kW en met CanZE uitgelezen.
Tijdens laden zie ik de beschikbare aantal fasen continu van 1 naar 3 en terug springen.
Na ca 10 minuten rode neus.
Start zichzelf weer op (tegen €0,60 starttarief) en na 10 minuten weer boem. Nada noppes. :discuss:
Wat is hier de oorzaak? Valt op dat tijdens droog weer geen echte uitval, maar bij "kl.te weer" dit fenomeen.
Wat kan dit zijn?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Omdat we de BCB nog niet open hebben "berekenen" we het aantal fasen. Er van uitgaande dat die paal een 3 fasen 16A versie was (kan bijna niet anders) is het beschikbare vermogen in theorie de maximale stroom aangegeven door de paal (16A) maal 3 fasen maal 230 volt = 11040 watt. Die 16A weten we. Ook weten we wat het beschikbare vermogen is volgens de auto. Wat we nu doen is kijken of het beschikbare vermogen in kW méér is dan die 16 * 0.25 (4 kW). Als dat zo is, moeten we 3 fasen concluderen. Is het minder, dan zal het wel één fase zijn. In theorie gaat dat altijd goed.

Die auto gaat natuurlijk niet helemaal voor de grap op een rode neus. Ik denk eigenlijk dat er één fasedraad in de laadpaal brak is aangesloten. De auto kan niet op twee fasen laden, dus dan is de conclusie één en wordt het beschikbare vermogen aangepast. Ik kan het niet op een andere manier verklaren. Indien mogelijk maar even bij die paal wegblijven want knetterende fase-draden, da's niet fijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Dank je Jeroen, zal voorlopig de paal mijden en een berichtje sturen aan de provider.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Vandaag het laden bij een ecopaal in de gaten gehouden en het viel me op dat de ZOË ongeveer 3 minuten blijft laden en dan stopt. (Rode neus) Geen idee waar het aan kan liggen. Wanneer de Zoë boven de 22 kw laadt heeft ie nooit problemen.

AfbeeldingAfbeelding
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

VanAssen schreef: Start zichzelf weer op (tegen €0,60 starttarief)
Ik weet vrij zeker dat bij pauzerende palen niet elke keer het starttarief in rekening wordt gebracht.
Het starttarief wordt zover ik weet berekend bij het initiele aanbieden van de laadpas.Alle stops/starts daarna vallen nog binnen dezelfde 'financiële transactie'.
RudyH schreef:Vandaag het laden bij een ecopaal in de gaten gehouden en het viel me op dat de ZOË ongeveer 3 minuten blijft laden en dan stopt.
Ecotap Helpdesk ook gevraagd? (0411-74 50 20)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Het scheelt dat dit een gratis laadpaal is bij mijn werk en er geen starttarief voor mij is. In het verleden al eerder intensief contact gehad met Ecotap. Er is zelfs een monteur langsgeweest om de paal om te bouwen zodat ik 1 fase kan laden. Alleen duurt het dan 13 uur voordat de auto vol is.

Het probleem heb ik niet alleen bij deze paal dus het ligt volgens mij niet aan de paal maar de auto. Met de informatie van CANZE wil ik binnenkort weer naar de dealer om aan te tonen dat er wel degelijk een probleem is.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Pilot amp springt naar 0. Dat is wat de paal aangeeft dat er geladen kan worden. Eerste verdachte lijkt dan toch de paal (dat zul je in ieder geval van je dealer gaan horen vermoed ik). Ik snap dat je ervaringen bij andere palen dat tegenspreekt. Doe jezelf een heel groot plezier en probeer even een andere kabel te scoren. We denken vlug dat dat het niet kan zijn, maar je zou voorwaar niet de eerste zijn........

Edit: ik lees nog even overnieuw en je zegt: Boven 22 geen probleem. Boven 22 is altijd vaste kabel, dus dat sterkt me in mijn suggestie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

De kabel is vorig jaar vervangen door Reanault. De oude kabel heb ik ingeleverd en een nieuwe kabel gekregen. (€200,-) coulance 50%.

Aan de kabel of lader ligt het volgens mij niet gezien ik thuis ook met een vast kabel kan laden en daar het zelfde ervaar. (Thuis 2 verschillende 3 fase laders) Het vreemde is dat af en toe de auto geen problemen ervaart en van 20% naar 100% probleemloos gaat. Meestal is dit direct naar het rijden als de accu's boven de 20 graden zijn.

Ik zag in CanZE (IOS) nu ook BCB staan waar de aarde weerstand wordt aangegeven. Deze stond vanmorgen op 2ohm. Hoop binnenkort wat meer data te hebben om een verband te kunnen leggen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Het bovenstaande gelezen hebbend vermoed ik dat het aan de connector aan autozijde zou kunnen liggen (haperend of slecht contactje op de Control Pilot bedrading van connector naar controller in de auto).
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Laat die nu ook helemaal vervangen zijn. De hele neus van de Zoë is vorig jaar zomer vervangen. (Incl. Warmtepomp en wat daar voor zit. Het laad probleem speelt zich al vanaf het begin dat ik de auto heb gekregen en is diverse keren al naar de Renault dealer geweest. Het enigste wat nog niet is vervangen is de BCB alleen moet ik dat wel hard kunnen maken dat het daar an ligt.

Afbeelding
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Impressive!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Nu zag ik dat er een nieuwe functie in CanZE Aanwezig is welke de aarding meet. Nu zie ik wanneer de aarding >1 ohm de Zoë er steeds uitspringt.

Weet iemand wat de ZOË accepteert. Hoeveel weerstand er max. Mag zijn voor de Zoë.


. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



doruswinnubst
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2016 14:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door doruswinnubst »

Goedenavond,
Sinds eind december 2016 ben ik in het bezit van een zoe. 11 januari Liander langsgeweest voor de aanpassing naar 3 x 25A in de meterkast. 13 januari een laadpaal van laadpaal24 geinstalleerd; https://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal ... F-vast-kwh
Daarna wilde ik gaan laden maar zijn de problemen begonnen. Na het starten van het laden slaat de aardlek(HACO 4P 16A type B) van de groep van de laadpaal eruit. Nb: Laadpaal is enige wat aangesloten is op deze groep. Dit is 1 op de 10 keer niet zo en kan ik gewoon laden. Het vermoeden was dat het aan de paal lag dus die teruggestuurd. Goede afhandeling. Volgende dag werd ik gebeld door laadpaal24 dat ze hem terugontvangen hadden en getest hadden aan twee zoe's: geen problemen. Advies was om de aarding in huis te laten onderzoeken. We wonen in een huis van 4 jaar oud dus aarding ook zo oud(of nieuw). Parallel hieraan ben ik langs geweest bij Renault (arend in Amsterdam Sloterdijk) en daar geen problemen met laden dus dan staan ze niet te springen om de auto door te meten. Eerst getest bij een buurman met een Cohere paal. Daar startte het laden goed maar vervolgens ging het gehele huis donker...
Nav het (zonder problemen) laden bij een buurvrouw met een Newmotion paal besloten om eerst een andere paal te proberen: https://newmotion.com/shop/nl_NL/consum ... ed-3-phase
Deze is inmiddels nu een goede week geinstalleerd en heeft zelfde kuren als de eerste paal. Dinsdag komt er een bedrijf langs om de aarding te meten. Ik ben benieuwd of er iemand in Amsterdam beschikbaar is om morgenavond na 20.00 of zaterdag na 12.00 te komen laden met een zoe en te kijken of het inderdaad aan de paal ligt of niet. Ik heb dit reeds getest met een Golf GTE en een BMW i3; geen problemen. Ik heb bij openbare laadpalen slechts 1 keer gehad dat deze op storing sprong (rode ring paal en rode neus zoe).
Wie o wie komt er laden. Uiteraard onder het genot van een bakkie koffie ;-).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Aarding idd laten meten. Heb woning uit 2001 en 'zou goed moeten zijn'. Pas aantal monteurs later werd het opgemeten, slecht bevonden en dag later aardpen laten slaan: opgelost!
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Oh, 20:00 lukt niet vandaag, maar 17:30/18:00 wel (afhankelijk van waar in AMS)
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Nivve »

Ik zou ook alleen tijd hebben tussen 17 en 18:00. Maar ben dan wel in Amsterdam aan het rijden (van Bijlmer naar Sloterdijk waarschijnlijk) om even langs te komen.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Voor mij kan het helaas niet meer ivm ongepland ziekenhuisbezoek :-(
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

ik kan zaterdag ook wel even langskomen, beetje afhankelijk van lokatie in Ams

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Ik vul onderstaande enkelfasige metingen aan met wat driefasige:
De metingen gebeuren met een Fivari-Mobile, aangesloten op een correcte driefasig netwerk.
10A ingesteld: weigert te laden
12A ingesteld: idem
14A ingesteld: auto laadt, Canze geeft 13A aan.

Bij het weigeren te laden gebeurt het volgende:
contactor trekt aan, er stroom heel even wat energie en het laden wordt gestopt. Alsof de Zoe na die korte tijd begrijpt dat er geprobeerd wordt driefasig te laden aan een te lage stroom.
Mijn bevindingen komen dus niet overeen met die van overige testers die wel kunnen laden bij een ingestelde stroom van 12A en minder.
fivari schreef:Ik heb alvast het enkelfasig laden even getest:
6A ingesteld ==> weigert te laden, dashboard kleurt rozig.
8A ingesteld ==> Canze geeft 7A als pilotsignaal, een Wattmeter geeft 7,7A en 1213W met cos phi van 0,66
10A ingesteld ==> Canze geeft 9A, wattmeter meet 9,6A en 1808W met cos phi van 0,80
12A ingesteld ==> Canze geeft 11A, wattmeter meet 11,2A en 2281W met cos phi van 0,87
14A ingesteld ==> Canze geeft 13A, wattmeter meet 13,1A en 2763W met cos phi van 0,91
16A ingesteld ==> Canze geeft 16A, wattmeter meet 15,7A en 3374W met cos phi van 0,94
18A ingesteld ==> Canze geeft 18A, wattmeter meet 17,3A en 3750W met cos phi van 0,95
20A ingesteld ==> Canze geeft 20A, wattmeter meet 19,5A en 4271W met cos phi van 0,96

Eigenaardig is dat Canze bij de eerste meting (8A ingesteld) driefasig weergeeft.
Bij gelegenheid zal ik eenzelfde oefening doen bij 3-fazig laden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@fivari,
Dat is interessant! Dan zijn er dus blijkbaar andere BCB's, of softwareversies in de BCB, die ook 12A bij 3 fasen nog te laag vinden om te starten met laden! :think:

Weet je van wanneer die BCB is? of wanneer deze het laatste ge-update is?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Ik ga ervan uit dat ook de BCB vervangen werd bij de majeure problemen in mei 2015.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Met de nieuwe Q90 lader gaat het laden aan een disco ev-box paal nog niet optimaal maar hij laadt wél.
11 kW Evbox bij het zwembad, aangesloten 13:25.

Eerst 24 minuten disco, daarna normale laadsessie van ruim een uur, 13:49 tot 14:54. (ongeveer 15-20% tot vol)
evbox.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



doruswinnubst
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2016 14:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door doruswinnubst »

Even een update na aanleiding van het testen. Vrijdag geen problemen toen ik met mijn Zoe uit 2013 thuis wilde laden. Stephan is daarna ook komen laden met een zoe uit 2013. Ook geen problemen. Na zijn vertrek mijn Zoe weer aangesloten en geladen tot 95% en toen is de aardlek er uitgeklapt. Zaterdag wilde ik thuis laden en geen problemen. Daarna is Pieter wezen laden: ook zonder problemen. Daarna mijn Zoe weer aangesloten en laden ging weer goed tot 95%.Wederom de zekering eruit. Vervolgens opnieuw opgestart en geen problemen met laden tot 100%. Dinsdag wordt de aarding gemeten dus ik ben benieuwd wat hieruit komt. Laadpaal24 geeft aan dat de weerstand lager moet zijn dan 150 Ohm. Newmotion heeft nog niet gereageerd. Ik kom er na dinsdag nog op terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@doruswinnubst,
doruswinnubst schreef:getest bij een buurman met een Cohere paal. Daar startte het laden goed maar vervolgens ging het gehele huis donker...
Kwam dit ook door de aardlekschakelaar? Zo ja, bij welke lekstroom schakelt deze af?
doruswinnubst schreef:Zaterdag wilde ik thuis laden en geen problemen. Daarna is Pieter wezen laden: ook zonder problemen. Daarna mijn Zoe weer aangesloten en laden ging weer goed tot 95%.Wederom de zekering eruit.
De zekering?, of bedoel je de aardlekschakelaar? Bij welke lekstroom schakelt jou aardlekschakelaar uit?

Als in alle gevallen waarbij het met jou ZOE mis gaat, de aardlekschakelaar afschakelt, dan vermoed ik dat de oorzaak in de ZOE zit. Een aardlekschakelaar schakelt af, als er een bepaalde stroom (bij moderne huisinstallaties ligt de grens op 30mA, oude installaties hadden 50mA of zelfs 500mA) naar aarde weglekt. Dat afschakelen gebeurt niet voor niets! En aangezien de lader (omvormer van AC naar DC) bij de ZOE in de auto zelf zit, ligt daar de meest waarschijnlijke oorzaak.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



doruswinnubst
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2016 14:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door doruswinnubst »

Even navraag bij de buurman en het was enkel de groep die eruit gegaan is. Zekering moet inderdaad aardlekschakelaar van de groep zijn. Aardlekautomaat op de groep van de paal. De max is 30 mA.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Op hoeveel ampère wordt er geladen en hoe dik zijn je draden. Gezien je een aardlekAUTOMAAT hebt is er ook een kans dat de automaat er uitklapt ivm te hoge ampère of te hoge weerstand. (Slecht contact, te dun draad etc. )

Heb je toevallig CanZE of nog beter laat dit ook door de expert even checken.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Bij 95% loopt de stroom toch al wat terug. Ik denk niet dat het de zekering is.
Toevallig had ik gisteren bij een publieke laadpaal iets gelijkaardig voor. Misschien heeft het er wel mee te maken.
Ik ben aan het laden @22kW en heb voldoende lading om comfortabel thuis te geraken. Omdat het regende en er nogal wat vocht in de passagiersruimte aanwezig was, dacht ik: ik ga de auto nog snel op stroom van de laadpaal opwarmen en droogblazen. Dus schakel ik de klimaatregeling in via de afstandbediening. Het systeem springt aan, de ventilator bromt en plots valt de publieke laadpaal uit.
Zou het kunnen dat het klimaatsysteem een extra lekstroom veroorzaakt waardoor de aardlek ingrijpt?
Bij 95% komt de temperatuur van de batterij soms wat hoger uit, waardoor ook dan de ventilatie opstart.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Dit heb ik bij de Ecotap paal op mijn werk ook gehad. De paal is vervolgens van 22 kw naar 15 kw gezet wat het probleem heeft opgelost. De stoppen vlogen er uit namelijk.

Daarnaast heb ik geconstateerd dat bij mijn smart evse de laadpaal even wordt uitgeschakeld (het laden stopt, harde klik) de ventilator van de auto start en het laden wordt dan weer gestart. Dit gebeurd als de het starten van accu's wordt gekoeld of ik de auto ga voor verwarmen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dat laatste gebeurt bij mij ook altijd. Hij klapt er niet uit in principe. Vanmorgen de zoe weer naar de dealer gebracht voor het random 'stoppen' van het laden. Belde de dealer op hoe ze het op een 11kW moesten reproduceren. Tja.... gewoon proberen. Zit je dan 3 uur met je Renault laptop in een zoe te wachten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in