Laadprobleem Zoe


Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jsj »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

HarmOtten schreef:Vervolg van vorige bericht.

Nou, schiet mij maar lek. Vandaag getest op 3 fasen 10A, maar nada noppa niks laden. De display kleurt rood:20170504 3 fasen 10A Rode display.JPG en de neus gaat rood/blauw knipperen. Op het moment dat ik de stekker ontkoppel, gaat het rode meteen weer weg. Op 12A gaat het prima, maar dat werkte voordat ik de laatste update in de BCB heb laten installeren ook al.
Het zou zo kunnen zijn dat de laadpaal niet in storing schiet als deze start met lage stroomsterkte, en pas tot laden overgaat als voldoende aanbod is. Maar ook dat is giswerk. We blijven in het duister tasten zolang er geen Release notes van Renault beschikbaar komen!! :discuss:.
*telt even tot 10*
Sorry liet me even gaan... :cry:
Met mijn EVSE lader op 3x10A of 3x12A krijg ik exact hetzelfde. Minimaal 3x14A dat werkt het wel.

1 fase laden op 10A lukt dan weer wel :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Wij zijn bezig met Flowcharge bij een kantoor pand in Eindhoven waar 4 laadpalen staan die af gezekerd zijn op een hoofdzekering van 3 fase 32 amp.
Om te zorgen dat de stoppen er niet uitvliegen zijn de palen ingesteld op 4x 8amp. Nu heeft niet alleen de Zoë er last van maar ook Tesla's kunnen daar niet laden. Getest met een model X.

Klaarblijkelijk heeft dus niet alleen Renault er last van.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Rudy: dat is een ongelofelijk domme implementatie, met alle respect, helemaal los van ZOE, Tesla, whatever. Het betekent namelijk dat als je in je eentje staat het ook hommulus is. Als Flowcharge geen loadbalancing aankan, zou ik als de wiedeweerga naar een andere leverancier op zoek gaan. Ik weet er sowieso twee die het wel kunnen, en van nog twee weet ik het vrij zeker.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Hallo Zoe2goe,

Dat vonden wij idd ook. Volgens Flowcharge moet loadbalancing wel kunnen alleen is het nog steeds niet zo in geregeld.
We zitten er achteraan om het aan te laten passen.

Onderstaande Reactie van flowcharge.
De fabrikant heeft mij verteld dat er hiervoor een oplossing is met een nieuwe generatie modem en controller en als test heb ik zo’n opstelling ergens ingebouwd, maar nog zonder het gewenste resultaat. Zodra dit 100% functioneert zal ik het in Eindhoven inbouwen. Voor nu kunnen we of het minimale vermogen toch verhogen naar 12,5 Ampère met de wetenschap dat er 1 van de 4 auto’s in de wacht komt of we laten het minimale vermogen op 8 Ampère staan, maar dan kan de Zoë bij 4 aangesloten auto’s niet laden (Bij minder dan 4 auto’s laat deze wel).



Ik hoor graag van je welke optie de voorkeur heeft.



Met vriendelijke groet,
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ha Rudy. Nou, dat is (naar mijn onbescheiden mening) een gevalletje "wauw!". Het is toch niet zo dat load balancing "cutting edge technology" is.

Hij vertelt er overigens niet bij of de 4e auto wel gaat laden als een van de andere drie VOL is. Ik mag toch hopen van wel, en dan zou ik ze fijn op 3 x 12.5 ampere laten zetten. Je kunt zijn mail ook lezen als "als er vier AANGESLOTEN (i.t.t. VOL)) staan, heeft er altijd één gewoon pech totdat een van de anderen daadwerkelijk afkoppelt. In dat geval is het wel echt hopeloos prut, maar nogmaals, niet glashelder.

Maar goed, ik begrijp dat het voor de palen die jullie hebben nog even wachten is. Balen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Vandaag ook wezen testen bij een collega met mijn mobiele 22KW lader op 3 fasen en ook ik kom niet lager als 11A in Canze (wat meen ik 12A gemeten is)
Laden 11A.jpg
Bij 10A (/11A) en lager komt er "Controleer laadstation" in de (rode) display. Geen verandering dus want voor de zgn. update was dit ook al. Zo jammer, ik had gehoopt dat 7 a 8A nu ook mogelijk zou zijn, net zoals op 1 fase. :cry2:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Hmm maar toch is er iets veranderd, zeker bij EVbox palen, want van de 6 probleempalen heb ik er nu 4 getest en die geven nu allemaal geen problemen meer. Heb nog 1 disco paal (private, bij een bedrijf) maar de rest knippert niet meer.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Ik wacht nog even met de nieuwste update. Het laden gaat bij nu gewoon goed. Alleen laden lager dan 12a gaat niet. We gaan volgende week testen met een 1 fase kabel. Het laden duurt dan natuurlijk wel vele malen langer maar goed we zijn er achter gekomen dat de laadsessies bij ons beiden op het werk gratis zijn.

Je hoort mij niet meer klagen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

twee dingen :
- heel af en toe heb ik wel eens een rode neus. soms gaat die dan niet weg na de regendans. Wat wel steeds werkt dan Is naar een snellader rijden en 43kw aansluiten. ik snap niet waarom maar wel handig om te weten wellicht
- dit plaatje haalde ik uit Canze. Hoe kan het dat de auto wel bereidt Is 42kw te laden en de lader dit beschikbaar heeft, maar er toch maar 24kw geladen wordt?Afbeelding

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Niet dat ik de expert ben, maar bij ca. 80% RSoH laat de Zoe geen hoge laadsnelheden meer toe.
De laadsnelheid begint dan ook danig te dalen, ook al wordt bijna 40 kW AC aangeboden.
Volgens mijn ervaring is dat altijd al zo geweest >80%
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

snap ik . Maar dan begint het getal rechtsboven te dalen ipv het middelste getal

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@Pieter,
Ja, dat is inderdaad raar. Want ik verwacht niet dat er (38-24)/38 = 37% verloren gaat in de caméléon lader. Kan het misschien zijn dat een van de waarden op het scherm van CanZE even niet geupdate was?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door 0111 Mtbiker »

Volgens mij kan de ZOE niet laden op DC. Kan me vergissen...
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Heb nog even in mijn oude laad screenprints gekeken.
Inderdaad gaat zowel de DC als de AC waarde gelijk naar beneden.
Conversie AC -> DC via lader als Harm al aangeeft.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

De Zoe 'laadt' ook niet echt op gelijkstroom (DC). De lader is een soort omgekeerde zonnepanelen omvormer. Je hangt hem aan AC en de Kameleon lader maakt van die AC weer DC om de batterij te laden.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Vandaag bij 3 Fastned stations geladen waaronder het probleem laadstation de Slenk. (Voor oude Zoe's) Ik had goede hoop dat het laden hier goed zou verlopen gezien ik een nieuwe lader heb gekregen.

Helaas,
Afbeelding

Afbeelding

Moet toch maar een steek sleutel in de auto gaan leggen om de accu los te koppelen. De foutmelding duurt echt lang voordat ie weg is. In Haps nog minuten lang moeten wachten voordat de melding verdween en ik kon laden. #Ikbenbijnathuis
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Vandaag nogmaals geladen bij de Slenk, nu stond er ook een Tesla en heb ik kunnen laden van 39% tot 80% zonder problemen.

Zou er met 2 auto's minder ruis zijn?

Afbeelding
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@RudyH,
Dat is bekend. De (hogere) harmonischen die de Caméléon lader veroorzaakt, worden dan iets gedempt door andere verbruikers, in dit geval een Tesla. Als die er op dat moment niet was geweest, was de kans groter geweest dat jij met de Zoe niet had kunnen opladen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Mooie foto....
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door landfort »

Hele mooie foto...RudyH!!!
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

@HarmO, weet je of je kan controleren Welke lader er in de auto zit. Nieuwe type / oud type?
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@RudyH,
Met CanZE kan je het een en ander opvragen. Er is in ieder geval meer dan alleen een oud en nieuw type, er is een hele reeks hardware versies en software versies van de lader (BCB).
Momenteel zit in mijn Zoe deze lader. Dat was toen de laatste versie.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Prachtige foto Rudy!
Balen dat het laden bij de Slenk niet lukte. Hoop dat het lader type (hw/sw) kan achterhalen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Ben ook onder de indruk van de mooie foto! Klasse

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

Je moet wat te doen hebben tijdens het laden. Fotografie was paar jaar geleden mijn passie en ik zorgde er altijd voor dat er een spiegelreflex in de auto lag. Tegenwoordig doen we het met een iPhone en komt de spiegelreflex maar weinig uit de tas.

Overigens laad ik niet veel bij Fastned en maak ik me er nu nog niet druk om. Zodra ik meer lange afstanden moet gaan rijden dan zou ik eerder over wegen om een grotere accu te kopen of andere auto met meer actieradius.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Mijn Zoe had vorige week een laadprobleem. Elke laadpaal waar hij aan wilde laden ging dood, verder geen error aan de Zoe kant. Voor de tweede keer dus de Zoe op moeten laten halen enroute door Renault Route Service waarna hij naar Renault Stam is gebracht. Vlot werk van hen, ze hebben de lader (BCB neem ik aan is de andere benaming?) vervangen en de software geupdate. Ik heb geen idee welke BCB ik heb noch welke software, maar kennelijk was die van mij al wat ouder (vorige beurt jaar geleden, hij heeft volgende week de 4e). Kennelijk kan de Zoe dan met 12A laden ipv 13A, aldus de mijnheer van Renault Stam.

Dit was voor mij de tweede keer overigens dat de BCB is vervangen, de vorige keer was iets van een jaar geleden. Dat geeft niet heel veel vertrouwen. Ik heb nog een jaar garantie (want dan zowel 5 jaar als 100K km tegelijk) en heb geen zin (want kennelijk duur) om over 2 jaar weer zo'n box te vervangen, hoop dat deze het goed blijft houden en beter werkt dan voorheen. Want 3500 euro voor een 41kW accu is een stuk aantrekkelijker dan 35K+ euro voor een Model 3 (waar ik dus echt nog geen geld voor heb).

Volgende week in ieder geval een dongle bestellen om alles wat beter in de gaten te houden.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Bij mij is de BCB in totaal 3x vervangen. laten we het pech noemen. Zolang het garantie is, vind ik het niet zo'n probleem. Maar elke nieuwe versie die er in kwam was wel beter dan de vorige, dus je kan er vanuit gaan dat dezelfde fout niet opnieuw zal optreden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoemen »

Wij hadden laad problemen met de ruim 3 jaar oude Zoe die we pas gekocht hebben. Thuis geen probleem met laden gehad.
Na een software update vorige week konden we wel laden op de probleem palen alleen deel de airco/heater het niet meer.
Dus terug naar de dealer. Eerst werd er gezegd dat dit niet met de update te maken had maar er stonden toch nog wat settings verkeerd ergens.
Nu werkt het weer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door E-mission »

Ondertussen met de nieuwe lader kunnen spelen. Het snelladen gaat serieus snel, 40 kW dc zie ik op de app tot hij gaat afbouwen in stappen vanaf 85%. Normale laadpalen ook geen probleem, van de week een probleempaal proberen. Van de 4 Fastned stations gaf eentje (op allebei de laders) issues, ik vermoed vanwege het harmonische geneuzel (stond ook op de lijst, maar een ander op de lijst gaf geen probleem). Voor het eerst ook dat ik de koeling aan de onder-achterkant doorheb met het snelladen. Tot nu toe happy dus (al hoop ik dat het Fastned issue opgelost wordt), alleen heb ik nog maar een jaar / 20K km te gaan tot einde garantie van de elektrische componenten. Zelf zo'n lader betalen is iets wat je niet wil, al mag je wettelijk verwachten dat hij nog wel een paar mee gaat. Hopelijk dat Renault dat ook zo inziet als hij toch weer problemen geeft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MrGoogle87
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2017 00:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MrGoogle87 »

RudyH schreef:Vandaag bij 3 Fastned stations geladen waaronder het probleem laadstation de Slenk. (Voor oude Zoe's) Ik had goede hoop dat het laden hier goed zou verlopen gezien ik een nieuwe lader heb gekregen.

Helaas,
Afbeelding

Afbeelding

Moet toch maar een steek sleutel in de auto gaan leggen om de accu los te koppelen. De foutmelding duurt echt lang voordat ie weg is. In Haps nog minuten lang moeten wachten voordat de melding verdween en ik kon laden. #Ikbenbijnathuis
Is het inmiddels bij jou of andere mensen opgelost?

Ik heb al updates, een nieuwer type bcb(was niet defect), laadslurf en toebehoren gehad.

Hier een verhaal en kopie van mijn post op tweakers:

Helaas net slecht nieuws gekregen van Renault Nederland..


Wij bezitten een Renault Zoe (quickcharge) uit 05-2014 en hebben helaas snellaadproblemen bij o.a. Fastned en andere snelladers die (meestal maar niet altijd) aan een middenspanningsnet zijn aangesloten.

De oorzaak volgens Fastned en RenaultNL was toen

De Zoe BCB niet genoeg of een krachtig genoeg ontstoringsfilter zou hebben om harmonische verstoringen uit het net te filteren.

Zodra we moeten snelladen (op 43kW AC dus voor deze Zoe) komt het vrij regelmatig voor dat de auto bij een hoge laadstroom er mee stopt.

Zo ziet het er dan uit:
Afbeelding

Doet hij dit drie keer achter elkaar dan gaat de auto in storing en moet je de auto +/- 30min afsluiten+uit zetten voordat je ergens anders (ook een langzamere laadpaal dus) weer opnieuw kan proberen.
(snellader en auto proberen het 3x daarna pas krijg je een ''Rode neus'' aan de voorkant wat duid op een laadfout/storing)


Vorig goed gesprek met Renault NL:

Renault heeft via de Z.E. dealer al eens de gehele BCB, laadstekker en toebehoren vervangen met een bijbehorende update die het zou moeten oplossen, dat heeft helaas niet gewerkt en als toevoeging stopt de auto nu al na 3x proberen met laden en schiet in storing, wat eerst niet het geval was.

Een maand of +/- twee geleden heeft Renault Nederlands (enkel) telefonisch toegezegd dat als ze het probleem niet kunnen oplossen voordat de 41kWh batterij er is, dat ze ons een speciale aanbieding zouden doen betreft het upgraden naar de nieuwe batterij zodat wij met onze wekelijkse ritten en vervoersbehoefte niet zo'n last zouden hebben van deze problemen in de praktijk. (Familie/vrienden wonen net buiten bereik Renault Zoe) Hier waren wij dus erg blij mee!!

Nieuwe batterij is er (bijna):

Recent ben ik te weten gekomen dat er dus zeer binnenkort al 41kWh batterij upgrades aan zitten te komen maar helaas had ik nog niets van Renault NL gehoord.
Met deze reden had ik dus Renault NL weer gevraagd contact op te nemen met mij betreft de gemaakte afspraak. Vandaag heb ik dus met Iemand van Renault Nederland aan de telefoon gesproken en kreeg een heel ander verhaal te horen

Reactie Renault Nederland in het kort:

''Helaas zijn de snelladers geen Renault Z.E. gecertificeerd laadpunt. Het probleem ligt enkel bij de laders, laders die te ver weg staan van de centrale geven dus problemen. De Zoe is technisch gezien prima en er is niets mis en de auto schiet in storing voor uw veiligheid en de auto.
Tevens zie ik zie geen notities van uw laatste gesprek over de speciale aanbieding m.b.t. de nieuwe batterij maar dat probeer ik nog uit te zoeken. Het enigste wat ik nu kan zeggen is dat u met een nieuwe batterij die 3500euro kost waarschijnlijk nog steeds laadproblemen heeft''



Conclusie op het moment en de praktijk:

De auto is volgens Renault gewoon goed en niets mis mee. Er is geen oplossing maar Renault zegt nog steeds met o.a. Fastned samen te werken (dat hoor ik al een jaar lang..) Ondertussen zit ik nog steeds opgescheept met een Renault Zoe die niet fatsoenlijk kan snelladen :(
Ik heb ook voorgesteld dan Renault dan zelf maar snelladers moet neerzetten. De Ac 43kW stekker word momenteel enkel door de Renault Zoe gebruikt bij snelladers.

Momenteel probeer ik een paar % bij te laden voordat de auto in storing schiet zodat ik de volgende snellader kan halen, waarbij ik nauwlettend in de gaten hou of de auto al 1, 2 of drie keer de fout in gaat (zodat die niet in storing schiet en ik 30min stil moet staan zonder laden..)

Ergens deze dagen gaat de Zoe ook weer naar de dealer voor een standaard servicebeurt en zal dan uiteraard ook het e.e.a. weer navragen.

Ergens kan ik rust vinden dat we over een paar jaar maar een Tesla moeten kopen zodra de Model 3 een tijdje op de markt is o.i.d.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Hi MrGoogle87.

Allereerst kudo's voor al je werk en het volledig uiteenzetten van het probleem. En voor het pro actief proberen op te lossen met Renault.
Dat er bij Fastned nog problemen zijn bij sommige Zoe's dat is een feit; al is het na de laatste update zover ik weet wel geminimaliseerd. Al heb ik geen idee van de cijfers. Zoals ik op Tweakers ook al reageerde ben ik vooral heel benieuwd naar je problemen die je beschrijft bij andere snelladers
zoals bijv. die van Allego. Wat waren je klachten op die laadpunten en welke laadpunten waren dat exact? Heb je hier ook de zgn. 'filmpjes' van laten maken samen met de RNL engineers en zijn die ook door Renault Frankrijk ge-analyseerd?

Renault werkt al ruim 1,5 jaar met Fastned aan dit probleem, dat is echt zo. Maar een 100% oplossing lijkt vooralsnog nog ver weg.
Wat wellicht een idee is dat we een keer afspreken met diverse mede-forummers die ook 'soms' problemen op Fastned MVC stations hebben en zoe's die dit niet hebben. Mogelijk kunnen we Renault én Fastned bij deze uitgebreide test betrekken om zo in één dag veel meer inzicht in het probleem te krijgen. Ik weet zeker dat we dit als platform kunnen organiseren in ieders' belang, bijvoorbeeld op een zondag of een doordeweekse avond.

Tot die tijd is het mogelijk een idee om Fastned te vragen op de MVC stations tóch het 2e AC laadpunt op 22kW te zetten. Wij als Zoe rijders zijn toch de enigen die de AC kabel gebruiken dus ik zou niet weten waarom ze daar niet aan mee zouden willen werken.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Het is jammer te horen dat je nog steeds met problemen kampt. De foto van jouw melding krijg ik een enkele keer ook op diverse snelladers: Allego Oosterhout, Allego Sevenum, Allego Eindhoven, Fastned Leiderdorp. Dit is niet structureel, later kan ik er zonder aanpassingen op diezelfde snellader weer wel laden. RudyH heeft onlangs kort na mijn storingsmelding in Sevenum daar succesvol geladen. Direct na zo'n storing kan ik wel op een lader met lagere snelheid laden (na Sevenum bij lader in Tegelen McDonalds 3,5 kWh Ecotap (?)). Ik denk dan ook dat het een externe invloed is buiten de auto en de snellader om, die gecombineerd met het kritische karakter (lees veiligheid) van de Zoe incidenteel voor de laadproblemen zorgt. Aangezien ik niet al te vaak snellaad zal het mij een zorg zijn, in 95% van de gevallen gaat het goed, zoniet pak ik een andere lader.

In jouw geval, veel km's (hoeveel per week, hoeveel in een jaar?), veel snelladen, pakt het vervelender uit. Vervangen van meer onderdelen of een andere batterij zal er niet veel aan veranderen ben ik bang. Ik heb geen idee in hoeveel % van de gevallen er een probleem is (vrij regelmatig, wat is dat?) of dit iedere keer dezelfde lader is (welke). Het blijft, wat ik eerder zei, het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Enerzijds wil je nog steeds een oplossing, ik denk persoonlijk aan vocht. Laatste laadprobleem was na een intensieve wasbeurt, andersom: de stekker van de lader wil nog wel eens raar teruggehangen zijn en vochtig zijn door inregenen of mist. Zien de contacten in de neus er nog fris uit? Zit de stekker er goed (recht) in?

Anderzijds zou ik er op anticiperen en back-up scenario's voorzien. Laden op bestemming, alternatieve locaties voor als een lader het niet doet (een 22kWh lader doet het niet zoveel langzamer en zorgt dat je relatief snel bij de volgende snellader bent).

Het zijn niet de door jou gewenste oplossingen (alleen laden bij Fastned, alle laders doen het altijd), maar die oplossing zal lang duren vermoed ik, ondanks alle goede intenties van iedereen (laatste reactie van RNL was wat vreemd, heb je een naam?), dus je kunt overwegen er het beste van te maken ipv vasthouden aan je oorspronkelijke idee. Het moet wel voor je werken en daarnaast nog steeds de zoektocht naar de echte oorzaak natuurlijk. Daar kan ik niet anders van zeggen, dan dat je feiten moet blijven verzamelen en documenteren om zo een rode draad te ontdekken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 49
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door RudyH »

De problemen met het laden zijn voor mij eigenlijk helemaal voorbij. Het thuis laden op 3 fase gaat nog niet goed. Het zal wel ergens in het huis zitten. 1 fase laden thuis gaat wel goed en is voor mij ook prima.

Gezien we het huidige huis hebben verkocht en naar een mooie nieuwe locatie met een vrijstaande woning gaan verhuizen ga ik er geen energie meer insteken.

Daarnaast zit ik toch te overwegen om de elektrische auto de deur uit te doen gezien ik een aanhanger wil gaan trekken. Onze andere auto hybride mag geen aanhanger trekken en zit nog 1,5 jaar in de lease en zal dan waarschijnlijk worden vervangen door een 100% elektrisch.

Het is jammer gezien ik elektrisch fantastisch vind rijden en de kosten laag zijn. Echter de problemen die ik heb gehad vind ik het elektrisch nog zeker niet volwassen en zal er nog een weg te gaan zijn voor Renault. Ook het aflopen van de garantie van de Zoë geeft mij geen goed gevoel. Ik zal er nog een paar nachtjes over moeten slapen voordat ik de knoop definitief door hak.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

We zitten idd nog in de pionieren-fase.
Ik ben wel voor een megatest met meerdere Zoe's op een verdacht station of snellader met een Renault technicus en wellicht een Fastned persoon met meetapparatuur. Ik ben bereid maar niet de expert die weet of dit een zinvolle operatie is, dat hoor ik graag van anderen.
CanZE zou een optie hebben om die harmonische uit te lezen, is dat idd operationeel en zinvol om die info hier te delen?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

Goed idee om een keer met een aantal Zoe's bij zo'n Fastned station (met middenspanningsaansluiting) te gaan laden. Diverse bouwjaren en BCB series. Dan hebben we een goed verhaal voor RNL

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Op Goingelectric wordt een lijstje van versies bijgehouden die ieder voor zich kan aanvullen, iets dergelijks zouden we dan ook hier moeten doen. Hoor graag van de knutselaars, herstel, heren technici, welke onderdelen relevant zijn om te vermelden en of de hele exercitie toegevoegde waarde heeft.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in