Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie

Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Hallo allemaal :D ,
Ik ben nieuw op dit forum.

Nog geen twee maanden geleden heb ik een Renault Clio expression 1.2 16 v quikshift uit 2002 gekocht.
Sportief autootje, redelijk pittig, elecktrische bediening, airco en half-automaat.
Ik was er ontzettend blij mee, totdat de problemen begonnen. Ik zie fora volstaan met dezelfde verhalen en dezelfde onderstaande problemen en vraag me af of ik niet nu al eieren voor mijn geld moet kiezen en hem beter kan inruilen? Met pijn in mijn hart overigens...

De eerste voortekenen heb ik denk ik al eerder gehad. Zo heb ik een aantal malen gemerkt dat ik het gas niet echt kon 'doortrappen' op de snelweg. Voor het grotere probleem zich voordeed lukte het me ook enkele keren niet om de auto in de start stand te krijgen (lees: ik kon de sleutel niet doordraaien naar de start stand). Wanneer het dan toch lukte rook ik duidelijk een benzine lucht.
Afgelopen week reed ik op een vijftig weg (gelukkig maar) en viel ik uit het niets terug in de derde versnelling. Toeren waren razendsnel omlaag gegaan. Vervolgens kon ik geen gas meer geven en brandde een storingslampje. Bij het tankstation eraf gereden en twee maal overnieuw proberen te starten. De auto wilde niet meer vooruit. Stotterde enorm. Samen met de ANWB met 30 km/u naar de garage gereden.
Bij het uitlezen werd een storing gevonden bij; gasklephuis, gaspedaal en de lambdasonde. Gashuisklep is vervolgens gemaakt.
Twee dagen later wilde ik de auto starten en begon hij met achteruit rijden ontzettend te haperen. Wederom werd de zelfde storing weergegeven.
Ik heb de auto laten staan en de dag erna op goed geluk naar de garage gereden. Het rijden ging prima, maar deze keer moest ik handmatig schakelen. Ik kon namelijk niet de automaat-optie aanzetten!

Ondanks dat ik de auto net heb ben ik er zeker al aan gehecht. Rationeel (en na het lezen van allerlei berichten op fora) denk ik dat ik hem beter NU al kan inruilen op een andere auto.
Is er op dit forum iemand die soortgelijke problemen heeft gehad en uiteindelijk de storing heeft weten op te lossen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door mechanic »

De quickshift is een matig te noemen constructie,een gerobotiseerde handbak. Zeker niet storingsvrij te noemen,maar dat had je al gelezen.
De gasklep zelf,en de bedrading tussen gaspedaal en ecu zorgen vaak voor problemen. Voor de clio is deze 'kabelboom' niet te koop dacht ik zo,wel voor een kangoo welke hetzelfde onderdeel heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

mechanic schreef:De quickshift is een matig te noemen constructie,een gerobotiseerde handbak. Zeker niet storingsvrij te noemen,maar dat had je al gelezen.
De gasklep zelf,en de bedrading tussen gaspedaal en ecu zorgen vaak voor problemen. Voor de clio is deze 'kabelboom' niet te koop dacht ik zo,wel voor een kangoo welke hetzelfde onderdeel heeft.

Dankjewel Mechanic :),

Lees vaak dat er aan gesleuteld wordt, maar dat storingen blijven terug komen.
Klinkt als een never ending story dan :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door A110 »

Het is vooral de stekkerverbinding bij het gaspedaal. Wat kan helpen is de stekker bij gaspedaal loshalen goed schoonblazen en daarna inspuiten met contactspray.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

A110 schreef:Het is vooral de stekkerverbinding bij het gaspedaal. Wat kan helpen is de stekker bij gaspedaal loshalen goed schoonblazen en daarna inspuiten met contactspray.
Dankjewel :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Lambdasonde in auto zou vervangen zijn. Bij wegrijden echter de zelfde storingsmelding. Auto kwam bijna niet vooruit en er kon niet geswitcht worden naar de automaat modus.
Garage moet nu een dealer opzoeken of in ieder geval elders kijken voor expertise. Het kan niet zo zijn dat ik nog geen twee maanden een auto heb die nu al niet meer rijdt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Na lang hellen bljjkt een pinnetje te missen in de connector van de Ecu. Er wordt nu een omleiding gelegd.
Mijn vraag is wat de ervaringen hier mee zijn. Blijft de auto op deze manier lang rijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door mechanic »

Dat lijkt me stug,dan heeft de auto nooit normaal kunnen functioneren.
Een omleiding is geen probleem mits fatsoenlijk wordt gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Hij functioneerde al niet normaal, als in niet doorschakelen en haperen (tot uitval). Volgens de garage kan de stekker, door missen van pinnetje, niet goed contact leggen. Dit even in jip en janneke taal aan mij vertelt.
Ik ben een leek op dit gebied, maar lijkt mij wel dat dit probleem al langer speelde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Overigens heeft hij me zelf de connector met missend pinnetje laten zien. Maja, wie zal zeggen dat het de mijne was. Daar moet ik dan op vertrouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door mechanic »

Je hebt de auto goed rijdend gekocht toch?
Zelfs bij Renault is het zeer ongebruikelijk dat er uit het niets een pin plots in zijn geheel verdwijnt uit een ecu connector.
Maargoed,wellicht in het verleden deze door onachtzaamheid van een monteur beschadigd.
Als het euvel maar verholpen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cliomio
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2018 20:20
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door cliomio »

Klopt ja!
Als ik zo naar je antwoord kijk komt bij mij wat argwaan jegens de garage en hun diagnose omhoog.
Vanuit mijn argwaan de volgende vraag : Zou de garage iets/een ander defect kunnen verbergen door DIT als het probleem te bestempelen? In de zin van : Andere Ecu tonen of pinnetje opzettelijk verwijderen en aanhalen dat dit het probleem is?

Over het vervangen van de Ecu in zijn geheel deed hij moeilijk. Het zou veel geld gaan kosten en dan moest hij tesamen nog anderen onderdelen vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door mechanic »

Als er daadwerkelijk een pin uit de ecu connector verdwenen is,geeft dat natuurlijk op dit moment problemen.
Hoe er dan een omleiding gelegd wordt is me even onduidelijk. De stekker klikt in de ecu (gesloten unit),als de stekker een pin mist zal er moeilijk een omleiding gelegd kunnen worden. De missende pin in de stekker kan wel vervangen worden.
Een ontbrekende in de ecu zelf is een ander verhaal.

Blijft echter vreemd dat deze 'plots' geheel verdwijnt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dfmolenaar
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:30
Actief als: particulier

Re: Renault Clio expression 1.2 16 v quickshift: wegdoen door problemen?

Bericht door dfmolenaar »

Goedenavond, het stotteren kan ook van een defecte mapsensor, inlaat temperatuursensor en een vervuilende gasklep af komen. Daarnaast geeft de snelheidsensor ook veel problemen.
Een mapsensor koste mij bij Banggood € 7,95 en de inlaat temperatuursensor €4,55 en de snelheidsensor € 29,75. Deze laste via Carpartsdirect.
Ik heb zelf de gasklep gereinigd met een spuitbus carburateurreiniger, de inlaat temperatuursensor zit op de gasklep gemonteerd. En bij de twingo 1.2 16v 75pk zit de mapsensor bovenop het luchtfilterhuis gemonteerd.
Alleen de snelheidsensor is een iets lastigere klus, de auto moet even op de brug of op bokken.
Ik demonteer dan de drie bouten waar de baksteun vastzit en vervang dan de sensor. Nog even odb2 reader, foutcodes wissen en weer rijden. Kosten, ongeveer € 100,- en twee uurtjes beunen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht