Kofferslot defect - kan Scenic II niet sluiten
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
- Actief als: particulier
Kofferslot defect - kan Scenic II niet sluiten
Net tijdens de feestdagen, is het slot van de achterklep defect van mijn Scenic II uit 2008. Het is blijkbaar een bekend probleem. De buitenkant is metaal, maar binnenin zitten plastiek tandwielen en hendels. Slijtage en breken uiteindelijk. Het kleine motortje probeert het slot dicht te doen, maar er gebeurt niets.
Resultaat: ik kan de achterklep dicht doen, maar het slot gaat nooit volledig sluiten. Waardoor het systeem denkt/voelt dat de achterklep openstaat en dus nooit de hele auto kan/wil sluiten. Dus mijn Scenic 2 staat nu de komende dagen open op de openbare weg. Gezellig.
Weet iemand hoe je de deuren van een Scenic II manueel kan sluiten of de melding dat iets openstaat door het systeem laten negeren? Jammer dat de drukknopjes onderaan de ruit bij moderne auto's ontbreken. Vroeger kon je zo elke deur eenvoudig sluiten. Dan zou ik alles kunnen sluiten van binnenin, via de bestuurderskant naar buiten gaan en de kleine sleutel die in de afstandsbediening zit gebruiken om de bestuurderskant manueel te sluiten. Nu kan ik alleen de bestuurderskant sluiten. De drie overige deuren blijven ongesloten. En de koffer krijg je open als hevig rukt.
Nieuw exemplaar besteld van het slot via ebay (1/3 van de prijs van een OEM stuk) en gelukkig eenvoudig te vervangen. Maar tot ik het nieuw exemplaar ontvang, zie ik liever mijn wagen gesloten dan open. Helaas in de stad geen garage om op te bergen.
Resultaat: ik kan de achterklep dicht doen, maar het slot gaat nooit volledig sluiten. Waardoor het systeem denkt/voelt dat de achterklep openstaat en dus nooit de hele auto kan/wil sluiten. Dus mijn Scenic 2 staat nu de komende dagen open op de openbare weg. Gezellig.
Weet iemand hoe je de deuren van een Scenic II manueel kan sluiten of de melding dat iets openstaat door het systeem laten negeren? Jammer dat de drukknopjes onderaan de ruit bij moderne auto's ontbreken. Vroeger kon je zo elke deur eenvoudig sluiten. Dan zou ik alles kunnen sluiten van binnenin, via de bestuurderskant naar buiten gaan en de kleine sleutel die in de afstandsbediening zit gebruiken om de bestuurderskant manueel te sluiten. Nu kan ik alleen de bestuurderskant sluiten. De drie overige deuren blijven ongesloten. En de koffer krijg je open als hevig rukt.
Nieuw exemplaar besteld van het slot via ebay (1/3 van de prijs van een OEM stuk) en gelukkig eenvoudig te vervangen. Maar tot ik het nieuw exemplaar ontvang, zie ik liever mijn wagen gesloten dan open. Helaas in de stad geen garage om op te bergen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Re: Kofferslot defect - kan Scenic II niet sluiten
Als je haak weg haalt op de balk , met een schroevendraaier de haak sluit van je slot in de achterklep , de plastic afdekking van je klep haalt , moet er toch af , een touw of spanband door het frame van de achterklep doet deze vast maakt bv. aan de onderkant van de stoel dan kan alles op slot en zit de achterklep toch dicht.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
Ik snap je redenering. Heb snel even gekeken in het donker en toch wat werk om die haak eruit te krijgen. Onder de 4 of 5 plugs die ik zie, zitten waarschijnlijk schroeven? Morgen nog eens bekijken in het daglicht.kaleido 1 schreef:Als je haak weg haalt op de balk , met een schroevendraaier de haak sluit van je slot in de achterklep , de plastic afdekking van je klep haalt , moet er toch af , een touw of spanband door het frame van de achterklep doet deze vast maakt bv. aan de onderkant van de stoel dan kan alles op slot en zit de achterklep toch dicht.
Waarschijnlijk werkt het systeem inderdaad op twee aspecten: zowel het slot als de achterklep moet fysiek gesloten zijn. Want ik heb het slot inderdaad al met een schroevendraaier gesloten manueel, terwijl de achterklep volledige open stond. Toen wou de centrale vergrendeling ook niet zijn zegen geven.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 07:54
Geen kostbare zaken in de auto achterlaten en wellicht niet te druk maken over het feit dat de auto niet is afgesloten. Mijn Megane kan ook niet op slot sinds aanschaf. Staat al meer dan een jaar overal en nergens niet afgesloten. Geen probleem.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00