(Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
bvanbreukelen
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 17:16
Actief als: particulier

(Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door bvanbreukelen »

Beste forum-lleden,

Sinds een paar dagen heb ik een voor mij onverklaarbaar probleem met de climatronic van mijn Grand Scenic II (2006).
De interieur ventilator gaat met regelmatige invallen vanzelf uit en aan.

Stukje historie. Onlangs op vakantie geweest in een warme omgeving. Opeens viel de ventilator uit en na een aantal minuten ging het hele systeem weer werken. (Climatronic stond op AUTO, en de Airco stond ook aan). We vonden dit raar, maar dachten dat misschien in de volle zon het systeem wat te warm was geworden?

Een dag later na 800 km rijden, viel ineens weer de ventilator uit, maar sloeg niet meer aan. Ook als de climatronic van auto naar handmatig (knopjes harder/zachter etc) werd gezet werk het niet. Ik dacht hierbij gelijk aan de kachelweerstand. Gek genoeg, een dag later sloeg de ventilator tijdens het rijden ineens weer aan, en na een minuut weer uit, om niet meer aan te gaan.

Vandaag (30/07) toch de kachelweerstand laten vervangen. En voila, de ventilators sloeg weer aan. Maar helaas was dit van korte duur. Nu gaat de ventilator aan voor een seconde of 15, dan weer uit voor een seconde of 8 en dan weer aan, en uit, en aan en uit. Ook als ik alles op handmatig zet! Ik kan wel de ventilator sneller en langzamer laten draaien, dus dat werkt prima. En als ik in de handmatige stand instel of ik de luchtstroom via dashboard, of alleen benen wil laten gaan werkt dit ook prima.

De monteur die de weerstand heeft vervangen kon niet 1.2.3 iets raars zien met de ODBII/CLIP software. Hij dacht zelf dat het eventueel aan de kachelmotor (ventilator motor) kon liggen, dat de borstels bv versleten zijn. Nu kan ik deze ook laten vervangen, maar iets knaagt nog aan mij dat die intervallen van aan/uit/aan/uit zo (te?) regelmatig zijn. Maar waar moet ik dan aan denken? Wat kan ik testen, zonder een vermogen aan onderdelen kwijt te zijn.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

Alvast bedankt,
Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 271
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door stadium III »

Kijk de stekkers eens naar tegen inbranden en dan vooral de massa
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bvanbreukelen
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 17:16
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door bvanbreukelen »

stadium III schreef:Kijk de stekkers eens naar tegen inbranden en dan vooral de massa
Dank je voor je snelle reactie. Ik ben een beetje een nitwit, dus vandaar deze vraag. De stekkers van de kachelweerstand? (die zagen er nl nog goed uit). Of zijn er nog andere stekkers waar ik aan moet denken? Anyway, ik zal er in ieder geval nog eens goed naar kijken, je weet maar nooit.

Ik zit vooral mee in mijn maag dat het zo 'exact' getimed aan en uit gaat. Dat je, je bijna gaat afvragen of het 'aangestuurd' is? Maar daar houdt mijn kennis dus ook op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 271
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door stadium III »

Bij schoonouders ook dan wel dan niet , uiteindelijk heel de mikmak doorgesoldeerd
Sinds dien alles ok
Er staat ergens een how to hoe je erbij moet komen
Kachel motor weet ik zo niet hoe die eruit moet
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bvanbreukelen
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 17:16
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door bvanbreukelen »

Ok, dus daar ook aan en uit. Wat heb je doorgesoldeerd, weet je dat nog?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 271
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door stadium III »

Draden meteen op weerstand,verder zit er nog een stekker richting kachel motor
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
bvanbreukelen
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018 17:16
Actief als: particulier

Re: (Grand) Scenic II, 2006, Interieurventilator gaat vanzelf uit en aan (climatronic) (niet de kachelweerstand)

Bericht door bvanbreukelen »

Super dank je wel, duidelijk verhaal. De kachelmotor zelf kan idd nog de boosdoener zijn.... en dus dubbelcheck de connector.
Dank je nogmaals voor je snelle reactie.

Mochten er nog meer tips zijn (ook van andere leden) dan lees ik die graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht