Doet ie het of doet ie het niet ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Hallo allemaal .
Sinds kort gedraagt onze ouwe getrouwe (Espace 2.2 Dci automaat van 2004 met 277.000 Km) zich vreemd .
Na het opstarten lijkt alles in orde ; de standaardcontroles worden uitgevoerd
voordat een grote O.K op het dashboard verschijnt .
Eens de oprit afgereden en naar D geschakeld houdt de auto in . Hij reageert weinig of niet op het gas en is niet vooruit
te branden . Hij blijft in z'n één en haalt een maximumsnelheid van 18 Km/u. Ook bij het proberen manueel te schakelen
weigert hij de tweede versnelling .
Soms rij ik hier gewoon een blokje om bij volgas tegen 18 per uur en lost het probleem zichzelf op na een paar honderd meter .
Soms is stoppen en uitstappen om daarna herop te starten ook een oplossing .
Vorige zomer had ik dit fenomeen ook een aantal keer . De Renault dealer hier in de buurt heeft 'm dan uitgelezen
zonder enige foutmelding te vinden . Het probleem is nu dat dit euvel zich ongeveer 1 op 3 keer starten voordoet .
Steeds weer 'doet ie het of doet ie het niet' :roll:
Iemand een idee wat zich voordoet in deze oude reus z'n elektronische buik ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door mechanic »

Foutcodes zijn niet alles,parameters die de garage kan uitlezen op moment van het euvel des te meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Merci Mechanic maar het moment van het euvel is zo moeilijk te voorspellen . Volgens m'n vrouw doet het zich meer voor bij heel warm weer .
(Na de middag wordt het buiten bijna lichaamstemperatuur)
Ik denk soms dat het meer voorvalt na gebruik van de cruise control en/of snelheidsbegrenzer .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door mechanic »

Blijft natuurlijk lastig via een forum. Basis checks kun je zelf doen. Luchtfilter controleren,slangen,leidingen,etc. Dat zal allemaal wel in orde zijn,maar toch even nakijken.
Zonder juiste apparatuur kan het lastig worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door demi »

Manu schreef:.
(Espace 2.2 automaat 277.000 Km).
Hij blijft in z'n één en haalt een maximumsnelheid van 18 Km/u.
Ook bij het proberen manueel te schakelen weigert hij de tweede versnelling .
Soms rij ik hier gewoon een blokje om bij volgas tegen 18 per uur
Als ik uw verhaal "uitkleed" en ik lees zoals het er nu zo staat, zou ik zeggen of frictieplaten pakket verbrand of kleppenhuis verstopt.
U heeft bijna 3 ton op de teller, is er al eens een automaatbak spoeling uitgevoerd? Het is ( al zeggen sommige professionals van wel ) immers geen long life olie wat er in zit. rijd u wel eens met een zware aanhanger of trekt u wel eens een grote caravan, berg op...berg af...? zijn een paar factoren die een automaatbak niet zo graag heeft.

Laat eens wat olie af en kijk eens naar de kleur, zal niet meer helder rood zijn maar donker kersenrood zou hij wel moeten zijn, en als hij verbrand ruikt en donker bruin is dan ben ik bang dat u de bak moet laten reviseren. is geen goedkoop geintje

Helaas is dit allemaal niet uit te lezen met de clip diagnose

Anders neem de accu eens los....wacht een 20min. en koppel hem weer aan (wel ff radio code achterhalen) de automaatbak is zelflerend voor wat betreft rijgedrag, sportief of economisch

maar goed.....dit is wat ik nu denk wat er aan de hand is,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Basis checks zijn in orde en qua onderhoud gaat hij jaarlijks naar de dealer voor een check-up en vervanging van
koelvloeistof , remvloeistof en motorolie . Steeds met veel te weinig kilometers .
Na je vorige post over parameters uitlezen op het moment van het euvel lijkt het me een goed idee om hem eens
voor een paar dagen aan de dealer te overhandigen , niet ?
Hij kan er dan 's morgens mee naar zijn garage rijden en/of overdag de boodschappen mee doen en 's avonds mee
huiswaarts rijden . Zo duurt het niet lang tot de Espace zijn kuren krijgt en kan hij die metingen doen .
Hartelijk dank !

(Dit hoeft niet het einde van deze post te betekenen , iemand anders met een dergelijke ervaring of met
ideeën blijft meer dan welkom)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door mechanic »

Kun je in P of N wel de motor op toeren laten komen?
Heb het niet teruggelezen van vorig jaar maar kan me er iets van herinneren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Nee Demi , een spoeling is er nog nooit geweest maar wel is de automaatolie vervangen op kilometerstand 220.000 .
In twee keer met 2000 Km tussen de twee verversingen . Er zit geen trekhaak onder de auto maar helaas is geen enkele weg hier plat .
De auto kreeg , bij de vorige eigenaar , een nieuwe motor én een nieuwe bak op 120.000 Km
De auto heeft een dealerverleden . De automaatolie heeft dus meer dan waarschijnlijk 100.000 Km in dienst geweest .
(Het was trouwens geen olie meer maar eerder dikke zwarte-bessengelei )
De plaatselijke dealer hier in Caromb bracht me in contact met 'Le specialiste des boîtes automatique' van Renault in Parijs .
Volgens die man was die olieverversing zowel een vloek als een zegen .
Volgens hem is het goed om de automaatolie met enige regelmaat te verversen tenzij het na veel kilometers nog nooit is gedaan .
Zodra er sleet of schade is aangebracht door oude vervuilde olie riskeer je 'sneller' problemen na het vervangen .

Verbrande frictieplaten en/of verstopt kleppenhuis zou dus zomaar kunnen . Dat wordt dan vrees ik het
einde van deze ouwe getrouwe .
De Truc met de accu probeer ik van zodra wat tijd , lijkt me een goed idee !

En nee , Mechanic .
Als het zich voordoet weigert hij ook toeren te maken in P of N .

Bedankt voor jullie meedenken , ik hou jullie op de hoogte .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door mechanic »

Dan lijkt het niet op grove interne schade van de bak als je in parkeer en neutraal ook geen toeren kan maken.
100.000km dezelfde olie zie je zovaak,en betekend niet altijd meteen ellende.
Een turbodruk euvel zou kunnen,geeft vaak een code. Evt vacuümslangen die klem/dubbel zit etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door A110 »

Ik zit eigenlijk eerder aan een brandstof verstuiver te denken. Er zou eens een brandstofretour meting uitgevoerd kunnen worden om te kijken of er bij een verstuiver niet teveel brandstof retour gaat. Luchtmassameter kan ook een verdachte zijn evenals een vacuumlek ergens in of aan de motor. Meen me te herinneren dat bij deze motoren het inlaatspruitstuk nog weleens willen scheuren inwendig.
Zo te lezen kom je uit België, neem anders eens contact op met Sergoyne.be
Hier nog een leuk filmpje over een 2.2 DCi

Zeker parameters bekijken tijdens het voorval.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door mechanic »

Naar mijn weten woont Manu in zuid Frankrijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door A110 »

O oke dacht dat het België was, mijn fout zie het nu in zijn profiel.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Het lijkt me er ook meer en meer op dat het een electronisch euvel is dat zich om één of andere reden manifesteert
en daarna weer niet .
Bedankt voor het meedenken A110 maar één brandstofverstuiver die het niet doet zoals het hoort kun je meestal
horen . De turbodruk , de EGR klep , de LMM en een eventueel vacuümlek komen wel mee op het verdachtenlijstje .

Het inlaatspruitstuk is een tijdje geleden gescheurd en vervangen . Dat scheuren merk je zo op aan de witte rook uit de uitlaat ;
net alsof er is een nieuwe paus !
( Wat die man in het filmpje zegt klopt alleszins niet voor mijn 2.2 Dci . Het inlaatspruitstuk vormt niet
één geheel met het kleppendeksel )

Ik kom inderdaad uit België maar woon bijna 4 jaar in de Provence . Terugkeren zit er niet in hoor , ook niet
voor een 'Doet ie het of doet ie het niet '

Even lekker off topic :mrgreen: : dit week-end zijn we druk . We hebben een standplaats in de hoofdstraat van onze eigen stad , Caromb :

https://www.francebleu.fr/emissions/la- ... toques-121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Nog even een update , de auto kan pas na het verlof naar de dealer .
De zomer is tot nu nogal mild geweest met na de middag maar even boven de dertig graden en dan rijdt de Espace
probleemloos . Vorige week echter in Avignon enkele minuten in de zon aanschuiven aan een verkeerslicht
en het was weer zover ...
Het euvel doet zich bijna zeker voor bij hoge temperaturen .
Uitgerekend ik moet zo'n Espace treffen om er dan mee naar de Provence te verhuizen :doh: :discuss: en volgende
week gaan we vlotjes naar de 40 °C , dat wordt stappen :shock:
Jullie horen er nog van .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door demi »

Tja blijft toch lastig zo op deze manier een perfect juiste diagnose te stellen met natuurlijk....de oplossing
Zoals altijd is "meten weten" en dat geld ook voor deze complexe storingen.
Maar als ik het dus goed begrijp krijgt u dus geen storingsmeldingen als het zich voordoet, want dan had u die hier wel vermeld.
Manu schreef:De turbodruk , de EGR klep , de LMM en een eventueel vacuümlek komen wel mee op het verdachtenlijstje
Als deze bovengenoemde onderdelen een storing of een defect krijgen, gaat dit meestal gepaard met een motorstorings lampje. Maar met dit soort storingen aan de motor is er vaak nog wel voorruitgang, al wil het dan zijn met veel "gepiep" van het instrumentenpaneel die weer veel lampjes in voornamelijk gele en rode kleur laat zien
Maar niet dat er dan ineens nog maar 18 km/u gereden kan worden
Manu schreef:.
(Espace 2.2 automaat 277.000 Km).
Hij blijft in z'n één en haalt een maximumsnelheid van 18 Km/u.
Ook bij het proberen manueel te schakelen weigert hij de tweede versnelling .
Soms rij ik hier gewoon een blokje om bij volgas tegen 18 per uur
Hij staat dus in een soort van "safety modus" en er is maar een rekeneenheid / computer die zegt of er geschakeld gaat worden of niet en dat is meen ik toch de automaatbak computer, maar is het nu een mechanische storing of een elektronische software matige storing
Manu schreef:een spoeling is er nog nooit geweest maar wel is de automaatolie vervangen Het was trouwens geen olie meer maar eerder dikke zwarte-bessengelei
Tja.....zwarte bessen gelei is net niet wat je uit je automaatbak wil zien komen bij een olie wissel. neem aan dat je er niet aan geroken hebt of er een "brandluchtje" aan zat , maar zwart is toch echt wel meestal afkomstig van ernstige slip met als gevolg verbranden in de frictieplaten, kun je er wel weer nieuwe olie op doen maar genezen gaat het niet meer
mechanic schreef:Kun je in P of N wel de motor op toeren laten komen?
Manu schreef:.En nee , Mechanic .
Als het zich voordoet weigert hij ook toeren te maken in P of N
Manu schreef:Soms rij ik hier gewoon een blokje om bij volgas tegen 18 per uur
Bij volgas kunnen geven en dat de motor daar gehoor aan geeft is er dus niets aan de hand met de mechanische werking van de motor, ook omdat u er geen storings melding van krijgt op uw instrumentenpaneel

En je kunt nog zoveel uitlezen als er mogelijk is maar een inwendig defect aan de automaatbak is niet uit te lezen, je kunt enkel weer eens de olie aflaten en kijken wat de kleur en reuk is van de olie

omdat dit een beetje een complexe storing is die waarschijnlijk dus de kop op steekt bij extreem warm weer bestaat er ook nog de mogelijkheid dat het de automaatbak computer betreft die krakelee begint te krijgen in de soldeersels en zo dus een storing krijgt door het uitvallen van componenten op de printplaat door het uitzettingscoëfficiënt

Dus wat het exact is kan ik je niet zeggen, en ik kan alleen maar opsommen van hetgeen je hebt aangedragen, en tja....nu is het zaak om de juiste monteur te vinden met het juiste inzicht en kennis van zaken.
Bij het gebruiken van de "Renault CAN CLIP" blijven ook oude storingen zichtbaar en mss heeft een monteur daar iets aan om daar eens naar te kijken en op te letten waarom die storingen niet actief zijn maar opgeslagen zijn in het geheugen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Dat klopt , demi , en nog eens dank voor het meedenken .
Er komt geen enkele storingsmelder . Niet voor , niet tijdens en niet na het euvel .
Na het verlof gaat de auto naar de lokale Renault dealer en blijf ik er even bij als hij wat olie van de bak
aflaat . Stel dat die olie nu al weer zwart ziet dan hoeven we niet verder te zoeken .
Stel je die dealer niet voor als een reuzegarage met personeel en zo . De man geeft trouwens graag toe dat hij
niet de specialist is in Espace's en ook niet in automaten .(Hij won wel een prijs voor de verkoop van de meeste
Dacia's hier in de streek) Maar ik wil hem absoluut niet voorbijlopen , hij is een topkerel !
Heeft elke dealer zo'n Renault CAN CLIP ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door demi »

Manu schreef:Heeft elke dealer zo'n Renault CAN CLIP ?
Neem aan dat als het een garagist is met Renault Dealer-schap dat ze dan ook in het bezit zijn van Renault/Nissan diagnose apparatuur.
Manu schreef:Er komt geen enkele storingsmelder . Niet voor , niet tijdens en niet na het euvel .
Tja....van een inwendig defect in de Automaatbak krijg je geen storingsmelding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Manu
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 nov 2014 20:59
Actief als: particulier
Locatie: La Provence
Contacteer:

Re: Doet ie het of doet ie het niet ?

Bericht door Manu »

Helaas !

De automaat is overleden . De olie is zwart en ruikt verbrand .
Een standaard vervanging door een gereviseerde bak kost hier zo'n 6000€ . Dat is zonder eventuele verrassingen die
bij deze hoge kilometerstand meer dan waarschijnlijk de kop zullen opsteken .
Een niet te verantwoorden kostprijs dus . Jammer toch , we kijken uit naar iets anders .

Allemaal bedankt voor jullie meedenken .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Wat is dit en wat doet het
    door perslek » » in Techniek algemeen
    3 Reacties
    212 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • Airco doet niets (Clio 4)
    door Lumi » » in Technische vragen Clio
    4 Reacties
    730 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • Verwarming doet het niet meer
    door Ruben3 » » in Master
    5 Reacties
    386 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic
  • Twingo 2002 centrale vergrendeling doet niks meer
    door GvbuuH » » in Electronica
    3 Reacties
    262 Weergaves
    Laatste bericht door GvbuuH