Vreemd probleem bij m'n Scenic 1.5 DCI 106pk uit 2008.
Als hij 24u of langer stilstaat en ik start de motor, dan hoor ik de starter 2 à 4sec aan het werk terwijl het "voorgloei" icoontje oplicht op het dashboard (de spiraal). En het bericht "automatische handrem defect" verschijnt.
Als ie eenmaal start, blijkt er niets mis te zijn met de automatisch handrem en is de melding ook weg.
Als ik dezelfde dag of een uur later nog eens de auto start, is er geen probleem en start hij snel en vlot.
Vandaag was het opnieuw van dat, maar nu was het starten het langste ooit. Zeker 5 seconden. En kreeg ik een nieuwe melding. Niets over de handrem maar wel: "passagiers airbag uit". Kan zijn dat dit kwam omdat er een zware tas (5-7kg) in de passagierszetel stond, maar ook als daar een passagier zit, krijg ik nooit een melding over de airbag.
Het lijkt alsof de auto in zware vriestemperaturen staat en moeilijk start. Op autovakantie in Spanje vorige maand, was het ook van dat. Telkens 's ochtends melding van "handrem defect" en paar seconden om te starten. Hoewel het minstens 15 graden was 's ochtends.
Is mijn batterij bijna dood? Is het handrem mechanisme bijna dood, trekt het stroom ergens? Een ander electronisch probleem? Ik weet het echt niet. Tips/tests zijn welkom.
Moeilijk starten + handrem melding
-
Caleido
Topic author - Lid

- Actief als: particulier
-
Renault47
- lid

Re: Moeilijk starten + handrem melding
vermoedelijk is de accu ontladen maar kan er nog net gestart worden. Heb dit zelf ook gehad en je krijgt dan de vreemdste meldingen. Accu controleren, spanning met motor uit moet >12,3 volt zijn en met draaiende motor tussen 13,8 en 14,5 volt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Caleido
Topic author - Lid

Re: Moeilijk starten + handrem melding
…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.Renault47 schreef:vermoedelijk is de accu ontladen maar kan er nog net gestart worden. Heb dit zelf ook gehad en je krijgt dan de vreemdste meldingen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 3 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 4
Weergaves: 603 -
Laatste bericht door ffonz
30 apr 2026 03:21
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 1269 -
Laatste bericht door rve5800
30 sep 2025 16:45
-
-
Hoe electronische handrem afzetten bij motorstoring?
door marcelvdb » 31 jul 2025 07:59 » in Elektronica Scenic III -
Reacties: 4
Weergaves: 1429 -
Laatste bericht door marcelvdb
31 jul 2025 16:08
-
-
-
In P of automatische handrem op rollerband wasstraat. Schade??
door freddyonderstal » 20 nov 2025 20:02 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 2
Weergaves: 2572 -
Laatste bericht door Captur EA
22 nov 2025 00:10
-
-

-
[Megane IV Estate 2021 140 EDC Facelift] Automatishe handrem uitzetten
door MeganeIV » 06 jan 2026 00:55 » in DDT4all Tutorial & Guides -
Reacties: 10
Weergaves: 1097 -
Laatste bericht door MeganeIV