Megane 3 (2011) - Aansluiten en wegwerken USB voeding Dashcam

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Gebruikersavatar

Topic author
ArnoM
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2018 19:22
Actief als: particulier

Megane 3 (2011) - Aansluiten en wegwerken USB voeding Dashcam

Bericht door ArnoM »

Sinds iets meer dan een maand ben ik eigenaar van een mooie rode Renault Megane dCi 110 (dit model dus, maar dan rood).
Voorheen altijd de "luxe" gehad van een lease auto van de zaak, maar dat was bij mijn nieuwe werkgever i.v.m. de vaste standplaats geen optie.

In de lease auto die ik hier voor had, had ik de kabel van mijn dashcam niet echt weggewerkt, om te voorkomen dat ik de auto zou beschadigen.
Bij mijn Renault was ik daar natuurlijk ook wat huiverig voor, totdat ik dit filmpje over het "hard wiren" van een dashcam zag.

Deze kerel gebruikt een zogenaamde fuse tap, om een aftakking te maken in het zekeringenkastje.
Het voordeel is dat de deze aftakking niet permanent is en eenvoudig ongedaan te maken is.
Tevens gebruiken ze in het filmpje SAE connectoren, wat de boel modulair houdt (in het verleden wel vaker gehad dat USB laders en dergelijke het spontaan begeven, dus dat sprak mij wel aan).
Via AliExpress heb ik vrijwel dezelfde componenten besteld (helaas heeft Chinees die de USB adapter set verstuurd heeft niet zo nauw gekeken, aangezien deze geen SAE connector heeft.. nu maar even hopen dat die nog vervangen wordt of zo).
IMG_4276.jpg
Waterproof-12V-24V-Motorcycle-USB-Charger-SAE-To-USB-Adapter-For-Phone-GPS-Charge-On-The.jpg

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Er zijn zeker overeenkomsten tussen de zekeringen die ik in het kastje zie en die ik in het boekje zie (ik kan een patroon herkennen), maar het valt me op dat er meer zekeringen in het kastje zitten. Waarom staan die niet in het boekje en weet iemand waar ik kan vinden waar deze voor dienen?
IMG_4275.jpg
IMG_4024.jpg
2. Ik zit te denken om de aftakking bij zekering 18 te maken (volgens de 12V accessoire aansluiting bij de bank achterin, die ik praktisch nooit gebruik). Wat mij laatst echter opviel is dat deze aangaat zodra ik de auto van het slot haal en ook nog een poos aan blijft nadat de auto uit is. Aangezien de dash cam blijft opnemen zolang deze spanning heeft, zou het mooier zijn als ik kon aftakken van een zekering waar spanning op komt zodra de auto gestart wordt totdat ik de auto stop (en eventueel totdat ik dan de deur open, zoals bijvoorbeeld de audio van de radio doet). Iemand enige idee welke zekering daarvoor in aanmerking zou komen?

3. Voor de verbinding met aarde moet ik de ringkabelschoen ergens aan het chassis vast maken. Echter zag ik in de buurt van het zekeringenkastje niet zo snel een boutje of moertje waar deze bij zou kunnen. Weet iemand er een in deze hoek van de auto te zitten die zonder al te gekke capriolen toegankelijk is?

4. Bij het zekeringenkastje, op welke pootje komt de spanning binnen (en welke gaat dus naar de apparatuur achter de zekering)? DIt in verband met het correct plaatsen van de zekering.

Uiteraard kan ik vraag 2 en 4 zelf ook achterhalen door maar lang genoeg met de multimeter in de weer te gaan, maar mocht iemand dit al 99% zeker weten, dan maakt het dat voor mij weer wat makkelijker.

Hopelijk heeft iemand suggesties. Uiteraard zal ik t.z.t. ook foto's toevoegen van het installatieproces en het eindresultaat.

Mocht overigens iemand ook op zoek zij naar de kabeltjes die ik hier vermeld, stuur me gerust een [pb], dan deel ik het linkje van AliExpress wel even.

Alvast bedankt!

PS: De dashcam in kwestie:
IMG_4033.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht